Memory probleem

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik heb iets raars aan de hand... Er draaide hier lange tijd een Medion PC als cameraserver. (MT14 - MED MT 802G => https://www.harlander.com/medion-med-mt ... z-8gb.html). Hierin zit volgend motherboard: MSI MS-7728

Plots kreeg ik errors door dat de PC een tekort aan RAM had... Nochtans zit er 8 GB RAM in. Dit zijn deze latjes: Er zitten er dus 2 in van 4GB.

Ik merkte op dat er slechts 4GB meer beschikbaar was qua RAM en herstartte de PC. Deze gaf BIOS beeps aan, dus dacht ik dat er een latje stuk was.
PC heropgestart met het ene latje, geen probleem. PC heropgestart met ander latje : geen probleem. Dus dacht ik dat er een slot stuk was.
Ene latje in eerste slotje: pc start op. Ene latje in tweede slotje: pc start op.
Ander latje in eerste slotje: pc start op. Ander latje in tweede slotje: pc start op.
2 latjes tegelijkertijd in slotjes: bios beep, pc start niet op. Omgekeerd geplaatst: bios beep, pc start niet op.

Ik kan dit niet verklaren... Hopelijk weet iemand van jullie meer raad...

Bedankt voor jullie antwoord.

BertG3
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

- Wanneer je in het BIOS gaat, zie je dan effectief 8GB die herkend worden?
- Deze vraag is tegenwoordig minder relevant, maar aangezien je geen OS vermeldt: Er staat toch een 64-bit OS op?
- Wanneer je deze foutmeldingen kreeg, welke processes waren dan de grootste geheugengebruikers? Was het volledige RAM effectief ingebruik? Indien niet is er mogelijk een process met een memory leak (PNPB die op zijn bv).
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

1) In mijn BIOS kan ik precies niks zien over RAM
2) Windows 7 x64 heeft perfect gewerkt maar doet er niet echt toe aangezien ik ook bios beeld krijg voor het OS opgestart is
3) Volledig RAM werd nooit gebruikt. Meestal Max 6GB gebruikt

EDIT: strange, hij doet het weer na heel wat klooien :banana:
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

BertG3 schreef: 2) Windows 7 x64 heeft perfect gewerkt maar doet er niet echt toe aangezien ik ook bios beeld krijg voor het OS opgestart is
Ik begrijp je antwoord niet zo goed, maar ik stelde de vraag omdat een 32-bits OS (in principe) maar 4GB zal herkennen.
3) Volledig RAM werd nooit gebruikt. Meestal Max 6GB gebruikt
Dus als je in system gaat kijken, zie je effectief wel 8GB veronderstel ik? En wat zijn nu de grootste geheugengebruikers?
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik heb in m'n EDIT gezet dat ie nu wel weer werkt. Heb heel wat keren ram eruit en erin gestoken... Misschien stof ?

Bedankt voor je hulp.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb heel gelijkaardige problemen gehad met alle MSI moederborden (een stuk of 6 incl. van Medion) waarmee ik in contact mee kwam. Bijna overal na een goede 2-3 jaar begint die zo'n rare kuren te krijgen als ongedetecteerde RAM, niet herkende PCI-devices, niet herkende SATA-schijf, ...

Exact de reden waarom ik voor mijn eigen PC's heeeeeeel ver wegblijf van MSI.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Oei... Bedankt om me dit te vertellen... In het vervolg ben ik sowieso van plan m'n pc's weer zelf te bouwen maar dan weet ik dat ik geen motherboards van MSI meer moet nemen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Raar, maar ik moet zeggen ik heb ook problemen gehad met mijn Asus moederbord. Geluidskaart deed het vanaf dag 1 niet. Ik heb 2 MSI moederborden( 1 van medion ) tot nu toe zonder problemen die ik aan het moederbord kan linken. Al moet ik wel zeggen dat Medion budget PC's zijn de GPU was kapot dus ik dacht "gewoon de iGPU van de CPU gebruiken" maar natuurlijk zitten er geen videouitgangen op het moederbord... ( het was een i3-2100 )
Dus ik vermoed dat de moederborden die Medion koopt een soort van "als het werkt in de configuratie die wij gebruiken is het goed' zijn
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zou me houden voor al te snelle conclusies over een bepaald merk.
Ik heb 3 pc's zelf geconfigureerd, telkens met een MSI moederbord erin. Alle 3 draaien nog zonder problemen.

Voor je een mobo koopt, lees de reviews van anderen.
"Slijtage" na 3 jaar zal je in reviews natuurlijk niet lezen :)
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Heb je al eens geprobeerd met een andere voeding ? Een semi-defecte PSU kan vreé rare symptomen geven.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Momenteel doet ie het terug goed... Als ik opnieuw problemen heb, zal ik een andere voeding proberen.

Bedankt voor de hulp iedereen !
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef:Ik zou me houden voor al te snelle conclusies over een bepaald merk.
Daar heb je 100% gelijk in. Ik weet ook dat het niet rationeel is van mij. Maar heb gewoon te veel miserie gezien met MSI. Wel moet ik eerlijk zijn: ik heb enkel ervaring met de goedkoopste MSI moederborden, terwijl bij andere merken (vooral ASUS) het vooral high-end moederborden zijn (vaak 200€+). Kan gewoon daaraan liggen. Maar ik probeer ze gewoon te vermijden, maar ik zou niet roepen "NIET DOEN" wanneer iemand het koopt (wat ik wel zou doen bij bv. vage merken van voedingen, of AMD :lol: )
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”