Extra access points op kot

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Iemand in de familie baat een kot uit, waar ik zelf nog lang geleden heb rondgehangen en toen naar elke kamer cat5 heb getrokken (dat was eind jaren 90). Tegenwoordig bestaat de setup uit zo'n telenet wifi router, een extra HUB (ja geen switch) en dan 7 kabels die naar het patchpaneel gaan.

De telenet modem/router is kwa wifi niet straf genoeg en valt vaak uit. Nu wil mijn ma geen extra kabels bijtrekken, dus volgens mij is de goedkoopste oplossing om op elk verdiep een access point te zetten in één van de twee kamers per verdiep, op voorwaarde dat de access point twee ethernet poorten heeft.

In principe zou elke cheapo router dus moeten voldoen, dd-wrt er op, DHCP afzetten en enkel als switch/bridge/access point gebruiken ...
Mooier zou zijn op elk verdiep een Ubiquiti UniFi, maar familie wil geen geld geven aan extra kabels/kabelgoten en werkuren elektrieker .....

Volgens mij is de goedkoopste oplossing de wifi repeater uit den action van 15 euro, die heeft twee poorten en is normaal voor één verdiep sterk genoeg (ik krijg dus hoofdpijn van die dingen). Repeater in access point mode zetten en klaar. Of een goedkoop tp-link routerke waar dd-wrt op kan.

Opbouw kot is eenvoudig: gelijkvloers + 1e, 2e en 3e verdiep, elk verdiep ook 0 heeft twee kamers, vloer is hout, telenet komt nu op 1e verdiep uit. Achter gelijkvloers is nog een keuken+tuin + 1e tussenverdiep met een extra kot.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

http://www.amazon.de/TP-LINK-TL-WR841N- ... ds=tp-link

Hoeft zelfs geen dd-wrt of andere op voor de functionaliteit. Prijs-kwaliteit wordt het niet echt beter: 2x2MiMo (leuk voor de laptops en tablets), zeer stabiel.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik kan AndRo555 bijstaan, heb hier twee TP-Link WR841ND's draaien op kot en zitten dagelijks toch 25-40 clients op. Uitermate stabiel met OpenWRT (stock firmware werkt ook, maar ik gebruik de VLAN-functionaliteit in OpenWRT) en supergoedkoop.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die hub moet er uiteraard echt ook wel uit.
Behalve het feit dat een hubstructuur het netwerk belast, vind je ook geen hubs die 100mbps of meer doen, dus ist naw nog een 10mpbs hub.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Op elk verdiep + tussenverdiep zo'n cheapo TP-LINK en normaal zijn we er dan wel ...

voor de switch deze dan maar:

sharmakrishaa
Starter
Starter

Modbreak:
KNIP
Printers((!!1!800 790 9186!!))Canon tech support number Canon Printer customer phone number helpline
>>>>>>JUSTs Wireless USA 1-800 790-9186 Canon printer tech support number, Wireless Canon printer customer service number, Canon printer support number,Canon phone number Canon Printer customer phone number helpline number,
USA CANADA>>1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBER here.1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER %%%Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBER Canon technical support number Canon helpdesk number Canon helpdesk phone number Canon Helpline number,Canon Phone number USA CANADA

(((1800-790-9186))))-Canon phone number===Canon Printer tech support PHONE NUMBER Helpline tollfree ===!!===1800-790-9186== Canon tech support phone number ==!! ====Canon install TECH SUPPORT PHONE NUMBER FREE USA CANADA !!1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER %%%Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBER ===!!! ***Canon customer service phone number!!! Canon phone number==== Canon Printer telephone number!!1800-790-9186==Canon Printer PHONE NUMBER!!!TECH SUPPORT phone number ++Canon TOLL FREE PHONE NUMBERPhone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Numbe here.Describe toll free Canon Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number here.toll free Canon Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number toll free Canon Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number, Canon Customer Support Number?? This article is in need of a technical review. This article is in need of an editorial review. Canon Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon Printer Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number, Canon Customer Support Number?? Canon Support Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon Printer Phone Number, Canon Printer Technical Support Phone Number, Canon Service Support Number Canon Support Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon Printer Phone Number, Canon Printer Technical Support Phone Number, Canon Service Support Number?? Canon Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number, Canon Customer Support Number?? Canon Support Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon Printer Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number, Canon Customer Support Number?? Canon phone number #$#1800-790-9186##$Canon Printer phone number Canon security phone number Canon 360 phone number #$#1800-790-9186##$Canon support phone number Canon symantec phone number Canon phone number customer service #$#1800-790-9186##$Canon customer service phone number Canon tech support phone number Canon technical support phone number Canon phone numbers Canon help phone number Canon Printer support phone number #$#1800-790-9186##$Canon phone support Canon contact phone number Canon internet security phone number Canon 360 support phone number Canon phone Canon 1800 phone number phone number for Canon phone numbers Canon Printer customer service phone number Canon customer support phone number find a phone number Canon USA CANADA phone number USA CANADA phone number phone number for Canon Printer tech support phone number Canon 360 phone support free phone numbers phone number Canon phone number get human find phone number phone number for Canon security us phone number phone number USA CANADA #$#1800-790-9186##$Canon Printer contact phone number Canon phone number for support Canon contact number phone number for Canon Printer USA CANADA phone numbers phone number search us phone numbers find phone numbers Nortoumber Canon 1800 number Canon downloads Canon Printer free trial Canon internet security 2012 Canon cancellation phone number Canon updates phone book phone numbers in USA CANADA telephone number Canon helpline number phone directory contact Canon by phone Canon subscription Canon ghost download Canon com support phone number Canon Printer contact Canon Printer contact number technical support phone number Canon phone Printer Canon 360 free Canon support toll free Canon Phone Number 1800-790-9186 FREE FREE USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Number toll free Canon Phone Number 1800-790-9186 USA CANADA, Canon 360 Support Phone Number, Canon Technical Support Phone Numbe (last edited 2016-02-28 FREE USA CANADA !!1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER %%%Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBERFREE USA CANADA !!1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER %%%Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBERFREE USA CANADA !!1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER %%%Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBERFREE USA CANADA !!1800-790-9186 Canon TECH SUPPORT PHONE NUMBER %%%Canon Printer CUSTOMER SERVICE PHONE NUMBER
Laatst gewijzigd door TiTanium 11 apr 2016, 18:49, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: SPAM NOT ALLOWED
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Voila done .... nog extra switch meebesteld ;)
bestelling gent.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ben net 5 van die dingen gaan plaatsen, één per verdiep. Door één muur heen van oud herenhuis, nog steeds 57.71mbit down volgens speedtest.net en 3.84 mbit up. Heb de reset button vastgelijmd met secondlijm, zodat ze het passwoord niet zelf kunnen veranderen. Twee studenten haddden hun eigen router omdat de wifi van TN dus zwaar s****.

Op de tp-links geen dd-wrt maar de stock firmware met DHCP uit. Deze tp-link is stukken beter dan wat ik thuis haal met de wifi in mijn Netgear WNDR3700 v2 die op dd-wrt snort. Door één muur heen = 10 mbit.

Op kot hebben ze nog het eerste 'fibernet' product met 60mbit spec, zonder harde limiet maar met een piek en dal meter. Voor exact hetzelfde geld kan er op dat adres omgeschakeld worden naar het iets snellere fibernet 100, maar dan zitten ze met een limiet van 200GB. Dus ik ga dat abbo niet omzetten. Vandaag betaal je voor een abbo zonder harde limiet veel meer bij TN.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Met zo veel clients is 200 GB inderdaad echt niet voldoende. Niet vergeten dat studenten constant YouTube, Netflix, ... toestanden aan het doen zijn.

Wat je opmerking over de snelheid door de muren betreft: je moet er natuurlijk wel ook rekening mee houden wat er in die muren zit. Heb je die TP-Link toestellen ook bij je thuis geprobeerd?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Gezien de positieve ervaring met de tp-links, ga ik er zelf ook twee bestellen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Update: ik weet nog niet wat er precies fout is, maar de ene keer is internet supersnel en de andere keer supertraag.

Kotbaas al gevraagd om te vragen of of het zowel met wifi als bedraad traag is, maar daar kon geen antwoord op gegeven worden.

Setup:

- elk verdiep één tp-link
- unieke SSID per tp-link
- uniek WPA2 password per SSID

Student van verdiep x connect op tp-link van zelfde verdiep.

Dus we gaan eens mogen rijden, want kotbaas is niet technisch en kan zelfs geen eenvoudige vragen doorsturen naar de studenten :(

Of telenet flubbert .....
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Heb exact dezelfde situatie hier op kot, eigen onderzoek wees uit dat de router van telenet de vele clients niet aankon en dat er soms een paar torrenters zijn! (gestest via lan)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Afhankelijk van het aantal gebruikers best een semi-pro router zetten zoals bv. een Linksys/Cisco RV042 en daarachter dan een deftige switch en daarop de access points.

Aan Telenet een modem-only vragen ook, indien niet meer mogelijk, WiFi en Homespot toestanden uitzetten via Mijn Telenet.

De access points zouden ook best elk op een ander kanaal zitten, bv. 1, 3, 6, 9, ...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Er staat een 16 ports easy smart switch van TP Link, geen rommel. Ik heb al vele maanden de 5 en 8 ports in gebruik met vlan's, nooit miserie mee.

Op de TP-LINK access points staat het kanaal momenteel op auto, ik haalde zelfs bijna 60 mbit op good old fibernet, misschien op fixed zetten en uniek per verdiep? Hier de apparatuur:

https://userbase.be/forum/download/file ... &mode=view

Wifi op telenet modem staat gewoon uit.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ken schreef:Afhankelijk van het aantal gebruikers best een semi-pro router zetten zoals bv. een Linksys/Cisco RV042 en daarachter dan een deftige switch en daarop de access points.

Aan Telenet een modem-only vragen ook, indien niet meer mogelijk, WiFi en Homespot toestanden uitzetten via Mijn Telenet.

De access points zouden ook best elk op een ander kanaal zitten, bv. 1, 3, 6, 9, ...
1, 6, 11 aub.
Of, alternatief, 1, 5, 9, 13, maar dan enkel als de buren dat ook doen of er geen andere APs in range zijn.
Al de rest gaat overlappen en storen.
Zelfde probleem als je met 40MHz bandwidth gaat werken, dan gaan ze ook overlappen en mogelijk storen.

Zelfde kanaal op alle APs mag geen gigantisch probleem zijn, als ze mekaar zien gaan ze afspreken met mekaar. In het ergste geval kijken of de AP RTS/CTS aankan (request/cleared to send), een protocol dat de wifi wat vertraagd maar de collisions op het kanaal serieus vermindert.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Alles wat ITnetadmin zegt + zou het misschien kunnen dat er door de (veel) betere wifi en bijhorende bandbreedte meer internet gebruikte wordt? Denk aan Netflix streams die automatisch met bandbreedte schalen, YT, de mogelijkheid om sneller te torrenten, etc.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Het was iets zeer doms ....

Ik surf naar 192.168.0.1 en zie de webinterface van de switch.

De TP-LINK easy smart switch gebruikt 192.168.0.1 als default IP .... dus packets werden random gestuurd naar de TN router en naar het management IP van de switch, die uiteraard die packets niet forward .... thuis heb ik daar nooit last van gezien 172.X ranges, en ik gebruikte het easy smart windows tooltje van tp-link om het IP te verzetten. Vroeger kon je die switches enkel via een windows tooltje configgen.

Gezien we op die switch geen VLANs hebben gezet en hem voorlopig gebruiken als een unmanaged switch, was er ook geen reden om aan te loggen op de switch, en heb ik het over 't hoofd gezien ...

Alle kotten uitgemeten en ze halen 20 a 40 mbit via wifi, maar gezien stad Gent en nabij een paar serieuze appartementsblokken, zien we tientallen wifi's. Straling nog wat getweaked door de 100ms beacon interval te verhogen naar 1000ms, zo wordt de SSID maar één keer per seconde uitgezonden ipv 10 keer.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Managed switches altijd aanpassen hé :) default IP's kunnen dus soms en eigenlijk nog vaak deze van een gateway zijn :banana:

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

*off-topic* Heb een berichtje naar jou (ub4b) gestuurd voor info over kot.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ik twee van deze access points gekocht voor thuis. Fantastische snelheid en ontvangst. Echter de PWM voeding maakt hoogfrequent geluiden die mij storen. Ik ga binnenkort dus een andere 9V adapter gebruiken die niet fluit.

Op kot had ik dit probleem niet, misschien omdat in 't stad er meer achtergrond noise is, maar hier in een villawijk met zeer lage noise floor valt het des te meer op.

Dus as je echt goed hoort, koop deze access points niet.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Het zal waarschijnlijk gewoon een slechte adapter zijn.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:Ik twee van deze access points gekocht voor thuis. Fantastische snelheid en ontvangst. Echter de PWM voeding maakt hoogfrequent geluiden die mij storen. Ik ga binnenkort dus een andere 9V adapter gebruiken die niet fluit.

Op kot had ik dit probleem niet, misschien omdat in 't stad er meer achtergrond noise is, maar hier in een villawijk met zeer lage noise floor valt het des te meer op.

Dus as je echt goed hoort, koop deze access points niet.
Dit heb ik ook al gemerkt met een die recent gekocht is. Daarvoor heb ik het nog nooit gemerkt, terwijl er toch een hele hoop verschillende revisies door mijn handen gepasseerd zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

kamiel schreef:Het zal waarschijnlijk gewoon een slechte adapter zijn.
Nee het is met twee adapters prijs ....
ik hoor die dingen extreem fluiten, een AP staat op mijn bureau on demand aan, zit zelfs een scherm tussen, en toch hoor ik hem nog
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b is een categorie apart (niets persoonlijk)... ik denk dat hij dan ook best naar PoE oplossingen zoekt of gewoon geen wireless gebruikt.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ub4b is een categorie apart (niets persoonlijk)... ik denk dat hij dan ook best naar PoE oplossingen zoekt of gewoon geen wireless gebruikt.
waarom moet jij mij altijd persoonlijk aanvallen?

sommige schakelende voedingen maken nu eenmaal hoogfrequent noise, waarvan bij sommige dit in het hoorbaar bereik valt
ik heb nog "audiofiele" voedingen gezien waar ze dan dempend schuim rond de spoel wikkelden om die noise weg te krijgen, hoe dit door de CE keuring dan geraakt is me ook een raadsel

en helaas hebben beide tp-links prijs, gelukkig werkt de 9V adapter van mij domme switch ook op de AP, en die maakt geen HF noise
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:waarom moet jij mij altijd persoonlijk aanvallen?
Ik schrijf er nog speciaal bij dat het NIET persoonlijk is... ik weet dat je gevoelig bent aan die dingen en tracht je dus gewoon een alternatief voor stellen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ub4b schreef:waarom moet jij mij altijd persoonlijk aanvallen?
Ik schrijf er nog speciaal bij dat het NIET persoonlijk is... ik weet dat je gevoelig bent aan die dingen en tracht je dus gewoon een alternatief voor stellen.
Het gaat niet eens om wifi. Het gaat om het feit dat een schakelende adapter hoogfrequente noise maakt. Of die adapter nu een wifi ap moet voeden of een switch, of een POE injector is maakt daarbij niet uit: het gaat om de voeding die crappy is.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 09 mei 2016, 22:03, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:Of die adapter nu een wifi ap moet voeden of een switch, of een POE injector is maakt daarbij niet uit: het gaat om de voeding die crappy is.
Die PoE injector/switch kan je wel in de kelder of waar dan ook plaatsen... daar ga je dus minder snel last van hebben dan wanneer je die bij je in de kamer hebt staan zou ik denken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ub4b schreef:Of die adapter nu een wifi ap moet voeden of een switch, of een POE injector is maakt daarbij niet uit: het gaat om de voeding die crappy is.
Die PoE injector/switch kan je wel in de kelder of waar dan ook plaatsen... daar ga je dus minder snel last van hebben dan wanneer je die bij je in de kamer hebt staan zou ik denken.
Ok koop gewoon een schakelende voeding die niet fluit
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”