Router -> switch dhcp/static

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Oorspronkelijk had ik achter de telenet router 1 eigen router staan, die ip adressen uitdeelde. Omdat ik nu een extra router wil inzetten, wil ik router 1 omvormen tot switch door dhcp uit te zetten en ik had gedacht dat de telenet router deze taak zou overnemen en aan de aangeloten apparatuur een ip adres zou geven. Router 1 kan/kon ik bereiken door het ip in te geven en daar heb ik dan dhcp op off gezet maar nu geraakt geen enkel toestel nog verbonden en blijven ze zoeken/wachten op een ip nummer. Wanneer ik vb op de smartphone een static ip ingeef en als gateway het ip van de telenetrouter werkt het eveneens niet. Ik zou dus dhcp op mijn router terug aan moeten zetten om alvast terug in de configuratiesettings te geraken.
Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

heb je de telenet modem op een wan of een lan poort gestoken op de router ? Als je de router als switch gaat gebruiken, moet die op de LAN kant zitten op de router.
Heb je een telenet HGW of een modem-only ?
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member

telenet hgw modem en lijkt niets uit te make of kabel in wan of lan poort zit

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bartman schreef: Ik zou dus dhcp op mijn router terug aan moeten zetten om alvast terug in de configuratiesettings te geraken.
Het is niet nodig om DHCP terug aan te zetten om in de configuratiesettings te geraken.
Geef jouw PC gewoon een vast IP adres (in hetzelfde subnet als je router), en dan geraak je er weer in.
  • - vb jouw router heeft 192.168.1.1
    - geef je PC een vast IP 192.168.1.2 / 255.255.255.0 en je geraakt terug in je router op http://192.168.1.1
Nadat je alles goed hebt ingesteld, mag de PC terug op dynamisch gezet worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Heb volgende ingesteld op nexus 6p... Ip-instellingen: statisch, ip-adres 192.168.0.111 en gateway.. zowel het lan ip van de asus router (192.168.0.100) als dat van de telenet router (192.168.0.1) + daarbij nog her primary en secundary dns, maar telkens zonder resultaat. Bij het willen open vann192.168.0.100 komt er 'deze site is niet bereikbaar. De melding wanneer via wifi connecteer is 'verbonden,geen internet. Nu in principe hoef ik op dit moment niet op het internet, enkel lokaal op de configuratie webpagina van de router

bartman
Elite Poster
Elite Poster

Het wifi symbool geeft constant veranderingen... 'opgeslagen, soms met een vraagteken, uitroepteken.. even hoopte ik dat het gelukt was want ik geraakte op de hoofdinstellingen...maar het zal nog de cache geweest zijn..want bij het invoeren van login + passw om in het tabblad setup te geraken bleek het dan weer niet meer te gaan..

bartman
Elite Poster
Elite Poster

update.. ik kan terug inloggen op de asus router, het enige verschil is dat het lukt via de wifi vanaf de vaste pc (imac). ws is dit eigen aan een smarthpone dat het vandaaruit niet lukt. Helaas lukt het mij niet om het net op te gaan... (dit post ik via telenetwifree). op de asus router zit dd-wrt als programma en is beetje overdonderend (helaas lukte het me niet om er asus firmware er op te zetten...

het ip van de asus router (192.168.0.100)
het ip dat ik geef aan de imac via wifi (want je kan per verbindingstype telkens aparte settings geven, is 192.168.0.109 en als gateway opnieuw het ip adres van de asus router. vul ook de 2 gekende telenet dns'en in en telenet.be

wanneer ik ping naar 192.168.0.100 (asus toestel) komt er antwoord, maar ping ik naar 192.168.0.1 (volgens mijn.telenet het ip van de telenet hgw, komt er host not found of host is down
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je een static ip instelt op je eigen router, moet dat best tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 zijn.
De rest zit in de DHCP range van de telenet router en gaat conflicten geven.

Er zijn forumganger die dd-wrt gebruiken, die gaan je kunnen helpen.
Zo vanbuiten weet ik het niet, maar het klinkt echt alsof je eigen router ofwel via wan met de telenet router verbonden is (big nono), ofwel dat er een config fout in je lan poorten zit. Zeker nu je beweert met dd-wrt te werken ipv een standaard router firmware, want dd-wrt is krachtige firmware die veel opties kent en waar dus makkelijk iets fout geconfigd kan zijn.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

bartman schreef:update.. ik kan terug inloggen op de asus router, het enige verschil is dat het lukt via de wifi vanaf de vaste pc (imac). ws is dit eigen aan een smarthpone dat het vandaaruit niet lukt. Helaas lukt het mij niet om het net op te gaan... (dit post ik via telenetwifree). op de asus router zit dd-wrt als programma en is beetje overdonderend (helaas lukte het me niet om er asus firmware er op te zetten...

het ip van de asus router (192.168.0.100)
het ip dat ik geef aan de imac via wifi (want je kan per verbindingstype telkens aparte settings geven, is 192.168.0.109 en als gateway opnieuw het ip adres van de asus router. vul ook de 2 gekende telenet dns'en in en telenet.be

wanneer ik ping naar 192.168.0.100 (asus toestel) komt er antwoord, maar ping ik naar 192.168.0.1 (volgens mijn.telenet het ip van de telenet hgw, komt er host not found of host is down
Als je de Asus als default Gateway gaat ingeven is het vrij logisch dat je niet meer op internet kan als die niet meer als router functioneert, wat het geval is want anders kunnen/mogen je Telenet en Asus LAN segmenten niet in hetzelfde subnet zitten.

Om jouw wensen te verkrijgen doe eens het volgende:

1. Steek de Telenet HGW ethernet kabel in een vrije LAN poort van je Asus router.
2. Indien je geen dhcp adres krijgt in de 192.168.0.x range, stel dan een vast IP adres in met de 192.168.0.1 (Telenet) als default Gateway en zeker ook dns niet vergeten. Gebruik dan even 8.8.8.8 om te testen als dns server.
3. je zou nu op internet moeten geraken.
4. Kijk in mijn.telenet.be of je toevallig geen ander toestel hebt dat 192.168.0.100 heeft, want dat heb je nogal heel ongelukkig gekozen aangezien dat het eerste adres is dat je Telenet modem via Dhcp zal willen uitdelen.
5. Als het niet lukt, pas nog niks aan, maar meld hier wat je doet en wat er gebeurd.

Succes !
Laatst gewijzigd door Sasuke 24 jul 2016, 09:30, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator

bartman schreef:het ip van de asus router (192.168.0.100)
ben je er zeker van dat je het LAN IP gewijzigd heb naar 192.168.0.100, en niet het WAN IP?
bartman schreef:het ip dat ik geef aan de imac via wifi is 192.168.0.109, en als gateway opnieuw het ip adres van de asus router. vul ook de 2 gekende telenet dns'en in en telenet.be
zoals Sasuke zei: in je imac moet je 192.168.0.1 ingeven als gateway, en niet het adres van de asus!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Hieronder enkele schermafdrukken.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

bartman
Elite Poster
Elite Poster

En nog een foto van de instelling op de imac
AfbeeldingAfbeelding

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

DHCP van je eigen router moet uit staan.
Nu heb je een rogue dhcp op je netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator

Je screenshots tonen duidelijk het probleem

In de Asus screenshots zie ik dat DHCP enabled staat
In de tientallen posts die wij heirover al hebben benatwoord, staat er telkens dat je asus NIET als router mag ingesteld worden, en dus DHCP UIT moet staan (disbaled).
Je zit duidelijk dat de asus IP adressen aan het uitdelen is (192.168.0.102, 192.168.0.101)

In de Imac screenshots zie je ook duidelijk dat de imac zijn IP adres krijgt van de "router" 192.168.0.100 :-(

Dus nog eens het voornaamste herhalen, want blijkbaar wil je niet luisteren:
  • De asus moet een manueel IP krijgen in de range 192.168.0.[2-50], bijvoorbeeld 192.168.0.10 (en niet 100). De reden is al uitgelegd.
  • In de asus moet DHCP uitgezet worden, want de enige DHCP server in je hele netwerk is de Telenet router.
Eens dat je dit voor mekaar hebt, kunnen we - in een 2de stap - verder kijken hoe je de WAN poort ook kan gebruiken.
Maar laat ons eerst beginnen met bovenstaande punten ...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Even een kleine Search op het ddwrt forum geeft aan dat Gateway mode quasi hetzelfde als router is, allen dan zonder optie om trafiek te routeren. De Asus verwacht dus nog altijd NAT en dus kan je configuratie nooit werken.

Kan je die niet gewoon als switch/accesspoint configureren ? Lijkt me het makkellijkst voor jou. Router mode zal ook gaan als je NAT disabled.

@phillipe_d, het al dan niet ingeschakeld staan van DHCP op de Asus helpt niet he. In de modus waar hij nu staat kan de setup gewoon niet werken, met of zonder dhcp op de Asus.

Succes !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
w.l
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Zo heb ik het ingesteld voor een tp-link tl-wr1043nd als AP:

Afbeelding

Voor telenet moet het Local IP Address dan tussen 2 en 50 worden ingesteld.

Afbeelding
Bart_Herbots
Plus Member
Plus Member

update..alle apparaten hebben terug verbinding met het internet, voorlopig als enige het lan ip van de ddwrt router aangepast naar 192.168.0.2 ipv 192.168.0.100. Op mijn.telenet kan ik de mac adressen en de uitgedeelde ip's zien. als volgende stap ga ik de screenshots eens doornemen. ik zou graag bepaalde toestellen een fixed ip adres geven. iedereen alvast bedankt. Mijn volgende stap is een 2de wifi router (dlink dir,655) ook zoals ddwrt router te configureren want wat daar op zal connecteren moet ook in verbinding kunnen komen met datgene dat aangesloten is op de ddwrt router.

de volgende test is het afzetten van de dhcp server van de dwrt router,... spannend.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”