Apple haalt binnenkort YT channel van Louis neer?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vind dat je dat gerust per ecosysteem mag bekijken. En dat walled gardens verboden mogen worden.

Dat je als bedrijf 30% van de verkoopwaarde van je apps afroomt, tot daaraan toe.
Dat je hetzelfde gaat doen met de abbos in die apps, al wat twijfelachtiger.
Dat je gaat verbieden dat die apps reclame maken voor externe methodes voor die abbos te nemen, not ok.
(Dat je daarna pissed wordt op een invloedrijke app die gewoon de betaalmogelijkheid via hun app uitschakelt en jou zo ipv 30% niks meer geeft, tsss.)
Dat je pakweg gaat verbieden dat ebooks op andere platformen goedkoper aangeboden worden dan bij jou (ook al nemen die platformen bv geen 30% winstmarge), helemaal niet ok.

En als je tenslotte als bedrijf op je eigen platform dezelfde diensten begint aan te bieden, dan wordt het helemaal concurrentievervalsing, want je verliest zelf uiteraard geen 30% van je omzet.

Apple is een invloedrijk platform, en dat mag gerust in rekening genomen worden wanneer men ze in het oog houdt voor onfrisse praktijken.

Ik zei het al van in het begin van de appstore. Ze mogen gerust hun eigen appstore opgekuist en kwalitatief houden, dat is hun sterkte, maar ze zouden verplicht moeten worden om third party appstores toe te laten. I own my device; net zoals die timmerman die niks meer te zeggen heeft over de deur die hij voor mij maakte, eenmaal ze afgeleverd is.

Enne: planned obsolesence, zoals vastlijmen van batterijen of gebruik van onopenbare schroeven, dat moet niet alleen dringen verboden worden op alle producten, maar ook nog ns zwaar bestraft.
Dringend tijd voor een "right to repair" wetgeving, en verplichting om onderdelen aan schappelijke prijs te verkopen.
Al dat gedoe met printers waar je geen onderdelen meer voor vindt, tellers die het toestel of de toner doen uitvallen ook al is alles nog in orde, ... is een schande voor de maatschappij en de afvalberg.
Minimum leeftijdsduur eisen voor apparaten. Gedaan met toestellen die uitvallen net nadat de garantie verstreken is. Vroeger gingen al die dingen zoals wasvaten en dergelijke jaaaren mee, nu is dat kunstmatig een stuk minder. En maar klagen over de afvalberg.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Afval is big business
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Dat van dat YouTube-kanaal is gewoon niet fijn. Apple houdt zich beter met belangrijkere dingen bezig... Dat zo'n machtig bedrijf effe in zo iets onnozels hun tijd gaat steken, komaan...

En dat van Spotify snap ik toch niet goed.
Wat is nu precies het probleem?
Je kan bij Spotify toch een kredietkaart linken aan je account, of in de supermarkt van die herlaadkaartjes kopen?
Dat Apple 30% vraagtop in-app-purchases is hun recht. Het is veel, maar dat is hun keuze.
Maar Spotify hoeft dat toch niet te gebruiken? Er zijn toch genoeg wegen?

Je taxirit bij Uber of je drankje bij Starbucks betaal je ook niet met je kredietkaart die aan iTunes is gelinkt, of met je iTunes-tegoed.
Uber is rechtstreeks gelinkt aan je kredietkaart (het gaat dus gewoon van dezelfde cc af), net zoals Starbucks.
Als je bij Starbucks een cadeaubon krijgt, gebruikt hij die eerst.
Ik betaal zo altijd met de Starbucks-pagina in Passbook (nu 'Wallet'), en Apple krijgt daar volgens mij 0,00000% van.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee, dat is het juist: Spotify MOET de in-app purchasing gebruiken volgens Apple. Apple zegt daarna dat ze niet 30%, maar 15% willen (maar wel pas na een jaar), wat nog steeds veel is.
Specifically, Spotify has apparently violated rule 3.1.1 of Apple's App Store Review Guidelines, which states that apps may not provide external links or other text that invites users to subscribe to services through sites rather than Apple's own in-app purchase system. Apple says that Spotify's update replaced the previous in-app purchase option "with an account sign-up feature clearly intended to circumvent Apple's in-app purchase rules." Apple alerted Spotify of the problem, and Spotify apparently submitted a second version of the update that asked users "to submit an e-mail address so they could be contacted directly by Spotify."

The Android version of the Spotify app directs potential subscribers to Spotify's site via an in-app webview, similarly skirting around Google's own in-app purchasing option—Google won't reject an app from the Google Play Store on those grounds, though.
Dat van Uber en Starbucks is een goed voorbeeld. Daar heeft Apple dan weer geen problemen mee, omdat het "fysieke" aankopen zijn en geen "in-app". Maar mogelijk gaan ze hun ook op korte termijn Apple Pay service fees beginnen aanrekenen of dergelijke.

Misschien topic title aanpassen naar "Apple praktijken"? :-)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Snap iets niet wat betreft Spotify, als ik registreer voor een account via de gewone website, en ik betaal elke maand. Dit voor op de pc en op een android toestel. Ik schaf later nog een iphone aan, installeer de spotify app, login met reeds bestaand account, verwacht Apple dan nog steeds geld, want ik kan toch ook via de andere manier betalen, of is het gewoon omdat Spotify de klant laat weten dat het niet via de Apple app moet?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Nee, dan verwaht Apple geen geld. Maar Apple verwacht wel van Spotify dat ze de optie om een subscription aan te schaffen beschikbaar laten in de Spotify app. En daar dan 30% van meepikken (later naar 15%).
Volgens de "regels" mogen ze niet linken naar een externe (eigen) website om een subcription aan te kopen. (en wat zeker een doorn in het oog was bij Apple dat ze een promo lanceerden dat als je via site gaat, dat je dan 3 maanden voor 1$ kreeg, zelfs die "banner" moesten ze uiteindelijk weg halen)

Ze gaan voorlopig achter de grootste (en er een voorbeeld van maken). Maar mogelijk komen ze ook achter de kleinere zoals Tidal ed.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef:Nee, dan verwaht Apple geen geld. Maar Apple verwacht wel van Spotify dat ze de optie om een subscription aan te schaffen beschikbaar laten in de Spotify app. En daar dan 30% van meepikken (later naar 15%).
Volgens de "regels" mogen ze niet linken naar een externe (eigen) website om een subcription aan te kopen. (en wat zeker een doorn in het oog was bij Apple dat ze een promo lanceerden dat als je via site gaat, dat je dan 3 maanden voor 1$ kreeg, zelfs die "banner" moesten ze uiteindelijk weg halen)

Ze gaan voorlopig achter de grootste (en er een voorbeeld van maken). Maar mogelijk komen ze ook achter de kleinere zoals Tidal ed.

Maar ze linken ook niet meer ernaar. Alleen hebben ze de volledige optie om via Apple te betalen verwijderd.
En Apple is daarmee op zn teentjes getrapt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

De nieuwe video van Louis is priceless (het begin dan toch, al is de hele video wel de moeite waard om te bekijken, heeft zeker in een zekere zin te maken met Apple service ed) :banana:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dima_2005 schreef:De nieuwe video van Louis is priceless (het begin dan toch, al is de hele video wel de moeite waard om te bekijken, heeft zeker in een zekere zin te maken met Apple service ed) :banana:

rond 05:10 smeer hij iets op de chip, om het dan met iets wat op een verfbrander trekt te verhitten
hoe werkt dit en wat is dit?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad: da's flux, maar wel speciale flux voor microsoldering. Deze heeft een reinigende wereking, en zorgt ervoor dat de soldeerpunten mooi blijven.
Met flux heb je bv. aanzienlijk minder kans dat 2 punten aan elkaar smelten en een bruggetje maken. En in het algemeen is soldeerwerk veel beter met flux dan zonder.
Bij ons in Belgie zie je vooral "soldeerpasta", ook een soort flux, maar veel minder goed dan de flux dat hij gebruikt.
Ook gebruikt hij enkel soldeerdraad met lood, wat miljoen keer beter is dan ongelood.

Die "verfbrander" is een heatgun, met het verschil dat je deze tot op 1°C nauwkeurig kan instellen. Op deze manier stel je de temperatuur in waarop je soldeersel smelt, zonder dat alles errond (en chip) verbrand.

PS: leuke video van iPad rehab ivm hele issue. Lijkt steeds meer op "schematics" issue.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Is iPad Rehab zen oma niet? Meen me te herinneren dat ze eens op zijn kanaal kwam.
Ja, waarschijnlijk schematics probleem inderdaad, vroeger kreeg ge die dingen gewoon in de handleiding van u pc. Tegenwoordig boeit het niemand meer want bijna niemand wil zijn dingen nog zelf herstellen of kan die dingen lezen helaas.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Lol, nee, dat was om te trollen :beerchug: Jessa heeft samen met Louis superhard de right to repair bill gepushed. Ze zijn ook goede vrienden en hebben samen de board repair school cursussen die ze organiseren. Denk dat Jessa maar een 5-10 jaar ouder is dan Louis ;-)
(lol)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Kvond ze er al verdacht jong uitzien, maar t kon zijn natuurlijk :D
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik ben me nu al een Paar dagen aan het amuseren met dat kanaal. Zijn Apple rants zijn geweldig (ik denk er net zo over) maar tegelijk geeft hij zoveel "usefull information" mee dat het niet verveelt. Een kanaal over Apple producten waar iedereen wat aan heeft, behalve fe Apple fanboys, geniaal eigelijk.
De hot air soldeerbout is al besteld, nu nog geen degelijke microscoop zien te vinden.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Gohja, het zijn niet echt rants, als het gebaseerd is op objectieve informatie. :lol:

Microscoop, zonder kun je het ook doen (als je goede ogen hebt). Het moet ook niet allemaal zo duur zijn. Een Chinese soldeerstation (eventueel met hotair - Yihua bv.) volstaat om te beginnen. Het geheim is niet besparen om flux en het duur spul kopen :)
Als je wel vaker ermee bezig gaat zijn, is het wel aan te raden om een fume extractor te gebruiken. Dat spul is niet gezond! (zeker in het geval van gelood soldeersel)

Zeker ook de iPad Rehab channel kijken. Misschien niet zo amusant, maar ook bijzonder handig. Is meer dan Macbooks, bv. recent was er een video over HDMI-poort op PS4, smartphones, ...

Wat ook leuk misschien kan zijn is de bigclivedotcom channel. Daar heb je geen rants, maar is gewoon een hilarische channel en je leert ook enorm veel bij over basis electronica (en chemie, lol) :) Hij amuseert zich vooral met LED's en ontploffende power supplies.
IYZY
Pro Member
Pro Member

Dima_2005 schreef:Nee, dat is het juist: Spotify MOET de in-app purchasing gebruiken volgens Apple. Apple zegt daarna dat ze niet 30%, maar 15% willen (maar wel pas na een jaar), wat nog steeds veel is.
Oké, dat is echt smerig dan...
Ik ken geen één app waarbij je ooit de mogelijkheid had om een maandelijks abonnement te betalen via iTunes (buiten natuurlijk de diensten van Apple zelf). Dat ze daar dan nu mee afkomen, is echt smerig.

Ik begrijp dat de optie er moet zijn, gewoon al voor het gebruiksgemak, maar ik vind dat je je ook gewoon bij Spotify zelf moet kunnen abonneren...
Mijn iTunes is gelinkt aan mijn cc, maar alles wat ik apart kan linken (Starbucks, Netflix, Uber, ...), link ik apart, omdat ik dat fijner vind.

Ik snap niet dat Apple zich met zo'n prutsen bezig houdt...
Het is een sterk bedrijf, dat niet veel hoeft om te kijken, daarmee bedoel ik dat ze zich zeker niet hoeven bezig te houden met Spotify te verplichten banners te verwijderen, of YouTube-kanalen van een gewone mens te sluiten...

Steve zou zich omdraaien in zijn graf... Ze kunnen zich met belangrijkere dingen bezighouden. Normaal zouden ze nooit tijd spenderen aan zo'n dingen.

Apple en Spotify werkten zo goed samen, tot dat Apple Music er kwam... Waarom kan Apple niet gewoon sportief blijven doen?
Oh, en trouwens: kan je je Apple Music-abonnement op Android nu al betalen met je Google Play-storeaccount? ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

IYZY schreef:Steve zou zich omdraaien in zijn graf...
Ik ben zeker van niet: https://www.techdirt.com/articles/20130 ... azon.shtml
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dima_2005 schreef: Microscoop, zonder kun je het ook doen (als je goede ogen hebt). Het moet ook niet allemaal zo duur zijn. Een Chinese soldeerstation (eventueel met hotair - Yihua bv.) volstaat om te beginnen. Het geheim is niet besparen om flux en het duur spul kopen :)
Mijn "soldeerkunsten" kunnen er alleen maar beter op worden ;-)
ja, ik heb een cheap hot air besteld : http://goo.gl/EI9DBu

Ik ga echt geen chips gaan reballen, maar een dcjack of (micro)usb connector is altijd leuk als je dat zelf (degelijk) kan hersolderen.
Nu gebruik ik een loep, maar dat is niet echt handig = vertekend beeld.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Als je een goede camera hebt (met goede lens), kun je dat ook gebruiken. Dat dan via USB (of wifi) aansluiten en op een groot scherm weergeven :D

Trouwens: voor kleine dingen zoals een 3.5mm jack ben je veel meer met een goede soldeerbout met verschillende tips dan met een hotair gun.
Oh en natuurlijk heb je ook kapton tape nodig als je veel met hotair gaat spelen.
IYZY
Pro Member
Pro Member

raf1 schreef:
IYZY schreef:Steve zou zich omdraaien in zijn graf...
Ik ben zeker van niet: https://www.techdirt.com/articles/20130 ... azon.shtml
Met alle respect, maar dit ziet er niet heel geloofwaardig uit in mijn ogen...
De mails zijn onprofessioneel en kinderachtig opgesteld. Ik vind het vreemd dat de grote baas zoiets zou zeggen als "oh, als zij zo gaan doen, dan zullen wij hun dwingen om dit en dat te doen"...
De mail slaat ook nergens op, omdat het iets te maken heeft met hoe je je ebook kan verder lezen op zowel iPhones als Android-telefoons. Oh, dus als straf moet Amazon ons betalingssysteem maar gaan gebruiken? Je kan dan toch nog steeds je boek dat je op je iPhone leest, verder lezen op je Android-telefoon onder hetzelfde Amazon-account?
Om dan nog maar te zwijgen dat er zomaar even een screenshot is gelekt van de mail, waar precies een beetje mee is geknipt en geplakt...
Dingen bij Apple worden héél goed geheim gehouden, dus het lijkt me straf dat één van de drie ontvangers even een screenshot maakt.

En dan de fout van de tijdsaanduiding is verkeerd (22 Nov 2010, 20:34:09, kan niet. Het Amerikaans systeem is Nov 22, 2010 met een 12-uursklok (en zeker als het het mailprogramma van Apple is)).

Je kan nu, 3 jaar later, nog steeds gewoon met je kredietkaart betalen bij Amazon (er is zelf geen andere manier), en dus niet via in-app purchases.
Dit lijkt me dus een grote hoax.

Altijd eerst je bronnen goed controleren voor je zo'n dingen deelt. De website alleen al ziet er niet te vertrouwen uit.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Je kan meestal wel met een externe methode betalen, voor alle apps overigens.
Je mag er alleen GEEN reclame voor maken (zelfs niet vermelden, ook geen promoties), en NIET doorlinken via de app.
En voor de ebooks (als dat nu nog geldt): je mag ze via een andere store NIET goedkoper aanbieden dan op de appstore.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”