Modem only
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Tja, jarenlang heb ik zelf de HGW verdedigd. Ik heb jarenlang een HGW gehad (en nog steeds), en nu loop ik een beetje tegen zijn nukkige grenzen aan.
Mijn poorten zijn op, op momenten dat ik iets wil wijzigen krijg ik geen toegang van Telenet. Ik wil VPN opzetten maar lukt niet (kan ook aan mijn onkunde liggen...). Voor de doorsnee internet gebruiker is het ding nog altijd perfect, maar er zijn helaas grenzen...
Wat ik hier mis : een (volledig) topic, gewijd aan modem only, voor zijn die alle functies en meer wensen te configureren die ook met de HGW mogelijk is, zoals DLNA onderling, opnames delen, enz...
Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?
Hoe configureer je zoiets, alle tips en mogelijkheden, VLAN of aparte switch, of....
Zelf heb ik wel wat beginners-kennis, maar niet voldoende. Waarschijnlijk zoals velen, die ook in die grijze zone verkeren en toch graag iets meer zouden willen doen met hun internet.
Misschien kunnen we zo toch het modem-only verhaal met de hete adem van de nieuwe mobistar-modems een beetje aanwakkeren om degenen met dezelfde behoeften en problemen toch over de streep te trekken, om eventueel een modem only te vragen bij Telenet.
Misschien worden ze dan eens wakker bij Telenet?
Enfin, is dit zinvol om hierover eens te palaveren?
Mijn poorten zijn op, op momenten dat ik iets wil wijzigen krijg ik geen toegang van Telenet. Ik wil VPN opzetten maar lukt niet (kan ook aan mijn onkunde liggen...). Voor de doorsnee internet gebruiker is het ding nog altijd perfect, maar er zijn helaas grenzen...
Wat ik hier mis : een (volledig) topic, gewijd aan modem only, voor zijn die alle functies en meer wensen te configureren die ook met de HGW mogelijk is, zoals DLNA onderling, opnames delen, enz...
Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen?
Hoe configureer je zoiets, alle tips en mogelijkheden, VLAN of aparte switch, of....
Zelf heb ik wel wat beginners-kennis, maar niet voldoende. Waarschijnlijk zoals velen, die ook in die grijze zone verkeren en toch graag iets meer zouden willen doen met hun internet.
Misschien kunnen we zo toch het modem-only verhaal met de hete adem van de nieuwe mobistar-modems een beetje aanwakkeren om degenen met dezelfde behoeften en problemen toch over de streep te trekken, om eventueel een modem only te vragen bij Telenet.
Misschien worden ze dan eens wakker bij Telenet?
Enfin, is dit zinvol om hierover eens te palaveren?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 59 keer
Mijn netwerk thuis:
Modem only => Switch => Digicorder 1
=> Digicorder 2
=> Digicorder 3
=> Router ddwrt met vpn server op
Opnames delen tussen digicorders werkt.
Opnames op tablet bekijken thuis lukt.
Opnames en tv kijken op tablet op andere plaatsen via vpn werkt ook.
Video's via DLNA van op pc afspelen op digicorder nog niet geprobeerd, maar zal denk ik niet lukken
Modem only => Switch => Digicorder 1
=> Digicorder 2
=> Digicorder 3
=> Router ddwrt met vpn server op
Opnames delen tussen digicorders werkt.
Opnames op tablet bekijken thuis lukt.
Opnames en tv kijken op tablet op andere plaatsen via vpn werkt ook.
Video's via DLNA van op pc afspelen op digicorder nog niet geprobeerd, maar zal denk ik niet lukken
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Je bedoelt dus eigenlijk:
Een topic waarin alle configs staan die je moet doen om met een eigen router de functionaliteiten van de HGW te repliceren?
Dus mac passthrough voor de digicorder, alsook een getrunkte vlan (of wat ze ook gebruiken) naar diezelfde digicorder om een in-home IP te verkrijgen, zodat ie op beide netwerken tegelijk hangt.
Etc etc...
Een topic waarin alle configs staan die je moet doen om met een eigen router de functionaliteiten van de HGW te repliceren?
Dus mac passthrough voor de digicorder, alsook een getrunkte vlan (of wat ze ook gebruiken) naar diezelfde digicorder om een in-home IP te verkrijgen, zodat ie op beide netwerken tegelijk hangt.
Etc etc...
- Sylvester
- Elite Poster
Waarom zou dit niet lukken?Kenniey schreef:Mijn netwerk thuis:
Ja, misschien wel. Van elkaar wat leren hè. Ik geef toe dat ik niet alles ken van netwerken, zoals velen onder ons.ITnetadmin schreef:Je bedoelt dus eigenlijk:
Etc etc...
Als je overschakelt van HGW naar modem only, werkt dan nog steeds de login op homespots en Telenet wifree? Ik dacht dat er sinds kort terug iets veranderd was.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 46 keer
DLNA heb ik met volgende blog aan de praat gekregen met een modem only setup en een Mikrotik: http://tbruylan.blogspot.be/2014/06/tel ... na-op.html
Ik heb het uiteindelijk weer weggedaan, want ik gebruik dlna gewoon niet
.
Nu heb ik gewoon een vlan waar digicorder in zit en dan wat vlans voor wifi, lan, etc ... it "just works".
Ik heb het uiteindelijk weer weggedaan, want ik gebruik dlna gewoon niet

Nu heb ik gewoon een vlan waar digicorder in zit en dan wat vlans voor wifi, lan, etc ... it "just works".
- Sylvester
- Elite Poster
ja die blog had ik ook al gevonden.
Zelf zegt hij ook :
"Ik gebruik DLNA van de digibox eigenlijk nooit en denk erover om terug op MAC-based VLAN te gaan (wat simpeler is)."
Ik vrees dat ik me eens wat meer moet gaan toeleggen op die VLAN's .
Zelf heb ik een Asus RT-AC68u in bridged mode, deze staat in de living . Elders staat er nog een Airport Extreme, samen met de HGW en ASUS in wifi roaming geconfigureerd
Ik wil eventueel een tweede ASUS aankopen voor op zolder aan de eventuele modem only.
Wegens tijdgebrek helaas nog niet kunnen kijken hoe dat VLAN gedoe in elkaar zit op die ASUS routers.
Eventueel kan ik voor elke digicorder (3 stuks) een aparte UTP aansluiting voorzien op een switch achter de modem only. Elke TV heeft een dubbele UTP kabel.
Maar als je die digicorders VOOR de eigen router gaat aansluiten, werkt die DLNA niet. Werkt het kijken naar Yelo-TV dan eigenlijk wel, zoals KennieY zegt?
Zelf zegt hij ook :
"Ik gebruik DLNA van de digibox eigenlijk nooit en denk erover om terug op MAC-based VLAN te gaan (wat simpeler is)."
Ik vrees dat ik me eens wat meer moet gaan toeleggen op die VLAN's .
Zelf heb ik een Asus RT-AC68u in bridged mode, deze staat in de living . Elders staat er nog een Airport Extreme, samen met de HGW en ASUS in wifi roaming geconfigureerd
Ik wil eventueel een tweede ASUS aankopen voor op zolder aan de eventuele modem only.
Wegens tijdgebrek helaas nog niet kunnen kijken hoe dat VLAN gedoe in elkaar zit op die ASUS routers.
Eventueel kan ik voor elke digicorder (3 stuks) een aparte UTP aansluiting voorzien op een switch achter de modem only. Elke TV heeft een dubbele UTP kabel.
Maar als je die digicorders VOOR de eigen router gaat aansluiten, werkt die DLNA niet. Werkt het kijken naar Yelo-TV dan eigenlijk wel, zoals KennieY zegt?
-
- userbase crew
Ik stel hier af en toe via hints voor om ns een userbase wiki te maken, met onder andere dit soort informatie geaggregeerd.
Misschien bij deze?
Misschien bij deze?

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ideaal zou zijn om iets gelijkaardigs te kunnen implementeren zoals de "dynamic bridge" van de FritzBox.
zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... mic+bridge
(luidop denkend):
- punt 4: dat is reeds het geval in de Telenet digicoders
(luidop denkend):
- Digicorders worden aangesloten op het lokale netwerk.
- de router "herkent" de digicorder (in de FritzBox gebeurt dit via het concept "DHCP option 60").
- de digicorder wordt doorgestuurd naar de Telenet DHCP server (bridge naar WAN poort).
- via ARP ontdekt de digicorder dat hij ook aan een LAN hangt (192.168.x.1), en kent zichzelf een (vrijstaand) LAN IP adres toe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb hier gewoon de TN verbinding tesamen met beide Digicorders in een aparte VLAN gestoken zodat opnames delen prima werkt.
Tussen die VLAN en m'n uiteindelijk netwerk zit dan m'n eigen Mikrotik router... enige nadeel is dat ik geen DLNA functionaliteit heb.
Langs de andere kan... de implementatie is niet echt schitterend en op m'n TV staat een Plex app (DLNA kan hij trouwens ook) wat gewoon veel beter werkt.
Tussen die VLAN en m'n uiteindelijk netwerk zit dan m'n eigen Mikrotik router... enige nadeel is dat ik geen DLNA functionaliteit heb.
Langs de andere kan... de implementatie is niet echt schitterend en op m'n TV staat een Plex app (DLNA kan hij trouwens ook) wat gewoon veel beter werkt.
- Sylvester
- Elite Poster
Ik denk dat wij hier ook geen behoefte hebben aan die DLNA functie. Hier staat op elke TV een AppleTV (met Plex). Kan je ook al heel wat mee.
(Maar toch nog verder bespreekbaar, anderen hebben er misschien wel behoeften aan)
Ik vermoed dat ik toe kom met mijn eerder vermelde configuratie : switch vlak achter modem only waarop digicorders en eigen router hangen.
Opnames delen gaat dan, als ik het goed kan inschatten.
Werkt dan ook nog het kijken naar opnames op de laptop of iPad of... ?
(Maar toch nog verder bespreekbaar, anderen hebben er misschien wel behoeften aan)
Ik vermoed dat ik toe kom met mijn eerder vermelde configuratie : switch vlak achter modem only waarop digicorders en eigen router hangen.
Opnames delen gaat dan, als ik het goed kan inschatten.
Werkt dan ook nog het kijken naar opnames op de laptop of iPad of... ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 59 keer
Hier werkt het op de iPad om de opnames te bekijken. En als ik ergens anders ben en via vpn verbinding maak, kan ik ook de opnames nog bekijken (toestellen verbonden met vpn krijgen ipadres in zelfde range, maar buiten dhcp-range).Sylvester schreef:Werkt dan ook nog het kijken naar opnames op de laptop of iPad of... ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Eigenlijk is er al een soort dynamic bridge,philippe_d schreef:Ideaal zou zijn om iets gelijkaardigs te kunnen implementeren zoals de "dynamic bridge" van de FritzBox.
(luidop denkend):- punt 3: in een VDSL2 FritzBox met dynamic bridge" wordt een bridge gemaakt met VLAN30. Dit moet dan gewoon veranderd worden, om een bridge naar de WAN poort te maken (iemand met Linux kennis?)
- Digicorders worden aangesloten op het lokale netwerk.
- de router "herkent" de digicorder (in de FritzBox gebeurt dit via het concept "DHCP option 60").
- de digicorder wordt doorgestuurd naar de Telenet DHCP server (bridge naar WAN poort).
- via ARP ontdekt de digicorder dat hij ook aan een LAN hangt (192.168.x.1), en kent zichzelf een (vrijstaand) LAN IP adres toe.
Je home devices krijgen 192.168.x.y/zz
Je didigboxen/digcorders krijgen 192.168.x.y/zz en een 2e ip in de range 10.x.y.z wat ze via een bridge doorlaten naar het telenet netwerk.
Ik denk dat een mooie tussenstap al zou zijn de modem openzetten, er zijn minder beperkingen qua port forwards, qua dmz, qua ip changes direct in de modems dan via mijn telenet en vooral zolang je modem werkt kan je aan je instellingen. Dan nog kan telenet een stuk homespot blijven gebruiken.
En vooral doe zoals numericable ( nu sfr ) of voo, geef de optie om een hgw om te zetten in een modem, technisch kan dat zonder firmware aanpassing gewoon een optie toevoegen.
- guntherstassen
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 27 keer
Ik gebruik thuis ook een Modem Only (moet wel voor mijn fix-ipadres (Bus Fiber 240)
1 van de voordelen is dat je dan geen Telenet HomeSpot heb
Ik deel mijn internet met wie ik wil en niet bepaald door Telenet (en ja, heb hebt zelf nog toegang tot hun Telenet Home/Hotspots)
Voor Firewall gebruik ik RB2011iL-RM. Digiboxen (2 stuks) zitten een in aparte VLAN .
Voordeel is dat je dus zelf alles kunt beheren van portforwarding etc en niet afhankelijk moet zijn van mijn.telenet.be
Natuurlijk trekt Telenet zich dan niets aan van security.. Maar als je MOdem Only kiest heb je denk ik toch wat meer ervaring als de doorsnee internetter.
1 van de voordelen is dat je dan geen Telenet HomeSpot heb

Voor Firewall gebruik ik RB2011iL-RM. Digiboxen (2 stuks) zitten een in aparte VLAN .
Voordeel is dat je dus zelf alles kunt beheren van portforwarding etc en niet afhankelijk moet zijn van mijn.telenet.be
Natuurlijk trekt Telenet zich dan niets aan van security.. Maar als je MOdem Only kiest heb je denk ik toch wat meer ervaring als de doorsnee internetter.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
De HGW is spijtig genoeg nog steeds hetgeen je standaard krijgt als je niet zelf om een modem-only vraagt.
Positief is dat de tegenstand die je vroeger kreeg veel verminderd is. De meesten krijgen zonder probleem een modem-only als ze dat vragen, maar het is nog steeds geen officieel beleid dus 100% garantie dat ze niet moeilijk zullen doen of vragen waarom je dat wil is er niet.
Positief is dat de tegenstand die je vroeger kreeg veel verminderd is. De meesten krijgen zonder probleem een modem-only als ze dat vragen, maar het is nog steeds geen officieel beleid dus 100% garantie dat ze niet moeilijk zullen doen of vragen waarom je dat wil is er niet.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Met een Telenet Homespot deel je niet 'uw internet', maar het netwerk van Telenet! De Homespot is een apart Wi-Fi netwerk, volledig gescheiden van uw privaat LAN-netwerk. Men kan via de Homespot dus niet 'inbreken' op uw netwerk/toestellen. Ook heeft het geen enkele invloed op de snelheid van uw eigen verbinding.guntherstassen schreef:1 van de voordelen is dat je dan geen Telenet HomeSpot hebIk deel mijn internet met wie ik wil en niet bepaald door Telenet (en ja, heb hebt zelf nog toegang tot hun Telenet Home/Hotspots)
Als u het desondanks toch nodig vindt om het voor andere Telenet-gebruikers onmogelijk te maken om 'uw' Homespot-signaal te gebruiken, heb dan tenminste het fatsoen om zelf ook geen gebruik te maken van Homespots (want moest iedereen uw mentaliteit hebben dan waren er immers geen).
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Niet helemaal correct: het is logisch gescheiden zodat men 2 verschillende netwerken heeft waarop men elkaar niet kan zien, maar niet fysisch gescheiden! Er zit maar 1 radio in de HGW waarop 3 wifi signalen zitten. Dit kan dus wel een kleine invloed hebben op uw eigen wifi netwerk.nickz schreef: De Homespot is een apart Wi-Fi netwerk, volledig gescheiden van uw privaat LAN-netwerk
...
Ook heeft het geen enkele invloed op de snelheid van uw eigen verbinding.
Telenet geeft trouwens zelf toe dat er een invloed kan zijn:
https://www2.telenet.be/content/www-tel ... -homespot/telenet.be schreef:Mijn internetsnelheid (thuis)
Mogelijk heel minieme invloed door het internetverkeer van een aangemelde Telenet-homespotgebruiker
Dat mag hij toch lekker zelf beslissen. Met een modem-only kan je zelf niet zelf meedoen.nickz schreef:Als u het desondanks toch nodig vindt om het voor andere Telenet-gebruikers onmogelijk te maken om 'uw' Homespot-signaal te gebruiken, heb dan tenminste het fatsoen om zelf ook geen gebruik te maken van Homespots (want moest iedereen uw mentaliteit hebben dan waren er immers geen).
Als we het dan toch over fatsoen hebben zullen we ook eens naar telenet zelf kijken:
-Ze dringen dit op aan mensen die daar niet om vragen of weten wat het is.
-Ze gebruiken de infrastructuur en energie van hun klanten om een dienst aan te bieden terwijl die klant daar niet rechtstreeks voor beloond word.
-Er zullen vast veel minder mensen zijn die ervan gebruik maken dan die het zelf aanbieden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- userbase crew
Eerlijk? In de meeste omgevingen werkt mijn 3G beter dan die hotspots/homespots.
Enkel waar er weinig ontvangst is zijn die nuttig (en dat is spijtig genoeg nog altijd veel vaker dan zou mogen in een dichtbevolkt land als Belgie).
Enkel waar er weinig ontvangst is zijn die nuttig (en dat is spijtig genoeg nog altijd veel vaker dan zou mogen in een dichtbevolkt land als Belgie).
- Sylvester
- Elite Poster
En toch is het een mooie oplossing in veel gevallen. Ik maak vaak gebruik van de homespots.
Het is geven en nemen. En ja, het verbruikt stroom, maar je mag dan ook bij anderen op de homespot.
Er is niks mis met dit systeem.
Ik heb zelf ook een tijdje geleden een Fonera aangeschaft. Identiek systeem : geven en nemen.
Op deze manier heb ik eigenlijk bijna overal wifi. Is het niet op Telenet Wifree, dan is het op een FON spot.
Maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic, begin ik toch een aantal nadelen te ondervinden met die HGW modems, waarschijnlijk omdat mijn toepassingen in tussentijd wat uitgebreid zijn.
Vandaar mijn oproep om dit topic te gebruiken om hierover te palaveren, vooral over de technische kant van het configureren, positieve en negatieve ervaringen, alle bevindingen...
Het is geven en nemen. En ja, het verbruikt stroom, maar je mag dan ook bij anderen op de homespot.
Er is niks mis met dit systeem.
Ik heb zelf ook een tijdje geleden een Fonera aangeschaft. Identiek systeem : geven en nemen.
Op deze manier heb ik eigenlijk bijna overal wifi. Is het niet op Telenet Wifree, dan is het op een FON spot.
Maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic, begin ik toch een aantal nadelen te ondervinden met die HGW modems, waarschijnlijk omdat mijn toepassingen in tussentijd wat uitgebreid zijn.
Vandaar mijn oproep om dit topic te gebruiken om hierover te palaveren, vooral over de technische kant van het configureren, positieve en negatieve ervaringen, alle bevindingen...
- Sylvester
- Elite Poster
Even iets anders....
Stel dat je de modem van Telenet in DMZ zet...
Je hebt dan zogenaamde 'dubbele NAT', maar blijkbaar werken toch een aantal dingen.
Ik heb dit ooit geprobeerd... ik kan bijvoorbeeld buiten zonder problemen aan al mijn web-based services in mijn thuisnetwerk.
Welke problemen kan men dan verwachten, en waarom?
Je hebt dan zogenaamde 'dubbele NAT', maar blijkbaar werken toch een aantal dingen.
Ik heb dit ooit geprobeerd... ik kan bijvoorbeeld buiten zonder problemen aan al mijn web-based services in mijn thuisnetwerk.
-
- Deel van't meubilair
Euh... hoe ga je dat doen... of bedoelde je je eigen modem (router dan veronderstel ik) ?Sylvester schreef:Stel dat je de modem van Telenet in DMZ zet...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Het probleem is dat je niet vanaf toestellen die achter de Telenet modem hangen kan, naar toestellen achter je router hangenSylvester schreef:Even iets anders....
en omgekeerd ook niet.
-
- Moderator
Omgekeerd wel 
Maar wat Sylvester eigenlijk wil doen is:

Maar wat Sylvester eigenlijk wil doen is:
- - zijn Telenet HGW gebruiken zoals een "modem-only".
- zijn eigen router gebruiken achter de Telenet HGW, en dus zijn router in DMZ zetten op de Telenet HGW.
- zijn netwerk toestellen alleen op zijn eigen router aansluiten.
- - je blijft met een dubbele NAT, maar dat zal niet storen.
- eigen netwerk blijft bereikbaar van buitenaf (wegens DMZ).
- je behoudt de Hotspots (in tegenstelling tot de modem-only).
- DNLA functionaliteit van de decoders zal niet werken (decoders moeten rechtstreeks op de Telenet modem blijven).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
DLNA zou net wél moeten werken, maar interactiviteit zal niet lukken.philippe_d schreef:- DNLA functionaliteit van de decoders zal niet werken (decoders moeten rechtstreeks op de Telenet modem blijven).
Ik heb ook een modem only, en als ik DLNA wil gebruiken moet ik de netwerkkabel van mijn digicorder in mijn LAN pluggen. Dan kan ik streamen vanuit mijn pc, maar is mijn digicorder niet meer interactief.
-
- Moderator
Ik bedoelde natuurlijk als de decoders op de HGW aangesloten worden (wegens interactiviteit).
Maar zoals je zegt: als je de netwerkkabel versteekt naar je eigen LAN, dan is het omgekeerde waar
.
Maar zoals je zegt: als je de netwerkkabel versteekt naar je eigen LAN, dan is het omgekeerde waar

-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... maar je hebt er natuurlijk zelf geen voor als vrienden op bezoek komen.Garpenlov schreef:Ik dacht dat je hotspots kon blijven gebruiken indien je een modem only hebt?
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 114 keer
Als je vrienden op bezoek hebt en constant op het internet zitten met hun smartphone dan zijn ze toch niet zo goed sociaal bezig. 

TV:

ISP:

Tel.:

- Sylvester
- Elite Poster
Wacht even, we zijn hier dingen door elkaar aan het gooien.crackjack schreef:Het probleem is dat je niet vanaf toestellen die achter de Telenet modem hangen kan, naar toestellen achter je router hangenSylvester schreef:Even iets anders....
en omgekeerd ook niet.
Wat bedoel je met 'toestellen' ???
In mijn ogen is elk toestel een elektrisch toestel, zelfs een wasmachine.
En wat bedoel je precies met ' je kan niet VANAF toestellen die achter een TN modem hangen'?
Laten we een beetje helder praten, voor dummies zoals ik.
Dus in het geval van eigen router achter HGW in DMZ :
Volgens mij kan ik met elke PC (of iPad, iPhone....) access krijgen naar buiten, en ook van buiten naar binnen mits juiste configuratie van firewall.
Hoe zit het dan met de digicorders ?
1. Als ik ze rechtstreeks op de HGW hang?
2. Als ik ze op op mijn eigen LAN (dus achter mijn eigen router) hang?
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad.Sylvester schreef:Dus in het geval van eigen router achter HGW in DMZ :
Volgens mij kan ik met elke PC (of iPad, iPhone....) access krijgen naar buiten
Inderdaad.Sylvester schreef:, en ook van buiten naar binnen mits juiste configuratie van firewall.
Werkt prima.Sylvester schreef:Hoe zit het dan met de digicorders ?
1. Als ik ze rechtstreeks op de HGW hang?
Werkt niet.Sylvester schreef:2. Als ik ze op op mijn eigen LAN (dus achter mijn eigen router) hang?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 49 keer
Mijn modem-only werd gisteren vervangen door een nieuwe, nu een CV7160E. De oude (CV6181E) had het 's nachts opeens begeven, via twitter aangemeld en bezoek technieker vastgelegd. De technieker had eerst een modem-router vast, maar toen hij zag dat hij een modem-only moest vervangen dan haalde hij zonder morren een nieuwe modem-only uit. Vroeg gewoon of ik een eigen netwerk liggen had.
Zo is mijn upload ook naar 20MB gestegen, maar technieker vond het raar dat mijn oude modem het begeven had op het moment dat de upload-update uitgerold werd.
Na afloop overliep de technieker nog een vragenlijst of ik hun andere produkten ken (wifree, play,...) en zei na afloop dat ik een maand 'Play' zou ontvangen.
Zo is mijn upload ook naar 20MB gestegen, maar technieker vond het raar dat mijn oude modem het begeven had op het moment dat de upload-update uitgerold werd.
Na afloop overliep de technieker nog een vragenlijst of ik hun andere produkten ken (wifree, play,...) en zei na afloop dat ik een maand 'Play' zou ontvangen.
-
- Moderator
Jij bent soms ook niet zo helder.Sylvester schreef: Wacht even, we zijn hier dingen door elkaar aan het gooien.
Wat bedoel je met 'toestellen' ???
In mijn ogen is elk toestel een elektrisch toestel, zelfs een wasmachine.
Laten we een beetje helder praten, voor dummies zoals ik.
In een vorige topic sprak je van "de modem van Telenet in DMZ plaatsen"

Je bedoelde waarschijnlijk "de eigen router in DMZ zetten"
Wat betreft de "toestellen". In de context van deze discussie begrijpt iedereen toch dat het hier gaat over de netwerk apparaten (PC's, smartphones, media players, Smart televisies, enz ...
Een ook een wasmachine kan je op de router aansluiten, als deze een netwerk aansluiting heeft (bedraad of draadloos).
In een werled van IoT (Internet of Things) zullen alle "toestellen" online kunnen

Ik zou het antwoord van r2504 wat willen nuanceren:Sylvester schreef:Hoe zit het dan met de digicorders ?
- 1. Als ik ze rechtstreeks op de HGW hang?
2. Als ik ze op op mijn eigen LAN (dus achter mijn eigen router) hang?
- - als je ze rechtsreeks op de HGW hangt: werkt DNLA niet (als je andere "toestellen" achter je eigen router staan).
- als je ze op op je eigen LAN hangt: werkt interactiviteit niet, maar DNLA wel.
-
- Deel van't meubilair
Wat betreft DLNA is dit correct, wat betreft interactieve diensten dan weer net andersom.philippe_d schreef:Ik zou het antwoord van r2504 wat willen nuanceren:
- - als je ze rechtsreeks op de HGW hangt: werkt DNLA niet (als je andere "toestellen" achter je eigen router staan).
- als je ze op op je eigen LAN hangt: werkt interactiviteit niet, maar DNLA wel.
-
- userbase crew
Was er geen ander topic hier ivm het simuleren van hgw functionaliteit met een eigen router?
- Sylvester
- Elite Poster
Ik dacht even dat er onderscheid gemaakt werd tussen digicorders en andere LAN toestellen. Ik dacht dat hij één van die twee groepen bedoelde.philippe_d schreef: Wat betreft de "toestellen". In de context van deze discussie begrijpt iedereen toch dat het hier gaat over de netwerk apparaten (PC's, smartphones, media players, Smart televisies, enz ...
Ok, ik had al ergens gelezen dat het het één OF het ander is.philippe_d schreef:Ik zou het antwoord van r2504 wat willen nuanceren:Sylvester schreef:Hoe zit het dan met de digicorders ?
- 1. Als ik ze rechtstreeks op de HGW hang?
2. Als ik ze op op mijn eigen LAN (dus achter mijn eigen router) hang?Een digicorder zonder interactiviteit werkt trouwens wel ...
Is er op één of andere manier toch een mogelijkheid om beiden tegelijk in deze configuratie te gebruiken? Dus interactiviteit én DLNA?
Ja, zou kunnen dat ik ook niet zo helder ben. Zoals ik -dummie- al aangaf, ben ik niet de slimste op netwerk gebied.philippe_d schreef: Jij bent soms ook niet zo helder.
In een vorige topic sprak je van "de modem van Telenet in DMZ plaatsen"![]()
Je bedoelde waarschijnlijk "de eigen router in DMZ zetten"
Ben van de ouwe garde en heb dit even gemist in mijn 'standaard' opleiding.

Vandaar dat ik nu aan het bijleren ben.
Voor zover ik weet moet je toch de HGW modem in DMZ-mode zetten, en niet eigen router, door het IP adres van de DMZ instelling in 'Mijn Telenet' te wijzigen van 192.168.1.1 naar het IP adres van eigen router achter de HGW modem.
Voor zover ik die DMZ begrijp staat zo'n modem altijd in DMZ (demilitarized zone). 192.168.1.1 wil zeggen dat hij naar zichzelf in DMZ staat. Als je dat wijzigt naar de router ACHTER de HGW, dan heb je de HGW in DMZ gezet voor de daarop volgende router.
Of het moet zijn dat je bedoelt dat je eigen router in de DMZ-ZONE van de HGW modem staat.
Corrigeer me als ik het fout heb.
En ik vermoed dat je in de HGW alle (of alle nuttige) poorten moet forwarden naar eigen router, en daar opnieuw een forwarding doen naar de juiste services binnen eigen LAN.
Ja toch?
-
- Plus Member
Ik bedoelde dus inderdaad alle soorten toestellen met een netwerkaansluiting.Sylvester schreef:Ik dacht even dat er onderscheid gemaakt werd tussen digicorders en andere LAN toestellen. Ik dacht dat hij één van die twee groepen bedoelde.philippe_d schreef: Wat betreft de "toestellen". In de context van deze discussie begrijpt iedereen toch dat het hier gaat over de netwerk apparaten (PC's, smartphones, media players, Smart televisies, enz ...
bvb als je een nas achter je router hebt hangen, kan je met een pc die achter de telenet modem hangt, er niet aan
- Sylvester
- Elite Poster
dat is ook niet de bedoeling. je hangt natuurlijk alles in je eigen LAN achter je eigen router.
Waarom zou ik één of meerdere toestellen direct achter de HGW modem hangen, en niet achter mijn eigen router?
Waarom zou ik één of meerdere toestellen direct achter de HGW modem hangen, en niet achter mijn eigen router?
-
- Plus Member
Waarom heb je dan een eigen router als er niets rechtstreeks achter de HGW hangt? (buiten de digicorders)Sylvester schreef: Waarom zou ik één of meerdere toestellen direct achter de HGW modem hangen, en niet achter mijn eigen router?
Om het eenvoudig te houden kan je beter je router als access point instellen (als het over een wifi router gaat)
Dan heb je 1 groot netwerk en hoef je geen port forwarding op je router te doen, hoef je enkel in Mijn Telenet de nodig port forwarding te doen
- Sylvester
- Elite Poster
Ik snap hem niet goed. Mijn eigen router (en eventueel digicorders) hangt dan toch achter de HGW, waarachter op hun beurt alle toestellen hangen.crackjack schreef: Waarom heb je dan een eigen router als er niets rechtstreeks achter de HGW hangt? (buiten de digicorders)
Een paar voordelen die ik zo al kan bedenken :
ik kan mijn eigen router configureren zoals ik wil
ik kan meer poorten configureren
ik kan in mijn eigen router wanneer ik wil. Het is al meermaals voorgevallen dat Telenet in het weekend vanalles gaat veranderen aan Mijn Telenet en dat ik dan niets aan de router van de HGW kan veranderen.
...
en ik vermoed dat er zo nog wel enkele voordelen zijn.
Graag zou ik hier eens alle voordelen en nadelen willen zien van een eigen router achter een HGW (zoals mijn oorspronkelijke vraag bedoeld was)
Volgens mij is er geen enkel nadeel om een eigen router te plaatsen, behalve het extra stroomverbruik en uiteraard extra aankoop, wat hier niet primeert.
Of vergis ik me?
Welke 'toepassingen' zouden volgens jullie op deze manier niet of problematisch gaan werken?