Ik weet niet of ik dit in de juiste thread plaats, moderator, zo niet: verplaats dit gerust naar waar het beter op zijn plaats staat.
Gewoon ter info.
Ik heb net iets meer dan 3 jaar geleden mijn Dellmont-VOIP-krediet opgeladen: ik heb 100 euro betaald voor 107 euro belkrediet bij PanggilanMalaysia.
Dit is wat ik per maand betaal aan telefonie:
1,50 euro: vaste lijn bij OVH (ik neem een iets hoger bedrag als marge) (gebruikt om gratis te bellen naar vaste lijnen vooral in België maar ook naar andere EU-landen)
2,75 euro: maandelijkse kost PanggilanMalaysia (100 euro vooraf betaald, natuurlijk met het risico dat de tarieven zouden kunnen veranderen) (gebruikt om te bellen naar mobiele telefoons in België maar ook naar gsm's in Nederland, Duitsland en Frankrijk)
5,50 euro: maandelijkse kost JIM Mobile (opladen per 10 euro) (ik probeer zo weinig mogelijk de gsm te gebruiken)
Gemiddelde maandelijkse kost: 9,75 euro (en dit is echt een maximum). Hierin zitten alle telefoongesprekken van mijn gezin en van mij (vast, waaronder geregeld buitenlandse gesprekken binnen de EU), mijn telefoontjes (mobiel) en af en toe wat mobiele data.
Omdat ik opnieuw mijn belkrediet bij een Bètamax-provider dien op te laden, heb ik nog even alle providers van hierboven onderzocht. Ik kom bij twee mogelijkheden uit voor mobiel bellen (want OVH voor vast), vooral binnen België:
- PanggilanMalaysia: geen (!) connectiekost; vast 1,45 cent; mobiel 0,89 cent; prijs wel altijd per begonnen minuut; interessant weetje: gesprekken (alleen naar mobiel?) tot ongeveer 1,5 seconden worden niet gefactureerd, dus op iemands voice mail uitkomen en snel neerleggen is gratis!
- CosmoVOIP: connectiekost 3,9 cent; vast 1,2 cent; mobiel 0,6 cent; goedkoper dan PanggilanMalaysia bij gesprekken van minimum 5 minuten
Alle andere Bètamax-providers komen volgens mij duurder uit door de connectiekost, maar dat is raar: ook bij PanggilanMalaysia wordt een connectiekost aangekondigd, die echter niet geïnd wordt?!
Verder vind ik het overzicht op progx.ch niet meer kloppen, bijvoorbeeld de info over CosmoVOIP op progx.ch komt niet overeen met die op de website van CosmoVOIP. En de connectiekost blijkt er ook niet duidelijk uit, vind ik.
Zoals hierboven geschreven: dit is gewoon ter info, maar feedback is altijd welkom. En, moderator, nogmaals: als dit niet in de juiste thread staat, verplaats het dan gerust. Bedankt!