telenet en orange deze nacht uitgevallen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

deze nacht om 2u20 is telenet (en als gevolg hiervan ook orange)weer voor de zoveelste keer uitgevallen, sinds ze hier geweest zijn voor de aanpassingen van de grote netwerf al 4 keer voorgehad, en je krijgt nooit geen compensatie meer...
regio Tielt West Vlaanderen...

Wie had er nog last? was voor meerdere uren, vind trouwens wanneer men geplnde werken doet snachts dat men ook deze verplicht zou moeten aankondigen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Awel, daar geef ik je nu groot gelijk in.
Hier is het om de paar maand vanda, dan vliegt de modem er tegen 2u ongeveer uit, meestal een kwartiertje, maar dat loopt heel soms op tot een paar uur.
Telenet heeft nul de botten service qua tijdige aankondiging van werken en storingen (achteraf ja, maar zelfs onverwachte activiteiten moet je toch weet van hebben op de moment zelf).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laroyj schreef:deze nacht om 2u20 is telenet weer voor de zoveelste keer uitgevallen
En was dat een probleem of heb je dat gewoon nadien in je logging gezien ?
laroyj schreef:en je krijgt nooit geen compensatie meer...
Het is een consumenten dienst... ik denk niet dat jij een contract met SLA's hebt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ja dat is een probleem, was aan het werk en kon niet verder, als je in ploeg werkt, fan heb je geen tijd om overdag op je pc te zitten, dan doe je dat 'savonds of "snachts, je betaald voor een 24u servive niet van 9-17u... dit heeft niks met sla te maken zelfs al heb je er eeen, je bent er ook niet mee geholpen..
mensen werken tegenwoordig in 3 ploegen 7 dagen per week, inetrnetshops zijn 24 op 24 open, dus denk wel dat ik recht heb eender wanneer op mijn pc te zitten, wanneer telenet werken uitvoerd dienen deze aangekondigd te worden zodat maatregelen kunnen worden genomen, het wordt tijd dat de wetgever hier paal e,n perk aan stelt, we betalen ons blauw voor een minimum service...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vind het niet zo erg dat het eens plat ligt, je hebt inderdaad geen SLA.
Ik vind het wél erg dat je het nooit op voorhand kan terugvinden (bij werken), of nooit op de moment zelf het type outage en de geplande tijd (bij storing).
Dan kan je tenminste wat plannen. Zeker als het klopt dat je als prive persoon geen professionele lijn meer mag aanvragen (btw nummer verplichtingen; hoe zat het nu weer exact?).

Nu valt de lijn plots uit (altijd rond 2-3 uur), en heb je er het raden naar wat er nu weer aan de hand is.


Telenet heeft voor zover ik weet nog altijd geen site met werken en storingen overzichtelijk in kaart gebracht. En dat is een schande.
Een site met kaart van vlaanderen, alle incidenten erop, goed op voorhand voor geplande werken en snel en effectief voor ongeplande pannes (dat zouden die systemen toch snel moeten detecteren), welke fase ze zitten (is er al een unit ter plaatse), wat het probleem is (zo technisch gedetailleerd mogelijk), en de estimated time of repair. 24/24 graag.

Het enige dat ik nu terugvind is een service waarop je je inschrijft en ze sturen een berichtje als er bij jou werken gepland zijn; tja, daar ben je geen zak mee wanneer je als ITer probeert uit te vissen of er bij familie, kennissen, of werkomgeving een onderhoud of panne is.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

laroyj schreef:je betaald voor een 24u servive niet van 9-17u... dit heeft niks met sla te maken
je betaalt niet voor een 24u service.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zelfs niet voor een 9-17u service...
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Bij ons valt telenet de laatste tijd ook veel uit (telenet)! Meestal zonder verwittigen. 23 en 24 juni waren er werken gepland. De dagen na de werken is het internet zeker nog een 3-tal keer uitgevallen, TV bleef wel werken. Telkens ik dan belde was het en algemeen probleem.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zij die zeggen dat je geen SLA hebt, en dat het daar min of meer bij dan ook bij eindigt, hebben een punt. Telenet pleegt geen contractbreuk.

Maar ik ga wel akkoord met u dat transparantie wenselijk is. Anno 2016 is een deftige 24/24 statuspagina (die het niveau van "succesvolle ping => groen bolletje" overschrijdt) geen luxe noch een onredelijke wens. Zo kan de klant tenminste gerustgesteld worden dat het probleem niet bij zijn hardware ligt.

Zij die zich nog afvragen, hoe je een statuspagina zou kunnen raadplegen als je internet down is, wel dat kan via uw tweede WAN uiteraard (voor het merendeel van de residentials zal dat een cellular verbinding zijn).
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hier ook net uit van 1h40 tot 2h20. Zijn vast weer ergens in de keten firmware upgrades aan het uitrollen :-)
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

Ligt hier nog altijd plat. Hoe moet ne mens nu remote werken zonder internet :p
Edit: net terug online
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Jongens, ze doen het niet om u te pesten, maar om het net te verbeteren.
Alle begrip voor mensen die 's nachts moeten werken op hun privé internet verbinding - alhoewel dat heel weinig mensen zijn vermoed ik - maar de meesten horen in bed te liggen, of zouden het toch moeten doen om gezondheidsredenen.
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Sylvester schreef:Jongens, ze doen het niet om u te pesten, maar om het net te verbeteren.
Het zal maar net van de duur en de frequentie afhangen hoe zoiets wordt ervaren volgens mij.

Ikzelf heb er niet zo heel vaak echt last van, maar als het gebeurt is het praktisch altijd rond hetzelfde uur, en dus gewoon ergens een update batch wat loopt :-)

(Moet wel net lukken dat mijn bundel bij mv dan meestal vervallen is, en bijgevolg mijn resterend krediet er op 10 minuten door is :P)
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

Sylvester schreef:Jongens, ze doen het niet om u te pesten, maar om het net te verbeteren.
Alle begrip voor mensen die 's nachts moeten werken op hun privé internet verbinding - alhoewel dat heel weinig mensen zijn vermoed ik - maar de meesten horen in bed te liggen, of zouden het toch moeten doen om gezondheidsredenen.
Ik heb een business verbinding, en ja die heeft geen strikte SLA dus ik was er ook niet echt lastig op ;)
Mijn interne klok loopt ook gewoon volledig op een andere tijdzone dusja, ongezond? wss niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nogmaals: het is een schande dat telenet geen werken/storingen site heeft waar alles in kaart gebracht is.
Dat mag van mij gerust van bovenhand opgelegd worden, want het lijkt me dat telenet ook hier weer zich geen moer aantrekt van de klant, die enkel goed is om te zwijgen en te betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Nogmaals: het is een schande dat telenet geen werken/storingen site heeft waar alles in kaart gebracht is.
Heeft Electrabel, een netbeheerder, de gasmaatschappij, watermaatschappij, andere providers, ... dit dan wel ?

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet leuk zou zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Heeft Electrabel, een netbeheerder, de gasmaatschappij, watermaatschappij, andere providers, ... dit dan wel ?
Electrabel heeft wel een 24/7 meldingen lijn en de paar keer dat ik er naartoe belde voor een storing kreeg ik netjes direct te horen dat ze reeds op de hoogte zijn (incl. regio) en een schatting van de herstelduur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Electrabel heeft wel een 24/7 meldingen lijn en de paar keer dat ik er naartoe belde voor een storing kreeg ik netjes direct te horen dat ze reeds op de hoogte zijn (incl. regio) en een schatting van de herstelduur.
Dat heb je bij TN ook... althans heb ik toch al meegemaakt (toen een auto uit de bocht was gegaan en een grote verdeelkast met de grond gelijk had gemaakt niet ver van m'n deur). Dit was trouwens op een zondag morgen en enkele uurtjes later werkte alles netjes terug.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Het moet denk ik wel mogelijk zijn dat Telenet zoiets uitrolt ze werken namelijk al samen met skyline. Nu nog iets voor externe gebruikers.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Nogmaals: het is een schande dat telenet geen werken/storingen site heeft waar alles in kaart gebracht is.
Heeft Electrabel, een netbeheerder, de gasmaatschappij, watermaatschappij, andere providers, ... dit dan wel ?

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet leuk zou zijn.
Als ze dat nog niet hebben, mogen ze zich bij deze direct aangesproken voelen.
We leven in de 21e eeuw tegenwoordig.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Vraag me eigenlijk af of Orange eigenlijk op de hoogte gesteld wordt bij eventuele werken dat Telenet uitvoert op "hun" netwerk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

r2504 schreef:Heeft Electrabel, een netbeheerder, de gasmaatschappij, watermaatschappij, andere providers, ... dit dan wel ?
Die steken bij mijn weten gewoon een kaartje in de brievenbus om geplande werken aan te kondigen; ik heb er onlangs nog zo één gehad van de watermaatschappij. In mijn ogen is dat ook de enige correcte werkwijze en ik zal dat altijd verkiezen boven een webpagina (wat mijns inziens vrij nutteloos is omdat toch bijna niemand de moeite zal doen om dat op te zoeken en te bekijken).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Uiteraard moeten grote werken via post aangekondigd worden.
Maar kleine internet outages worden precies niet even strict behandeld als pakweg de stroom die men een kwartier afzet of een waterkraan die een kwartiertje gesloten wordt.
En uiteraard heeft een briefje geen nut bij pannes allerhande.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Sylvester schreef:Jongens, ze doen het niet om u te pesten, maar om het net te verbeteren.
Alle begrip voor mensen die 's nachts moeten werken op hun privé internet verbinding - alhoewel dat heel weinig mensen zijn vermoed ik - maar de meesten horen in bed te liggen, of zouden het toch moeten doen om gezondheidsredenen.
Anno 2016 lijkt me dat toch een achterhaalde uitspraak. Daarmee doel ik niet op het gezondheidsaspect, maar wel op dat "horen in bed te liggen". Het is niet omdat België nog niet op de kar van de 24u economie gesprongen is dat men dan maar maintenance kan doen a volonté zonder de klanten in te lichten. Opnieuw: ik ben ook niet tegen de maintenance op zich waarvan ik best begrijp dat ze dat zo veel mogelijk 's nachts willen doen, maar wel tegen het gebrek aan communicatie.

Er zijn wel voldoende mensen die nood kunnen hebben aan op een verbinding met de US - waar het avond is - of met het oosten van Azië/Australië waar de werkdag begint. Trouwens, 's nachts is het volume verkeer vanuit België ook weer niet zo laag. Ik meen eens gelezen te hebben dat het meest rustige moment qua volume pas helemaal op het einde van de nacht/begin van de vroege ochtend valt, maar zeker nog niet rond 1 of 2u.
r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Nogmaals: het is een schande dat telenet geen werken/storingen site heeft waar alles in kaart gebracht is.
Heeft Electrabel, een netbeheerder, de gasmaatschappij, watermaatschappij, andere providers, ... dit dan wel ?

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet leuk zou zijn.
http://www.eandis.be/nl/stroomonderbrekingen
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Updaten rond 2u is wss een safety margin. Moest er ergens iets serieus foutlopen, dan hebben ze nog uren om het probleem te fixen alvorens de dag weer begint.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Er zijn wel voldoende mensen die nood kunnen hebben aan op een verbinding met de US - waar het avond is - of met het oosten van Azië/Australië waar de werkdag begint. Trouwens, 's nachts is het volume verkeer vanuit België ook weer niet zo laag. Ik meen eens gelezen te hebben dat het meest rustige moment qua volume pas helemaal op het einde van de nacht/begin van de vroege ochtend valt, maar zeker nog niet rond 1 of 2u.
Er zullen ALTIJD 'voldoende' mensen zijn die nood hebben aan een verbinding.
Maar hier merk ik ook weer dat de beste stuurlui aan wal staan.
Telenet zal toch ook wel weten wanneer de impact het kleinst is, en dat is blijkbaar vanaf 2 uur.
Zelfs al is er een 24h economie, dan nog liggen de meesten rond dat uur in bed, al was het maar omdat er dan geen licht is en een mens van tijd tot tijd hoort te slapen. Volgens mij is dat al van zolang de mens bestaat.

Het volume verkeer is niet zo laag omdat er 's nachts ook veel downloaders (al dan niet onbemand) starten. Dat herpakt zich wel vanzelf als de verbinding er terug is, dus die hebben er geen last van.
Of gaan we nu weer zeuren over dat kwartiertje dat we niet hebben kunnen downloaden?

Er zijn nu eenmaal een aantal soorten outages :
1. De lang op voorhand geplande (zoals de grote netwerf) : deze worden altijd gemeld op voorhand.
2. De plotse uitval. Dat kan elk moment van de dag zijn, helaas. Uw wasmachine gaat ook niet op voorhand kenbaar maken als het kapot gaat. Deze kunnen dus niet gemeld worden.
3. De grijze zone : problemen van een paar uur geleden waarvoor ze de daarop volgende nacht gebruiken om in te grijpen. Dit is heel moeilijk om te communiceren, gewoon omdat men niet weet wat er precies aan de hand is. Soms moet men op dat moment ('s nachts dus) beslissen om de CMTS in de headend te herstarten, of alleen maar een kaart van de CMTS.
Hier is het praktisch onmogelijk om klanten te waarschuwen dat er iets gaat gebeuren. Dit zijn dan ook de dingen waarover we hier klagen en zagen.

Dan zijn er nog de periodes dat men een update of aanpassing in de CMTS gaat doen, dat is het moment dat men niet op voorhand weet wat de impact is.

Eigenlijk is het heel simpel : Je hebt geen zekerheid/SLA dat het internet blijft werken. Dat is nu eenmaal zo. Heb je een business die bereikbaar moet blijven, dan moet je voor backup zorgen. Meestal is dat dan via andere weg zoals Proximus.
Vergelijk het met de netspanning : is er één of andere server die niet plots mag uitvallen, dan moet je voor een UPS zorgen. Ook daar geen garantie dat het nooit zal uitvallen.
De rest moet gewoon op dat tijdstip in bed liggen, zoals ik al heb gezegd.

Heb je wel een SLA? Zelfs dan kan het internet wegvallen en kan je er een tijdje zonder zitten. Meestal gaat men dan een bepaald tijd tot herstelling vastleggen. Eénmaal voorbij deze tijd, ga je pas recht hebben op compensatie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Sylvester schreef: ...
Eigenlijk is het heel simpel : Je hebt geen zekerheid/SLA dat het internet blijft werken. Dat is nu eenmaal zo. Heb je een business die bereikbaar moet blijven, dan moet je voor backup zorgen. Meestal is dat dan via andere weg zoals Proximus.
...
Goed, maar ik denk dat de meesten hier dat wel doorhebben. Het punt was gewoon dat er ook over gecommuniceerd kan worden. En daarmee bedoel ik niet altijd proactief, want dat is inderdaad niet mogelijk bij ongeplande outages, maar wel altijd reactief.

Zelf heb ik geen nood aan een hele uitleg, wel wil ik zelf gewoon zien dat het probleem niet bij mij ligt, en dat ze ermee bezig zijn. Dan ben ik al min of meer gerust, ga ik iets anders gaan doen, hoef ik geen tijd te verliezen met mijn netwerk te debuggen en hoef ik ook de TN klantendienst niet lastig te vallen.

Een goede referentie vind ik zelf https://status.digitalocean.com/

Als TN bijvoorbeeld ergens een ongeplande outage opmerkt, volstaat - voor mij toch - iets a la
"Ons netwerkteam onderzoekt meldingen van connectiviteitsproblemen in de regio Antwerpen. Het is mogelijk dat uw internetverbinding traag is of niet werkt. We zullen dit bericht verder aanvullen van zodra we over meer informatie beschikken."

=> Als je zoiets wat automatiseert met een template waarbij enkel nog het soort probleem en de regio aangeduid moeten worden, kan iemand in de NOC zo'n berichtje in nog geen 5 seconden online posten, lijkt me niet echt "praktisch onmogelijk" als Digital Ocean het al kan met datacenters over de hele wereld. De klant die een probleem heeft weet dan meteen dat het waarschijnlijk niet bij hem ligt en dat TN er van op de hoogte is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Zolang het BIPT aan Telenet geen wettelijke storingsnorm of publieke statuspagina oplegt zal er niets veranderen. Bij een hele grote outage staat hun woordvoerder te liegen voor de camera van de VRT. Dat is de realiteit.

Het beste wat je kan doen, is meteen veranderen van internetprovider wanneer de storingen de spuigaten uitlopen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

raf1 schreef:Zolang het BIPT aan Telenet geen wettelijke storingsnorm of publieke statuspagina oplegt zal er niets veranderen. Bij een hele grote outage staat hun woordvoerder te liegen voor de camera van de VRT. Dat is de realiteit.
Dat zal wel kloppen (en ook het grote marktaandeel speelt een rol).

Nochtans, als ze eens wat verder zouden denken dan in België gebruikelijk is, heeft Telenet er enkel maar bij te winnen om de controle over de communicatie van hun operationele info zelf in handen te nemen. Door dat niet te doen creëer je immers toestanden als deze, die de eerste hit op Google is inzake storingen bij Telenet. Die link is er enkel op uit om advertentieinkomsten te slaan uit de "miserie" van anderen. Ze is dus niet enkel desinformerend, ze stelt de provider ook niet in een goed daglicht. TN zou net als Digital Ocean alleen maar te winnen hebben bij duidelijke communicatie. Soit, ik zal maar verder (dag)dromen :wink: .
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

CCatalyst schreef:Als TN bijvoorbeeld ergens een ongeplande outage opmerkt, volstaat - voor mij toch - iets a la
"Ons netwerkteam onderzoekt meldingen van connectiviteitsproblemen in de regio Antwerpen. Het is mogelijk dat uw internetverbinding traag is of niet werkt. We zullen dit bericht verder aanvullen van zodra we over meer informatie beschikken."

=> Als je zoiets wat automatiseert met een template waarbij enkel nog het soort probleem en de regio aangeduid moeten worden, kan iemand in de NOC zo'n berichtje in nog geen 5 seconden online posten, lijkt me niet echt "praktisch onmogelijk" als Digital Ocean het al kan met datacenters over de hele wereld. De klant die een probleem heeft weet dan meteen dat het waarschijnlijk niet bij hem ligt en dat TN er van op de hoogte is.
Voor mij gaat dit alleszins niet ver genoeg.
Een kaartje met de exacte zone erop waar ze weet van hebben.
En de exacte fout (wat er gebeurd is in welk toestel en wat de remedie is: vervanging, reconfig, etc).

Verder is het dus aan het BIPT om ns werk te maken van een verplichte live statuspagina.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Voor mij gaat dit alleszins niet ver genoeg.
Een kaartje met de exacte zone erop waar ze weet van hebben.
En de exacte fout (wat er gebeurd is in welk toestel en wat de remedie is: vervanging, reconfig, etc).
Inderdaad, inclusief de naam van de technieker, z'n schoenmaat, de nummerplaat van z'n camionette, GPS positie, ...

Dat het beter kan dan http://status.telenet.be/ is duidelijk maar wat jij verlangt is het andere uiterste vrees ik.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

ITnetadmin schreef: Voor mij gaat dit alleszins niet ver genoeg.
Een kaartje met de exacte zone erop waar ze weet van hebben.
En de exacte fout (wat er gebeurd is in welk toestel en wat de remedie is: vervanging, reconfig, etc).

Verder is het dus aan het BIPT om ns werk te maken van een verplichte live statuspagina.
US poort 1.2 van kaart 4.6 in CMTS 2 van OS Kapellen is defect en omgewisseld met een andere poort.
Wat ga je in hemelsnaam met die info doen? Wat in die nachtelijke uurtjes gebeurt heeft totaal geen zin voor de eindgebruiker.
Nee dat ga je nooit krijgen, dat staat al vast.
Gaat inderdaad wat ver.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je mag de lat gerust hoog leggen vind ik ;-)

Persoonlijk vind ik het gewoon interessant uiteraard, als netwerker :-)
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

ja, dat begrijp ik, zou ik ook leuk vinden. Maar volgens mij gaan ze zeker geen systeem op poten zetten om enkele IT'ers tevreden te stellen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nope :-)

Maar een live, 24/24 map waarop werken en pannes aangeduid zijn, hun reikwijdte, en geschatte duur, alsook updates wanneer die duur verkort is of verlengd, vind ik geen overbodige luxe maar een must.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ondertussen weet ik eigenlijk niet wat Orange met Telenet kabelverbinding heeft te maken, dat ontgaat mij een beetje. Dan gaat het over Mobistar/Orange GSM verbinding, en niet over kabelTV. Volgens mij is er geen link met het GSM netwerk.

Ik denk dat men dat niet doet, om specifieke andere redenen. De klant mag nu eenmaal niet alles weten, hoe gek het ook is.
Maar stel het eens voor bij Telenet, wie weet gaan ze toch in op uw voorstel.
Het zou inderdaad handig zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Met Orange hebben we het over het kabel internetaanbod van Orange.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

euh ja, uiteraard. In principe is dat hetzelfde.
OUSooner
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 nov 2015, 19:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 3 keer

Het probleem is niet zozeer dat men upgrades uitvoert maar als je er de dag erna wat van vraagt of meldt dan stelt men voor een tech te sturen om je modem te komen vervangen... En die modem van Orange dan ook zeker? :lol:

Gewoonlijk is dit ook op zondagnacht, als fan van WWE en abonnee van WWE Network om live de grote events te kijken is dat echt een enorm slecht moment omdat die maandelijks op een zondagnacht tussen 2 en 5hr plaats vinden. Het minste wat men kan doen is aankondigen waar en wanneer men upgrades uitvoert.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Hier nu ook uit..al de 2de keer op enkele uren tijd..(Orange )
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”