Ik stond vandaag op punt om uiteindelijk dan toch - tegen mijn goesting - het huis van mijn ouders over te schakelen op Telenet. Maar dacht: misschien kan ik het probleem hier even beschrijven en heeft iemand alsnog een idee.
De zone waar zij wonen is vrij afgelegen en staat nog op ADSL v1. Hierbovenop hebben zij ook Belgacom TV. Als ik het goed begrepen heb, wordt hiervoor al meteen de helft van het downloadprofiel gereserveerd, wat de snelheid die overblijft voor normaal gebruik dan vrij marginaal maakt, maar dat is niet echt het probleem.
Het probleem is eigenlijk stabiliteit: op typische piekmomenten (zondagavond/maandagavond) is de stabiliteit onwerkbaar, zonder invloeden van het binnennetwerk. Het is zo erg dat zelfs de Google startpagina openen 5 seconden kan duren. Interne factoren zijn uitgesloten daar ik zelf een test heb gedaan door alle apparatuur uit het netwerk te halen en mijn computer te rechtstreeks te verbinden per kabel. De buren hebben hetzelfde probleem en voor zover ze mij vertelden schrijven zij al jaren klachtbrieven naar Proximus. Ter plaatse zijn al verschillende mensen van Belgacom geweest zonder resultaat. Ik heb ook mijn zakelijk contact bij Proximus aangesproken, maar die wist ook niet veel te vertellen. (Ik denk dat ze aan het koken was toen ik haar belde...)
Nu, wat ik raar vind is dat zoiets gebeurt in een sternetwerk. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel, en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is het mogelijk dat dit ligt aan ondercapaciteit in een lokale centrale (gokje)? Bij ADSL verwacht ik een lage snelheid, maar wel een stabiele snelheid...
Iemand een idee?
ADSLv1 frustratie: traag en onstabiel
-
- Pro Member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
- Locatie: Frankrijk / VK
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 54 keer
De "lokale centrale" (die worden DSLAM genoemd) is normaal via glasvezel aangesloten op de backbone van Proximus. Dus weinig waarschijnlijk dat daar capaciteitsproblemen zouden zijn. Vermits je zegt dat ze 'afgelegen' zitten, zou ik eerder aan een slecht kwaliteit van de lijn denken. Kan vanalles zijn: oude bekabeling, slechte contacten, overspraak, enz.
Ik ben al lang niet meer in België geweest, maar de eerste stap zou er normaal in bestaan dat je de operator vraagt een "lijntest" te doen. Hierbij gaan ze de lijn monitoren, en kijken of er uitzonderlijk veel fouten op gemeld worden. Als dat het geval is, is het de verantwoordelijkheid van de operator om de lijn te laten nakijken door een technicus.
Ik ben al lang niet meer in België geweest, maar de eerste stap zou er normaal in bestaan dat je de operator vraagt een "lijntest" te doen. Hierbij gaan ze de lijn monitoren, en kijken of er uitzonderlijk veel fouten op gemeld worden. Als dat het geval is, is het de verantwoordelijkheid van de operator om de lijn te laten nakijken door een technicus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1597
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Eens telefoneren met technische helpdesk kan misschien helpen maar ik zou toch uitkijken voor alternatieven, bijv. Telenet of 4G indien een mobiele operator indoor dekking heeft.
Afgelegen woningen zijn logischerwijze niet prioritair voor Belgacom (ROI is te laag)
Afgelegen woningen zijn logischerwijze niet prioritair voor Belgacom (ROI is te laag)
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6151
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Je hebt natuurlijk ook nog de invloed van de ADSL-modem. Je zou niet de eerste zijn die de schuld op Proximus steekt en eigenlijk met een half-defecte ADSL-modem werkt. Eigenlijk zou je eens een gloednieuwe Bbox3 en DSL-splitter moeten aansluiten om problemen met de ADSL-modem te kunnen uitsluiten. Je moet ook rekening houden met (verborgen) aftakkingen op de telefonie-binnenbekabeling en slecht aangesloten koperdraden. Of zelfs geoxideerde koperdraden in vochtige ruimtes. Met een schuurpapiertje kan je de kopereindjes terug doen blinken en opnieuw aansluiten en verbetert de signaalkwaliteit misschien.tdma schreef:Het probleem is eigenlijk stabiliteit: op typische piekmomenten (zondagavond/maandagavond) is de stabiliteit onwerkbaar, zonder invloeden van het binnennetwerk.
Een test waarbij de invoerkabel rechtstreeks is aangesloten op de NTP2007-aansluitdoos op een Bbox3 met een DSL-splitter is een must. Bij oude invoerkabels moet je om een goed contact te hebben ook nog de vernis van de kabeleindjes afschuren tot het koper blinkt!
Ben je daar 100% zeker van? Ondertussen heeft Proximus heel wat apparatuur in hun netwerk geüpgraded. Het kan toch ook ADSL2+ zijn of misschien hebben ze vannacht VDSL2 Long Reach geactiveerd.tdma schreef:De zone waar zij wonen is vrij afgelegen en staat nog op ADSL v1.
Via volgende websites kan je testen welke snelheid en technologie beschikbaar zijn op jouw adres:
http://proximus.be/internetsnelheid
http://www.lijntest.be
Helaas ook amper 2G/3G dekkingfvhbrugge schreef: Eens telefoneren met technische helpdesk kan misschien helpen maar ik zou toch uitkijken voor alternatieven, bijv. Telenet of 4G indien een mobiele operator indoor dekking heeft.

Ja, zoals ik al aanhaalde in mijn oorspronkelijk bericht heb ik een test met "minimal equipment" gedaan. Ook is de modem al meermaals vervangen geweest (als een technieker langskomt is dat meestal wat ze ten einde raad proberen). De full rate splitter is nooit vervangen geweest, maar zoals ik zei hebben verschillende buren hetzelfde probleem, en dat zou ook niet een verklaring zijn voor het feit dat overdag de stabiliteit vaak goed is en 's avonds slecht.raf1 schreef: Je hebt natuurlijk ook nog de invloed van de ADSL-modem. Je zou niet de eerste zijn die de schuld op Proximus steekt en eigenlijk met een half-defecte ADSL-modem werkt. Eigenlijk zou je eens een gloednieuwe Bbox3 en DSL-splitter moeten aansluiten om problemen met de ADSL-modem te kunnen uitsluiten. Je moet ook rekening houden met (verborgen) aftakkingen op de telefonie-binnenbekabeling en slecht aangesloten koperdraden. Of zelfs geoxideerde koperdraden in vochtige ruimtes. Met een schuurpapiertje kan je de kopereindjes terug doen blinken en opnieuw aansluiten en verbetert de signaalkwaliteit misschien.
De Proximus snelheidstool zegt:
Max.: 3,9 Mbps download - 497 Kbps upload
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6151
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Als je zeker bent dat het probleem buitenshuis ligt, kan je ook steeds de invoerkabel vervangen.
Alle info over (her)aansluiting op het Proximus-netwerk: http://proximus.be/bouwen
Een andere mogelijkheid is een aantal maanden een gedetailleerd logboek bijhouden van de storingen en deze informatie overmaken richting Proximus.
Daarna geef je Proximus 30 dagen de tijd om de storingen op te lossen. Als de storingen blijven, stel je hen via aangetekende brief in gebreke en wacht je op hun ultiem antwoord.
Als deze storingen meerdere klanten treffen kan je de verschillende klachten ook bundelen, inclusief gedetailleerde logboeken van de storingen.
Je kan uiteindelijk ook de burgemeester aanspreken om zijn steun te vragen. Een burgemeester kan openbare werken laten uitvoeren waarbij ook de Proximus-kabels in de hele straat vernieuwd worden.
Je kan het probleem ook omzeilen door ofwel Telenet te nemen ofwel een Wifi-straalverbinding op te zetten met een locatie met degelijk internet.
Alle info over (her)aansluiting op het Proximus-netwerk: http://proximus.be/bouwen
Een andere mogelijkheid is een aantal maanden een gedetailleerd logboek bijhouden van de storingen en deze informatie overmaken richting Proximus.
Daarna geef je Proximus 30 dagen de tijd om de storingen op te lossen. Als de storingen blijven, stel je hen via aangetekende brief in gebreke en wacht je op hun ultiem antwoord.
Als deze storingen meerdere klanten treffen kan je de verschillende klachten ook bundelen, inclusief gedetailleerde logboeken van de storingen.
Je kan uiteindelijk ook de burgemeester aanspreken om zijn steun te vragen. Een burgemeester kan openbare werken laten uitvoeren waarbij ook de Proximus-kabels in de hele straat vernieuwd worden.
Je kan het probleem ook omzeilen door ofwel Telenet te nemen ofwel een Wifi-straalverbinding op te zetten met een locatie met degelijk internet.
Een aantal maanden een logboek bijhouden? Oei, dat wordt een stevige factuur dan als ik dat aan mijn normaal consultatietarief moet doen.raf1 schreef: Een andere mogelijkheid is een aantal maanden een gedetailleerd logboek bijhouden van de storingen en deze informatie overmaken richting Proximus.

-
- Elite Poster
- Berichten: 1695
- Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Op dat adres is er dus ADSL of ADSL2+ op een lange afstand van de centrale.
En Belgacom TV erbij.
En als de buren hetzelfde probleem hebben lijkt het mij dat de verzwakking te groot is.
Helaas moet je op een 4,6 Mb profiel blijven staan op Belgacom TV werkende te houden.
Anders zouden ze je profiel kunnen verlagen naar een 3,3 Mb en misschien zou daarmee het probleem opgelost zijn.
Maw je profiel komt bij dichtbij de maximale waarden die haalbaar zijn waardoor er allerlei storingen ontstaan.
En Belgacom TV erbij.
En als de buren hetzelfde probleem hebben lijkt het mij dat de verzwakking te groot is.
Helaas moet je op een 4,6 Mb profiel blijven staan op Belgacom TV werkende te houden.
Anders zouden ze je profiel kunnen verlagen naar een 3,3 Mb en misschien zou daarmee het probleem opgelost zijn.
Maw je profiel komt bij dichtbij de maximale waarden die haalbaar zijn waardoor er allerlei storingen ontstaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1533
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Ik zou het mij al niet kunnen voorstellen om in 2016 nog te surfen via een ADSL(v1)-verbinding, laat staan daar ook nog eens Belgacom TV (wellicht zonder HD-zenders?) op te hebben. Als Belgacom in dit tijdperk niets anders kan leveren dan zo'n antieke rommel, opzeggen die handel en overschakelen naar Telenet! Zelfs het low-budget product 'Basic internet' (30 Mb/s down, 3 Mb/s up) samen met digitale kabel-tv zou al een gigantische vooruitgang zijn.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 2165
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Tenzij je niet toekomt met 100GB van basic internet of ADSL snel genoeg is voor uw noden en de goedkoopste optie is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Als je afgelegen woont moet je dat erbij pakken, dus je hebt nu eigenlijk drie keuzes
- Switchen naar Telenet & meer betalen
- Bij Proximus blijven tegen die snelheden
- Bij Proximus blijven & verhuizen
- Switchen naar Telenet & meer betalen
- Bij Proximus blijven tegen die snelheden
- Bij Proximus blijven & verhuizen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1597
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
als je door 10€ meer te betalen een goed internet kan bekomen dan moet je dat toch doen?
Telenet internet+tv+vaste telefoon = 67,48€
https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een/whop-whoppa/
Proximus internet+tv+vaste telefoon = 58,95€
http://www.proximus.be/nl/id_cr_packcom ... samen.html
Telenet internet+tv+vaste telefoon = 67,48€
https://www2.telenet.be/nl/alles-in-een/whop-whoppa/
Proximus internet+tv+vaste telefoon = 58,95€
http://www.proximus.be/nl/id_cr_packcom ... samen.html
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 24 mei 2016, 20:01, in totaal 1 gewijzigd.
100 GB is voor hen genoeg denk ik maar nu ik hierover nadenk is dit wel heel erg weinig... Doe eens een online backup? Heb je meteen een paar honderd GB bandbreedte per maand nodig...MaT schreef:Tenzij je niet toekomt met 100GB van basic internet of ADSL snel genoeg is voor uw noden en de goedkoopste optie is.
Klopt, inderdaad voor residentieel gebruik is dat overdreven. Ik dacht aan een kantoor waar ik een online backup doe, meestal begint die zaterdagochtend en dan is die tegen maandagochtend klaar. Da's dus 2 dagen per week nonstop uploaden, waarmee je in de buurt van je voorbeeld komt. Plus dat is met VDSL2, dus dat zal wel iets hoger liggen dan die 1 mbit per seconde, maar goed, Telenet is ook 3 mbit per seconde en niet 1 als ik me niet vergis.fvhbrugge schreef:Dat is toch wel om te lachen zeker 100GB = 800Gbit uploaden![]()
Aan 1Mbit minimumduur zonder overhead en zonder iets anders te uploaden = 222 uren continu uploaden
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 2165
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Neen dat is niet om te lachen.fvhbrugge schreef:Dat is toch wel om te lachen zeker 100GB = 800Gbit uploaden![]()
Aan 1Mbit minimumduur zonder overhead en zonder iets anders te uploaden = 222 uren continu uploaden
Ten eerste is het 3Mbps up en niet 1.
Ten tweede word met dit soort rekenoefeningen nooit rekening gehouden met andere zaken. Ik betwijfel sterk dat er veel mensen zijn waarbij de internet verbinding maar 1 taak heeft.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
- Berichten: 1597
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
ik heb het nog een keer opgezocht en ADSL V1 is upload echt wel maximaal 1Mbit en op grote afstanden misschien 512kbit
dus wellicht zou OP aan 444 uur upload zitten...
Och ja en OP schrijft:
Wellicht is er overspraak op drukke momenten dus kan OP best overstappen naar andere provider.
dus wellicht zou OP aan 444 uur upload zitten...
Och ja en OP schrijft:
De OP is hiermee uiteraard niet geholpen. En als er al veel techniekers geweest zijn, ...De Proximus snelheidstool zegt:
Max.: 3,9 Mbps download - 497 Kbps upload
Wellicht is er overspraak op drukke momenten dus kan OP best overstappen naar andere provider.
-
- Pro Member
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 67 keer
Voor 100GB verkeer zorgen over ADSL(1) lijkt me eerder een straf dan een deugd, dus ik denk wel dat zij zouden moeten toekomen als zij hun internetgebruik niet volledig veranderen. Om een backup te nemen is zo'n verbinding al helemaal belachelijk anno 2016.tdma schreef:100 GB is voor hen genoeg denk ik maar nu ik hierover nadenk is dit wel heel erg weinig... Doe eens een online backup? Heb je meteen een paar honderd GB bandbreedte per maand nodig...MaT schreef:Tenzij je niet toekomt met 100GB van basic internet of ADSL snel genoeg is voor uw noden en de goedkoopste optie is.
Waarom ben je zo huiverachtig t.o.v. Telenet? Ik denk dat iedereen jou de raad zal geven naar daar te gaan, zelfs Proximus zal zulke probleemklanten (niet persoonlijk) liever kwijt dan rijk zijn, ik spreek uit ervaring. Ik heb zelf tot vorige maand een ADSL-lijn in gebruik gehad waarbij de techniekers zeiden "je zou beter naar onze "gele vrienden" gaan", en de klantendienst liever de telefoon dichtgooide dan je te helpen. Als de infrastructuur er niet is, kunnen ze geen mirakels verrichten. Ik begin zelfs te denken dat de VDSL2-uitrol stagneert.
Jouw probleem heb ik vroeger ook ervaren, maar dan moet ik teruggaan tot het jaar 2003. Bij de snelheidsverhoging van 1 naar 3 Mbps toen, verbrak de lijn mij mijn ouders soms tientallen malen tussen 19 en 21u, om de rest van de dag stabiel te werken, het lijkt me dus ook dat het 4,6 Mbps-profiel bij je ouders te hoog gegrepen is, maar zakken niet mogelijk is wegens TV.
Als je Proximus nog een kans wilt geven zou ik informeren of er VDSL2 op de planning staat met een richtdatum, anders denk ik niet dat het nog veel zin heeft om te wachten.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 2165
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Toen ik nog ADSL had verzette ik toch ook gemiddeld zo'n 250GB a 300GB per maand op mijn dooie gemak. En daarmee deed ik wat ik wou, dat was nog niet het maximum dat zou gekunt hebben.Amazor schreef:Voor 100GB verkeer zorgen over ADSL(1) lijkt me eerder een straf dan een deugd...
100GB verzetten is niets, ook niet op ADSL. Dat is ongeveer 56uur continu aan 4Mbps of een gemiddelde van 0,3Mbps over 30 dagen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
@Fvhbrugge en @Mat: er is hier een misverstand waar @Mat en ikzelf aan Telenet Basic Internet denken en @Fvhbrugge aan ADSL.fvhbrugge schreef:ik heb het nog een keer opgezocht en ADSL V1 is upload echt wel maximaal 1Mbit en op grote afstanden misschien 512kbit
dus wellicht zou OP aan 444 uur upload zitten....
Serie-opstelling i.p.v. ster doet denken aan socialisme.Amazor schreef:Waarom ben je zo huiverachtig t.o.v. Telenet?

Bedankt voor deze uitleg, al is het geen oplossing, het is goed voor mijn paranoia te weten dat dit wel eens vaker voorkomt.Amazor schreef: Jouw probleem heb ik vroeger ook ervaren, maar dan moet ik teruggaan tot het jaar 2003. Bij de snelheidsverhoging van 1 naar 3 Mbps toen, verbrak de lijn mij mijn ouders soms tientallen malen tussen 19 en 21u, om de rest van de dag stabiel te werken, het lijkt me dus ook dat het 4,6 Mbps-profiel bij je ouders te hoog gegrepen is, maar zakken niet mogelijk is wegens TV.
Ze geven hier wel een planning voor, maar die schuift altijd op. Volgens de laatste planning was het voor 2021. We moesten allemaal eens lachen. Ikzelf woon in Barcelona en hier zijn ze 1-2 jaar geleden massaal begonnen iedereen op glasvezel te zetten, voor een prijs minder dan Telenet "fiber"net, en de mensen hebben hier echt niet meer middelen om in telecom te investeren.Amazor schreef:Als je Proximus nog een kans wilt geven zou ik informeren of er VDSL2 op de planning staat met een richtdatum, anders denk ik niet dat het nog veel zin heeft om te wachten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
"het huis van mijn ouders" = de boerenbuiten 
Nu, on topic.
Je kan toch gemakkelijk nakijken wat ze nu verbruiken per maand.

Nu, on topic.
Je kan toch gemakkelijk nakijken wat ze nu verbruiken per maand.
- Is het < 100GB per maand -> Basic Telenet
Is het meer -> Whop(pa) of Orange