Informatie gezocht over combinatie Scarlet, OVH en Fritzbox

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Op dit ogenblik heb ik een internet leverancier met daarachter - rechtstreeks op de modem aangesloten - een Fritzbox 7360 v1 die ik gebruikt voor wifi en vaste telefonie bij OVH. Dit werkt prima.
Bedoeling is over te stappen naar Scarlet. Dan heb ik onbeperkt internet aan een behoorlijke snelheid, digitale TV en een (gedeeltelijk overbodige) vaste telefonielijn waarop ik wel telefoongesprekken wil ontvangen en wil gebruiken voor noodgevallen, maar voor normaal uitbellen wil ik OVH blijven gebruiken. Je hebt bij deze Scarlet lijn immers geen nummerweergave zonder een bijkomende vergoeding te betalen, en overdag is het telefoneren erg duur.
Na het doorspitten van de informatie op dit forum (en dat is wel heel veel en soms al wat ouder) hierover, denk ik dat ik 2 mogelijkheden heb.

1) mijn Fritzbox, net zoals vroeger , aansluiten achter de modem van Scarlet en dan moet ik zelfs de instellingen niet veranderen. Echter, slechts op voorwaarde dat de telefonie van OVH niet geblokkeerd wordt door de modem van Scarlet. Is dit zo en kan ik daar dan daaromheen werken.
2) nadat de Scarlet installatie uitgevoerd is, deze vervangen door de Fritzbox, waarbij deze niet alleen voor wifi en vaste telefonie van OVH gebruikt wordt, maar ook als modem voor Scarlet. Ik lees dan ergens dat ik dan aan de installateur wel het PPPoE paswoord moet vragen tijdens de installatie. Is deze informatie achteraf voldoende om dit te doen en is het wel verstandig om de Scarlet modem te vervangen?

Alle info hierover - ook van ervaringsdeskundigen - is welkom. Mocht er een stap voor stap instructie bestaan, dan hoor ik het graag.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

1. moet zeker werken.

2. Heb ik zelf. Waarom zou dit niet verstandig zijn? Vooral klanten die nog een bbox 2 hebben zullen hier voordeel mee doen.
Bij het instellen van voip fritzbox rekening houden dat OVH over internet gaat en scarlet over vlan20. Kwestie van de juiste vinkjes te zetten.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Bedankt voor deze reactie. Het is een hele geruststelling dat optie 1 altijd werkt, omdat ik er ergens rekening mee hield dat de Scarlet modem, door het blokkeren van poorten, zou verhinderen dat dit zou werken op deze manier. Is er dan ook een mogelijkheid om de inkomende gesprekken die toekomen op de Scarlet modem te laten aannemen op de daar achter geplaatste Fritzbox?

Waarom het mogelijk niet verstandig is om de Fritzbox rechtstreeks als modem (optie 2) te gebruiken ipv de Scarlet modem is, indien er ooit toch iets mis is met de verbinding, Scarlet geen ondersteuning zal geven wegens het niet gebruiken van hun modem.
Kun je eigenlijk een OVH lijn toevoegen in de modem van Scarlet? Dat is ook een mogelijkheid om een OVH lijn te gebruiken op een Scarlet abonnement.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TanknaT schreef:Op dit ogenblik heb ik een internet leverancier met daarachter - rechtstreeks op de modem aangesloten - een Fritzbox 7360 v1 die ik gebruikt voor wifi en vaste telefonie bij OVH. Dit werkt prima.
Wie is jouw huidige internet leverancier, en hoe is de FritzBox ingericht (als IP client, als router, of met een eigen pPPoE connectie) ?
TanknaT schreef:1) mijn Fritzbox, net zoals vroeger , aansluiten achter de modem van Scarlet en dan moet ik zelfs de instellingen niet veranderen.
Let erop dat je bij Scarlet geen modem krijgt, je moet die kopen.
Als je al een FritzBox hebt, die goedgekeurd is voor VDSL2/vectoring, dan is het een (onnodige) extra kost om nog eens een Scarlet modem of een B-box3 te kopen?
Tenzij je de modem van bij de vorige provider voor Scarlet gebruikt (vandaar mijn vorige vraag).
Ik denk niet dat Scarlet de VoIP van OVH blokkeert, maar een modem die zelf VoIP heeft gebruikt poort 5060, en dat geeft soms wel problemen met een andere VoIP router of ATA die hierop aangesloten wordt (tenzij je een eigen PPPoE sessie gebruikt).
TanknaT schreef:2) nadat de Scarlet installatie uitgevoerd is, deze vervangen door de Fritzbox, waarbij deze niet alleen voor wifi en vaste telefonie van OVH gebruikt wordt, maar ook als modem voor Scarlet. Ik lees dan ergens dat ik dan aan de installateur wel het PPPoE paswoord moet vragen tijdens de installatie
Vergeet ook niet naast de PPPoE logon/paswoord ook jouw VoIP gegevens vast te krijgen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Oei, moeilijke vragen of tenminste een. Maar ik zal trachten uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
- huidige ISP=> Telenet Basic Internet
- IP client, router, eigen pPPoE connectie=> dat is de moeilijke vraag. Ik heb gewoon bij de keuzemogelijkheden van de Fritzbox "aannsluiten achter kabel modem" aangevinkt en de instellingen van mijn OVH-lijn erin gezet (zoals mij op dit forum was uitgelegd) en het tot volle tevredenheid.
- modem kopen=> er is deze maand een actie bij Scarlet. Tot en met morgen (31/01) is de modem gratis. Je moet alleen de installatiekost betalen (99 euro).

Goeie tip om de voip en andere info aan de installatietechnicus te vragen. Dat mag ik zeker niet vergeten.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@TanknaT: zou evt. ook de fritzbox 7490 als VDSL(2) modem willen gebruiken in combinatie met scarlet (internet only). Moet wel op voorhand weten of ik die logingegevens van scarlet zal krijgen (doe zelfinstallatie, dus niemand moet langskomen, gewoon stekkertje van de TF2007 op de fritzbox aansluiten. Telefonie is via voip.

Heb jij die gekregen dan? Omdat ik hier ergens gelezen heb, dat ze heel streng geworden zijn met het geven van die gegevens.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Voor mij was het een nieuwe installatie, dus er is een technicus van Scarlet langsgekomen. Na wat aandringen (uitgelegd waarvoor ik ze nodig had) heb ik inderdaad de codes kunnen noteren en het werkt sindsdien prima, met uitzondering van een telefonieprobleem dat ondertussen is opgelost door tomde.
Ik heb wel, omdat het een nieuwe installatie was, de normale modem van Scarlet ongeveer 1 maand in dienst gehouden om bij eventuele opstartproblemen niet onmiddellijk het verwijt te horen dat er iets mis was met mijn Fritzbox, mocht er een probleem geweest zijn.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef:Moet wel op voorhand weten of ik die logingegevens van scarlet zal krijgen (doe zelfinstallatie, dus niemand moet langskomen, gewoon stekkertje van de TF2007 op de fritzbox aansluiten. Telefonie is via voip.

Heb jij die gekregen dan? Omdat ik hier ergens gelezen heb, dat ze heel streng geworden zijn met het geven van die gegevens.
Het is hier op het Forum al herhaaldelijk gezegd, dat er een technieker moet langskomen, om aan de logingegevens van scarlet (PPPoE, VoIP) te geraken. Dat is de enige manier.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”