Zoals enkele reeds weten ben ik enige tijd geleden overgestapt van Orange naar Lycamobile. De reden was simpel : voor mij (Panter 45) en mijn vriendin (Dolfijn 15) moest het goedkoper kunnen. En dat kon : ik ging van €60/maand naar €25/maand voor beide GSM abonnementen. Hierbij de voordelen en de nadelen...
1. De simkaart krijg je vrij snel in huis, ongeveer na 2 dagen reeds
2. Overzetten van GSM nummer is een ramp! Je moet eerst een formulier downloaden via de website (dat je eerst mag zoeken : http://www.lycamobile.be/nl/transferyournumber), dat moet je afprinten en vervolgens mailen naar hun. Hoewel ik dit nog dezelfde dag deed, duurde het 14 dagen eer het nummer effectief was overgezet.
3. Het 0800 telefoonnummer noch het verkorte nummer is goed bereikbaar : via zowel Proximus als Orange kreeg ik continue hetzelfde voor : je belt en plots was verbinding verbroken. Alsof het boeltje overbelast is (je krijgt dus echt niemand aan de lijn). Het enige waarmee je hun vlot kan bereiken is Facebook. Daar zit een zeer behulpzaam persoon die blijkbaar het manusje van alles is. Nadeel : only English!
4. Je kan uiteraard data versturen/ontvangen, maar je moet alle settings wel manueel ingeven in je GSM. Als je even tijd hebt kunnen ze deze ook pushen. Standaard zitten deze er dus niet in (wat wij wel gewoon zijn)
5. De SIM kaart levert men zonder PIN code. SIMkaart in je GSM en gaan met de banaan. Zo onveilig als iets natuurlijk. Je kan de PIN code veranderen maar dan vraagt je GSM eerst de oude pincode. En deze weet niemand (ook niet Facebookman). Tip : deze is gewoon 0000.
6. Ik heb overal waar ik kom meestal 4G, net zoals ik gewoon ben van Orange. De snelheden varieren natuurlijk maar het traagste dat ik tot hier toe heb meegemaakt is 4mbit down/3mbit up. Het snelste is 89Mbit down/61Mbit up. In elk geval in dagelijks gebruik is dit ruim voldoende voor te surfen etc. Als ik kijk naar het gemiddelde van alle speedtests tot hiertoe (52, genomen op elk tijdstip van de dag) kom ik uit op 22mbit down/17mbit up.
7. Standaard staat signaal tweede oproep aan
8. Na elk telefoontje krijg je een melding (soort van SMS, maar is niet in een SMS app, gewoon een melding op je scherm) met hoelang je nog kan bellen en hoelang je bundel nog geldig is. Handig!
9. Via My Lycamobile (op de site) kan je je kaart herladen en zien hoeveel smsjes je nog hebt, hoeveel data, ...
10. Het sharen van je internetverbinding (tethering) werkt inderdaad niet, maar daar zou begin september verandering in komen toen ik er hun heb op gewezen dat dit Europees gezien niet mag uitgezet worden.
Hoewel het een enorme lijdensweg was om mijn nummer over te zetten ben ik persoonlijk wel tevreden. Vroeger konden mijn vriendin en ik gratis naar elkaar bellen dankzij de Orange Circle, maar met Lycamobile is dit eveneens zo : Lycamobile klanten bellen gratis onderling.
Bij mijn vriendin waren de grootste beperkingen bij een Dolfijn 15 voornamelijk de beperkte hoeveelheid belminuten (150min) en sinds korte tijd ook de datalimiet (1GB). Hoewel ze nu 5 euro minder betaald (van Dolfijn 15 naar All-In-One 10) heeft ze nu wel 500 belminuten naar andere nummers buiten het Lycamobile netwerk en 1.5GB dataverkeer. Qua SMS is ze er wel op achteruit gegaan : van onbeperkt naar 500. Daar ze slechts 100smsjes stuurt per maand is dit nog steeds ruim voldoende.
Bij mezelf was de grootste beperking bij een Panter 45 voornamelijk het dataverkeer : met 4GB kwam ik nipt toe als ik overal wifi gebruikte en echt lette op mijn verbruik. SMS en belminuten moest ik mij niet aantrekken : deze had ik onbeperkt. De Orange app wist me wel te zeggen dat ik telkens ongeveer 7 a 8 uur belde naar "andere" mensen en ongeveer 3 uur binnen de Orange Circle met mijn vriendin. Ik heb bij Lycamobile nu een All-In-One 15 genomen : 600 belminuten naar anderen (=10 uur), onbeperkt naar andere Lycamobile nummers (mijn vriendin is de enige wel die ik ken, maar goed), onbeperkt smsen (niet echt nodig) en 5GB data. Mocht er een dag komen dat ik hiermee niet toe kom kan ik beslissen om een All-In-One 20 te nemen : 20 euro ipv 15 euro maar dan wel 750 belminuten en 10GB dataverkeer.
Lycamobile werkt helaas niet als abonnement, maar enkel als herlaadkaart. Je kan echter wel instellen dat de GSM automatisch moet herladen worden als de belwaarde onder een bepaald bedrag komt. Ook kan je instellen welke "formule" hij dan automatisch moet nemen. Op zich dus ook wel handig...
Mocht Lycamobile een deftige service desk hebben, dan zou dit zeker een concurrent zijn voor de gevestigde waarden! Het heeft mij serieus wat moeite gekost maar ik bespaar zo wel een pak geld. Van €60/maand naar €25 per maand is maar even €35 per maand dat ik bespaar. Ofwel €420/jaar! Ik denk dat er bij het "nieuw speelgoed" topic wel eens wat zaken gaan bij komen