inloggen op een computer thuis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

misschien niet de exacte omschrijving, maar is het mogelijk om toegang te krijgen tot een service die draait op een imac (die in sluimermode staat?)achter mijn telenet modem? ik testte dit uit door in mijn telenet een poort te openen en dat lukte want ik geraakte verbonden met de service (emby) (het adres begint met 94.22X) Probeer ik hetzelfde adres maar zonder aanpassing in mijn telenet, lukty het niet.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:
Provider

Ja, mits je de juiste poort(en) open zet in "mijn telenet" en de computer aan staat (en niet in slaap valt!)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ha ok dat zal het zijn, ik laat firefox wel open staan, maar zet de imac in sluimerstand. dan zal ik iets moeten vinden dat de service toch bereikbaar is zonder dat de computer de ganse tijd moet actief zijn
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:
Provider

Als de mac een wake-on-lan packet ondersteunt en je hebt iets dat wel "always-on" is op hetzelfde netwerk als bv een raspberry pi kan je het zo wel oplossen, maar anders zal het niet zomaar gaan.
Je pc/mac moet natuurlijk aan staan wil je dat hij kan reageren.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:
Provider

Of je gebruikt de manuele wake-on-call functie,
broer/zus*/ma/pa/buur/neef etc die de pc even wakker maakt.

* in geval van zus > 18j & < 30j is een webcam nodig ;)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik vrees dat de imac al te oud is (model herfst 2013) en in de instellingen vind ik hier niets over.
mijn asus router heeft ook een wol functie en daar zat in de lijst ook de imac (met het mac adres). Evenwel lijkt dit ook geen effect te hebben
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:
Provider

Die settings staan vaak in de BIOS, of wat dan het vergelijkende is bij MAC's?
2013 is verre van "te oud" voor WOL hoor.

Zolang je hem niet manueel afzet door de stroomstekker uit te halen en terug in te steken of de schakelaar zou hij, indien de functie aanstaat aan moeten gaan. Het hangt er vooral van af welke WOL type de MAC wil dan geloof ik, en of die functie wel aan staat.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

Wake On Lan moet inderdaad gewoon werken.

Wellicht brengt dit wat meer duidelijkheid: http://osxdaily.com/2013/12/14/wake-on-lan-mac-iphone/
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

wel op mijn imac vind ik onder energy saver nergens wake for wi-fi network access". Ik draai 10.11.4 (El Capitan)
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Ik meen me te herinneren dat WOL enkel werkt bij wired LAN indien de netwerkkaart compatibel is, dus niet bij wireless.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Ik zie niet in waarom het niet bij Wifi zou kunnen?
Je stuurt een magic packet naar een MAC-adres of IP adres.
De wifi kaart moet het ondersteunen, dat is wel zo.

Ik heb zelf WOL enkel nog maar op LAN kaarten gebruikt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Bij wired blijft (een deel van) je LAN adapter actief als je PC uitstaat... een wireless kaart is volledig "uit" als je PC uitstaat.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

voor dat ik verder zoek, toch even voor alle duidelijkheid had ik graag geweten of het uberhaupt wel mogelijk is om een apparaat (wired of draadloos verbonden met je router) te laten ontwaken met een ander apparaat dat niet aangemeld is op diezelfde router.

de imac (192.168.1.69) is wired verbonden met de rt-ac68u en die is wired verbonden met de homeplug.
in de asus router vind ik als wan ip 192.168.0.247
in mijn.telenet start het wan ip met 94.225. en dmz staat 192.168.0.0 en portforwarding is als lokaal ip 192.168.0.147 en begin en eindpoort ingevuld en protocol op tcp

de emby server draait in een webbrowser en als lokaal ip is dit het ip van de imac en toegang op afstand staat er 94.225 (zelfde ip als het wan ip dat ik zie in mijn.telenet)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Wake-on-wlan bestaat tegenwoordig, maar ik ben het in de praktijk nog niet tegengekomen.

Denk er wel effe aan dat WOL enkel werkt bij constante stroom.
Wordt de stroomtoevoer onderbroken, dan valt de netwerkkaart terug in volledige shutdown.

Best vervelend als er ns effe een stroompanne is (of iemand trekt effe het stopcontact uit).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

enkele andere bedenkingen:

-) je zou een smart plug kunnen gebruiken, à la SPE1 van Aldi waarbij je de stroom in/uit kan schakelen vanop afstand en zo je thuisserver kunt opstarten;
-) je zou poweradapters kunnen gebruiken om je WOL te genereren;
-) op PC bestaat de mogelijkheid om commando's te laten uitvoeren remote, je krijgt ze binnen via mail, capteert die uit mail (getbymail prog) en voert ze uit. Het enige dat je zou moeten doen is je PC elke x min even laten opstarten om na te gaan of er een commando is, indien niet ga terug xmin slapen indien wel voer het uit. Wat je daarna doet bepaal je zelf bv aan blijven, taken starten, auto uitschakelen, mail terugsturen, wachten op verdere instructies.

Laatste oplossing heb ik nog gebruikt om een copie te krijgen van een bepaald scherm in mijn mailbox. Gezien getbymail onvoldoende instructies had, want het scherm diende opgebouwd te worden, gebruikte ik een ander commando interpreter om dit uit te voeren, die instructies kon ik doorgeven per mail.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De imac wordt nooit afgesloten, ik kies steeds de andere optie sluimeren. Vraag is of de netwerkkaart dan nog een instructie kan ontvangen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik vrees dat een mac enkel via wol kan uit sluimer gehaald worden op voorwaarde dat de andere computer (die het wol commando verstuurd) ook in hetzelde subnet? zit. Lukt dat bij windows pc wel?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”