Goeie dag,
Mijn Internetverbinding valt al een paar dagen regelmatig uit. Ik heb gemerkt dat het probleem (tijdelijk) kan verholpen worden door mijn router een tijdje spanningsloos te zetten, daarna werkt ie weer een paar uur feilloos. Niet doenbaar op langere termijn echter.
Vandaar dat ik een oude router die ik hier nog staan had in de plaats heb gezet. Waarschijnlijk heb ik wat teveel zitten klooien met de instellingen waardoor ik het nu volgende voorheb:
Via mijn PC (met ethernetkabel verbonden met de router) geraak ik niet meer naar het CP van mijn router (192.168.0.1), maar geraak ik wel nog op Internet.
Via mijn smartphone lukt het me draadloos wel naar de 192.168.0.1 maar geraak ik niet meer op het Internet langs de router. Ik krijg dan een foutpagina van mijn router dat de verbinding tussen de router en het Internet is verbroken.
Nochtans is die verbinding er wel degelijk, want met mijn PC geraak ik wel op het Net.
Vraag me niet hoe ik het gedaan heb, maar ik had ook al het omgekeerde voor. Ik kon dus met mijn PC wel naar de 192.168.0.1, maar niet op Internet.
Via mijn smartphone kon ik op Internet, maar niet naar 192.168.0.1.
Ook mijn digicorder zit op de router en daar ik heb ik ook geen interactiviteit meer.
De router zelf is verbonden met een Telenet-modem (modem only, zonder Wifi).
EDIT 21-06 10:17: mijn digicorder zit niet op de router, maar op een switch die aan de modem hangt. Ook de router zit op die switch.
Ik ben zeker geen netwerkspecialist, maar slaag er normaal gezien altijd wel in om mijn hardware aan de praat te krijgen.
Ik ga morgen alles eens van vooraf aan checken, maar misschien dat deze symptomen bij iemand al een belletje doen rinkelen...
Thanks.
Probleem t.g.v. slecht functionerende router
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Bent u zeker dat uw PC, naast verbinding via kabel, ook niet tegelijk zijn Wi-Fi nog heeft opstaan en gewoon via Telenet Wi-Free van de buren oid zit te surfen?
Kan u vanaf uw smartphone surfen naar een IP adres? vb http://79.132.231.171/ Indien ja => dns instellingen fout.
Indien niet, probeer volgende stappen:
Geef uw computer manueel een IP adres 192.168.0.100.
Subnet mask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1
Normaal moet u vanaf dan via uw computer op het CP van uw router raken, via de netwerkkabel. Eventueel computer en router eens herstarten als het niet meteen lukt.
Als het nog niet lukt: netwerkkabel eens in andere poort steken. Alle poorten proberen. Soms kan je maar vanaf 1 enkele poort configureren (dewelke precies zou in manual moeten staan).
Als het dan nog niet lukt: harde reset doen van routerinstellingen, via paperclip oid. Zie manual router.
Als het nog steeds niet lukt: meer info nodig. Wat is het IP van uw PC? Wat is het IP van uw smartphone? Merk router. Configuratie kabels. Etc.
Als het wel gelukt is: best een volledige reset doen van de instellingen van uw router, en daarna zijn DHCP server activeren.
Vervolgens uw computer weer instellen om zijn IP adres via DHCP (of "automatisch") op te vragen ipv manueel.
Telenet digicorders etc mogen niet achter uw eigen router hangen. U moet ze rechtstreeks op uw Telenet modem aansluiten. Anders geen interactiviteit. EDIT: ik zie dat u een modem-only heeft. In dat geval moet u voor DTV interactiviteit een aparte netwerkswitch tussen uw modem en uw router plaatsen (goedkoop unmanaged L2 switchke a la Netgear GS105 is meer dan genoeg). Op die switch zijn dan verbonden: digicorder(s), uw router en de telenet modem. Alle andere apparaten hangt u dan achter uw router (via kabel of via wireless).
Succes.
Kan u vanaf uw smartphone surfen naar een IP adres? vb http://79.132.231.171/ Indien ja => dns instellingen fout.
Indien niet, probeer volgende stappen:
Geef uw computer manueel een IP adres 192.168.0.100.
Subnet mask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1
Normaal moet u vanaf dan via uw computer op het CP van uw router raken, via de netwerkkabel. Eventueel computer en router eens herstarten als het niet meteen lukt.
Als het nog niet lukt: netwerkkabel eens in andere poort steken. Alle poorten proberen. Soms kan je maar vanaf 1 enkele poort configureren (dewelke precies zou in manual moeten staan).
Als het dan nog niet lukt: harde reset doen van routerinstellingen, via paperclip oid. Zie manual router.
Als het nog steeds niet lukt: meer info nodig. Wat is het IP van uw PC? Wat is het IP van uw smartphone? Merk router. Configuratie kabels. Etc.
Als het wel gelukt is: best een volledige reset doen van de instellingen van uw router, en daarna zijn DHCP server activeren.
Vervolgens uw computer weer instellen om zijn IP adres via DHCP (of "automatisch") op te vragen ipv manueel.
Telenet digicorders etc mogen niet achter uw eigen router hangen. U moet ze rechtstreeks op uw Telenet modem aansluiten. Anders geen interactiviteit. EDIT: ik zie dat u een modem-only heeft. In dat geval moet u voor DTV interactiviteit een aparte netwerkswitch tussen uw modem en uw router plaatsen (goedkoop unmanaged L2 switchke a la Netgear GS105 is meer dan genoeg). Op die switch zijn dan verbonden: digicorder(s), uw router en de telenet modem. Alle andere apparaten hangt u dan achter uw router (via kabel of via wireless).
Succes.
-
- Premium Member
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Bedankt CCatalyst voor uw uitgebreide reactie.
Ik heb alle bekabeling gecontroleerd en opnieuw de periodiek haperende router geïnstalleerd, een harde reset op het knopje en alles opnieuw geconfigureerd. Ik had een page-print van alle wijzigingen en rules die ik op de router had ingesteld, gelukkig maar.
Ik verwacht binnen een paar uur wel weer de haperingen van de router, maar op zijn minst ben ik nu zeker van de instellingen, etc...
Wat kan er mis zijn gegaan bij het installeren van de nieuwe router?
2 zaken zijn mogelijk: of ik heb me vergist met één of andere kabel of ik heb ingelogd via een device op 192.168.0.1 waardoor ik dat dan niet meer kon via een ander. Mogelijks ook een combinatie van de twee.
Op mijn kabelmodem van Telenet staat inderdaad een switch aangesloten. Daarop zit enerzijds mijn Digicorder en anderzijds mijn router.
Ik heb er geen flauw idee van hoe het komt dat ik op de Digicorder dan ook geen netwerk meer had, maar in alle geval hij werkt ook weer.
Bedankt!
Ik heb alle bekabeling gecontroleerd en opnieuw de periodiek haperende router geïnstalleerd, een harde reset op het knopje en alles opnieuw geconfigureerd. Ik had een page-print van alle wijzigingen en rules die ik op de router had ingesteld, gelukkig maar.
Ik verwacht binnen een paar uur wel weer de haperingen van de router, maar op zijn minst ben ik nu zeker van de instellingen, etc...
Wat kan er mis zijn gegaan bij het installeren van de nieuwe router?
2 zaken zijn mogelijk: of ik heb me vergist met één of andere kabel of ik heb ingelogd via een device op 192.168.0.1 waardoor ik dat dan niet meer kon via een ander. Mogelijks ook een combinatie van de twee.
Op mijn kabelmodem van Telenet staat inderdaad een switch aangesloten. Daarop zit enerzijds mijn Digicorder en anderzijds mijn router.
Ik heb er geen flauw idee van hoe het komt dat ik op de Digicorder dan ook geen netwerk meer had, maar in alle geval hij werkt ook weer.
Bedankt!
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
In je vorige post schreef je dat de digicorder op de router aangesloten was, nu schrijf je dat de digicorder op de switch is aangesloten
.
Wat er ook kan gebeurd zijn, is dat je de switch op een LAN poort hebt aangesloten van de router, in plaats van de WAN poort.
Dit kan rare effecten hebben, gezien je dan 2 DHCP servers hebt.
Als je PC (of smartphone) dan een IP krijgt van Telenet (in de plaats van de router), heb je wel internet, maar geen toegang tot de router via 192.168.0.1 (en omgekeerd).

Wat er ook kan gebeurd zijn, is dat je de switch op een LAN poort hebt aangesloten van de router, in plaats van de WAN poort.
Dit kan rare effecten hebben, gezien je dan 2 DHCP servers hebt.
Als je PC (of smartphone) dan een IP krijgt van Telenet (in de plaats van de router), heb je wel internet, maar geen toegang tot de router via 192.168.0.1 (en omgekeerd).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 64 keer
Heb ik gisteren inderdaad verkeerd aangegeven, ik moet niet goed meer wakker geweest zijn.
Best soms eens alles neerleggen om na een nachtje slaap met een fris hoofd te herbeginnen.
Mijn digicorder zit dus niet op de router, maar op een switch die aan de modem hangt. Ook de router zit op die switch.
Best soms eens alles neerleggen om na een nachtje slaap met een fris hoofd te herbeginnen.
Mijn digicorder zit dus niet op de router, maar op een switch die aan de modem hangt. Ook de router zit op die switch.