Vectoring rollout

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

"Naar verwacht zou vectoring volledig uitgerold moeten zijn tegen einde 2015."

Proximus is wel laat, als ik het goed begrijp moesten ze eind 2015 vectoring geactiveerd hebben op alle ROPs. Zeer spijtig aangezien ik al sinds het begin zit te wachten op mijn extra snelheid en deze nog steeds niet heb. Is er iemand op de hoogte of ze al een nieuwe einddatum hebben?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Nu wordt er gepraat over eind 2016, maar of dit ook zal gehaald worden is een ?
edit: Hier en omliggende gemeenten nog niets van vectoring.
Laatst gewijzigd door Patje op 23 apr 2016, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

In alle waarschijnlijkheid niet. Hier is er ook nog altijd geen vectoring in zicht.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

En zoals eerder al is aangegeven laat Proximus niets los. Niet van de aanpassingen in het ROP, als de activatie van vectoring. Geduld is een schoon deugd. Je moet denken dat je verbinding kan verbeteren in de toekomst. En in het slechtste geval blijft ze zoals ze is 8)

Ik zit net in zone 2 (403 m loop lengte) en ik gok ook eerder op eind van het jaar op vectoring gezet te worden. Gelukkig maakt DLM mijn verbinding nog iets of wat goed. Er zit nog steeds een Ikanos kaartje op "mijn" ROP en ik denk dat dat dus nog wel een paar maanden zo zal blijven.

De omliggende ROP's daarentegen zijn al overgezet, als ik zo bij mijn buren een paar straten verder informeer. Dus ja, je kan er kop noch staart aan vinden.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dat heb ik hier deze week ook eens uitgeprobeerd met behuld van lijntest.be. Ben zo in de buurt gaan kijken wat de snelheden waren rondom de ROP's, en het leek echt kriskras te zijn geimplement.
De ene ROP had vectoring, de andere, zelfs al kon je de ROP zien van de vorige met vectoring, dan weer niet.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Herinnert zich iemand nog het veij recente topic waarbij de TS voor een oudere kennis informeerde naar ISDN en DSL?

Vectoring en ISDN gaan niet samen. Je kan die ISDN lijnen gerust gaan aanpassen, daar zijn oplossingen voor, maar dan moeten de klanten ook mee willen natuurlijk.

Met andere woorden: dan maar alsnog vectoring aanzetten en die ISDN lijnen zonder pardon eruit sleuren? Er komt best wel meer werk bij kijken dan eerst gedacht. En als er nu een hoop ISDN lijnen op "jouw" local loop waarvan klanten weigerachtig staan om aanpassingen te doen (ik verwijs terug naar het voornoemde topic)? Beter ze willen wel mee in het verhaal en deze krijgen ook een afspraak met een technieker geboekt,... het zijn allemaal zaken die het proces vertragen om vectoring te activeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een kleine nuance op bovenstaande post

ISDN en vectoring gaan perfect samen (in dezelfde bundel). Het probleem met ISDN is dat het niet compatibel is met de nieuwe DSL kaarten op dezelfde lijn.
De enige reden is dat de nieuwe DSL kaarten (die ook vectoring ondersteunen) zowel Annex B als Annex A zijn (Annex B voor VDSL2, en Annex A voor ADSL2), zodat in de toekomst ADSL2 kan geleverd worden vanuit de ROP.

Zoals bekend is ISDN niet compatibel met Annex A (overlappende frequenties), vandaar dat je geen ISDN meer kan leveren en DSL op zo'n lijn...

Maar zoals sirWard zei: er komt heel wat bij kijken voor ze vectoring kunnen activeren op de ROP (hoewel niet compatibele modems op een fall-back profiel vliegen, wordt er geen vectoring ge-activeerd als er nog een te groot percentage oude modems gebruikt worden.) Proximus heeft in deze ook de medewerking nodig van de OLO's die klanten hebben op deze ROP, enz ...)
Patje schreef:Nu wordt er gepraat over eind 2016, maar of dit ook zal gehaald worden is een ?
edit: Hier en omliggende gemeenten nog niets van vectoring.
Het laatste wat er officieel werd meegedeeld was toch Q1/2017 (was dat niet bij de presentatie van de resultaten) ?
petrol242 schreef:De omliggende ROP's daarentegen zijn al overgezet, als ik zo bij mijn buren een paar straten verder informeer. Dus ja, je kan er kop noch staart aan vinden.
Het ziet er inderdaad redelijk "random" uit, maar Proximus heeft een zeer gedetailleerde planning van de upgrade. Ze weten maanden op voorhand welke ROP op precies welke datum aangepakt wordt.
Probleem is dat er hierover niet gecommuniceerd wordt, en dat niet zoveel medewerkers toegang hebben dat die planning, denk ik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Sinds kort is mijn lijn er precies op verbeterd, echter geeft de tool nog altijd geen vectoring aan. 94Mbps ipv 84-85Mbps is nu mogelijk, 70/10DLM met 12.2 en 16.6dB down- en upstream margin. 195m geschatte afstand ipv 200+.
Mocht Proximus nu hogere niet-vector DLM profielen uitdelen....
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik denk dat ik begin te snappen waarom belgacom zo huiverig is om de lijsten van "upgrades" los te geven.

Eerst was het gepland op 26 april hier. Niemand gezien.
Daarna was het blijkbaar verzet naar 29 april in de ochtend. Weer niemand gezien vandaag.

Ben beetje huiverachtig om nog eens terug mail te sturen naar m'n ISP om te vragen of ze nog eens belgacom gaan irriteren met de vraag waar ze blijven :P.

edit: ben vrij zeker dat ze de ROP niet aangeraakt hebben en er niemand geweest is want 1) connectie van VDSL is niet weggevallen de voorbije 20 dagen, en 2) via een bbox2 kan je zien dat het nog de ikanos chipsets zijn.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

die resultaten die proximus geven kloppen toch ook niet altijd.

Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload

Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload

vriend zijn decoder was stuk, gebeld naar peoximus om ene tiketnr te krijgen, ook meteen gevraagd om zijn bbox2 te wisselen, terwijl ik nu toch bezig was.
na instalatie haalt hij 39/4
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Sinds vandaag ben ik de gelukkige bezitter van een vectoring profiel:

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	50000	10000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	117077	27748
Current throughput	kbit/s	49997	9998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		32	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	25	19
Bitswap		off	off
Line attenuation	dB	15	19
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Ik kom van zone 4 met 16/4. Blijkbaar werd ik op een andere ROP gezet door proximus en zit ik nu in zone 1 of 2 (nog niet zeker welk).
Het is uiteraard een goede zaak dat ze mensen uit de verder gelegen zones halen en zo ook meer klanten van vectoring kunnen laten genieten. Kudos voor proximus deze keer :)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Een minimum van 50 en max 100 Mbps is voor zone 2.

Wij moeten nog wachten op vectoring.... tot.... ahum...
Laatst gewijzigd door Patje op 05 mei 2016, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Het is zone 2 geworden inderdaad.
In de logs van de fritz zag ik eerst 20/6 passeren voor het naar 50/10 ging. Dat is het non vectored profiel voor zone 2.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Heh, "derde keer goede keer" dacht ik gisteren, maar ze zijn alweer niet geweest.
Ik vraag me af of ik naar Proximus direct zou kunnen bellen met de vraag waarom de "check/datum" altijd maar wordt verzet of niet uitgevoerd wordt, maar daar zal de helpdesk aan de telefoon niet direct een antwoord op hebben denk ik.

Dus jah, daarom geven ze niet graag een vaste datum mee geloof ik.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Het vervangen van de hardware is maar de eerste stap. Daarna begint het wachten op de activatie ervan, ik kan er van meespreken: hier werden de broadcom kaarten op 12/4 geïnstalleerd en sindsdien is het wachten, wachten, en nog eens wachten.

Ik heb intussen ondervonden dat je 'maar' 3 keer per dag hetzelfde adres/telefoonnummer kunt ingeven op de proximus speedtest, en dat je daarna de rest van de dag een error krijgt :-) De dag nadien werkt het dan wel weer (3 keer...). De lijntest van edpnet doet deze controle niet, btw. De eerste keer dat ik die error kreeg, dacht ik 'ah, ze zijn de test aan het bijwerken omdat ze vectoring geactiveerd hebben'. Stomweg de bbox3 die hier al maanden lag ('just in case', een mens kan maar voorbereid zijn :-p) aangesloten ipv de bbox2 en hup... downloadsnelheid gehalveerd en upload gedeeld door 3 (van 30/6 naar 16,5/2). Dat zal me leren. :-(

Die 30/6 was een manuele ingreep van een behulpzame proximus medewerker die de lijn enkele jaren geleden bekeken heeft omdat DLM maar niet in gang wou schieten. De wissel van bbox2 naar bbox3 heeft een TBF opgestart met als gevolg dat ik op mijn zone 3 basisprofiel gekomen ben. Tegenwoordig zou ik meteen op het laatste DLM profiel gekomen moeten zijn, maar omdat mijn lijn nog nooit een DLM profiel gehad heeft, moet ik nu geduldig wachten tot de TBF afgelopen is (1 week? 2 weken?) en daarna geduldig wachten op DLM om tenminste toch weer op 30/4 te komen (maximale DLM voor mijn zone 3 lijn). Ik moet nu wachten op 2 dingen: activatie vectoring of legacy DLM. Geduld is een schone deugd... :angel:

Ter info: uitgelezen lijnstats direct na plaatsting BBOX3:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30 063 kbps
Upstream current bit rate:     6 063 kbps

Downstream max bit rate:       64 839 kbps
Upstream max bit rate:         18 343 kbps

Downstream attenuation:        18,8 dB

Downstream noise margin:       17,9 dB
Upstream noise margin:         14,6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         30/6
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
En de stats enkele minuten later, nadat de TBF in gang geschoten was:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16 550 kbps
Upstream current bit rate:     2 063 kbps

Downstream max bit rate:       49 211 kbps
Upstream max bit rate:         8 927 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       25,1 dB
Upstream noise margin:         21,6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het is inderdaad "maar" de eerste stap maar het is wel een zekerheid dat je dan in de nabije toekomst het ook enabled gaat zien worden.
Nu is het maar wachten of het ooit komt.

Ik heb het "geluk" van maar in zone 2 te zitten, al kan je de ROP zien vanuit de slaapkamer. Maar zoals ik hier ook al vaak vermeld heb zijn wij hier in dit stuk vrij slecht aangesloten (het lijkt net of we andersom zijn aangesloten, net of de bundel gaat eerst via kant van de straat waar maar 2 mensen wonen en dan na ~200m een ommekeer voor de straat waar *wel* overal gebouwen zijn). Echter zijn er wel op de bundel vrij veel VDSL klanten van verschillende providers (edpnet+dommel+bgc) wat dus wel zorgt voor de bijhorende hopen overspraak.

Ikzelf heb ook een bbox3 aangekocht om "voorbereid" te zijn. Dat was eind 2014 :P. kreeg een Technicolor mee dus kan niet aan de stats aan spijtig genoeg.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Nadat vanmorgen de vectoring fee is langsgeweest en met haar toverstokje gezwaaid heeft, krijg ik volgende instellingen in twee stappen (DSL onderbrekingen) .
2016-05-10 16_40_36-FRITZ!Box.png
Hier staan wel enkele rare zaken bij volgens mij.
Min. DSLAM throughput "0" ?
Bitswap Recieve "off" en send "on".

Wat kan hier de reden van zijn?
ter info Scarlet Trio abonnement met Fritzbox 7360 V2
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

30 dagen na installatie van de broadcom lijnkaarten, is het hier eindelijk zo ver: vectoring geactiveerd! Maar ik ben wel een beetje teleurgesteld in het resultaat:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29 998 kbps
Upstream current bit rate:     4 999 kbps

Downstream max bit rate:       70 012 kbps
Upstream max bit rate:         5 879 kbps

Downstream attenuation:        16,5 dB

Downstream noise margin:       29,4 dB
Upstream noise margin:         8,0 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            554 m

Proximus profile name:         30/5
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
Duidelijk nog altijd zone 3, terwijl mijn lijn volgens eerdere metingen nu in zone 2 zou moeten vallen (verzwakking < 0,7, lengte < 900 meter). Ook de lijntest van Proximus zelf toont waarden voor zone 2:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 95,6 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 45,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload.

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max.: 95,6 Mbps download - 7,5 Mbps upload

Min.: 45,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload.
Misschien moeten de bestaande lijnen op de ROP nog opnieuw geëvalueerd worden en een nieuw basisprofiel krijgen volgens de deployment rules op een vectored ROP? Ik hoop het in ieder geval, want met het huidige 8b profiel komt mijn lijn echt niet tot zijn recht (zonder vectoring en met 17a had ik een max mogelijke upload van meer dan 18 Mbps, zie een paar posts hoger). Een TBF starten via het 0800 nummer heeft niks uitgehaald, maar heeft nu hopelijk DLM geactiveerd, zodat de download nog wat opgekrikt kan worden. Marge genoeg...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jouw lijn kan inderdaad veel meer aan dat het profiel dat je krijgt.

Maar misschien moet je nog wat geduld hebben. Als ik het goed begrijp is jouw ROP was vorige maand geugraded.
Eerste stap is dat vectoring geactiveerd wordt (in een soort "vectoring friendly" mode), er nog enkele software updates nodig zijn op de nieuwe broadcomm kaarten, en pas daarna de vectoring profielen geactiveerd worden.

Als het binnen een maandje niet beter is (geen 17a), dan zou ik toch de helpdesk bellen.
Soms kan je overgang naar 17a een duwtje geven met een TBF (0800), maar ik zou die test toch niet te frequent herhalen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Is er een manier om te achterhalen wanneer uw ROP voor Vectoring uitgerust zal worden?
Ik woon in Waregem en zit al jaren wisselend op 20/2 en 25/3 profiel.
Nochtans was mij bij aansluiten beloofd van dicht genoeg bij een centrale te zitten om de maximale snelheid te kunnen krijgen, niet dus.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

De vorige poster philippe_d is van waregem en heeft al vectoring op 100 Mbps, dus er zou voor jou ook vectoring moeten zijn.
Ps: je moet ook wel de laatste modem hebben bvb een Bbox 3.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb al sinds vorig jaar een bbox 3 ontvangen maar nog steeds geen sprake van snelheidswinst.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Wat zegt de test nu op jou adres wat haalbaar is van snelheid ? (kies eens voor comfort als abo type op de test)
Als minimum en maximum ?

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspee ... ectie.html

Anders eens bellen ... of eens een tbf opstarten met het 0800 nr.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Je internetabonnement Internet Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max: 46,4 Mbps download - 7,6 Mbps upload
Min.: 18,6 Mbps download - 1,8 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max: 46,4 Mbps download - 7,6 Mbps upload
Min.: 18,6 Mbps download - 1,8 Mbps upload

Wat is dat 0800 nummer nu weer?
Laatst gewijzigd door Menace op 13 mei 2016, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

De uitslag is dat je zou in zone 2 zitten met gewone Vdsl2, basis profiel 20 Mbps die kan verhogen met DLM tot 50 Mbps.
(test niet correct in hun systeem) ?
Je kan altijd eens een TBF starten op het nr 0800 22424, dan zal uw lijn gecontroleerd worden en zal DLM geactiveerd zijn die u eventueel zou kunnen verhogen tot 50.

Maar normaal zou er wel vectoring moeten zijn, tenzij ze een Rop vergeten zijn ... anders eens bellen naar Proximus zelf en vragen.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik zal vanavond nog eens die lijntest starten, heb dat een aantal maanden geleden al eens laten lopen, zonder succes toen.
Is het zo dat ze een volledige gemeente/stad uitrollen in 1 keer? Ik woon op 1.5km vogelvlucht van de markt (centrum) van waregem.
Alvast bedankt voor de informatie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Uitrol is ROP per ROP.
In Waregem staan tientallen ROP's, die worden onafhankelijk van mekaar geupdated.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

heb net even de bbox sagem tool gebruikt en krijg volgend resultaat:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   25 061 kbps
Upstream current bit rate:     4 056 kbps

Downstream max bit rate:       32 806 kbps
Upstream max bit rate:         4 056 kbps

Downstream attenuation:        16,6 dB

Downstream noise margin:       10,9 dB
Upstream noise margin:         10,2 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            561 m

Proximus profile name:         25/4
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Het ziet er dus naar uit dat 25/4 al reeds een DLM profiel is dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze nog verhoogd zou worden naar 50.
Momenteel is de lijntest bezig dus straks meer...
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb zoals ze in het telefoongesprek zeggen:
-20 min gewacht
-stroomkabel van decoder (TV decoder?) uitgetrokken
-stroomkabel terug ingestoken

maar krijg geen resultaat te zien van de test.
Doe ik iets verkeerd?

Ik heb ondertussen ook al eens de BBox herstart maar ook na de test zit ik nog steeds op 25/4..
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Welk telefoonnummer had je ingegeven ?
Indien je een vaste telefoon hebt > deze ingeven
Indien geen vaste lijn, je virtueel- of lijnnummer ingeven
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Menace
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 feb 2012, 11:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

We hebben geen vaste telefoon maar ik heb het lijnnummer ingegeven dat ik terugvond in my proximus, hetzelfde dat ik moest ingeven om mijn decoder te activeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Menace schreef:heb net even de bbox sagem tool gebruikt en krijg volgend resultaat:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Downstream noise margin:       10,9 dB
Upstream noise margin:         10,2 dB
Het ziet er dus naar uit dat 25/4 al reeds een DLM profiel is dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze nog verhoogd zou worden naar 50.
Momenteel is de lijntest bezig dus straks meer...
25/4 is het hoogste wat op jouw lijn haalbaar is, zowel up- als download
Dat is duidelijk uit de bovenstaande SNR waarden :(

Gewoon vectoring afwachten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

IK heb nu 9 dagen mijn nieuwe zone 2 profiel van 50/10 met vectoring.

Tijdens die 9 dagen zag ik mijn downstream SNR elke dag met 1 a 2 dB verminderen. Van 22 in het begin naar 10 vandaag.
Na het herstarten van mijn fritzbox kreeg ik onmiddelijk een SNR van 24 a 25dB.

Wat kan hiervan de reden zijn?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Menace schreef:Is er een manier om te achterhalen wanneer uw ROP voor Vectoring uitgerust zal worden?
Ik woon in Waregem en zit al jaren wisselend op 20/2 en 25/3 profiel.
Nochtans was mij bij aansluiten beloofd van dicht genoeg bij een centrale te zitten om de maximale snelheid te kunnen krijgen, niet dus.
Als je mijn verhaal een beetje volgt zie je waarom ze niet graag vaste data geven.
Eerst was eind vorig jaar beloofd (van belgacom uit) dat ze eind april kwamen, niet gekomen, verhuisd naar begin mei, weer niet geweest, verplaatst naar 9 mei, weer niet geweest.
Ik vraag het gewoon niet meer, ik zie wel wanneer het gebeurt...

Het zal hoogstwaarschijnlijk zijn redenen wel hebben, bv mensen met ISDN die niet willen overschakelen naar IP oplossingen bijvoorbeeld, maar dat krijg je niet te horen als klant.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Net vectoring gekregen, zone 3 basisprofiel.
Ik hoop op een upgrade naar 50/60 mbps download met DLM. Ik heb even op 30/3 mbps gezeten zonder vectoring dus dit lijkt me wel haalbaar.

Afbeelding
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Net vectoring gekregen, zone 3 basisprofiel
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat zegt de proximus lijntest voor jouw adres/telnr? Is dat effectief zone 3?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

MaT schreef:IK heb nu 9 dagen mijn nieuwe zone 2 profiel van 50/10 met vectoring.

Tijdens die 9 dagen zag ik mijn downstream SNR elke dag met 1 a 2 dB verminderen. Van 22 in het begin naar 10 vandaag.
Na het herstarten van mijn fritzbox kreeg ik onmiddelijk een SNR van 24 a 25dB.
SNR voor download lijkt stabiel nu, staat nog steeds op 23.

Echter is er nu iets interessanter gebeurd: Sinds vandaag sync ik op 50/20.

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	50000	20000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	111572	27709
Current throughput	kbit/s	49997	19999
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		32	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	23	10
Bitswap		off	on
Line attenuation	dB	15	19
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Ik dacht nochtans dat ik in zone 2 zat, maar daar is de max upload 15Mbps.
Ben nochtans begonnen op 20/6 en dit zegt de proximus speedtest:
proximus.be schreef:Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 95,6 Mbps download - 7,5 Mbps upload
Min.: 45,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload.
Ik heb geen idee wat hier nu aan de hand is eigenlijk :P Dit heb ik hier nog niet eerder zien voorbijkomen voor zover ik weet.

Nu heb ik ook een ander probleem ontdekt maar aangezien dat niet over vectoring gaat maak ik een nieuw topic hier.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Proximus speedtest is de upload de max van abo of lijn (welke van de twee de sterkste limitatie is). Bij maxi is dat 8Mbps, aldus de 7.5Mpbs op de speedtest/lijntest.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

"Ik heb geen idee wat hier nu aan de hand is eigenlijk :P Dit heb ik hier nog niet eerder zien voorbijkomen voor zover ik weet."

vectoring is actief op uw lijn...weekske of 3 geduld en de 100 komt er aan...

b.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MaT schreef: Echter is er nu iets interessanter gebeurd: Sinds vandaag sync ik op 50/20.

Code: Selecteer alles

Max. DSLAM throughput	kbit/s	50000	20000
Attainable throughput	kbit/s	111572	27709
Current throughput	kbit/s	49997	19999
Signal-to-noise ratio	dB	23	10
Ik dacht nochtans dat ik in zone 2 zat, maar daar is de max upload 15Mbps.
Neen, in zone 2 is het maximum ook 100/20, maar dat is theoretisch.
Vandaar dat ik de tabel 85/15 heb vermeld als "praktisch haalbaar in zone 2"

Er is ook een nadeel: met een upload van 20 mbps zakt je SNR naar 10 dB, en dat kan riskant zijn.
En gezien de upload gecapt wordt volgens je abonnement, is die 20 mbps eigenlijk nutteloos.
Liever een stabiele 15 mbps upload sync, dan 20 mbps upload en een lijntje dat regelmatig uitvalt :-( .

In de praktijk kan het goed gebeuren dat DLM jouw upload terug verlaagt naar 15 mbps ...

Het voornaamste is dat je nu op weg bent naar een goede download, waarschijnlijk 85 mbps.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”