PV opbrengst monitoren samen met eigen gebruik

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

Verleden week heb ik zonnepanelen laten leggen op het dak. Nu kan ik aan de hand van een Raspberry Pi mijn SMA omvormer uitlezen (met behulp van de applicatie SBFspot) en dit automatisch laten uploaden naar pvoutput.org .

Nu vroeg ik mij af op welke manier ik mijn verbruik zou kunnen monitoren. Ik heb thuis een nog oude (in zwart bakeliet denk ik) ferraristeller met dag en nachttarief op. Sinds woensdag werd de nachtteller gedeactiveerd.

Een moderne zekeringkast heb ik niet echt, gewoon 1 rail waar de automaten opstaan en waar de differentieel op geklikt staat. Verder zit die volledig vol. De installatie is een 3-fasige installatie.

Op welke (betaalbare) manier kan ik het verbruik op een betrouwbare manier uitlezen?
Ideale zou waarschijnlijk zijn dat ik een nieuwe zekeringkast koop, nieuwe automaten, bestaande differentieel (werd nieuw geplaatst voor de zonnepanelen), en een DIN rail KWH meter? Zal natuurlijk niet de goedkoopste oplossing zijn :-)
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

3fasige kwh teller verbinden met een flukso en importeren in domoticz. Je kan ook zelf een pulsenteller maken, wel wat goedkoper.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Die kost loopt dan toch ook onmiddellijk aardig op of ben ik fout?
1 x flukso (ik zie niet direct de prijs op hun webshop, maar dacht rond de €80 a €100)
om Domoticz te kunnen gebruiken heb ik dan ook zo'n transmitter/receiver nodig veronderstel ik?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik schrijf iedere maand manueel alle tellers af (water, gas, electriciteit en zonnepanelen) en vul deze in in een spreadsheet. Goedkoper kan niet en dit volstaat om alles te monitoren en fouten op te sporen (zoals een defect paneel of omvormer)

Zo heb ik hiermee vorige maand een lek gevonden in een overdrukventiel in de verwarmingsketel.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Kan inderdaad ook zo.

Maar we zijn computerliefhebbers voor iets, en daarom zou ik het leuk vinden om het automatisch (om de 5minuten bvb) zelf te laten uploaden zodat je automatisch de grafiekjes + verbruik kan zien.

Levensnoodzakelijk? Neen, absoluut niet, wel eventueel een leuk projectje.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Kijk eens op gathering.tweakers.net
Er lopen daar verschillende draadjes met verschillende oplossingen in het duurzame energie & domotica subforum.
Daar ge je je gading wel vinden.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

johan.devos schreef:Ik schrijf iedere maand manueel alle tellers af (water, gas, electriciteit en zonnepanelen) en vul deze in in een spreadsheet. Goedkoper kan niet en dit volstaat om alles te monitoren en fouten op te sporen (zoals een defect paneel of omvormer)

Zo heb ik hiermee vorige maand een lek gevonden in een overdrukventiel in de verwarmingsketel.
Kan ook via energieID.be
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

een flukso, maar momenteel is het even wachten tot de nieuwe modellen uitkomen,

ik heb zelf misschien nog eentje liggen. stroom klemmen heb ik alvast genoeg.
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb 3 monofasige omvormers van Kaco, zonder centrale uitlezing. Bij Kaco is dat nogal duur.
Bij de installatie is er een KWh-teller met pulsuitgang geplaatst voor de groene stroom:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/125402/
Ik heb die pulsuitgang aangesloten op een AVR-microcontoller en reken zo het vermogen uit. Op de AVR zitten verschillende displays.
Ik ben nu bezig om de AVR zijn data dagelijks naar een PI te doen sturen voor opslag.

Als dat af is ga ik ook mijn verbruik monitoren. Hiervoor zou ik dan deze kopen:
https://www.elektramat.nl/3-fase-kwh-meter-sdm630d/
Veel goedkoper dan de Finder maar niet geijkt.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”