Storing op FM

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

De laatste weken lijken de storingen op FM voor de VRT zenders, veel erger dan er voor. Zowel bij ons thuis als op het werk, dus ligt het waarschijnlijk niet aan de radio toestellen zelf.

De conspiracy-theorist in mij denkt dan dat dit te maken heeft met de plannen om DAB+ te verplichten (de signaalsterkte van de FM band is misschien verminderd). Hebben anderen ook al problemen ondervonden met het FM signaal van de VRT?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Volgens mij is daar niets aan veranderd. Ik zou eerder denken dat die frequenties gestoord worden door buitenlandse (zeker ook Brusselse en Waalse) zenders. Dat is al langer een probleem, maar misschien zijn er daar intussen nog frequenties en/of vermogens gewijzigd?

Zelf luister ik thuis altijd via DAB naar de VRT (via DAB+ is het nog niet beschikbaar) omdat die ontvangst hier sowieso veel beter is dan via FM.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1) FM is RIP. U schakelt beter nu al over naar digitaal dan later.

Maar om toch behulpzaam te zijn: wat is uw locatie? Straat hoeft niet, gemeente volstaat.

Kan u testen op een draagbare radio? Stelt het probleem zich enkel op een specifieke plaats in uw huis of eerder in de ganse woning en ook buiten.

Stelt het probleem zich slechts op 1 zender, of betreft het meerdere zenders.

Heeft u of iemand in uw buurt toevallig recent een nieuw complex apparaat in gebruik genomen (bv met een motor of elektrische ballasten in?)

U kunt altijd eens ten rade gaan bij een lokale radio amateur vereniging in uw buurt, zij zullen u graag helpen!
Laatst gewijzigd door CCatalyst 20 jun 2016, 19:33, in totaal 1 gewijzigd.
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

1) Ja, dat heb ik ondertussen ook door, maar aangezien tot enkele weken terug de meeste zenders nog niet op DAB zaten, heb ik nooit over DAB gedacht (wel over internet radio, maar ook dat is in Vlaanderen niet zo uitgebreid).

Ik spreek hier over de regio Roeselare, dus op een gemiddelde afstand van de taalgrens, wel iets dichter dan gemiddeld tegen Frankrijk. Het probleem is er zeker op alle VRT zenders, zal de andere zenders nog eens proberen, of met een andere radio. Maar het is eigenaardig dat het op twee plaatsen gebeurt die toch een 5-tal km van elkaar liggen (werk en thuis).

Thuis is er een nieuwe router, maar die staat nu iets verder van de radio dan de vorige. Over andere apparaten weet ik niets.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Roeselare is vlakbij de zendmast van Egem, waar de VRT stations met 50kW uitzenden. Als u zicht hebt op een open landschap zou u hem in principe zelfs moeten zien staan. Dus dat is wel vreemd. Het zou geen interferentie van Franstalige hoek mogen zijn.

Nieuwe router zal wellicht niet de oorzaak zijn, maar u kunt altijd eens proberen met die uit te zetten en zien of dat de oorzaak was.

Brotip: U kunt altijd eens ten rade gaan bij een lokale radio amateur vereniging in uw buurt, zij zullen u graag helpen en zijn goed op de hoogte van de RF "pollutie" in uw buurt!
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Gebruik je een sigatetten aansteker voeding welke 5V (USB) maakt ?
ik heb er al een hoop liggen welke ik gewoon niet kan gebruiken omdat ze storen op FM van zodra ik er iets insteek.
Afbeelding
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Hier tegenwoordig ook meer last. Staat altijd op dezelfde plaats met extra zilverpapier om ontvangst te verbeteren zowaar. En ene dag is andere niet. Zon, regen, bewolking... Maakt niks uit

Regio heverlee haasrode
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

sanderd17 schreef:De conspiracy-theorist in mij denkt dan dat dit te maken heeft met de plannen om DAB+ te verplichten (de signaalsterkte van de FM band is misschien verminderd). Hebben anderen ook al problemen ondervonden met het FM signaal van de VRT?
Ja, ik heb onlangs ook problemen ondervonden met het FM-signaal van de VRT. Maar de oorzaak lag 100% bij mezelf.

Extra muurisolatie en hoogrendementsglas houdt het FM-signaal iets meer tegen en een bestofte antenne na een renovatie helpt ook niet.
De elektronische voeding van nieuwe LED-verlichting gaf ook een heel klein beetje extra ruis als de tuner niet perfect op de ontvangstfrequentie staat afgesteld.

Ik heb de antenne opgeblonken met metaalkuis en opnieuw gericht naar het westen in de richting van de Norkring-zendmast in Egem en de ontvangst was opnieuw perfect.

Ik woon in vogelvlucht 47 kilometer van de zendmast en dan moet je toch wel zorgen dat je antenne van je radiotoestel volledig is uitgeschoven om goede ontvangst te hebben.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

vergeet ook niet dat het momenteel de periode van het jaar is dat er Sporadische E-laag reflectie kan optreden...hierdoor kunnen verafgelegen zenders interfereren met de locale ontvangst....de collega radioamateurs hier op het forum zullen dit zeker kunnen beamen....

je kunt deze vorm van propagatie een beetje volgen via volgende link:

http://www.dxmaps.com/spots/map.php?Lan ... &HF=N&GL=N

MUF staat voor maximum usable frequency; met andere woorden, maximal bruikbare frekwentie....je kunt dus zien dat deze op sommige momenten tot in het gebeid van de fm band(88-108Mhz) gaat of er zelfs boven... op dergelijke momenten kan men dus "storingen" opmerken, wat in feite het ontvangen is van verafgelegen zenders....Deze verschijnselen kunnen sterk variëren van moment tot moment en erg "plaatselijk" zijn. De periode dat dit zich voordoet is van +- Mei tot September.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Je kan ook nog via dvb-t naar de vrt radiozenders luisteren, je hebt er dan ook 2 (mnm+ en clara continuo) meer en digitaal. Geluidskwaliteit lijkt me zelfs beter dan dab
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb vorige week een klein artikeltje in de krant gelezen dat er veel mensen momenteel storingen hebben bij FM ontvangst. Dit zou komen door Engelse zenders in combinatie met inversie.
Ik heb gezocht op de website van "Het Nieuwsblad" en in hun archief, maar het artikel is er niet opgenomen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik merk de laatste dagen ook storingen, ook op DAB. Ik dacht al dat het aan mijn autoradio lag.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Vorige week was er alleszins ook slecht signaal van Joe FM. Misschien heeft het er iets mee te maken?
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Vreemd, ik heb dit daarstraks ook gemerkt op Radio 1 omstreeks 17u30
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Hier in Heverlee ook storingen, vooral op MNM. Hiervoor geen problemen.
Wel op een draagbare Sony radio met uitschuifbare antenne.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb hier ook regelmatig storingen te Wetteren op diverse zenders (Nostalgie, ClubFM, StuBru, Radio 1, ...). Merk dit ook tijdens verplaatsingen. Mijn FM radio thuis werkt dan wel weer zoals het hoort (wegens geen DAB/DAB+ ontvangst in huis moet ik op dat ding maar FM gebruiken)...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Normaalgezien luister ik nooit naar FM radio, maar het stond op (op verschillende zenders) tijdens een rit door heel Vlaanderen (E40 vanaf Gent->R0>E314) en geen enkele keer storingen gemerkt, enkel aan de Nederlandse grens, maar da's ook normaal dat in grensgebied het wat moeilijker wordt.
Maar ik heb eigenlijk zo goed als nooit storingen op FM radio in de auto gehoord, mogelijk hebben sommige autoradio's een zekere ruisfiltering?
Krulwilg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 8 keer

Hier (regio Ieper) zijn er ook geen problemen met FM.
Ook niet in onze auto's.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”