Firmware-update: AVM Fritz!box Fon Wlan 7390 84.06.51

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Artikel met weinig niewswaarde ...
  • Firmware 06.50 (06.51) is al langer uit (al van vorig jaar) voor de meeste FritzBoxen, de 7390 was de laatste in de rij ...
  • het gaat hier alleen over de Duitse versie, op de internationale versie is het nog altijd wachten.
  • zelfs als de internationale versie er komt, moeten we nog wachten op de Proximus goedkeuring voor vectoring.
  • Er komt geen 06.50 versie voor de FritzBox 7360v1. Deze zal het verder moeten doen met de 06.30 (06.31).
Wie toch eens wil weten hoe de nieuwe (internationale) Firmware eruit zal zien, kan deze Beta eens proberen.
Pas op: op eigen risico (en eventueel fall-back profiel gezien niet whitelisted?).
Laatst gewijzigd door philippe_d op 28 apr 2016, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gecorrigeerd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@philippe_d : Je hebt een "punt" in de koppeling naar de url van de béta-versie staan waardoor die niet werkt.
Deze werkt wel : https://service.avm.de/downloads/beta/f ... 0/english/

Update : ik zie dat je het hebt aangepast :beerchug:

Wat die versie 06.50 betreft is het voornamelijk een opfrissing van de interface. Het gebruikt meer resources van de box. Dat is ook de rede waarom die er niet gaat komen voor de 7360v1, zoals philippe_d aangaf, omdat ie een beperkt RAM geheugen aan boord heeft. Veel extra functionaliteit gaat er voorlopig niet bijkomen voor de andere boxen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

philippe_d schreef:Wie toch eens wil weten hoe de nieuwe (internationale) Firmware eruit zal zien, kan deze Beta eens proberen.
Pas op: op eigen risico (en eventueel fall-back profiel gezien niet whitelisted?).
Zopas eens de Beta uitgeprobeerd met de nieuwe interface.
Maar ... zoals gevreesd: na enkele uren op fall-back profiel (7.558/575 kbit/s) :-( .
fallback1.PNG
Zoals je hieronder ziet: zo'n fallback profiel is echt héél traag, nog niet eens een ADSL2+ profiel, maar een ordinair ADSL2 profiel (1.1 MHz)
fallback2.PNG
De nieuwe interface ziet er wel goed uit. Vooral de hernieuwde Netwerk pagina, die ook van de aangesloten apparaten weergeeft wanneer de Firmware een update moet krijgen, en je kan vanuit de webinterface alle updates starten (beetje zoals je de apps update bij een smartphone :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

Kan je fallback niet voorkomen door optie 'use previous DSL version' onder 'line settings' aan te zetten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Niet geprobeerd.
Zit nu terug op 06.31, maar mijn testje (voor het goede doel) heeft me wel een lager profiel gekost: 70/20 in plaats van 100/20) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

'use previous DSL version' gaat niet helpen.
Bij een restore na een fall-back (wat 100% te verwachten viel) moet DLM terug langs komen. Daar kan geen enkele setting in de box iets aan veranderen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik denk dat hij bedoelt dat je misschien een fall-back had kunnen vermijden, door direct de "oude" driver te gebruiken.
Met een beetje geluk is de "previous driver" deze die whitelisted is :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Voorgaand op de update dus. Maar dan nog denk ik dat het niet veel had uitgemaakt.

Kijkt PX niet naar de gehele image? Want als dat niet zou zijn en de whitelist enkel naar de DSL driver kijkt, dan kan dat interessant worden bij toekomstige updates.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Kijkt PX niet naar de gehele image? Want als dat niet zou zijn en de whitelist enkel naar de DSL driver kijkt, dan kan dat interessant worden bij toekomstige updates.
Nee, PX kan alleen de driver versie zien. Dus als de 'previous version' bij de 6.5x beta 1.100.133.21 is, ziet PX niet dat er OS 6.5x op draait ipv. 6.3x. Men kan immers ook prima Freetz gebruiken. Dit is ook een andere firmware dan de goedgekeurde.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb al een paar keer mijn box gefreedzd, maar van vectoring is hier nog geen sprake dus heb ik dat nog niet kunnen testen. Ik ben ook altijd vertrokken van een trunk die gebaseerd was op een toegelaten image.

Edit : En de 06.5x kan ik sowieso niet testen want mijn box kan die niet draaien :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

robin1979 schreef:
petrol242 schreef:Kijkt PX niet naar de gehele image? Want als dat niet zou zijn en de whitelist enkel naar de DSL driver kijkt, dan kan dat interessant worden bij toekomstige updates.
Nee, PX kan alleen de driver versie zien. Dus als de 'previous version' bij de 6.5x beta 1.100.133.21 is, ziet PX niet dat er OS 6.5x op draait ipv. 6.3x.
Dat denk ik niet.
Na mijn vorige mislukte poging met de BETA Firmware, heb ik contact gehad met iemand van Proximus.
  • C'est bien sur la version du firmware que nous nous basons.
    Je vais voir avec CPE team pour le firmware que tu as essayé de pousser : F!Box7490 113.06.36
Proximus heeft dus wel degelijk gezien dat ik Firmware 06.36 heb geprobeerd (en hierdoor op fall-back terecht kwam).
robin1979 schreef:Men kan immers ook prima Freetz gebruiken. Dit is ook een andere firmware dan de goedgekeurde.
Freetz is geen Firmware.
Freetz is een tool om een bestaande Firmware te personaliseren, door het toevoegen van nuttige features (vb Asterisk, Open VPN, SSH, ...) of het verwijderen van modules die je niet gebruikt (om geheugen te sparen).
Freetz raakt dus niet aan de kern van de Firmware (tenzij je met Freetz de bestaande DSL driver vervangt door een alternatieve) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
robin1979
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2015, 17:08
Bedankt: 2 keer

Op de Fritz!box staan minimaal 3 'firmwares' (OS/DSL/WLAN - hangt ook van de definitie van firmware af), en mogelijk nog meer.

Voor gereguleerde zend apparatuur dient de firmware los te zijn. Dus de firmware voor de WiFi chip en de DSL chip (die Fritz!OS 'dsl driver noemt) zijn aparte firmware.

Freetz modificeert dus wel degelijk de OS firmware (maar niet de DSL driver firmware). Echter blijft het versienummer bij een gemodificeerde versie gelijk.

Ik vermoed dat het CPE team de versie van het OS heeft afgeleid aan de hand van het versienummer van de DSL driver.
Om hier heel zeker van te zijn zou je het versienummer van de FB eigenlijk moeten aanpassen. Ik wil dat best eens proberen komende dagen (mijn lijn is toch een ramp, dus veel ga ik er niet op achteruit met DLM).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat zou ik straf vinden. Freetz levert als open source extra modules of kan bestaande modules uitschakelen. De core van de box is volgens mij nog altijd dicht getimmerd. De compilatie gebeurt rond het fritz os.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”