Wifi gevaarlijk ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Ik slaap nu al jarenlang naast een (desktop) computer met een wifi kaartje dat geconnecteerd is, en vrij continu data verstuurt.heist_175 schreef:Niemand heeft tot hiertoe de challenge aangedurfd door te zeggen wat er wel zou moeten gebeuren als er een wifi naast een bed staat.
Het is nog een oude 802.11g variant, en werkt dus op 2.4Ghz. Zo zit ik ook veel tijd te spenderen bij me thuis geen ~50cm van een ASUS RT-N66U die op 5GHz en 2.4GHz staat uit te zenden.
Vooralsnog geen enkel gevolg gevoeld ofzo. Ik voel meer gebeuren als ik met m'n gsm een minuut of 5 bel dan in al de jaren naast die desktop te slapen.
De desktop staat aan de bedrand tegen m'n hoofd. Dus mijn hoofd zit geen 10-30cm van die wifi kaart + antenne af.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Zo gezond klinkt dat nu ook niet, vind ik...GuntherDW schreef:De desktop staat aan de bedrand tegen m'n hoofd. Dus mijn hoofd zit geen 10-30cm van die wifi kaart + antenne af.
Maar ja, WiFi zend natuurlijk wel op een véél lager vermogen dan een GSM-antenne.
Ben niet zeker, maar ik denk dat een GSM-antenne ongeveer met 400 keer zoveel vermogen uitzendt.
Sinds er hier bij ons een extra antenne voor WiFi in het plafond in de gang is geplaatst (omdat je er meer nodig hebt met 5 GHz), heb ik 's ochtends vaak hoofdpijn.
Maar ik begin stilaan wel te denken dat het met andere dingen te maken heeft (zoals het lichte gezoem dat de spanningstransformator in de beamer in onze slaapkamer maakt, als hij uitstaat) die je hersenen 's nachts prikkelen.
Misschien heeft het ook iets met stress te maken.
In ieder geval, WiFi zendt uit op zo'n laag vermogen dat het denk ik toch maar weinig kwaad kan.
De stralingen van een gsm-mast die 700 meter verderop staat zijn waarschijnlijk nog sterker dan jouw eigen WiFi-netwerk.
Stralingen komen ook gewoon voor in de natuur.
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
20x
Wifi (enfin, de 2.4 GHz variant) zit op 100mW, je gsm gaat tot 2W zenden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
En het zakt nog eens met het kwadraat van de afstand. GSM gebruik je aan je hoofd en wifi (actief) op minstens 20 a 30cm? (smartphone al browsend)ITnetadmin schreef:20x
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Om hierop terug te komen. Het zendvermogen van de gebruikte wifi's is volledig legaal: een linksys WRT54GL met standaard antenne, en bvb enkele tientallen milliwatts zoals de meeste AP's. De overheid die de wifi zendnormen heeft bepaald (frequenties, erp, ....) kan ook niet garanderen dat het niet schadelijk is voor jou en uw vriendin op zowel korte als lange termijn.krisken schreef:@ub4b
Zoals telefonisch reeds gezegd wil ik anders wel graag eens deelnemen aan jouw test, mits enkele voorwaarden:
- Het mag geen (gedrags)veranderingen geven aan huisdieren (katten, hond en boeroendoek)
- Het mag niet schadelijk zijn voor mij en mijn vriendin op zowel korte als lange termijn. Eens een paar nachtjes amper tot niet slapen en wat hoofdpijn heb ik er wel voor over om dit experiment te beproeven. Echter niet voor de rest van mn leven
Anderzijds heb ik een aantal studies gevonden die aantonen dat het pulsen van microgolf aan een rate van 10 Hz, de grootste invloed heeft, en ons brein neemt die frequentie over alsof het zijn eigen ritme is (principe van entrainment). Het gaat om meer dan één studie, die zitten ergens in mijn history van m'n browser. Medische journals, geen geitenwollensokken sites.
10 Hz maakt slaperig
< 8 Hz ELF maakt mensen dan weer aggressief
Als we dus een wifi laten pulsen op zegmaar 7 Hz of 143ms beacon interval, moeten er neurologische effecten zijn. Bepaalde studies tonen al een effect met 1 milliwatt aan. Die 1mW op een standaard 5dBi antenne zit ver beneden de wettelijke norm. Ik durf gerust wedden dat ik met de juiste ELF frequentie ervoor kan zorgen dat mensen niet meer slapen enkel op basis van de tuning van het beacon interval. Om het effect wetenschappelijk te maken moeten we op bepaalde dagen niks uitzenden, op andere dagen wel, en bvb een random schema op welke dagen we slaap proberen te verstoren. Liefst met meerdere deelnemers.
Deze materie interesseert mij gezien mijn vader neuroloog/psychiater was, en hij zulke tools had om dit te kunnen nameten. Was hij nog in leven, dan konden we dit direct nameten. Mijn moeder was zo skilled in deze metingen dat ze al vaak het ziektebeeld van de patiënt konden zien op basis van de EEG.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
En voor wanneer is de test met krisken? Maanden zijn verstreken ondertussen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Helemaal uit het oog verloren.Jack Daniels schreef:En voor wanneer is de test met krisken? Maanden zijn verstreken ondertussen.
Wie wil aansluiten: ik heb nog wel genoeg WRT54GL's om mee te testen. Je hebt niks te verliezen gezien volgens uw overheid er niks aan de hand is
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
ELF ga je nooit van zijn leven uit een wifi antenne krijgen. Je 10 pulsen per seconden zijn nog altijd in de 2.4GHz band, een frequentie/golflengte die extreem slecht door water gaat en direct wordt omgezet in warmte. Als je dan die effecten moet voelen vanaf 1mW zendvermogen, waarvan uiteindelijk pakweg een 5% daarvan in je lichaam terechtkomt. Ik merk dat niet.ub4b schreef:Om hierop terug te komen. Het zendvermogen van de gebruikte wifi's is volledig legaal: een linksys WRT54GL met standaard antenne, en bvb enkele tientallen milliwatts zoals de meeste AP's. De overheid die de wifi zendnormen heeft bepaald (frequenties, erp, ....) kan ook niet garanderen dat het niet schadelijk is voor jou en uw vriendin op zowel korte als lange termijn.krisken schreef:@ub4b
...
Anderzijds heb ik een aantal studies gevonden die aantonen dat het pulsen van microgolf aan een rate van 10 Hz, de grootste invloed heeft, en ons brein neemt die frequentie over alsof het zijn eigen ritme is (principe van entrainment). Het gaat om meer dan één studie, die zitten ergens in mijn history van m'n browser. Medische journals, geen geitenwollensokken sites.
10 Hz maakt slaperig
< 8 Hz ELF maakt mensen dan weer aggressief
Als we dus een wifi laten pulsen op zegmaar 7 Hz of 143ms beacon interval, moeten er neurologische effecten zijn. Bepaalde studies tonen al een effect met 1 milliwatt aan. Die 1mW op een standaard 5dBi antenne zit ver beneden de wettelijke norm. Ik durf gerust wedden dat ik met de juiste ELF frequentie ervoor kan zorgen dat mensen niet meer slapen enkel op basis van de tuning van het beacon interval. Om het effect wetenschappelijk te maken moeten we op bepaalde dagen niks uitzenden, op andere dagen wel, en bvb een random schema op welke dagen we slaap proberen te verstoren. Liefst met meerdere deelnemers.
Deze materie interesseert mij gezien mijn vader neuroloog/psychiater was, en hij zulke tools had om dit te kunnen nameten. Was hij nog in leven, dan konden we dit direct nameten. Mijn moeder was zo skilled in deze metingen dat ze al vaak het ziektebeeld van de patiënt konden zien op basis van de EEG.
En aangezien je 2.4GHz wifi niet kan ontwijken in het dagelijkse leven samen met het merken van 1mW (terwijl wifi routers tegen de 100mW zitten) zou moeten maken dat iedereen slaperig wordt van die pulsen.
Overigens vind ik geen enkel artikel over wifi beacon intervals en de mogelijke effecten daarvan. Een paar linkjes om eens door te lezen worden geapprecieerd. Hoewel ik weliswaar sceptisch ben, ben ik er wel in geïnteresseerd.
*overigens bedenk ik mij juist dat het aantal beacons per seconde met een hoop 2.4GHz wifis (100ms default) in de buurt ver boven de 10Hz ligt, zeker aangezien het blijkbaar merkbaar is vanaf 1mW. En eigenlijk haal je die 10Hz nooit, aangezien je altijd wel een gsm of iets anders in de buurt hebt dat af en toe trafiek trekt op de 2.4GHz. Om aan die 10Hz (of 7Hz-143ms) moet je al in een faradaykooi zitten met 1 wifi router en geen clients.
-
- Elite Poster
We gaan de test doen met 7 pulsen per seconde en desnoods de standaard transmit power van een wifi na een factory reset van dd-wrt.
Wie wil deelnemen aan de test?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
krisken ging toch mee doen? Of ben je dat ondertussen al vergeten?ub4b schreef:We gaan de test doen met 7 pulsen per seconde en desnoods de standaard transmit power van een wifi na een factory reset van dd-wrt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
hmm dus volgens ub4b zou een 1000ms interval gezonder zijn dan een 100ms, right?
ik heb al jaren last van vermoeidheid... nu wil dat wél lukken dat dat +/- is van het jaar dat er een dsl verbinding is en de hele setup aangepast is,
maw de wifi van thuis is sindsdien verhuist van de hele andere uithoek van het huis (verst weg van de slaapkamer) naar de gang (zowat vlak onder mijn slaapkamer)
ik heb dat simpelweg om praktische redenen gedaan, de installatie van telenet dateerde nog van de quasi pre-wifi periode (oude cybersurf modem was dat destijds bij de installatie nog).
het lijkt me overigens sterk dat het dat gaat zijn (would be too easy) maar geloof me vrij, als je al jaren vermoeid bent en het enige wat een dokter kan zeggen is 'we vinden niks'... dan probeer je bijna alles, en een verandering in die beacon interval is nu niet dadelijk een kostelijke of moeilijke aanpassing.
will let you know in, euh... een paar weken i guess (tenzij ub4b me hier gaat zeggen dat ik onmiddelijk het effect van die verandering moet voelen)
ik heb al jaren last van vermoeidheid... nu wil dat wél lukken dat dat +/- is van het jaar dat er een dsl verbinding is en de hele setup aangepast is,
maw de wifi van thuis is sindsdien verhuist van de hele andere uithoek van het huis (verst weg van de slaapkamer) naar de gang (zowat vlak onder mijn slaapkamer)
ik heb dat simpelweg om praktische redenen gedaan, de installatie van telenet dateerde nog van de quasi pre-wifi periode (oude cybersurf modem was dat destijds bij de installatie nog).
het lijkt me overigens sterk dat het dat gaat zijn (would be too easy) maar geloof me vrij, als je al jaren vermoeid bent en het enige wat een dokter kan zeggen is 'we vinden niks'... dan probeer je bijna alles, en een verandering in die beacon interval is nu niet dadelijk een kostelijke of moeilijke aanpassing.
will let you know in, euh... een paar weken i guess (tenzij ub4b me hier gaat zeggen dat ik onmiddelijk het effect van die verandering moet voelen)
-
- Elite Poster
Toen ik mijn eerste wifi access point kocht in 2006, een WRT54GL heb ik daar toen een custom firmware van sveasoft op gezet. Ding 1m van mijn hoofd line of sight, en dan zitten spelen met zendvermogens en proberen voelen bij welke transmit power ik al iets gewaar werd.
Bij bepaalde tx power had ik een dronken gevoel (verdovend gevoel), bij andere kreeg ik hoofdpijn, en bij de zwaarste 250mWatt wou ik direct gaan lopen. Op een bepaald moment zijn we blind gaan oefenen of we konden merken dat hij aanstond met slechts 1 milliWatt.
Ik wist toen nog niks van die 10x per seconde pulsen omdat ik geen stralingsmeter had, die laat die aantal tikken wel horen.
10 Hz zou een frequentie zijn die verdovend/slaapverwekkend werkt.
Is het toeval dat de Russische DUGA installatie, ook wel de russian woodpecker, 10 tikken per seconde uitzond, en dat men aan de andere kant van de wereldbol woodpecker blockers verkocht omdat het signaal zo ver doordramde? Ik denk dat die 10 Hz geen toeval is.
Duga:
Wifi:
Ik heb ook nooit begrepen waarom de wifi industrie voor 10x per seconde is gegaan kwa beacons. Wie heeft dat bepaald? En waarom 10 Hz?
Ik heb hier meerdere studies zien passeren die aantonen dat 10 tikken per seconde door het brein het best wordt opgepikt. Lagere ELF rates worden minder opgepikt, en bij 1 tik per seconde was er geen entrainment.
Daarom staat mijn wifi nu op 1000ms beacons, je kan die desnoods nog hoger zetten. Dus probeer maar je wifi op 1 beacon tik per seconden te zetten. Ik heb een meter die direct laat horen of de instelling ook werkelijk klopt.
Bij bepaalde tx power had ik een dronken gevoel (verdovend gevoel), bij andere kreeg ik hoofdpijn, en bij de zwaarste 250mWatt wou ik direct gaan lopen. Op een bepaald moment zijn we blind gaan oefenen of we konden merken dat hij aanstond met slechts 1 milliWatt.
Ik wist toen nog niks van die 10x per seconde pulsen omdat ik geen stralingsmeter had, die laat die aantal tikken wel horen.
10 Hz zou een frequentie zijn die verdovend/slaapverwekkend werkt.
Is het toeval dat de Russische DUGA installatie, ook wel de russian woodpecker, 10 tikken per seconde uitzond, en dat men aan de andere kant van de wereldbol woodpecker blockers verkocht omdat het signaal zo ver doordramde? Ik denk dat die 10 Hz geen toeval is.
Duga:
Wifi:
Ik heb ook nooit begrepen waarom de wifi industrie voor 10x per seconde is gegaan kwa beacons. Wie heeft dat bepaald? En waarom 10 Hz?
Ik heb hier meerdere studies zien passeren die aantonen dat 10 tikken per seconde door het brein het best wordt opgepikt. Lagere ELF rates worden minder opgepikt, en bij 1 tik per seconde was er geen entrainment.
Daarom staat mijn wifi nu op 1000ms beacons, je kan die desnoods nog hoger zetten. Dus probeer maar je wifi op 1 beacon tik per seconden te zetten. Ik heb een meter die direct laat horen of de instelling ook werkelijk klopt.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Self fulfilling prophecyub4b schreef:Toen ik mijn eerste wifi access point kocht in 2006, een WRT54GL heb ik daar toen een custom firmware van sveasoft op gezet. Ding 1m van mijn hoofd line of sight, en dan zitten spelen met zendvermogens en proberen voelen bij welke transmit power ik al iets gewaar werd.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat is inderdaad het nocebo effect zeg maar. Laat je hersenen maar geloven dat er iets is, en in veel gevallen zul je ook iets voelen.
Het menselijk brein is een nogal ingewikkeld iets.
Wordt ook uitgebreid op ingegaan in de tweakers thread die ik linkte.
EDIT: dat was dus in de andere thread, "is koken op inductie gevaarlijk?", ik zal het even hier ook voor de volledigheid zetten : http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1683485
(nocebo, niet placebo gunther
)
Het menselijk brein is een nogal ingewikkeld iets.
Wordt ook uitgebreid op ingegaan in de tweakers thread die ik linkte.
EDIT: dat was dus in de andere thread, "is koken op inductie gevaarlijk?", ik zal het even hier ook voor de volledigheid zetten : http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1683485
(nocebo, niet placebo gunther
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik ben dan wel benieuwd of die testjes gedaan werden in een faraday kooi... want als je dat in een gewoon lokaal doet kan het nog evengoed dat die testpersonen iets voelen van een andere ruimte ofzo.
als je bedenkt dat we nog niet alles van onze eigen hersenen kennen, vogels hun migratiepatroon en vleermuizen hun sonar bekijkt...
dan kan ik het me perfect voorstellen dat mensen iets kunnen 'voelen' van EM en dergelijke.
of het zo is met wifi/inductievuren/... is natuurlijk weer een andere vraag.
tot nu toe moet ik wel zeggen, gisteren toen ik die beacon interval hoger gezet heb had ik eerst er vlak na barstende hoofdpijn (letterlijk een minuut later ofzo, en dat gedurende een aantal minuten)... maar om te weten of er iets echt 'anders' is, is het nog een paar dagen wachten.
als je bedenkt dat we nog niet alles van onze eigen hersenen kennen, vogels hun migratiepatroon en vleermuizen hun sonar bekijkt...
dan kan ik het me perfect voorstellen dat mensen iets kunnen 'voelen' van EM en dergelijke.
of het zo is met wifi/inductievuren/... is natuurlijk weer een andere vraag.
tot nu toe moet ik wel zeggen, gisteren toen ik die beacon interval hoger gezet heb had ik eerst er vlak na barstende hoofdpijn (letterlijk een minuut later ofzo, en dat gedurende een aantal minuten)... maar om te weten of er iets echt 'anders' is, is het nog een paar dagen wachten.
-
- Elite Poster
Op bepaald moment hebben we het blind getest met een coyote. Die coyote begon enkele seconden net voor een update hard te stralen om zijn updates binnen te krijgen. Ik voelde dat en ik zeg: f*** hij straalt weer, en ja enkele seconden later status update op het scherm. Dan hebben we een stralingsmeter ernaast gelegd waar iemand naar de meter keek en het geluid van de meter uit stond, om zeker te zijn dat er wel degelijk straling was door de coyote. Op bepaald moment heb ik de coyote buitengegooid want het was geen pretje ermee rond te tijden.r2504 schreef:Self fulfilling prophecyub4b schreef:Toen ik mijn eerste wifi access point kocht in 2006, een WRT54GL heb ik daar toen een custom firmware van sveasoft op gezet. Ding 1m van mijn hoofd line of sight, en dan zitten spelen met zendvermogens en proberen voelen bij welke transmit power ik al iets gewaar werd.
En zo heb ik nog al experimenten gedaan, dus geen placebo/nocebo/sfp
Uiteraard ben je vrij te geloven dat wifi ongevaarlijk is en geen enkele invloed heeft op uw gezondheid. Dan heb je ook geen reden om niet mee te doen aan onze wifi test.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Als je je firmware aanpast en zodoende je transmit power boven de EU vastgelegde waarden smijt, bijvoorbeeld naar midden-afrika, waar minder regels gelden qua wifi, dan merk je dat wel sneller.
Echter zitten we niet in Afrika, maar in Belgie. Alsnog is dat niet echt een "blinde" test, je *weet* dat de coyote bezig is met de updates.
Ik raad je dus aan de video te bekijken die op tweakers stond :
Echter zitten we niet in Afrika, maar in Belgie. Alsnog is dat niet echt een "blinde" test, je *weet* dat de coyote bezig is met de updates.
Ik raad je dus aan de video te bekijken die op tweakers stond :
-
- Elite Poster
nee, een persoon die geen straling kan voelen, weet niet wanneer de coyote status updates stuurt en wanneer de request startGuntherDW schreef:je *weet* dat de coyote bezig is met de updates.
hij kan enkel nadien zien dat er een status update (de response) heeft plaatsgevonden wanneer de status update op het scherm getoond wordt
als je straling kan voelen omdat hij start met zijn request, kan je weten wanneer hij straalt en dan weet je uiteraard dat hij na een paar seconden op het scherm iets zal tonen (= de respons)
als hij dan nadien ook op het scherm de update daadwerkelijk toonde en je kon op het moment dat hij straalde dit ook correct vaststellen, dan heb je een spontane authentieke waarneming zonder voorkennis
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
ik ga niet tegenspreken dat mensen gevoeliger zijn voor straling dan andere. Je kan het volgens mij vergelijken met mensen die beter tegen de koude kunnen dan anderen of warmer water kunnen verdragen tijdens het afwassen onder dezelfde omstandigheden. Wil je echter testen dat je gevoelig bent voor wifi, dan kan je beter een universiteit aanspreken of de gebroeders coppens er een programma over laten maken.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Nja, zoals ik al zei, ik raad hem aan dat filmpje eens te bekijken. Dat is niet de enige research dat erover gedaan is, maar toont wel mooi in minder dan 5 a 10 minuten een soort samenvatting van veel dingen dat ze onderzocht hebben.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat is geen blinde test... je brein is zo geconditioneerd dat je gevoelens onbewust gaat terug koppelen... onbewust voelde jij op dat moment vermoedelijk niets, pas als je het signaal van de Coyote krijgt gaat jou brein zeggen dat je voordien iets voelde omdat die Coyote nu een melding heeft gehad.ub4b schreef:als hij dan nadien ook op het scherm de update daadwerkelijk toonde en je kon op het moment dat hij straalde dit ook correct vaststellen, dan heb je een spontane authentieke waarneming zonder voorkennis
Die Coyote doet trouwens constant requests... en geeft daarom niet noodzakelijk iets op het scherm... het zit dus gewoon tussen je twee oren vrees ik (maar mits wat therapie geraak je daar misschien wel vanaf). Moest je echt een probleem hebben met "straling" dan zou je in Belgie niet meer kunnen leven.