Nieuwe Oled tv afstellen ?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

IK heb net een nieuwe Oled tv gekocht, de LG 55EG910V.
Nu vroeg ik me af of er ergens schema's zijn met instellingen om deze tv perfect af te stellen.
Ik heb al foto's gezien van dergelijke tv standaard en afgesteld en dit maakt blijkbaar heel veel verschil.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Aangezien ik geen kleurenmeter heb doe ik het met basic calibration disks.
Een goede gratis versie met kalibreerbeelden is:
http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... ation.html
Daarvan gebruik ik eigenlijk enkel het beeld "2-APL Clipping" om mijn zwart en witwaarden goed te krijgen.
Er zijn er natuurlijk ook andere te vinden (bv. van Disney, met deftige uitleg, misschien heb je die wel als je nog wat Disney Blu-rays hebt waar dit soms bij op staat).

Wat betreft kleuren kan je er van uitgaan dat jouw OLED wel een setting heeft die zo goed als perfect de kleuren weergeeft. Wil je beter, dan zal je iemand je TV moeten laten kalibreren of het zelf doen en de hardware aankopen. Al denk ik dat dat de moeite niet zal lonen, op papier zal je de kleuren misschien beter krijgen, maar voor het oog mogelijk niet.

Btw:
- Kalibrariesettings van het internet plukken en toepassen op jouw tv (ook al komen ze van hetzelfde model) is geen goed idee!
- Het verschil in afstelling op een foto zien? Dat verschil zal meer het resultaat zijn van de verschillen in genomen fototoestelinstellingen (belichting, etc.) + het scherm waarmee jij de foto bekijkt. Hier mag je dus helemaal niet op af gaan.
- Sommige TVs (waaronder waarschijnlijk jouw OLED) hebben ingebouwde kleurenfilters. Zo kan je disks met kleurenfilter kalibratie optie meestal ook gebruiken (al pas je de kleurenfilter dan toe op de TV en niet door een filter voor je ogen te houden). Ik dacht dat Revision3 hier een leuke Youtube video over had.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Nukem,
Alvast bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik ga die website eens verder bekijken of eventueel op zoek naar zo een calibratie cd.
Hier vond ik ook nog wat uitleg : https://www.homecinemamagazine.nl/2015/ ... nieuwe-tv/

Wat denk jij trouwens over hdmi kabels, is daar zoveel verschil in naar beeldkwaliteit ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 397 keer

Ik heb zo'n kleurenmeter, en ik kreeg mijn delta-e waarden beter dan de doorsnee ISF calibrator.

Nu zijn er twee manieren:

- colorimeter
- spectrometer

De eerste heeft basically een zeer gevoelig RGB oog, maar meet eigenlijk drie frequenties = betaalbaar.
Een spectrometer kan daarentegen het volledige spectrum doormeten = duizenden euro's.

Ik gebruik de eerste icm de gratis HCFR software (home cinema france), en dat werkt reeds erg goed.
Hier de meting van mijn oude 50 inch Panasonic, een TV uit 2007 die het nog steeds goed doet:

Zoals je kan zien knalt de TV iets te veel groen, en te weinig rood, en is het de bedoeling dat de RGB plots allemaal tegen de 100% gaan, en links is full black en rechts is full white, en alles ertussen. Kleurverschuiving bij IRE0 en IRE10 is altijd lastig onder controle te krijgen en niet belangrijk:

voor
meting_warmup_2.png
meting_warmup_2.png (5.73 KiB) 2282 keer bekeken
na
rgb_na.png
rgb_na.png (5.85 KiB) 2282 keer bekeken
Delta-E:
delta_e.png
delta_e.png (7.01 KiB) 2282 keer bekeken
CIE chart:
cie_na_2.png
TIP: op htorum zitten er members die niet anders doen dat dit soort dingen. Ik zit al jaren niet meer op dat forum, maar YMMV
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

NuKeM schreef:Wat betreft kleuren kan je er van uitgaan dat jouw OLED wel een setting heeft die zo goed als perfect de kleuren weergeeft.
Voor wie het korte antwoord zoekt: de "game" instelling is de meest normale bij deze reeks - zowel bij mijzelf (blind getest) als volgens enkele fora mensen. (hehe, nu gaat iemand met zo'n meter me zeker corrigeren)
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Ik spreek van vroeger, maar toen zaten er op de Pixar DVDs een module om uw scherm af te stellen.
Ik heb dat toen met onze huidige tv gebruikt...
karine
Elite Poster
Elite Poster

En de Hdmi kabel, maakt dat iets uit ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Nee, bij VGA of iets anders analoog wel (niet altijd even merkbaar)
karine
Elite Poster
Elite Poster

Game instelling is best aardig, ik ga ook eens op zoek naar Disney Wow Calibration Disc Download of Monster® ISF HDTV Calibration Wizard DVD.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij onze nieuwe LG is game mode ook degene die alle motion interpolation (LG TruMotion) trucjes uitzet, hoewel dat bij sommige films (met veel cgi zoals Star Wars) wel een aparte/mooiere kwaliteit gaf. Kleuren staan wel overgesatureerd in alle modi.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Is er geen cinema of thx mode met neutralere kleuren?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Er is een cinema mode maar die trekt op niet veel.
Hoe heb jij de LG afgesteld ?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de onze gewoon op het zicht afgesteld, de RGB tinten leken mij okee dus 't was enkel de saturatie verminderen. Hier is het een LG UH610V met gewone LEDs dus het contrast is niet zo hoog als bij OLED maar als je er dicht bij zit (~2.5m hier is echt nipt), geeft zo'n groot scherm bijna verblindende kwakken licht bij grote contrastwisselingen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb geen LG maar Panasonic en die werkt in cinema heel goed. Ik heb dit oa. met de DVE calibratiedisk met kleurenfilters nagekeken. Je mag deze gerust eens gebruiken als je wilt experimenteren.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Proficiat met jouw aankoop!
Zelf instellingen gaan toepassen voor kleur/contrast en lichtintensiteit is beter dan lukraak iets van internet afplukken. De weergave is namelijk in jouw ruimte met jouw verlichting en kleur muren en (niet onbelangrijk) jouw ogen (ja we waarnemen niet allemaal dezelfde kleuren op dezelfde manier, ik heb zelfs een andere waarneming tussen mijn linker en mijn rechter oog 8) ).
Mocht het zo simpel zijn als gewoon vaste instellingen erin zetten dan deden alle producenten dat wel. Je kan wel al vertrekken van de standaard instellingen (meestal is cinema een veilige keuze voor films/series in halfduister) en daarop finetunen. Kijk je overdag of naar sport dan zullen alsnog andere instellingen nodig zijn en bij gamen of een PC weer andere instellingen.. Een Blurayspeler zal een andere kleurenpalet tonen dan vitaya op jouw decoder... Kortom soms wordt de calibratiehype wat overroepen, het blijft een TV; geen filmprojector!
Laatst gewijzigd door road rebel 13 jun 2016, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
road rebel
Premium Member
Premium Member

bitbite schreef:Voor wie het korte antwoord zoekt: de "game" instelling is de meest normale bij deze reeks - zowel bij mijzelf (blind getest)
Beeldinstellingen blindtesten? Straf! :-D

Zoals Nukem reeds zei hierboven: een goede bron voor "calibratiebeelden:" AVS HD709

http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... ation.html
karine
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren de DVE calibratiedisk gedownload.
Ga ik één van deze dagen eens mee aan de slag.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Misschien open ik beter een ander topic, maar wat is nu prijs kwaliteit een goede oled tv? Ik was al een beetje aan het uitkijken naar een nieuw toestel, maar de prijs schommelt toch wel enorm precies tussen verschillende toestellen en is oled nu echt zoveel beter?

Deze is dan ook geen 4k als ik me niet vergis dus... Beetje moeilijk allemaal precies.

Zie je trouwens het verschil tussen de 50, 100 en 200Hz toestellen?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

4K demos van Youtube zijn wel fantastisch mooi en ongezien scherp, moet ik zeggen, het verschil met de kapotgecomprimeerde SD tv kanalen is des te pijnlijker (BBC1 is 360p kwaliteit bij Proximus/Scarlet).

Als je ruimte beperkt is, probeer dan vantevoren eens met een stuk karton de maximale grootte te bepalen want te groot kan tegenwoordig ook en in de winkel zet men de grootste schermen eerst in 't zicht en dan lijken de andere veel kleiner.

De OLED tvs leken alleszins helderder in de winkel maar de prijs was ook een stuk hoger. Bij de Hz verschillen moet je opletten of men de echte native refreshrate geeft of een geïnterpoleerde waarde.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
karine
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef:Je zou ook settings van review site kunnen nemen, niet ?
http://www.cnet.com/forums/discussions/ ... -settings/
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100/settings
Heb ik eens gedaan en trok op niets.
road rebel
Premium Member
Premium Member

Slafes schreef:Misschien open ik beter een ander topic, maar wat is nu prijs kwaliteit een goede oled tv? Ik was al een beetje aan het uitkijken naar een nieuw toestel, maar de prijs schommelt toch wel enorm precies tussen verschillende toestellen en is oled nu echt zoveel beter?

Deze is dan ook geen 4k als ik me niet vergis dus... Beetje moeilijk allemaal precies.

Zie je trouwens het verschil tussen de 50, 100 en 200Hz toestellen?
Toekomst is 4k UHD HDR. Geen idee hoe traag de doorbraak zal plaatsvinden, maar naar analogie met 1080 "full HD" zal je vanaf een bepaalde maat over niet al te lange tijd enkel nog 4k UHD HDR TVs vinden. Ofwel mik je nu zo hoog mogelijk met het idee de TV lang te houden ofwel beschouw je een TV net zoals alle andere moderne apparatuur die hoogstens 5 jaar zal gebruikt worden en kies je een middenmoter die je zal vervangen vanzodra de huidige toptechnologie een standaard spec is geworden.

>In het eerste geval is een vloeiende 4k UHD HDR TV een must, wil je OLED dan zal je moeten kijken naar 2016 modellen en zijn de hoger genoemde modellen geen ideale optie.

>In het tweede geval zou ik persoonlijk geen OLED overwegen maar iets à la Panasonic 7xx reeks voor <1000€. Maar misschien beschouw jij de 910 OLED als middenmoter en kan je die wel comfortabel aan.

Het grootste verschil tussen een LCD tv (zij het nu in marketing termen met LED, uled, quantum dots etc) is dat er een lamp aanwezig is om de pixels te verlichten. (de beste toestellen hebben vele lampjes achter de pixels, de goedkopere TVs enkel lampen op de randen)
Bij OLED hoeft dat niet want die is zelflichtgevend. Iemand die daar gevoelig voor is zal OLED als rustiger ervaren. Persoonlijk denk ik niet dat veel mensen daar om geven, anders zouden er veel meer plasma's dan LCD tv's verkocht zijn geweest en dat was niet zo.

Tot slot: 100Hz zie je zeker, bewegingen zijn dan vloeiender.
Maar bewegingsscherpte is altijd al een probleemkind geweest van LCD TVs en de LG OLEDs hebben er ook last van. Ook daar vrees ik dat de meeste mensen er weinig van merken, maw. als je er geen last van hebt dan hoef je er ook niet meer voor te betalen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Toekomst is 4k UHD HDR
Kun je me eens uitleggen waarom dit zo is? ( en aub geen marketingpraat om ervoor te zorgen dat we iedere x jaar verplicht worden onze toestellen te vernieuwen)

Als je op 4m zit voor een 50" TV zie je echt geen verschil tussen FullHD en 4K net zoals je op een 5" telefoon echt geen FullHD nodig hebt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

road rebel schreef:Toekomst is 4k UHD HDR.
De toekomst was ook 3D, curved, ... al maakt dit wat meer kans.

Feit blijft dat er geen enkele provider vandaag 1080p heeft (met uitzondering van Netflix), laat staan 4K.

Er is een verschil tussen toekomst en hype... die laatste wordt voornamelijk gebruikt om te kunnen verkopen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

johan.devos schreef:net zoals je op een 5" telefoon echt geen FullHD nodig hebt.
Totdat je de telefoon in een VR houder duwt... :-D
road rebel
Premium Member
Premium Member

Spatiale resolutie is technisch relatief gemakkelijk te verhogen en ik zie niet in waarom media op TV schermen achter zou lopen op GSMs tablets en computers. Film industrie en gaming majors hebben reeds toegezegd. Zelfs Proximus heeft een 4k UHD stb op het menu staan!
Of alle broadcasters zullen volgen is een andere kwestie, maar ook de 1080 (al dan niet p) is uiteindelijk de standaard geworden.
De nieuwe content providers gebruiken 4k uhd HDR als selling point en de traditionele broadcasters zullen wel moeten volgen, desnoods zal het door de wetgevers verplicht worden (kijk maar naar Frankrijk). Of dacht je dat mensen over 30jaar nog steeds Telenet analoog zullen ontvangen? ;-)

De waarneembaarheid is een ander verhaal maar dat is niet altijd zo belangrijk geweest anders waren er ook geen 32"/ 40" 1080 TVs uitgekomen. Daar volstond 720" ruimschoots.

Desalniettemin heeft HDR zeker een meerwaarde, met een HDR bron en HDR weergever ziet iedereen (behalve ernstige visueel gehandicapten) het verschil.
De meerwaarde van curved was nihil (eerder een ongemak) en 3D is technisch quasi onhaalbaar in een huiselijke setting ergo gedoemd om te sterven.

We kunnen er iets op wedden (een 75cl Leffe?). Over 5 jaar meeten we hier terug op deze topic om te kijken of je überhaupt nog een 50" tv of groter kunt kopen die niet minstens 4k resolutie heeft ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Sinds 2007 heb ik een HD ready 32 inch en om gewoon bgc tv te kijken is dat nog altijd voldoende.

Netflix op 720p is ook te pruimen.

Volgende zal een 4k worden zonder 3d en zo denk ik, als deze het begeeft of als de kindjes deze overnemen. We hebben momenteel maar 1 tv in huis.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster

Een telefoon in een VR houder is eigelijk geen telefoon meer maar een monitor.

Natuurlijk zullen alle TV's binnen 5 jaar een 4K scherm hebben maar dit is even zinloos als bv. de megapixelrace in GSM camera's. Iedereen weet dat het zinloos is maar toch doen de fabrikanten hun zin. Gelukkig is deze trend nu aan zijn einde en zelfs aan het omkeren.

Als we binnen 5 jaar allemaal een 85" TV zouden hebben zou 4K nog nuttig kunnen zijn maar dit zie ik niet direct gebeuren. Ik heb een paar weken terug een week met een 85" NEC monitor gewerkt en dit is echt wel groot om in een woonkamer te zetten en dit is ook niet vergelijkbaar met mijn projector van >100" thuis.
Laatst gewijzigd door johan.devos 22 jun 2016, 11:25, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

johan.devos schreef:
Toekomst is 4k UHD HDR
Kun je me eens uitleggen waarom dit zo is? ( en aub geen marketingpraat om ervoor te zorgen dat we iedere x jaar verplicht worden onze toestellen te vernieuwen)

Als je op 4m zit voor een 50" TV zie je echt geen verschil tussen FullHD en 4K net zoals je op een 5" telefoon echt geen FullHD nodig hebt.
echt tof om dit een keer te lezen hier, want ik dacht al lange tijd dat er iets mis was met mijn ogen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

ub4b schreef:Ik heb zo'n kleurenmeter
de welke? :)
karine
Elite Poster
Elite Poster

Heb mijn LG 910V nu afgesteld met een DVD en wanneer ik nu HD afspeel is het beeld gewoon prachtig laat zeggen perfect.
Ook 3D is indrukwekkend trouwens.
Mijn mening is dat je je weinig kan voorbereiden op de toekomst want wie weet kijken we binnen 5 jaar naar een hologram. :-D
De reden dat ik geen 4K gekocht heb is dat het verschil gewoon niet merkbaar is omdat ik op 4 meter van de tv zit. Dus de keuze was ofwel teveel betalen voor een Oled 4K ofwel geen Oled maar dan een gewone 4K.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

karine schrijft: Mijn mening is dat je je weinig kan voorbereiden op de toekomst want wie weet kijken we binnen 5 jaar naar een hologram. :-D

prachtidee in feite, en misschien niet ver naast de realiteit! Samsung heeft immers al te kennen gegeven geen inspanning meer te willen leveren voor 3D MET bril...

http://www.cnet.com/news/3d-tv-is-now-m ... than-ever/
Laatst gewijzigd door wied 23 jun 2016, 20:21, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Hier is het een 4K tv geworden omdat die via een promotie 'slechts' €455 was -- de kleinere HD tv die ik eerst op het oog had, was daardoor zelfs wat duurder. Zoals ik eerder al postte, zijn de 4K demos op youtube de scherpste beelden die ik ooit heb gezien en het verschil tussen 2160p en 1440p/1080p lijkt mij zelfs erg duidelijk (op ~2.6m van 49inch -- ik kan natuurlijk niet vergelijken met HD scherm) maar de beperkte content maakt het voorlopig uiteraard een ongebruikt extraatje.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

cptKangaroo schreef:4K demos op youtube de scherpste beelden die ik ooit heb gezien
Wel, Belgacom en zeker Telenet geven je een kapot gecomprimeerd beeld. Youtube kan in veel gevallen een betere encoding (beter profiel/bitrate/codec) geven. Ik vermoed dat dit veel meer invloed heeft dan die 4K - in ieder geval erger ik me soms blauw aan de compressie-artefacten.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik merk vooral bij een zender als RTV dat de kwaliteit erg laag is.
Is hier iets aan te doen ?
road rebel
Premium Member
Premium Member

echt tof om dit een keer te lezen hier, want ik dacht al lange tijd dat er iets mis was met mijn ogen :-D
Een bril doet soms wonderen ;-)

Maar zonder grap: HDR is echt een groot verschil, dat merk je zelfs op een klein scherm.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik en mijn man hebben ook een bril nodig denk ik want wij zagen geen verschil tussen de oled 4k hdr of de oled full HD. Je moet er al echt met je neus gaan tegen hangen en dan twijfel je nog. De meeste mensen halen die hdr er niet uit als je ze naast mekaar zet.
road rebel
Premium Member
Premium Member

Ben je zeker dat er in jouw vergelijk ook een HDR bron aanwezig was? De kleurbeleving bij HDR is namelijk compleet anders (daarom niet mooier).
Resolutie is een ander gegeven, op een 55" zal je met een afstand van 2,5/3m geen verschil waarnemen, dat klopt. Bij een 65"/75" wel.
Het hoeft daarom niet meteen 84/105" ;-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 397 keer

cptKangaroo schreef:Hier is het een 4K tv geworden omdat die via een promotie 'slechts' €455 was -- de kleinere HD tv die ik eerst op het oog had, was daardoor zelfs wat duurder. Zoals ik eerder al postte, zijn de 4K demos op youtube de scherpste beelden die ik ooit heb gezien en het verschil tussen 2160p en 1440p/1080p lijkt mij zelfs erg duidelijk (op ~2.6m van 49inch -- ik kan natuurlijk niet vergelijken met HD scherm) maar de beperkte content maakt het voorlopig uiteraard een ongebruikt extraatje.
Met een 2k/1080p tv zie je op 3m afstand en een 50inch amper het verschil tussen 720p en 1080p, laat staan dat voor zulke kleine diamaters 4k uberhaupt iets gaat uitmaken.

Ik heb zowel een 50inch op 3m kijkafstand in onze showroom en een 65inch op minder dan 2m in onze cinema, en daar zie ik uiteraard wel de beperking van 1080p op, maar niet op de 50inch.

4K op een 49inch op 2.6m zal wel leuk zijn als je de tv als monitor gebruikt, maar op 2.6m vergeet het maar dat je oog de volle 4k gaat zien
karine
Elite Poster
Elite Poster

road rebel schreef:Ben je zeker dat er in jouw vergelijk ook een HDR bron aanwezig was? De kleurbeleving bij HDR is namelijk compleet anders (daarom niet mooier).
Resolutie is een ander gegeven, op een 55" zal je met een afstand van 2,5/3m geen verschil waarnemen, dat klopt. Bij een 65"/75" wel.
Het hoeft daarom niet meteen 84/105" ;-)
Bij ons waren beide tv's eigenlijk perfect betreft beeld en kleurbeleving.
Ik vind een 55" al een redelijk grote tv, wij zitten nu +- 4 m van de tv af en als we groter gaan moet je al meer van links naar rechts gaan kijken.(vinden wij) Dus laat staan zo een 65" 75" in de woonkamer.
Ik had misschien ook liever de 4K OLED gehad maar dat ging dan over een meerprijs van €1000.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”