Alleen analoge kanalen

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
cowboy_film_fan
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Na jaren zonder TV heb ik maar weer eens een TV gekocht.
Ik heb Internet van Telenet en dus is de kabel aangesloten op hun netwerk.
Nu dan de Antenne kabel (van Telenet) erin gestoken en de (SAMSUNG UE40J6200) vindt 22 analoge kanalen - geen digitale.
Beeld is eigenlijk best heel aardig , maar als ik vergelijk met TV's in de winkel ,kan het beter.
Mijn vraag is : kan ik nu zo'n CI+ module kopen en digitaal kijken? Vindt die TV geen digitale kanalen omdat ze ge-encrypteerd zijn en zo'n CI+ module nodig heeft om ze te de-crypteren?
Of zijn die digitale kanalen gewoon geblokkeerd omdat ik alleen een internet abo heb?
De bovengenoemde TV staat in de lijst van compatibele TV's bij Telenet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cowboy_film_fan schreef:kan ik nu zo'n CI+ module kopen en digitaal kijken?
Ja, dat kan voor 69 euro. ==> https://shop.telenet.be/shop/nl/index/a ... ard_hw_010
cowboy_film_fan schreef:Vindt die TV geen digitale kanalen omdat ze ge-encrypteerd zijn en zo'n CI+ module nodig heeft om ze te de-crypteren?
Niet noodzakelijk, want er zitten ook een beperkt aantal digitale kanalen op de kabel die vrij te ontvangen zijn. Je kan eventueel manueel eens scannen op volgende frequenties:

Code: Selecteer alles

120  Mhz Pakket Radiostations 

298  Mhz Één HD ; Canvas HD ; Ketnet

330  Mhz CNBC Europe ; CNN ; Arte Belgique ; TVE ; BBC World

346  Mhz France 3

362  Mhz TV5 Monde

378  Mhz Actua TV

386  Mhz Pakket Radiostations 
cowboy_film_fan schreef:Of zijn die digitale kanalen gewoon geblokkeerd omdat ik alleen een internet abo heb?
Als je 22 analoge kanalen ontvangt, zouden ook de digitale kanalen beschikbaar moeten zijn. De geëncrypteerde kanalen zal je pas kunnen openen met een CI+ module en een geactiveerd kabelabonnement van 16,30 euro/maand.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Heb je je tv-toestel reeds geüpdatet naar de laatste softwareversie en deze stappen gevolgd voor het afstemmen van de digitale zenders? https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... amsung-tv/
Je dient daarbij de juiste zoekmodus, netwerk, netwerk-ID, frequentie, modulatie en symboolfrequentie in te geven. De zenders zouden dan moeten worden ingeladen in dezelfde volgorde als op de Digibox/Digicorder. Enkel de regionale zender op nummer 8 kan foutief zijn, aangezien je geen postcode/regiocode kan ingeven op een tv-toestel. Je kan deze nadien dan verwisselen met de juiste zender die je helemaal achteraan in de lijst zou moeten terugvinden. De CI+ module moet je pas plaatsen na het afstemmen van de zenders. Het zou dus mogelijk moeten zijn om de zenders die raf1 hierboven heeft opgegeven te bekijken zonder module.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cowboy_film_fan schreef:Nu dan de Antenne kabel (van Telenet) erin gestoken en de (SAMSUNG UE40J6200) vindt 22 analoge kanalen - geen digitale.
Dan heb je toch iets verkeerd gedaan.
Ik heb onlangs 2 Samsung Tv's op Telenet geinstalleerd (eentje was zelfs de "van de camion gevallen" TV van Proximus, waarvan ik niet eens wist dat er een DVB-C tuner in stak :-) .

Beide TV's vonden alle analoge en digitale kanalen. Meer nog, hij detecteerde automatisch dat er "Telenet" op de kabel zat, en ik hoefde geen instellingen in te geven, deze kwamen er automatisch op (Frequency 322.000 MHz, Symbol Rate 6,875 Sym/s, Modulation QAM256, Network ID 22). Het scannen duurde nog geen minuut.

Ik zou je dus aanraden om nog eens opnieuw te scannen. Je moet wel bij de Setup België ingeven als land (en deze optie kan ontbreken indien het gaat over een geïmporteerd toestel, voorbeeld uit Hongarije).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cowboy_film_fan
Member
Member

Ah ja, Het lukt nu dus wel. Ik had "kabel" moeten kiezen i.p.v. "Antenne" ,maar volgens mij was die optie er eerst niet, en nu wel. Ik heb ook wel "sateliet" zien passeren. Maar swat , het werkt dus allemaal. Bedankt Heren van het forum !
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

raf1 schreef:Niet noodzakelijk, want er zitten ook een beperkt aantal digitale kanalen op de kabel die vrij te ontvangen zijn. Je kan eventueel manueel eens scannen op volgende frequenties:

120  Mhz Pakket Radiostations 

298  Mhz Één HD ; Canvas HD ; Ketnet

330  Mhz CNBC Europe ; CNN ; Arte Belgique ; TVE ; BBC World

346  Mhz France 3

362  Mhz TV5 Monde

378  Mhz Actua TV

386  Mhz Pakket Radiostations 
Ben je zeker dat je de VRT in HD kan ontvangen, zonder abonnement ?

In principe kan je dus een telenetabo nemen en weer opzeggen om daarna verder de VRT in HD te kijken (want op het eveneens gratis dvb-t is dat nog steeds een SD kwaliteit ...) ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

@fredo66: VRT in HD is gratis op de kabel inderdaad, mits er een televisiesignaal binnenkomt, en je een DVB-C decoder hebt (tegenwoordig meestal wel).

Via DVB-T is dit nog in SD, dit omdat er geen bandbreedte beschikbaar is om in HD uit te zenden.
Alle DVB-T bandbreedte in Vlaanderen is namelijk bezet... VRT kan er dus geen extra "bijkopen" om in HD uit te zenden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef:Ben je zeker dat je de VRT in HD kan ontvangen, zonder abonnement ?
Zonder kabelabonnement normaalgezien niet. Maar Telenet vergeet af en toe een afsluitfilter op de aftakking te plaatsen waardoor er tv-signaal op de kabel zit bij klanten zonder kabelabonnement.
fredo66 schreef:In principe kan je dus een telenetabo nemen en weer opzeggen om daarna verder de VRT in HD te kijken (want op het eveneens gratis dvb-t is dat nog steeds een SD kwaliteit ...) ?
In principe niet, want bij een opzegging stuurt men normaalgezien iemand langs om een afsluitfilter op jouw aftakking in de straat te plaatsen. Je tv-siginaal kan na opzegging dus op elk moment verdwijnen.
blaatpraat schreef:Via DVB-T is dit nog in SD, dit omdat er geen bandbreedte beschikbaar is om in HD uit te zenden.
Alle DVB-T bandbreedte in Vlaanderen is namelijk bezet... VRT kan er dus geen extra "bijkopen" om in HD uit te zenden.
De DVB-T(2)-bandbreedte wordt inderdaad gegijzeld door Telenet met hun gigantisch nutteloos Teletenne-signaal.
De Vlaamse kleuterpolitiek wil niet ingrijpen want frequentiespectrum is toch maar een schaars gemeenschapsgoed dat verkwist mag worden om het monopolie van een Amerikaanse multinational te dienen is de redenering van OpenVLD'er Sven Gatz.

VRT kan perfect in HD of zelfs 4K via DVB-T(2) uitgezonden worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

raf schrijft: In principe niet, want bij een opzegging stuurt men normaalgezien iemand langs om een afsluitfilter op jouw aftakking in de straat te plaatsen...

10 jaar geleden TN abo opgezegd, maar TV signaal is hier (appartementsgebouw!) nog steeds beschikbaar :-)
PS: Sven Gatz was niet de eerste in rij om ons te verneuken, en heel zeker ook niet de laatste :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
nickz
Elite Poster
Elite Poster

In appartementsgebouwen is dat meestal moeilijker omdat de tap (het aftakpunt) zich daar meestal in een technische ruimte bevindt en er dus eerst iemand die deur moet openmaken. Wel kan het gebeuren dat ze bij een aanpassing voor één van de andere bewoners ook meteen een filter plaatsen op jouw aansluiting.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

blaatpraat schreef:@fredo66: VRT in HD is gratis op de kabel inderdaad, mits er een televisiesignaal binnenkomt, en je een DVB-C decoder hebt (tegenwoordig meestal wel).
correctie: VRT in HD is onversleuteld op de kabel. Dat heeft toch niets met "gratis" te maken.
fredo66 schreef:In principe kan je dus een telenetabo nemen en weer opzeggen om daarna verder de VRT in HD te kijken
Gratis kijken = zwartkijken = illegaal kijken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster

illegaal!? Is zeer zeker aanvechtbaar, lijkt mij zo...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
raf1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:
blaatpraat schreef:@fredo66: VRT in HD is gratis op de kabel inderdaad, mits er een televisiesignaal binnenkomt, en je een DVB-C decoder hebt (tegenwoordig meestal wel).
correctie: VRT in HD is onversleuteld op de kabel. Dat heeft toch niets met "gratis" te maken.
VRT wordt indirect betaald via de belastingen aangevuld met eigen reclameinkomsten en is dus in principe gratis beschikbaar voor alle Vlamingen. Uit de beheersovereenkomst:
VRT Beheersovereenkomst 2016-2020 schreef:De VRT maakt gebruik van platformen van derden en eigen platformen. Het publieke aanbod staat minstens via één open platform* ter beschikking van mediagebruikers.
*Open platform betekent dat het aanbod toegankelijk is voor de mediagebruiker zonder dat aan die mediagebruiker een directe betaling voor dat aanbod wordt gevraagd.
philippe_d schreef:Gratis kijken = zwartkijken = illegaal kijken ...
Wat de VRT betreft zou ik dat zo sterk niet durven stellen.
Telenet verhindert via het nutteloos gijzelen van DVB-T(2)-frequentiespectrum dat de VRT in HD-kwaliteit via de ether kan uitzenden. In dat opzicht moet het HD-aanbod van de VRT dan gratis via een ander open platform beschikbaar zijn.
De gratis beschikbaarheid via DVB-C lijkt me dan voorlopig een noodzakelijk kwaad in afwachting dat de VRT hun HD-aanbod via een echt open platform ter beschikking stelt van de Vlaming.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Inderdaad, dat is ook mijn redenering. Illegaal kijken naar de VRT kan toch eigenlijk niet meer bestaan sinds de afschaffing van kijk en luistergeld ?

Ik vraag me zelfs af of ze bv telenet niet beter zouden verplichten vrt hd kosteloos aan te bieden zodat dan het verouderde dvb-t systeem helemaal weg kan. Uiteraard moet de klant zoals steeds wel de installatiekosten betalen.

Telenet kan er ook bij winnen want ze kunnen de "gratis" vrt kijker proberen overhalen over te schakelen naar betalende zenderpaketten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fredo66 schreef:Illegaal kijken naar de VRT kan toch eigenlijk niet meer
Het misdrijf is ook niet naar de VRT te kijken... maar illegaal (zonder betalen) een signaal van de kabel af te tappen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

een signaal dat, ongevraagd, in mijn huiskamer binnengebracht wordt!? Hier is zeker ruimte voor enig juridisch denkwerk...
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Als Telenet het signaal niet is komen afsluiten lijkt dat mij een grijze zone. Dat zou je aan een juridisch expert moeten vragen en dan ga je waarschijnlijk nog geen eenduidig antwoord krijgen. Een afgesloten kabel eigenhandig terug aansluiten om zonder abonnement te kunnen kijken is in ieder geval wel illegaal.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Als ze het niet komen afsluiten, zijn ze zelf in fout.
Ze kunnen u toch niet verwijten dat je TV aangesloten is op de kabel binnenin je huis?
Zij moeten ervoor zorgen dat daar geen bruikbaar signaal meer opzit, door die filter dus.
Zelf heb ik ooit Telenet opgezegd, toen ik alleen analoge kabel had, en TV Vlaanderen nog iets veelbelovends leek, en 6 maanden later had ik nog altijd gewoon beeld op de analoge kabel.
Toen ik zeker was dat TV Vlaanderen niet je van het zou worden, heb ik opnieuw TV genomen.
Ik moest toen "activatiekost" betalen, wel straf als je bedenkt dat de kabel nog altijd gewoon functioneerde, en een analoog product "activeren" is zelfs helemaal absurd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Zou het niet zo zijn dat je wel een bewijs moet hebben dat je ooit kabel had, en nu hebt stopgezet?
Dan is het hun zaak om ervoor te zorgen dat je niet meer kan kijken.
Als je het signaal gebruikt zonder abonnement én zonder bewijs van opzeg, is het min of meer diefstal. Ja toch?
wied
Elite Poster
Elite Poster

misschien deze draad beter volgen van bij het begin...
Chukky2
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

@ sylvester

Ze moeten hun huiswerk maar beter doen . Hier ook nog steeds analoog en nooit komen afsluiten
Nu op termijn gaat het analoge toch wel ne keer ophouden zeker? In welke tijd leven wij , man man .
Ik heb nu juist terug op telenet ingetekend voor play more . Activatie kost is er niet omdat ik al internet heb .
wied
Elite Poster
Elite Poster

hier na 10 jaar nog steeds DIGITAAL signaal...
Chukky2
Member
Member

Als je analoog hebt , heb je ook digitaal he vriend ;-)
Chukky2
Member
Member

Wied , zal misschien een einde aan komen . Ze gaan overal nieuwe aansluitingen doen ;-)
wied
Elite Poster
Elite Poster

ach, ze doen maar, ik maak immers nooit gebruik van hun GRATIS signaal :wink:
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Chukky2 schreef:Wied , zal misschien een einde aan komen . Ze gaan overal nieuwe aansluitingen doen ;-)
Echt?
Wat is daar het nut van, dan?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Zoals hier op het forum aangegeven zijn ze nu al bezig om het analoge signaal op campings en ziekenhuizen enz... af te schaffen.
De marketing afdeling van TN zal hier geld in zien.

Uiteraard is de volgende stap analoog overal afschaffen. TN is machtig genoeg om de politiek niet tegen te krijgen... De vraag is alleen of de marketing boys van TN er geld in zien of niet ;) (lees: hoeveel extra digibox/corders gaan er worden gehuurd?) Het voordeel van een analoog signaal voor een 2de/3de TV verdwijnt.. en een reeks toestellen wordt onbruikbaar (DVD recorders). Een van de reden dat mijn ouders bij TN (of orange) willen blijven..dieHDD recorder heeft geld gekost en zal gebruikt worden:p ook al hebben ze 3 tuners in de digicorder

Ik heb hier een 6 tal maanden analoog signaal gehad na ik hier kwam wonen. Na opzegging TN 2 jaar later was dat een 4 tal maand.
Blijft logisch dat ze dit niet eerder doen.. bij een verhuis waarbij de nieuwe bewoner ook TN neemt (en vaak nemen de mensen gewoon wat er ligt/actief was) hoeven ze de TOF filter niet telkens te plaatsen/weg te nemen. Ze laten heel die modem en NIU brol ook voor een reden staan hé :p Kost geld om weg te nemen+ nieuwe bewoners zijn geneigd dit te nemen
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Fluppeke schreef:Zoals hier op het forum aangegeven zijn ze nu al bezig om het analoge signaal op campings en ziekenhuizen enz... af te schaffen.
Maar daarvoor hoef je toch geen nieuwe aansluitingen aan te leggen?
Als er vanop de headend geen analoge TV meer opgezet wordt, is die er gewoon bij de eindgebruiker niet meer.
Campings en dergelijke kregen een speciaal systeem voor distributie van dat analoog signaal over veel ontvangers.
Fluppeke schreef:Uiteraard is de volgende stap analoog overal afschaffen. TN is machtig genoeg om de politiek niet tegen te krijgen... De vraag is alleen of de marketing boys van TN er geld in zien of niet ;) (lees: hoeveel extra digibox/corders gaan er worden gehuurd?) Het voordeel van een analoog signaal voor een 2de/3de TV verdwijnt.. en een reeks toestellen wordt onbruikbaar (DVD recorders).
Het voordeel is ook dat er enorm veel ruimte vrijkomt, voor extra zenders of sneller internet, of meer video op aanvraag, etc.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

Chukky2 doelt waarschijnlijk op de (zal de marketingboys term eens gebruiken) grote netwerf. Maar die link met het afschaffen van analoog zie ik ook niet. (integendeel er komt meer bandbreedte).
Het voordeel is ook dat er enorm veel ruimte vrijkomt, voor extra zenders of sneller internet, of meer video op aanvraag, etc.
Dat voordeel kan/zal telenet dan uitspelen tov de (quasi onbestaande) concurrentie dus komt mijn inziens het openbaar nut niet te goede.
Tjah en laat het kabeldecreet ooit geschreven zijn met openbaar nut in het achterhoofd. (cfr dat kabeltje dat in de steden ongevraagd aan mensen hun gevel hangt, veel mensen zijn echter geen distributieklant meer). Als het analoog verdwijnt dan zijn er enkel nog wat must carry signalen op de kabel die je onversleuteld kunt binnenhalen.. dan vraag ik me af of ze telenet niet beter verplichten hun kabel de grond in te steken...want dat puur commercieel amerikaans bedrijf heeft nog maar weinig met openbaar nut te maken....
Chukky2
Member
Member

Nee met dat analoog bedoelde ik dat vele aansluitingen nooit afgesloten zijn en dan in principe zwartkijkers zijn waar ze zelf niets aan kunnen doen ..dat is de fout van telenet.
Maar door de grote netwerf kan hier een einde aan komen omdat ze elk thuisverbinding moeten vervangen en dan even getchekt wordt of hij digitale tv heeft of niet. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Chukky2 schreef:in principe zwartkijkers zijn waar ze zelf niets aan kunnen doen ..dat is de fout van telenet.
ZwartKIJKEN... pas als je echt een toestel aansluit en gebruikt ben je een zwartkijker... en daar kan je alles aan doen en is zeker niet de fout van TN.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member

R2504. Uit de telecomwet (eveneens van toepassing op TV) :

Het contract wordt onmiddellijk geschorst op het door de abonnee gekozen moment. De operator moet zo snel mogelijk een einde maken aan de betrokken dienst, rekening houdend met de techniek, en de abonnee hiervan een schriftelijke bevestiging bezorgen.
Ik begrijp hier dus onder dat telenet na opzeggen van het contract, ook zo snel mogelijk een einde moet maken aan zijn dienst, dus het leveren van (analoge) TV! Dat lijkt mij dus wel degelijk hun verantwoordelijkheid.
6 maanden lijkt me niet 'zo snel mogelijk'. Volgens mij bewuste keuze van TN om bij een (mogelijke) verhuis minder interventies te hebben (lees: nieuwe bewoner neemt telenet). En eigenlijk is dit relevant om te weten, want als orange (weer) 149€ gaat vragen wanneer er geen actieve kabel is.. moeten wij als consumenten transparant weten wanneer een kabel afgesloten wordt na afzeg.

Kortom ik begrijp niet dat je TN kan verdedigen in deze, en een eventuele kijker zonder abbo gaat beschuldigen van zwartkijken. En een beetje minder rationeel gedacht..wij zijn door onze gemeentes en overheden ge**** omdat de intercommunales het distributienetwerk veel te goedkoop hebben verkocht en nu worden we een 2de keer ge**** door de amerikanen die het uitmelken.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”