Aparte dhcp range, dat ga je niet makkelijk vinden.
Zeker omdat ik aanneem dat je ook wil dat die range in een apart subnet zit, wat betekent dat je router toch vlans moet aankunnen (of op zn minst zelf ook een ip adres in dat subnet heeft), want anders kan hij dat subnet niet routen.
Dat wordt dus idd geavanceerd spul.
OF, je steekt gewoon een tweede router erbij, naast je bestaande.
Op mijn RT-AC66U werkt het alvast niet. Als ik de DHCP server afzet worden er op het gastnetwerk ook geen IP adressen meer uitgedeeld. Ik zou er vanuit gaan dat dit bij de meeste, zo niet alle, huis-tuin-keuken routers zo is.
imho de "fonera" laat toe dacht ik om een fixed ip in te geven in het "internet" venster
de "klanten" krijgen een 192.168.10.x (denk dat het niet meer te veranderen valt en kan problemen geven als je privé dat al gebruikt?)
en privé (wpa) wifi wordt alles naar de "wan" kant doorgesluist dus als er geen DHCP is ... zal je je laptop manueel een ip moeten geven
een UBNT Unifi AP is een goed idee. deze heeft ingebouwde guest policies (client isolation op niveau vd AP) zonder behoefte aan aparte dhcp, vlans,...
Gewoon een apart SSID voor gasten, instellen dat dat alle gebruikers daar het gastenprofiel krijgen. Instellingen moet je met de unifi-controller-software maken, maar het AP hoeft de controller in dergelijke setup niet steeds te bereiken.
Zoek een router waarop je openwrt kan flashen, mag zelfs een goedkope zijn, alles wat je wil kan in de GUI. https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/gu ... binterface
Met het uitgespaarde geld kan je een terrasje doen als het weer wat beter is.