Gebruik insecticide op vliegtuig

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Even iets totaal anders dan IP's en inches...

Toen wij een maand of 3 geleden terugkeerden van een welverdiend reisje zon (weekje naar Cabo Verde - Sal) kregen we net voor het opstijgen te horen dat het vliegtuig zou behandeld worden, met een 'onschadelijk' insecticide...

OK, ik begrijp best dat ze allerlei beestjes uit Afrika niet in Europa binnen willen, maar toch, gewoon het feit dat je op geen enkele manier kan weigeren om blootgesteld te worden aan insecticides, kan volgens mij niet...

Er werd net na het opstijgen met een aantal spuitbussen al spuitend doorheen het vliegtuig gelopen door de stewards. Op mijn vraag welk product het was, konden/mochten ze mij niet antwoorden, alleen maar 'onschadelijk'. Je wordt er onvoorwaardelijk aan blootgesteld...

Gezien wij beiden sinds die toch toch redelijk wat meer last hebben van overdreven vermoeidheid, rare verschijnselen (ineens koortsblaren waar we die vroeger nooit hadden), en echt wel het gevoel dat er 'iets niet in orde is', is het misschien geen slecht idee om eens in die richting te denken...

Normaal zijn we niet gevoelig aan chemische producten, maar we proberen ze wel zo veel mogelijk te vermijden...

Iemand enige weet van welk product voorjaar 2016 gebruikt wordt voor vluchten van Afrika richting Europa? Chemische naam mag zeker hoor...

Alvast bedankt!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Hoogstwaarschijnlijk ging het om het "onschuldige" chrysantenextract "pyrethrum".
Door pyrethrum te verstuiven dood je alleen levende insecten die er onmiddellijk mee in aanraking komen. Dit is dezelfde stof waarmee bioboeren rupsjes op bijvoorbeeld broccoliplanten doodden.

De passagiers de verstuifde pyrethrum-nevel laten inademen is echter niet oké aangezien allergische reacties niet uit te sluiten zijn. Dit moeten ze dus doen in een leeg vliegtuig, 10 minuten voor de passagiers instappen.

Op https://www.thomascookairlines.be/nl/vl ... liegen.jsp wordt het gebruik van "pyrethrum" vermeld.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Heel normaal op vluchten van en naar Afrika en zuid amerika.
Wordt idd gedaan als boarding gedaan is en dus passagiers al op de vlieger zitten.
Logisch ook omdat het de passagiers en hun bagage zijn die de beestjes binnen brengen.
Heb al heel wat vluchten gedaan en nog nooit een passagier horen klagen.... En dat zijn vluchten van >8u dus symptomen zouden echt wel moeten optreden tijdens die tijd.

Ga eens naar de dokter en stel de vraag of je symptomen hiermee te maken hebben?
Ik vermoed echter een andere reden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Op m'n vlucht van/naar Maleisie deden ze dit ook.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Toen ik naar China vloog kwamen ze ook rond met zo'n spuitbus, iets wat ik nog nooit eerder gezien had.

Ik zou mij er alvast niet teveel zorgen over maken, de luchtvaartindustrie is ten slotte zeer streng gereguleerd. Echt gezond zal het dan misschien niet zijn, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat die eenmalige blootstelling de oorzaak is van jouw klachten 3 maanden later. Ik zou het dichter bij huis gaan zoeken, maar bespreek het zeker eens met de huisarts. Je moet je ook bedenken dat die stewards daar misschien dagelijks aan blootgesteld worden, dus een zwaar insecticide zal het wel niet zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Die insecticide is verplicht omwille van sanitaire redenen voor vluchten vanuit bepaalde landen naar Europa. De luchtvaartmaatschappij heeft hierin niet te kiezen. Indien u hier niet wenst aan "blootgesteld" te worden, zal uw enige optie zijn om een ander vervoermiddel te gebruiken.

Ze is niet schadelijk voor de mens. Of toch niet meer dan de bijkomende straling en de povere luchtkwaliteit die u op zo'n vlucht binnengekregen hebt.

Die werkzame stof die men gebruikt is permethrine of d-fenothrine.

Meer info en verdere links: https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_disinsection

De symptomen die u beschrijft zullen wellicht ontstaan zijn door iets dat u opgedaan heeft uit het land van waar u kwam. U kunt best uw huisarts consulteren, met vermelding van de landen die u bezocht heeft
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”