Oplichterij via Facebook

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Flippi
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Een beetje opletten bij Facebook kan nooit kwaad, maar ik weet niet als de gemiddelde Facebook-gebruiker (en al zeker niet de lager dan gemiddelde) erop let dat de advertenties niet altijd zijn wat ze lijken.
Tussen mijn berichten kreeg ik het volgende voorgesteld bericht.

Afbeelding

Een aantal bemerkingen:
  • Let op het accent op de eerste "a" van Mediamarkt.
  • HLN.BE onderaan de advertentie doet uitschijnen dat het een bericht is van de Belgische krant "Het Laatste Nieuws".
  • Het bericht werd echter gepost via het account van Esbvn Emotogsz News waarop bitter weinig te zien is.
  • Een klik op www.bit.ly/29G35jQ gaat naar een pagina die eruit ziet als één van deredactie.be, de nieuwssite van de Vlaamse radio en TV, maar in feite zit je op een .gift domein (ik wist zelfs niet dat dit bestond).
  • Een klik op de foto gaat ook naar een pagina die eruit ziet als één van deredactie.be, weliswaar via een omweg langs het domein kuras.biz.
  • Op die zogezegde nieuwspagina wordt de naam van ING en Tweakers misbruikt om door te linken naar een wedstrijdpagina waarop vele zaken (en niet in het minst de foto voor wie niet goed kijkt) doen uitschijnen dat het echt om een wedstrijd gaat, georganiseerd door Mediamarkt.
Veel aanwijzingen dus dat dit oplichterij is, maar ik kan mij voorstellen dat daar heel wat mensen met de ogen open intuinen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Beter aan fb signaleren want er zullen ongetwijfeld mensen zijn die ondanks de overduidelijke tekenen hier toch op klikken. :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

gekende scam:

http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulp ... winacties/

De scam site dekt zich in door het volgende onderaan te vermelden:

"Het genoemde merk / bedrijf is niet de organisator of sponsor van deze campagne en is op geen enkele wijze gerelateerd aan de organisatie."
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Heb via VPN even de links bekeken maar die forwarden gewoon allemaal naar hln.be
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

ub4b schreef:gekende scam:

http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulp ... winacties/

De scam site dekt zich in door het volgende onderaan te vermelden:

"Het genoemde merk / bedrijf is niet de organisator of sponsor van deze campagne en is op geen enkele wijze gerelateerd aan de organisatie."
Dus mediamarkt geef gratis laptops maar heeft niets te maken met de actie :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Flippi schreef:[*]Een klik op www.bit.ly/29G35jQ gaat naar een pagina die eruit ziet als één van deredactie.be, de nieuwssite van de Vlaamse radio en TV, maar in feite zit je op een .gift domein (ik wist zelfs niet dat dit bestond).
[*]Een klik op de foto gaat ook naar een pagina die eruit ziet als één van deredactie.be, weliswaar via een omweg langs het domein kuras.biz.
[*]Op die zogezegde nieuwspagina wordt de naam van ING en Tweakers misbruikt om door te linken naar een wedstrijdpagina waarop vele zaken (en niet in het minst de foto voor wie niet goed kijkt) doen uitschijnen dat het echt om een wedstrijd gaat, georganiseerd door Mediamarkt.
Drie keer geklikt dus met alle risico' van dien... en dan vragen sommige mensen zich af hoe ze aan virussen komen :bang:

Gelukkig heb jij de nodige ervaring om dit niet op je normale PC te doen maar in een VM ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Gewoon met firefox+noscript ..... houdt alle rotzooi tegen so far.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Als adbocker al af staat zijn de meeste van die ads wel bedrog dusja, gewoon nooit op klikken. Misschien de betrokken partijen even inlichten en that's it.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”