thuisnetwerk met telenet router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
den_oli
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Hallo,
ik heb thuis een klein netwerkje gemaakt maar met nieuwe telenet router is het allemaal wat raar aan het worden omdat ik 2 verschillende range heb. :???:
Van mijn telenet router ga ik naar switch waar mijn Digicorder, Alarm, Draadloze router is gekoppeld.
De 2de draadloze router heeft dan een interen netwerk waar printers, TV, domotica aan hangt.
mijn vraag is nu hoe ik best een netwerk maak zodat als ik verbonden ben met de telenet router ik toch op het netwerk van de andere router geraak. :???:
Om aan mijn domotica te kunnen moet ik nu port forwarding doen in de telenet router naar mijn draadloze router en van mijn draadloze router port forwarding naar mijn domotica... :?
had gedacht om bij mijn telenet router een grote switch te hangen met 16 poorten en alles daar te laten opkomen maar hou ga ik dan die 2 routers daar laten op werken...
dank u
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

Daarvoor moet je je tweede router afregelen:

Je zet DHCP uit.
Je geeft hem een IP in de range van de telenet router.
Je zet de WAN poort op dezelfde VLAN als de LAN kant (*).

Als je dit gedaan hebt, en de router is heropgestart, dan zul je 1 intern netwerk hebben ipv 2.

(*) Indien dit niet mogelijk is in je software, kun je ook de kabel die van de switch komt in een LAN poort steken, zelfde effect. Enkel verlies je een poort die je niet meer kunt gebruiken (de WAN poort).

Sommige routers hebben ook een bridge-modus.
Die kan je ook gebruiken, en dan moet je voor de rest niets doen normaal gezien.
den_oli
Starter
Starter
Provider

ok dank u
zal dat eens proberen
mijn router is een Netgear R7000 - Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router
denk wel dat daar de bridge mode zal inzitten als ik hier eens kijk http://www.manualslib.com/manual/576219 ... l?page=114
dus met die bridge kan ik 2 verschillende netwerken aan elkaar koppelen of heb ik het mis?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Wat je daar ziet is een wireless bridge... dat wil je dus niet !

Eigenlijk noemt men het vaker "Access Point (AP) mode"... waar je toestel z'n "router" functionaliteit wordt uitgeschakeld dus.

Meer info hier... http://kb.netgear.com/app/answers/detai ... n-setup%3F
den_oli
Starter
Starter
Provider

Ik ben wat aan het proberen geweest maar is niet echt gelukt wat ik zocht. :x

Als ik mijn router in AP Mode instel kan ik in de router geen DNS, port forwarding, andere range aanduiden en zo werken mijn verbindingen niet van buitenaf. :nono:
in mijn telenet modem/router kan ik ook geen DNS instellen, enkel port forwarding dus ik heb mijn 2de router nodig. :?

dus nu is mijn vraag of het met die bridge wel zou lukken of gaat mijn range dan terug veranderen naar die van telenet
bridge.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
den_oli
Starter
Starter
Provider

Of op welke manier kan ik die 2 routers koppelen? zodat ik op beide kan zonder al de rest te verliezen :help:
dank u
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

den_oli schreef:Ik ben wat aan het proberen geweest maar is niet echt gelukt wat ik zocht. :x
Als ik mijn router in AP Mode instel kan ik in de router geen DNS, port forwarding, andere range aanduiden en zo werken mijn verbindingen niet van buitenaf.
Als je jouw router in AP Mode instelt, dan is het geen router meer, en al jouw apparaten krijgen dan een IP adres van de Telenet router. Je moet dan helemaal geen port forwarding instellen op jouw Netgear, maar alleen op de Telenet HGW!
Jouw verbindingen van buitenaf zullen perfect werken (als je de juiste poorten openzet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
den_oli
Starter
Starter
Provider

philippe_d schreef: Als je jouw router in AP Mode instelt, dan is het geen router meer, en al jouw apparaten krijgen dan een IP adres van de Telenet router. Je moet dan helemaal geen port forwarding instellen op jouw Netgear, maar alleen op de Telenet HGW!
Jouw verbindingen van buitenaf zullen perfect werken (als je de juiste poorten openzet).
In mijn telenet modem/ router kan ik geen DNS instellen dus ik heb mijn 2de router nodig of ik moet steeds het IP achterhalen als ik van buitenaf op mijn netwerk wil :?
vroeger had ik een telenet modem zonder router en toen werkte alles perfect maar nu met die nieuwe modem die dan ook nog eens router is waar je bijna niets mee kunt instellen krijg ik het niet deftig aan de praat :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

den_oli schreef:In mijn telenet modem/ router kan ik geen DNS instellen
Je bedoelt waarschijnlijk een dyndns client?
Dat zal ook met de 2de router niet kunnen, deze zal een intern IP zien aan zijn WAN kant ...

Oplossing: installeer een dyndns client op een van je PC's. Gezien het publiek iP bij Telenet bijna nooit wijzigt, zal dat meer dan voldoende zijn.
Je kan ook van buitenaf op "Mijn Telenet" gaan kijken en jouw IPv4 zien.
den_oli schreef:vroeger had ik een telenet modem zonder router en toen werkte alles perfect
Waarom heb je gekozen voor een nieuwe modem/router?
Je kan bij Telenet, op eenvoudig verzoek, een modem-only krijgen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
den_oli
Starter
Starter
Provider

Je bedoelt waarschijnlijk een dyndns client?
Dat zal ook met de 2de router niet kunnen, deze zal een intern IP zien aan zijn WAN kant ...
DNS.JPG
werkt bij mij perfect op de 2de router
Oplossing: installeer een dyndns client op een van je PC's. Gezien het publiek iP bij Telenet bijna nooit wijzigt, zal dat meer dan voldoende zijn.
Je kan ook van buitenaf op "Mijn Telenet" gaan kijken en jouw IPv4 zien.
dan moet mijn PC blijven opstaan...
Waarom heb je gekozen voor een nieuwe modem/router?
Je kan bij Telenet, op eenvoudig verzoek, een modem-only krijgen!
ik heb niets gekozen, mijn oude modem kon de snelheid niet aan voor mijn abonnement en er moest een nieuwe komen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

den_oli schreef:werkt bij mij perfect op de 2de router
Dan heb jij een heel intelligente router, die het extern IP resolvet?
De meeste routers gebruiken hun WAN IP om de dynamische dns service up te daten!
den_oli schreef:dan moet mijn PC blijven opstaan...
Neen, telkens je PC opstaat, zal hij jouw IPv4 adres controleren, en de dyn dns updaten indien gewijzigd. Maar zoals ik zei, bij Telenet wijzigt dit héél zelden.
den_oli schreef:ik heb niets gekozen, mijn oude modem kon de snelheid niet aan voor mijn abonnement en er moest een nieuwe komen
Ja, èn? Je had toch ook een nieuwe modem-only kunnen nemen, die de snelheden wel aankan :wink: .
den_oli
Starter
Starter
Provider

philippe_d schreef:
den_oli schreef:ik heb niets gekozen, mijn oude modem kon de snelheid niet aan voor mijn abonnement en er moest een nieuwe komen
Ja, èn? Je had toch ook een nieuwe modem-only kunnen nemen, die de snelheden wel aankan :wink: .
niet bij stil gestaan, en er is ook nooit die vraag gesteld

nu is mijn telenetmodem regelmatig aan het herstarten.... :?
heb al gebeld en mag een nieuwe gaan halen, zal dan maar voor een andere kiezen zonder router, dan werkt alles terug zoals vroeger
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als ik nog eens je eerste post(s) herlees, heb ik de indruk dat jouw enig probleem de dynamische dns service is, die je niet hebt op de Telenet HGW, maar wel op je eigen router. En dat dit dus de enige reden is om vast te houden aan deze router.

Ik zou je toch eens aanraden om de oplossingen te proberen die hierboven al voorgesteld zijn:
  • - jouw Netgear router in AP mode zetten. Hiermee komt alles in één netwerk.
    - alle portforwardings instellen op jouw Telenet HGW.
    - een dyn updater installeren op één van je PC's (voor de zeldzame keren dat jouw Telenet IP adres eens wijzigt). Zo'n "dyn updater" kan je bijvoorbeeld vinden op http://dyn.com/apps/updater-windows/
Volgens mij moet dit perfect werken!
Voordeel is ook dat TV's en decoders op hetzelfde netwerk kunnen aangesloten worden...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

dmz dubbele nat klaar
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”