TPLink archer C5 vs TN modem only

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Ik heb een probleem met mijn TP Link archer C5 vs de Telenet modem only.
Telkens de Telenet modem een reboot krijgt (manueel of automatisch), verliest mijn C5 zijn lan ip, en gaat deze terug naar default.
De router is al gewisseld van een versie v1.2 naar versie 2.0, dus dat is het probleem niet

Momenteel is de 2de lijns helpdesk van TPlink hiermee bezig, maar ze hebben me een antwoord gestuurd waar ik wat uitleg bij nodig heb.
Onderstaand is het laatste antwoord van TPlink:
This is Lucas , senior engineer, I will follow your case.
There may be two reason which could contribute your problem.
1 There is some special data transfer to the WAN port from your ISP modem .
2 The LAN IP of your modem may in the same subnet with the LAN IP of C5.
So do you have the same issues when the C5 have the 192.168.0.1 IP address?
Do you tried other network address such as 192.168.10.1 or so?
Please update the results to me, thanks.
Nu spreekt die mens over een LAN IP van de modem, maar hier verlies ik het een beetje. Ik ken niet genoeg van de setup bij telenet, maar volgens mij heeft de modem van telenet toch geen lan ip, enkel een publiek ? of sla ik hier de bal volledig mis ?

Ik heb geen probleem als ik het lan ip van de router verander naar iets anders, bij mij staat dit op 192.168.100.0/24. Maar omdat mijn ganse netwerk hierrond opgebouwd is, verander ik dit niet graag, das een gans pak werk.

Mijn vorige routers (WRT54G met ddwrt en een mikrotik 951) hadden deze problemen niet.

Kan iemand mij hierover een beetje meer uitleg geven ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

StarWing schreef:Nu spreekt die mens over een LAN IP van de modem, maar hier verlies ik het een beetje. Ik ken niet genoeg van de setup bij telenet, maar volgens mij heeft de modem van telenet toch geen lan ip, enkel een publiek ? of sla ik hier de bal volledig mis ?
De TN modem is eveneens een router (tenzij je effectief een modem only hebt) en heeft dus wel degelijk een LAN IP.

Je kan dit aanpassen via Mijn Telenet... op die manier hoef je niet je eigen LAN te hernummeren.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

TS spreekt in de titel van TN modem only. Dat betekent dat de TPLink een extern adres op zijn WAN zou moeten krijgen (dus geen 192.168.x.x). Als dat wél het geval is, dan heeft TN geen modem only maar een HGW.

@TS: Kan je eens het typenummer van je TN-modem opgeven? Kwestie van zaken uit te kunnen sluiten.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

StarWing schreef:de Telenet modem only.
Welk IP-adres krijg je op de WAN-interface van de TP Link archer C5? Dat is het IP-adres dat de TP Link helpdesk vraagt, een router verbindt per definitie twee LAN's: in dit geval, het publieke Telenet-LAN en jouw private thuisnetwerk-LAN.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Typenr weet ik niet vanbuiten, zit op m'n werk, maar het is een modem only, geen HGW.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Sinna schreef:TS spreekt in de titel van TN modem only.
Oeps gemist :oops:

Welke IP-adres krijg je op je WAN poort van je TPLink ?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Een publiek IP adres, momenteel 78.20.239.xxx
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

StarWing schreef:Een publiek IP adres, momenteel 78.20.239.xxx
Dan heb je inderdaad een publiek IP en dus een modem-only... je kan dit melden aan de TP-Link support.
StarWing schreef:verliest mijn C5 zijn lan ip, en gaat deze terug naar default
Wat was dan je LAN IP... en wat is het nadien ?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Staat je router op Dynamic IP address voor de WAN-poort? Indien wél, dan lijkt er iets verkeerd te gaan met de DHCP-leases. Aan de andere kant: dynamische TN-adressen schijnen in de praktijk niet zo dynamisch te zijn (itt. xDSL).
Computer(k)nul
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

De router heeft als lan ip 192.168.100.254, indien ik de modem reboot, valt deze terug naar 192.168.0.1, zoals default ingesteld.
Waarmee mijn serverkes, nas enzo allemaal onbereikbaar worden.
De archer staat gewoon op DHCP op zijn wan interface.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Welke configuratie dan ook van de WAN interface mag totaal geen invloed hebben op de LAN instellingen (het enige waar je moet voor zorgen is dat het een ander subnet is, maar bij een publiek WAN adres is dat geen probleem).

Wat is trouwens het effect als je je WAN kabel gewoon los maakt ?

Voor alle duidelijkheid... het is je TN modem die je herstart... niet je TP-Link ?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Hmm, wan kabel nog niet geprobeerd, vanavond eens testen :)
Het is echt op de moment dat de telenet modem terug online komt, niet op de moment dat ik 'm uitrek / insteek of net erna, dat je de C5 ziet (flippen) rebooten.

Het is idd de telenet modem. Ik kan het simuleren door zowel de power cable uit te trekken als via mijn telenet een reboot te geven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Maar je TP-Link reboot dus ook... wat als je daar gewoon de stekker uittrekt (zonder iets aan je TN modem te doen)... heb je dan ook terug de default config ?

Ik ken de TP-Link niet... maar je moet daar je wijzigingen toch niet permanent saven ? (al is er natuurlijk geen reden dat hij reboot omdat er iets om de WAN verbinding zou gebeuren).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Dat lijkt me op mogelijk een software bug in de router, die iets ongewenst doet (reset) bij het verkrijgen van een wan ip.

Of: is het een router waar je settings expliciet moet saven om ze "persistent across reboots" te maken?
Komt hij ook zonder stroom te staan? If not, heb je de router zelf al ns gereboot?

Verder: de helpdesk is duidelijk op automatische piloot aan het draaien, en het script voor de modemrouter aan het raadplegen. Een modemonly is idd transparent en heeft geen eigen IP (enfin, de default software geeft de modem wel een IP voor management, maar dat heeft hier niks mee te maken).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

StarWing schreef:Het is idd de telenet modem. Ik kan het simuleren door zowel de power cable uit te trekken als via mijn telenet een reboot te geven.
Ik wist niet dat je via "Mijn Telenet" een modem-only kon rebooten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Goh ja, bovenstaande oplossingen zullen wel deels werken, maar dat wil ik niet.
Telenet reboot zijn routers op regelmatige tijdstippen, als ik dan niet thuis ben of het niet direct zie dan ligt mijn netwerk plat.
Plus dat de vorige routers dit niet hadden.
De router is meermaals herflashed met de laatste fw en dus ook regelmatig gereboot.

Veel saven is daar niet aan, sommige instellingen vereisen een reboot (zoals het aanpassen van het lan ip) en andere niet. Andere opties dan "save" zijn er daar niet bij.

Dit is duidelijk een bug in de tplink, en niet langs mijne kant. Ondertussen ben ik al blij dat de 2nd line hiermee bezig is.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Een bug in de tplink is per definitie "langs uwe kant"; telenet zijn verantwoordelijkheid stopt achter de modem.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Net nog wat testen gedaan. Blijkbaar doet hij het enkel bij de 192.168.100.0/24 range. Als ik hem daarin een IP geeft heeft hij het vlaggen.
In de 100.50 of 100.0 range niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

De 100.50 of 100.0 (ik neem aan dat je 192.169.100.x) bedoelt, is dezelfde range als 192.168.100.0/24

Also, en toch ietwat interessant, is dat de 192.168.100.0/24 range ook, iirc, de range is in dewelke de modem only zijn administratieve IP adres heeft.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

my bad :/
192.168.0.0/24 en 192.168.50.0/24
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Interessant. Zou het kunnen dat je router conflicten geeft met het admin ip van de modemonly (iirc 192.168.100.1), omdat hij mss de lanrange scant aan wankant?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Also, en toch ietwat interessant, is dat de 192.168.100.0/24 range ook, iirc, de range is in dewelke de modem only zijn administratieve IP adres heeft.
Dit zou wel eens de reden kunnen zijn... misschien krijgt de TP-Link tijdens het rebooten kort dit adres te zien en gaat daarbij overkop ?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

^^ dit is nu eens interessante info se :), kan iemand mij daar een bron van bezorgen ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Staat hier ergens op het forum, en heb het zelf ooit getest door de coax af te koppelen en dan de modem te rebooten; dan blijft ie in zijn originele firmware steken en dus accessible via ip.

Offtopic: toch dringend nog ns pleiten om al die nuttige info hier in een eigen wiki te steken.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

Als je nu een backup neemt van je 192.168.100.0/24 config in de archer c5. Vervolgens switcht naar een andere range, en daarna de tn modem herstart en je nieuwe config blijft wel behouden dan weet je het wel zeker he...
Dan moet je helaas wel je netwerk opnieuw configureren, maar als bovenstaande werkt maar één keer meer...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

In volgend topic meer info: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=36328

Toch behoorlijk schandalig dat Telenet hun modems niet documenteert. Blijkbaar is http://192.168.100.1/ dus wel nog steeds actief op modem-only's.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

StarWing schreef:Net nog wat testen gedaan. Blijkbaar doet hij het enkel bij de 192.168.100.0/24 range. Als ik hem daarin een IP geeft heeft hij het vlaggen.
In de 100.50 of 100.0 range niet.
Dan denk ik de oorzaak te weten: op het ogenblik dat je modem de verbinding met Telenet kwijt is, wordt je modem zelf DHCP-server en deelt hij adressen uit in de 192.168.100.0/24-range. Het lijkt er op dat dit nog stamt vanuit het Motorola-tijdperk.
Er zijn hier al gelijkaardige threads over gepasseerd, zie o.a. https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=42065#p561109.
Computer(k)nul
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

^^ :hail:

Zou ik die range op de cbn kunnen aanpassen en aangepast laten ? Prolly gaat die terug schieten naar 100.0/24 eens die zijn cfg krijg eh :/
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Dat wordt zoiezo uwe eigen lan range aanpassen vrees ik.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Inderdaad: die 192.168.100.x zit ingebakken, anders had ik die ook al veranderd... mijn LAN zit nl. ook op 192.168.100.x, wellicht van de tijd dat er nog geen router en/of firewall tussenstond.
Reden waarom je zo wil vasthouden aan die 192.168.100.x?
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

StarWing schreef:Ik heb geen probleem als ik het lan ip van de router verander naar iets anders, bij mij staat dit op 192.168.100.0/24. Maar omdat mijn ganse netwerk hierrond opgebouwd is, verander ik dit niet graag, das een gans pak werk.
Ik denk niet dat de TS absoluut wil vasthouden aan die 192.168.100.x, hij vond het alleen vervelend om telkens terug zijn hele netwerk set-up te moeten wijzigen.
Nu de oorzaak van het probleem gevonden is, zal hij inderdaad geen andere keuze hebben dan een andere range te kiezen.
Het goede nieuwe: hij hoeft dat slechts éénmaal te doen, want met een andere range doet het probleem zich niet voor :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

philippe_d schreef:Nu de oorzaak van het probleem gevonden is, zal hij inderdaad geen andere keuze hebben dan een andere range te kiezen.
Tenzij TP-Link hun bug fixed al zal dat wel niet op 1-2-3 gebeuren.

Langs de andere kant... een TN modem-only reboot toch zelden ?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Dit is geen bug in TP-Link, maar expected behaviour als WAN- en LAN-kant dezelfde IP-range hebben.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

r2504 schreef: Tenzij TP-Link hun bug fixed al zal dat wel niet op 1-2-3 gebeuren.
Misschien geen bug maar een feature?
Mijn fritzBox protesteert ook als hij aan zijn WAN kant dezelfde range terugvindt als de LAN range ...

[Edit[ Sinna was mij voor :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

philippe_d schreef:Mijn fritzBox protesteert ook als hij aan zijn WAN kant dezelfde range terugvindt als de LAN range ...
Protesteren is één ding... crashen, rebooten en settings verliezen is iets helemaal anders !
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Er zal idd niets anders opzitten dan mijne range te veranderen ipv hun een andere FW te laten brouwen.
Komt er nog bij dat ik ze zover moet krijgen om mij terug een v1.2 opsturen, want in de v2.0 kan ik geen IPTV poort toewijzen aan mijnen digicorder. En dat was net een van de redenen om een C5 te kiezen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

IPTV? Telenet werkt met DVB-C he.
Bedoel je daar mss een VLAN mee die niet achter de NAT van de router steekt?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Ja en nee, bij tplink noemt dat blijkbaar IPTV, maar het komt erop neer dat de poort die je toewijst wel een extern IP van TN krijgt en je zodoende interactiviteit krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”