Ik ben opzoek naar een oplossing voor het volgende:
Schets:
KAMER 1: Deze Bevat de BBox modem. En al netwerk kabels van mijn woning komen hier toe.
KAMER 2: Daar staat mijn Airport Extreme. Ik heb die daar moeten plaatsen omdat ik vandaar uit de beste WIFI ontvangst heb overal.
In KAMER 2 komt er slechts 1 netwerk kabel toe die ik dus gebruik om te verbinden tussen de bbox en de Airport Extreme. De AE maakt op zijn beurt zijn eigen PPPOE sessie.
Echter ben ik opzoek naar een goede manier om het internet signaal van de AE terug te koppelen naar KAMER 1 omdat daar de rest van de netwerkkabels van mijn huis vertrekken. Een UTP kabel bij trekken is geen optie omdat de aanvoerbuis niet dik genoeg is. En ik zou ook niet graag beginnen boren en doen.
Ik heb ook al geprobeerd met powerlines ( ik had er nog liggen van een 6 tal jaar geleden van belgacom TV in mijn vorige woonst) maar deze kunnen op een of andere manier de verbinding niet behouden. Zou ik deze eens moeten resetten of zou er iets mis mee zijn,... ik weet het niet.
Dan heb ik eens gehoord dat je 2x 100Mbit over 1 netwerkkabel kan sturen, hoe doe je dit het best? Kan je hier adapter stukken voor kopen?
Zijn er eventueel nog andere oplossingen voor dit probleem?
Alvast Bedankt!
Netwerkprobleempje
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Simpel, laat de bbox gewoon zelf een internetverbinding maken (PPPoE) en zet de Airport in bridge-modus. Je hebt dan één groot netwerk en beide toestellen kunnen ook een Wi-Fi-signaal uitzenden met dezelfde naam (SSID) en wachtwoord. Je draadloze toestellen kiezen dan zelf het sterkste signaal.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 4 keer
Kan je dan alle toestelen pingen ook als er een achter de AE hangt en het andere achter de BBOX?nickz schreef:Simpel, laat de bbox gewoon zelf een internetverbinding maken (PPPoE) en zet de Airport in bridge-modus. Je hebt dan één groot netwerk en beide toestellen kunnen ook een Wi-Fi-signaal uitzenden met dezelfde naam (SSID) en wachtwoord. Je draadloze toestellen kiezen dan zelf het sterkste signaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Als de Airport in bridge-modus (brugmodus in het Nederlands) staat, dan kan dat inderdaad. Alle toestellen maken dan deel uit van hetzelfde LAN-netwerk van de bbox. De Airport werkt dan als switch, wireless access point, eventueel ook als print/file server, maar niet als router.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit soort adapters werken wel perfect, maar je verliest gigabit.brampiec schreef:Dan heb ik eens gehoord dat je 2x 100Mbit over 1 netwerkkabel kan sturen, hoe doe je dit het best? Kan je hier adapter stukken voor kopen?
- - de verbinding B-Box naar Airport Extreme heeft geen gigabit nodig (max snelheid is 100 mbps)
- de verbinding van Airport extreme naar jouw lokaal netwerk wordt maar 100 mbps
- als je in kamer 1 een gigabit switch hangt, dan is jouw intern netwerk wel volledig gigabit - met uitzondering van de link naar de Airport
Als de kabel in kamer 1/2 eindigt op een RJ45 wandcontactdoos, kan je die beter vervangen door een exemplaar met 2 RJ45 connectoren en de kabel zelf splitsen:
- - linker RJ45: contacten 1/2/3/6 = wit-oranje/oranje/wit-groen/groen
- rechter RJ45: contacten 1/2/3/6 = blauw/wit-blauw/wit-bruin/bruin
100% akkoord met de de vorige posters.
Indien er geen specifieke reden is om de Airport Extreme als router te gebruiken, kan je deze gewoon instellen als AP (bridge mode)
Dat is veruit de beste oplossing
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
De enige reden waarom ik de AE meestal als router instel is omdat ik deze meer vertrouw als de bbox modem van Proximus, dat is eigenlijk de enige reden.philippe_d schreef: [EDIT]
Indien er geen specifieke reden is om de Airport Extreme als router te gebruiken, kan je deze gewoon instellen als AP (bridge mode)
Inderdaad die 100mbit is niet zo erg voor de inkomende verbinding, is wel een nadeel voor de rest van het netwerk. Dan ga ik het waarschijnlijk toch eens proberen om de AE in bridge te plaatsen, want een gbit netwerk is nog altijd interessanter.
Bedankt,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Zoals gezegd, als je aan het einde van de loop terug naar de bbox locatie een gigabit switch plaatst, is je interne netwerk gigabit (behalve de wifi-bekabeld connecties).
-
- Plus Member
Inderdaad dat klopt, maar ik ben vergeten te vermelden dan in de kamer van de AE ook een pc staat aangesloten op de AE. Mij lijkt de bridge mode de betere optie dan.ITnetadmin schreef:Zoals gezegd, als je aan het einde van de loop terug naar de bbox locatie een gigabit switch plaatst, is je interne netwerk gigabit (behalve de wifi-bekabeld connecties).
Thanks
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Tenzij TS zijn bbox een 2 is en geen 3. Dan is dat ding (En zeker de wifi ervan) zodanig waardeloos dat het eigenlijk niet meer uitmaakt. En zou ik de AE prefereren voor wat meer stabiliteit dan met een bbox 2.philippe_d schreef: ...
[EDIT]
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Indien dat zo zou zijn, zou ik de TS aanraden om zijn B-box2 voor een B-box3 te gaan ruilen in een Proximus shop .AndRo555 schreef:Tenzij TS zijn bbox een 2 is en geen 3
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Plus Member
Deze thread gaat over een familielid van mij, en deze heeft inderdaad nog een bbox2. Ik heb wel een nieuwe bbox3 aangevraagd bij Proximus en deze wordt per kiala opgestuurd.philippe_d schreef:Indien dat zo zou zijn, zou ik de TS aanraden om zijn B-box2 voor een B-box3 te gaan ruilen in een Proximus shop .AndRo555 schreef:Tenzij TS zijn bbox een 2 is en geen 3
Jullie algemene ervaringen zeggen dus dat een bbox3 veel stabieler is als een bbox2 en het dus geen probleem zou zijn om de AE in bridge te plaatsen.
De bbox2 vond ik zelf echt slecht als router/wifi AP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
brampiec schreef: Dan heb ik eens gehoord dat je 2x 100Mbit over 1 netwerkkabel kan sturen, hoe doe je dit het best? Kan je hier adapter stukken voor kopen?
Zijn er eventueel nog andere oplossingen voor dit probleem?
Alvast Bedankt!
Je kan ook twee TP-Link easy smart switches kopen met 5 ports, en je zet er vlans op, dan kan je door één kabel meerdere virtuele kabels trekken via vlans en je behoudt gigabit. Ongeveer 30 euro per stuk:
http://www.routercenter.be/product/5362 ... 0woddlgJWw
Ik heb doorheen mijn woonst een ketting van 5, 8 en 16 ports tp-links met trunking ertussen, en ik kan op elke switch dus op basis van de gekozen port in een aparte vlan zitten. Zo moet ik naar elke locatie maar 1 kabel trekken maar heb ik toch aparte virtuele lans.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Blijkbaar valt die niet te configureren via een webinterface... een alternatief is misschien de Netgear GS105E.