philippe_d schreef:Steven_09 schreef:Ze rapporteren ook dat 40% van de Belgische bevolking een 100 mpbs aansluiting kan krijgen
Gelukkig voor Proximus zit 50% van die bevolking op de kabel.
Want Proximus heeft absoluut de capaciteit niet om "40% van de bevolking" een 100 mpbs aansluiting te geven (tenzij ze het aantal ROP's overnacht verdubbelen)
Is dat echt wel zo? Ik ben geen insider, maar als ik even redeneer:
- 40% van de bevolking = 4.5 miljoen mensen
- neem alle steden, randgemeenten en andere dorpskernen = alle dichtbevolkte gebieden (ik gok meer als 4.5Miljoen mensen daarin)
- iedereen die daar sub 500-600m van een ROP woont kan 100Mbps halen (met vectoring)
Dit lijkt mij toch niet zo onmogelijk en zelfs zeer waarschijnlijk.
Problemen van overvolle ROP's, backhaul etc. nemen we even niet mee voor de rekening aangezien het niet realistisch is dat Telenet morgen geen klanten heeft. En dan nog zou het niet de grootste investeringen zijn om die dingen te upgraden* war extra ROP's dat wel zijn.
*tegenwoordig is een paar honderd vectored lijnen in een bundel ook geen probleem meer.
Overigens ben ik wel benieuwd of Proximus van plan is om de profielen op vectoring lijnen nog wat omhoog te krikken. 110 en 120Mbps zit er zeker nog wel in voor een hoop mensen.