Fritzbox aanschaffen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik ben van plan om een Fritzbox aan te schaffen, maar ik vroeg me af of dit een goede keuze is aangezien ik misschien ga overschakelen naar Telenet

Zou ik hem dan gewoon achter de modem kunnen hangen?
En hoe zit het dan met telefoon en digitale TV? Worden die rechtstreeks op de modem aangesloten of ...?

en nog een ander vraagje aangezien het een nieuwe instalatie is:

De kabel bij Telent die ik zelf van mijn huis naar de straat moet leggen, is deze plooibaar? Want er zit een hoek van 90 graden in de buis waar deze door moet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

lanadekat schreef:Ik ben van plan om een Fritzbox aan te schaffen, maar ik vroeg me af of dit een goede keuze is aangezien ik misschien ga overschakelen naar Telenet
Of het een goede keuze is, kunnen wij niet beoordelen, dat hangt af van wat jij ermee wil doen.
Als je niet weet waarom je een fritzBox wil aanschaffen, dan is het in elk geval een slechte keuze.
lanadekat schreef:Zou ik hem dan gewoon achter de modem kunnen hangen?
En hoe zit het dan met telefoon en digitale TV? Worden die rechtstreeks op de modem aangesloten of ...?
Bij Telenet kan je kiezen tussen een modem/router combinatie, of een modem only. Standard wordt een router geleverd (de HGW)
Antwoorden op jouw vragen hangen dus af van deze keuze :-) .

Homegateway (modem/router) + FritzBox
  • - telefoon wordt aangesloten op één van de RJ11 slots op de Telenet router.
    - de digicorders worden aangesloten op de LAN uitgangen van de router
    - de FritzBox wordt aangesloten op één van de LAN poorten
    - jouw intern netwerk apparaten worden aangesloten op de FritzBox.
    - met deze opstelling heb je wel interactiviteit, geen DNLA op de digicorder
Modem-only + FritzBox
  • - telefoon wordt aangesloten op één van de RJ11 slots op de Telenet modem.
    - achter de modem komt een switch.
    - de digicorders worden aangesloten op de switch.
    - de FritzBox wordt ook aangesloten op de switch.
    - jouw intern netwerk apparaten worden aangesloten op de FritzBox.
    - met deze opstelling heb je wel interactiviteit, geen DNLA op de digicorder
Maar zoals gezegd, als je niet weet waarom je die fritzBox wil kopen, dan ben je beter zonder, en vraag je aan Telenet de HGW:
  • - telefoon wordt aangesloten op één van de RJ11 slots op de Telenet router.
    - zowel de digicorders als jouw intern netwerk worden aangesloten op de LAN uitgangen van de router
    - met deze opstelling heb je zowel interactiviteit, als DNLA op de digicorder
lanadekat schreef:De kabel bij Telent die ik zelf van mijn huis naar de straat moet leggen, is deze plooibaar? Want er zit een hoek van 90 graden in de buis waar deze door moet.
Ik ga ervan uit dat er een trekkabel in die buis zit?
Een hoek van 90° hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn, het is afhankelijk hoe "kort" die hoek gemaakt is (R)
Normaal moet je hiervoor goedgekeurde Telenet kabel gebruiken (PE6), maar het soort kabel hangt ook af van de lengte die je nodig hebt.
Alle info op internet: http://netaanleg.telenet.be/assets/pdf/ ... J09_NL.pdf
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Bedankt voor de goede uitleg!

De reden waarom ik de Fritzbox zou willen kopen = stabiliteit

Momenteel heb ik al 3-5 bboxen versleten ( ben de tel zelf al kwijt ) en 1 obox welke vrijdag wordt vervangen. Dat is dus zeker al een maand zonder internet en uren aan verspilde tijd na 3-4 jaar klant te zijn.

Het duurt elke keer minstens een week om een nieuwe modem te krijgen, eerst ontkennen ze dat het de modem is aan de telefoon en moet er een Proximus technieker langskomen. Deze vertelt me dan dat ik Scarlet mag bellen om een nieuwe modem te vragen. Dan stuurt Scarlet nog eens een technieker die de modem komt vervangen.

Maar ik ben eigenlijk aan het twijfelen om gewoon +- 20 euro extra te betalen per maand en te hopen dat dan alles blijft werken. En wat extra functionaliteit te krijgen. ( Yelo, gratis bellen met de vaste lijn, wifi hotspots, ... )

Maar tegen dat ik beslist heb + kabel gekocht heb + stukje tuin opengegraven heb + installatie aangevraagd heb is mijn modem waarschijnlijk terug aan vervanging toe :angel: Dus ik dacht even een nieuwe modem-routercombo te kopen en dan wel te zien wat ik ga doen, aangezien ik toch een nieuwe router zou willen kopen bij Telenet, hun aanpak van online je router instellingen aanpassen staat mij niet echt aan vooral voor mijn privacy. Wat als iemand die webdiensten kan hacken? Kan die gewoon een update pushen naar alle routers om die te infecteren?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik heb in die 2,5 jaar nog nooit mijn fritzbox op eigen houtje weten herstarten.
Zeer lange uptimes zijn dus geen uitzondering.

De mijne is onlangs gesneuveld door een blikseminslag op de telefoonlijn (wie trouwens een behuizing zoekt, geeft maar een seintje).
Direct terug een nieuwe gekocht.
En dan besef je maar al te goed, die BBox2 is de grootste rommel die er bestaat als dat je enige alternatief is.
- Wifi bereik een pak minder en duurt een eeuwigheid tegen de verbinding werkt.
- Willekeurige herstart
- Brakke webinterface
- Gedaan met bijna gratis bellen
- DECT basisstation nodig
- Extra powerline adapter nodig

Als pluspuntje heb ik wel de indruk dat de LAN-LAN snelheid hoger is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

Laatst een technieker over de vloer gekregen en wou mijn modem uitlezen en kreeg een blanco scherm :angel: Fritzbox geeft niks door.

Zeer content over de Fritzbox. Dect+telefooncentrale+modem+router. 3 toestellen zijn hier door eentje vervangen.

Ook alles kan je aanpassen. DNS Servers, port forwarding, DynDns, VPN, call blocking, answering machine, NAS,......
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Let op met wat je schrijft. Sommige leden hier zijn écht niet te spreken over vrije modemkeuze :angel:
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

@honda4life

daarom wordt de bbox2 dan ook vervangen door de bbox3...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”