Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme app

Nieuws omtrent telecom
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het heeft zelfs niets te maken met verouderde kaartdata, wel met user-input.
Als er 20k voor mij een ongeval gebeurt op de E19, mag mijn kaart gisteren geüpdate zijn. Iets of iemand moet dat ongeval en de meteen daaropvolgende file ingeven en die informatie moet tot bij mij geraken.
Via TMC kan op ingebouwde (maar mogelijks verouderde) GPS'en, maar de user-input van Waze? Dat heeft volgens mij geen enkel merk.

Ik zag dat er ondertussen meerdere merken zijn die op hun mediasysteem een feature hebben om bepaalde apps (iOS of Android) weer te geven op het medisysteemscherm. Dat lijkt me ideaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vaganzza schreef:Ik denk dat de meesten gewoon geen grote sommen meer willen geven aan een ingebouwde gps die niet up-to-date blijft :wink:
Een aantal in-car-GPS systemen heeft tegenwoordig ook al een life-time update... maar wat mij betreft is het gewoon veel handiger zo'n systeem dan constant je smartphone boven te moeten halen, aan de lader te hangen, kijken op zo'n piepklein schermpje, ... het dure systeem is dus ook een deels gebruiksgemak.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Mijne GPS vraagt af en toe wel eens "seg, 'k heb nen update via 3G/4G binnengehaald, moet ik nu herstarten of is 't goed als ik 't installeer de volgende keer als ge mij start?".

Oh, en ik gebruik geen TMC, maar RTTI. De wegen op m'n GPS zijn groen, oranje of rood. En hij berekent zelf de tijd die nodig is als ge de file volgt, of bij alternative routes kunt ge kiezen voor een omleiding, waarvan 'm dan ook berekent of ge er tijd mee wint of niet.

Dus, again: koop u ne betere auto :)
(en ja, dat is een mopje hé!)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Een piepklein schermpje? Nu ook niet overdrijven, veel smartphones zijn zo groot als een losse gps.

Ondertussen kan je de smartphone ook gebruiken als dashcam bvb...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Oh, en ik gebruik geen TMC, maar RTTI. De wegen op m'n GPS zijn groen, oranje of rood.
Is het een nieuwe BMW... die van mij is een goeie twee jaar oud en ik zie enkel TMC :-(
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

r2504 schreef:Een aantal in-car-GPS systemen heeft tegenwoordig ook al een life-time update... maar wat mij betreft is het gewoon veel handiger zo'n systeem dan constant je smartphone boven te moeten halen, aan de lader te hangen, kijken op zo'n piepklein schermpje, ... het dure systeem is dus ook een deels gebruiksgemak.
Een smartphone installeren in de wagen als gps is een gewoonte waar velen waarschijnlijk te lui voor zijn, dat klopt. Ze geven liever 1500, 2000, 3000 of meer euro's uit voor dat gebruiksgemak, hun goed recht trouwens. En ok, life-time updates kan je hebben, maar dan loop je meestal nog altijd 3 maanden achter en moet je ze natuurlijk ook nog installeren (wat er volgens mij velen ook totaal niet doen).

Dat blijven dus gewoon persoonlijke keuzes en iemand aanraden een duurdere wagen te kopen gewoon voor de gps, is er mijns inziens er gewoon over. Waar ik wel van overtuigd ben: Android Car en CarPlay zullen op termijn de standaard keuzes worden in de wagens en dan zijn de smartphone apps baas in de wagen. Het is een evolutie waar we voor staan en waar velen nog aan moeten wennen, zeker ook de automerken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
selder
Moderator
Moderator

Goh ... Da's een iPhone 6S Plus, dus 5,5", en toch is m'n GPS scherm groter :)
En eigelijk is het geen goede foto, want nu de LCD van de iPhone is natuurlijk niet rand-tot-rand...
2016-04-18 12.46.01.jpg
(jaja ok ok, ik stop al :) )

En ja, nieuwe BMW sinds November, maar die RTTI is helemaal niet nieuw, dat bestaat al sinds 2011 ofzo...
Vaganzza schreef:En ok, life-time updates kan je hebben, maar dan loop je meestal nog altijd 3 maanden achter en moet je ze natuurlijk ook nog installeren (wat er volgens mij velen ook totaal niet doen).
Ik moet daar niet naar omkijken, die van mij doet dat automagisch.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Opnieuw: hoe kan je een user-input systeem verslaan?
Waze houdt bij wanneer het markt is, wanneer het Antwerp 10 miles is.

Klein/groot: als je echt groot wil, kan je een tablet op uw dashboard plakken. De mijne is 10".
Op mijn Oneplus One zie ik de GPS prima, het mag altijd groter natuurlijk, maar een tablet zie ik niet zitten.
En build-in: de nieuwe S-klasse: dat is een panorama GPS :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Opnieuw: hoe kan je een user-input systeem verslaan?
Wave is afhankelijk van gebruikers... dingen zoals RTTI gebruiken vermoedelijk verschillende bronnen waaronder ook data van mobiele operators... die zien wanneer GSM (ook ouderwetse) toestellen traag bewegen of stilstaan en doen daar analyses op. Dergelijke systemen zien dan wel niet dat er een ongeval is op plaats X (in de hoop dat er een Waze gebruiker is), maar binnen enkele seconden merken die wel dat Gsm's plots niet meer bewegen voor punt X.

Het detail van user input is dus groter maar de nauwkeurigheid niet noodzakelijk (in tegendeel zelfs). Een goed systeem is een combinatie.
selder schreef:En ja, nieuwe BMW sinds November, maar die RTTI is helemaal niet nieuw, dat bestaat al sinds 2011 ofzo...
Blijkt een heel gedoe te zijn van services die al of niet geactiveerd worden in je Connected Drive.
selder
Moderator
Moderator

Een user input systeem is ook niet heiligmakend hoor. Heb een tijd iCoyote gehad, maar daar heb je dus geen fluit aan als je om 03h 's nachts naar huis rijdt van Brussel. Er zijn dan misschien 5 coyote rijders in heel belgië...

En die RTTI is soms toch goed up to date hoor. Vanmorgen wist ie bijvoorbeeld dat het op de E40 al aanschuiven was lang voor de afrit die ik normaal neem, dus ben ik er eentje vroeger afgereden en was op tijd op kantoor.

Maar net zoals die TMC is die RTTI afhankelijk van wat "de beheerders" in dat systeem steken, you win some, you lose some.

Geef mij maar m'n ingebouwde GPS met het gebruikerscomfort daarvan. Rij ik naar 't werk moet ik alleen maar op toets 6 duwen. Rij ik naar huis op 5. Niks te gehassel, niks te voice crap commands, niks te kabels, niks te "doeme, de zon reflecteert in m'n scherm".
Nee, geef mij maar ofwel het adres via je smartphone of via de website (of zelfs via Google Maps godbetert) naar je auto sturen op voorhand, ofwel het adres via de touch-en-letter-herkenning invoeren. Nee bedankt om te zitten priegelen op dat onscreen toetsenbord als je GSM als in je houder zit.
r2504 schreef:Blijkt een heel gedoe te zijn van services die al of niet geactiveerd worden in je Connected Drive.
Toen ik m'n BMW ging afhalen in de garage zei de verkoper ook "dit en dat dat kan je allemaal zelf via de website. Op dat moment dacht ik ook "oh jéé, zucht". Maar wat een verademing was het toen ik het daadwerkelijk probeerde, ging als een fluitje van een cent...

Had ik dat hier niet neergepend? http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=46045
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Een user input systeem is ook niet heiligmakend hoor.
Klopt, elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Dat kan niemand ontkennen.
selder schreef:Rij ik naar 't werk moet ik alleen maar op toets 6 duwen. Rij ik naar huis op 5. Niks te gehassel, niks te voice crap commands, niks te kabels, niks te "doeme, de zon reflecteert in m'n scherm".
Ik moet nergens meer op drukken tegenwoordig, Waze stelt zo goed als altijd zelf voor of om naar het werk of naar huis te rijden :)

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Een user input systeem is ook niet heiligmakend hoor. Heb een tijd iCoyote gehad, maar daar heb je dus geen fluit aan als je om 03h 's nachts naar huis rijdt van Brussel. Er zijn dan misschien 5 coyote rijders in heel belgië...
En 's morgens in de file staat je iCoyote om de 50m lawaai te maken omdat iemand heeft aangegeven dat er file is :bang:

Het systeem is dus niet intelligent genoeg om deze te groeperen en het stuk weg aan te duiden in z'n geheel.
selder
Moderator
Moderator

Abonnement van iCoyote snel genoeg niet hernieuwd ... komt misschien ook wel omdat ik helemaal niet meer te snel rij :) Want nu mag men nog zoveel uitleggen als men wil, maar Coyote en al die anderen die worden in de eerste plaats gebruikt voor de flitsers te ontwijken :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:Want nu mag men nog zoveel uitleggen als men wil, maar Coyote en al die anderen die worden in de eerste plaats gebruikt voor de flitsers te ontwijken :)
En toch vind ik iCoyote een enorme hulp om te weten of ik al of niet te snel rij... je moet al op zoveel dingen letten in het verkeer dat snelheid wat mij betreft iets subjectiefs is... identieke wegen met dezelfde soort bebouwing die variëren van 50 tem 90 km/u kan je moeilijk nog objectief noemen.

Ik heb eigenlijk spijt dat ik destijds de optie niet heb genomen in m'n wagen die verkeersborden leest (en continue op je dashbord laat zien wat de wettelijke snelheid is). Spijtig trouwens dat Coyote hier ook niet meer in investeert al starten zij inderdaad met een andere filosofie.

Je moet trouwens eens de baan van Lille naar Herentals nemen... enorm lange trajectcontrole met allemaal stukken verschillende snelheid... ik voelde me daar echt niet gerust op dat stuk weg... je hebt constant angst dat je ergens een bord niet hebt gezien... zelfs m'n iCoyote kreeg het er van op z'n zenuwen.
selder
Moderator
Moderator

Die optie heb ik wél in die van mij, en het ontradend effect daarvan is niet te onderschatten ... als de wijzer op 80 staan, maar er blinkt een mooie 50 op je dashboard ... ik zal snel genoeg vertragen totdat ik aan die 50 zit :)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel kost die functie als optie? Ook Waze duidt sinds kort snelheden aan. Ik moet zeggen dat ik nog niet zo gek veel fouten tegen gekomen ben (kan altijd en dan meld ik dat gewoon, wordt snel opgelost).

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Waze heeft dat ook hoor; duidt je een file aan, stopt ie ermee bij het volgende kruispunt. Wreed vervelend.

Tzou beter zijn een centrale DB te verplichten, die met een open protocol door alle diensten kan geraadpleegd worden, en waarin allerlei data gegroepeerd wordt. Maja, commerce verplicht proprietary onzin, zeker?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Waze heeft dat ook hoor; duidt je een file aan, stopt ie ermee bij het volgende kruispunt. Wreed vervelend.
Dat is enkel een visueel iets en heeft buiten dat geen enkele waarde. Uiteraard houdt Waze er in de background rekening mee.

selder
Moderator
Moderator

Vaganzza schreef:Hoeveel kost die functie als optie?
8TH Speed limit info €268,60.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Die snelheidsborden, dan is dat hopelijk geconnecteerd met GPS data ook.

Over twee weken had de huurwagen (V70) in Zweden die optie ook, en zoals het een huurwagen betreft, was de GPS-optie niet geactiveerd. Rijd je de autostrade op, laatste bord was 50 en staat daar voor een aantal KM 50 op je dashboard te pinken...

Ik denk voor een GPS kosten baten, ik ga echt geen 2K extra gaan leggen voor een ingebouwde GPS. Het is niet dat ik dat dagelijks nodig heb, ok ja Waze staat wel op in de auto als'k naar't werk ga, maar puur voor de files. En er zijn op de E17 richting Gent genoeg wazers dus nog maar weinig voor verrassingen gestaan. Als ze voor uw neus op mekaar knallen, tja dan mag je nog een privé optische sateliet scout-tracker hebben maar dan sta je er evengoed in.

Akkoord, 'k heb ook al op waze gevloekt. Vorig jaar in frankrijk plots corrupte mappen en dat ding was er pertinent van overtuigd dat'k fransoos was na de reset. Maar dan ken ik evengoed mensen die vloeken op de ingebouwde GPS met afschuwelijk dure map-upgrades, die niet om de 4j een nieuwe auto krijgen...

De kracht van Waze is de community, jammergenoeg hebben ze geen toegang tot andere datastromen. De combinatie zou ideaal zijn!
En als Weyts het toch professioneel wilt aanpakken. Dat hij dan de steden & gemeenten verplicht om alle evenementen/wegenwerken in detail in een database in te geven met wegblokkades etc zodat alle gps-systemen er baat bij hebben...

En wie weet wordt morgen het km-rijden voor wagens ingevoerd, heeft waze overmorgen de mogelijkheid om u route daarop te berekenen en dan heb je net 3k uitgegeven voor die mooie ingebouwde GPS die dat niet kan ;)
Ga je klagen bij de verkoper, zegt die "moet je maar een deftige auto kopen die het wel kan" :lol:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

thamar schreef:En als Weyts het toch professioneel wilt aanpakken. Dat hij dan de steden & gemeenten verplicht om alle evenementen/wegenwerken in detail in een database in te geven met wegblokkades etc zodat alle gps-systemen er baat bij hebben...
De gemeenten zijn verplicht om alles in te geven in GIPOD, maar de praktijk is wel wat anders... En van de gemeenten die het wel doen, zijn er een groot deel die het niet up-to-date houden en er dus alleen planningen insteken. Niet moeilijk om te vermoeden dat planning en uitvoering nogal kan verschillen qua datum ;)

selder
Moderator
Moderator

thamar schreef:Die snelheidsborden, dan is dat hopelijk geconnecteerd met GPS data ook.
Bij de mijne is't een combinatie van GPS en van een camera die gewoon de borden uitleest. Als ik de borden kan zien en lezen, dan kan die camera dat ook.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bedoel of uw GPS systeem ook de snelheidslimieten kent. Veelal rij je de snelweg op, staat er op oprit een beperking maar geen bord dat einde aangeeft als je de Autostrade gaat oprijden.
Dus zit je al op snelweg, limiet 120 minimum 70, en u auto geeft 50 aan. Voor sommige mensen zou dat zeer verwarrend kunnen zijn als dat enkel afgaat op borden.
Uiteraard, is hulpmiddel, maar zijn er al genoeg van de trappen of t sop in gereden omdat GPS het zei...

Tomtom ging ons ook 3meter dieper sturen paar weken terug...

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
selder
Moderator
Moderator

thamar schreef:Bedoel of uw GPS systeem ook de snelheidslimieten kent.
M'n GPS leest alle borden uit, ook die die het begin van een autosnelweg aanduiden. In Frankrijk geeft hij dan mooi 130 weer. Binnenkort eens in Duitsland testen, en zien hoe dat hij weergeeft als er geen limiet is.

Dus jah ... weinig op aan te merken hoor :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

selder schreef:M'n GPS leest alle borden uit, ook die die het begin van een autosnelweg aanduiden.
Ik vraag me soms wel eens af hoe goed dat werkt met dingen zoals;

- autostrades
- borden die enkel betrekking hebben op vrachtwagens of weersomstandigheden
- kleine bordjes zoals soms bij een zone 30
- ...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Maar ook dynamische borden (boven de weg, of zone 30) en tijdelijke borden bij wegwerkzaamheden of smog.
selder
Moderator
Moderator

Allemaal geen probleem, die dynamische borden boven de ring rond Antwerpen allemaal geen probleem. Hij geeft mooi 50 aan als ik een bord met "begin bebouwde kom" voorbij rijd enzovoorts... Hij zit er verdomd weinig naast.

Nu, de wegcode is de wegcode .. zo verschrikkelijk ingewikkeld is dat allemaal niet voor een computer. Hij herkent alle verschillende borden die iets te maken hebben met snelheidslimieten, en de camera zelf zal wel een soort infrarood zijn, die de borden goed herkenbaar kan "zien", en dan is het toch simpel. Die camera moet zich alleen daarmee bezighouden en de boordcomputer kan dan nog eens sneller nadenken dan een mens, dus zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen? Ik kan verstaan dat het voor een mens soms wat onoverzichtelijk wordt, je moet je immers ook nog bezig houden met al de rest op de weg (zelf rijden, andere mensen op de weg, voorrand van rechts...)
Maar dan nog ... een bord is een bord, en als je je op de weg beweegt dan moet je het maar van tevoren gezien hebben, leer je dat niet als je je rijbewijs gaat halen?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat sommige mensen een probleem hebben dat technologie hen werk uit handen neemt... Net zoals met semi zelfrijdende auto's die bvb in de file zelfstandig kunnen rijden en stoppen. Daar moet je ook een serieus vertrouwen hebben in de technologie.

Waarom zou een computer geen snelheidsborden kunnen herkennen? De volgende stap is dan een stopbord herkennen en autonoom stoppen etc etc...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Een t-shirt opplooien is ook niet moeilijk, maar geen enkele robot kan het :).

Snelheidsindicatoren zijn er in vele vormen en smaken:
- bord bebouwde kom = 50, met streep erdoor = vorige snelheid (kan zone 70, 70, 90 of eender wat zijn)
- speelstraten
- in NL hangen de dynamische borden boven de weg, maar dat ziet er niet als een "klassiek" verkeersbord: dat zijn zwarte bakjes met daarin een getal (bv 50), als er iets staat, is die limiet van toepassing, staat er niets is het de "standaard" limiet
- in NL heb je tussen Utrecht en Amsterdam dynamische trajectcontrole: tussen 6-19u mag je 130, anders 100. Ook waze kan daar niet mee overweg trouwens

Ik bedoel maar: een veelheid van informatiebronnen die de snelheid beïnvloeden en dus voor een mens makkelijk te interpreteren zijn (tenminste als je geslaagd bent voor uw theoretisch examen), maar voor een computer/camera?

@technologie uit handen
ik zou niet liever hebben dat ik in mijn auto film kan zien, of kan lezen, of ... eender wat :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Een t-shirt opplooien is ook niet moeilijk, maar geen enkele robot kan het :).
https://www.youtube.com/results?search_ ... olds+shirt

Toch eens beter zoeken. :)

Het zou geweldig zijn te kunnen vertrouwen op een autonome auto. Dus een eerste stapje is een goed werkende camera die snelheden kan interpreteren. Dat het niet perfect is, dat komt eerder door de verscheidenheid en versnippering van verkeersborden in formaten en uitvoeringen en niet zozeer door een slecht werkende camera. De meeste verkeersborden zijn wel degelijk gereglementeerd in Europa, of zelfs de hele wereld, maar inderdaad, dynamische borden zijn niet altijd eenduidig, zelfs niet in eigen land.
selder
Moderator
Moderator

heist_175 schreef:Een t-shirt opplooien is ook niet moeilijk, maar geen enkele robot kan het :)
Ge moet wat meer op internet surfen: http://www.techinsider.io/laundroid-jap ... ry-2015-10
heist_175 schreef:Snelheidsindicatoren zijn er in vele vormen en smaken
Nogmaals, ik kan op 1 hand tellen wanneer hij ernaast heeft gezeten.
Ja, als ik op de parking van 't werk vertrek, dan geeft hij 90kmph aan. Wat ook logisch is, want dat is geen openbare weg, en hij heeft geen "vorig" bord gezien. En op de autostrade pikt hij ook de borden van 90kmph van een afslag mee. Het is geen waterdicht systeem, zoals ... geen ... enkel ... systeem ter wereld :)
heist_175 schreef: ... maar voor een computer/camera?
Gij denkt nu toch niet dat BMW dat spel commercieel mag verkopen als dat niet door honderdduizend instanties gecontroleerd is en "goed bevonden"? En daarenboven, het gaat om een aanduiding, de chauffeur is nog altijd verantwoordelijk, in de rechtbank zal 't niet pakken "jama, op m'n dashboard stond 120!"...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Een t-shirt opplooien is ook niet moeilijk, maar geen enkele robot kan het :).
Ik denk dat je wat achter loopt... al 5 jaar kunnen robots de volledige was doen en opvouwen... tot en met sokken die binnenste-buiten gekeerd zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@kleding vouwen
Mijn uitspraak was wat ruw: het gaat belachelijk traag en vandaar niet echt een oplossing.
Als de camera voor verkeersbordherkenning ook zo lang zou moeten nadenken :)

@BMW
Is dat trouwens iets dat BMW zelf ontwikkeld heeft, want ik zie die optie bij veel merken staan?
Of is het zoals ESP/ABS: iets dat je inkoopt bij Bosch :)
selder
Moderator
Moderator

heist_175 schreef:Als de camera voor verkeersbordherkenning ook zo lang zou moeten nadenken :)
Zucht. Anders moet ge niet lezen wat er in de thread geschreven wordt :) :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef:bord bebouwde kom = 50, met streep erdoor = vorige snelheid (kan zone 70, 70, 90 of eender wat zijn
Eh... In die zin dat bij het wegvallen van een beperking, de wettelijke standaard voor die weg geldt (bebouwde kom, niet bebouwde kom, snelweg).
Dat "we laten de speciale beperking wegvallen en vallen dan terug op een zonebord dat 10km eerder stond" (wat sommige gemeentes doen als ze de volle gemeente zone 70 maken en die niet herhalen bij einde bebouwde kom) is volgens mij niet conform het verkeersreglement.

En besides, dat kan je zelfs als chauffeur toch echt niet meer onthouden, al die zones in zones in andere zones.
Ik heb het al wreed lastig als ik een afspraak heb in een gemeente waar ik nooit kom, na een paar uur vertrek, de bebouwde kom uitrij, en dan moet gaan redeneren "was dat hier nu een zone 70 toen ik hier binnenreed uren geleden?" ; ik kan al niet onthouden of een baan nu 50 of 70 was bij het vertrekken na een afspraak, laat staan de hele gemeente.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

dat kan je zelfs als chauffeur toch echt niet meer onthouden, al die zones in zones in andere zones.
Helemaal mee eens, toch wordt dat van u verwacht.
Zone70, in de zone70 krijg je dan een zone50, zone50 gedaan is het niet plots 90, maar terug de zone70 van voordien.
Als je dan nog extra snelheidsbeperkingen hebt rond een gevaarlijke bocht, wordt het echt een soep.
Dat is ook mijn voornaamste kritiek op snelheidsboetes: de jungle van snelheidsaanduidingen, maakt dat je soms niet weet wat de aan te houden snelheid is. ALs je die dan overschrijdt, krijg je wel meteen een serieuze rekening.
Een tijdje geleden was er een burgemeester die met de kleur van de lijnen aan de zijkant van de weg, wilde aangeven wat het snelheidsregime daar was. Als dat dan consequent wordt bijgehouden, vind ik dat nog niet zo'n slecht idee. In NL op de autosnelwegen, zie je om de 100m de snelheid staan. Want daar heb je ook 100-120-130.
selder
Moderator
Moderator

Wat een excuses allemaal... "het is allemaal niet de schuld van de chauffeur" ... je doet alsof de aanduidingen voor de maximum snelheid overal onduidelijk zijn.

Je vergeet dat er ook nog zoiets als de basisregels zijn ... Gewestwegen bijvoorbeeld 90, tenzij aangeduid dat je 70 mag (wat bijna overal is, dus je kan écht niet naast dat bord van 70 kijken) Rij je voorbij een bord van de bebouwde kom, dan blijft het 50 totdat je een bord ziet waar de bebouwde kom afloopt.

Stel nu dat het allemaal niet duidelijk is, dan rij je toch gewoon 50 als het niet duidelijk is. In België staat om de 500 meter wel een bord voor de maximumsnelheid - STEL JE VOOR dat er ergens 50 rijdt waar je 70 mag - RAMP-ZA-LIG - ik hoop dat je een handsfree kit in je wagen hebt dat je kan bellen dat je 1 seconde later zal aankomen.

Wordt je dan toch "geflitst", dan hebben de rechters er wel oren naar hoor, als jij met bewijzen afkomen dat het écht niet duidelijk is. Maar dat mag jij van mij dan eens gaan uitleggen aan de rechter zie, en eens zien of die jouw redenering "ik kon er niet aan uit" volgt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jij leest het als excuses, dat is het niet.
De wildgroei aan borden maakt het niet gemakkelijk. Ik denk ze bv in Schilde 3 zones gebruiken: 30 - 50 - 70. Dan moet je maar weten dat je nog op grondgebied Schilde bent als de zone 50 stopt en je dus terug in de zone70 zit.
Overigens, bij de regionalisering van de verkeers- en mobiliteitsbevoegdheden was er van in het begin sprake van het verlagen van de snelheid op wegen buiten de bebouwde kom naar 70 (ipv 90 nu). Dat zou al een pak borden en zone-aanduidingen minder zijn :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan anders in mijn buurt alvast een aantal hiaten terugvinden hoor die bevestigen wat hier al werd geschreven... Einde zone 70 bord, 200m lang niets, en dan een gewoon bord 70. Voor de rest is heel die weg 70. Alleen op dat plekje dus 90 omdat ze hun borden niet goed geplaatst hebben bij het wisselen van gemeente. Als je een zone uit rijdt omdat er einde zone 70 staat en daarachter/naast/onder een bebouwde kom bord staat dien je na die bebouwde kom ook weer een zone 70 bord te zetten, iets wat ook niet altijd correct gebeurd. Vooral de mensen in Rotselaar zullen deze situaties herkennen. Daar is praktisch niets eenduidig gezet.

Heb het hier al tig keer geschreven... Men had beter 30-50-80-120 gehanteerd. Enkel bordjes nodig voor zone 30 aan scholen en bebouwde kom, daarbuiten overal 80 en op snelwegen 120. Dan was het niet nodig om buiten de bebouwde kom met zone borden te werken en om de zoveel tijd een herhaling te zetten.
Rverm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:- bord bebouwde kom = 50, met streep erdoor = vorige snelheid (kan zone 70, 70, 90 of eender wat zijn)
Zonder verdere borden is dat afhankelijk van het type weg 90 of 120 km/u. Een bebouwde kom in een zone moet op het einde van de bebouwde kom opnieuw een zone bord krijgen. "Art 65.10: Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden." Vanaf 1 januari 2017 wordt de algemene 90 km/u in Vlaanderen teruggedraaid naar 70 km/u. Dat wordt dan wel lullig voor de GPS systemen die niet automatisch updaten; of GPS systemen die heel België zo updaten.
heist_175 schreef:Zone70, in de zone70 krijg je dan een zone50, zone50 gedaan is het niet plots 90, maar terug de zone70 van voordien.
Neen. Zelfde als hierboven met de bebouwde kom: als er bij het buitenrijden van je zone 50 niet opnieuw een begin zone 70 staat, is het theoretisch terug 90 km/u op dit moment. De wegbeheerder moet op het einde van je zone 50 opnieuw een zone 70 plaatsen. "Art 65.10: Wanneer binnen de zone een andere snelheidszone wordt afgebakend, dan moet op het einde van de andere snelheidszone het zonebord opnieuw geplaatst worden."

Beetje offtopic, misschien zelfs wat theoretisch gezever, maar zoals hier al gezegd werd zijn de borden op vele plaatsen een soep. Velen zullen dat overdreven vinden, maar als de overheid zelf regels opstelt rond de plaatsing van de borden, dan is het minste wat ze kunnen doen ze ook opvolgen. Bovenstaande regels opvolgen geeft meer duidelijkheid en minder gezever/tijdsverspilling door mensen die nu (al dan niet terecht) een flitsboete aanvechten. Win situatie voor iedereen lijkt me.

Nog wat meer offtopic @selder: herkent jouw wagen ook de woonerf borden? Lijkt me wel een vrij uitgebreid systeem al dan, interessant! Welk merk is dat?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”