Weyts verzamelt mobiliteitsdata voor slimme app
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil alle beschikbare mobiliteitsdata verzamelen op één platform, dat van pas zou kunnen komen bij de ontwikkeling van een slimme mobiliteitsapp. Maar de informatie zou ook gebruikt kunnen worden voor websites of dynamische verkeersborden langs de weg.
Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wey ... 85151.html
Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wey ... 85151.html
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Maar in een antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) benadrukt de N-VA-minister dat er "nog geen enkele app bestaat die real-time reisinformatie over alle modi aanbiedt". "Er is dus wel degelijk nog ruimte voor verbetering van bestaande apps en voor nieuwe apps."
De NMBS heeft aangekondigd de data van hun treinschema's "open" te stellen, maarDie info zou dan kunnen aangevuld worden met informatie van de NMBS en de MIVB, "onder voorbehoud van het open data-aanbod van deze spelers", dixit Weyts.
- dat is nog niet gebeurd
- niemand heeft gezegd dat het ook real-time info zou bevatten (vertragingen etc)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Eigenlijk zou hij alle info moeten kunnen verzamelen van de ingestelde routes.
Anderzijds zou hij beter ervoor zorgen dat de GPS-sen over het volledige traject de verkeersinfo doorgegeven wordt. Bij TT gebruiken ze slechts 60km verkeersinfo. Bij TMC enkel wat in uw zone standaard is (Vlaams of Waals)
Niet vergeten dat de Vlaamse, Waalse en Federale overheid allerhande verkeersinfo verzamelt maar dat deze info nog steeds lokaal is en niet uitgewisseld wordt.
Anderzijds zou hij beter ervoor zorgen dat de GPS-sen over het volledige traject de verkeersinfo doorgegeven wordt. Bij TT gebruiken ze slechts 60km verkeersinfo. Bij TMC enkel wat in uw zone standaard is (Vlaams of Waals)
Niet vergeten dat de Vlaamse, Waalse en Federale overheid allerhande verkeersinfo verzamelt maar dat deze info nog steeds lokaal is en niet uitgewisseld wordt.
Laatst gewijzigd door bruma 07 jul 2015, 14:35, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Eerst en vooral zijn er wel dergelijke apps (Google, Here, ...) al tonen zij natuurlijk enkel gegevens die beschikbaar zijn.Maar in een antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) benadrukt de N-VA-minister dat er "nog geen enkele app bestaat die real-time reisinformatie over alle modi aanbiedt". "Er is dus wel degelijk nog ruimte voor verbetering van bestaande apps en voor nieuwe apps."
Het is dus niet de taak van de regering van apps te laten ontwikkelen (de privé zal dat wel doen) maar louter van te zorgen dat alle data open is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Er bestaat inderdaad geen app waarbij je de route kan berekenen waarbij de auto ofwel OV beste is. Maar buiten een vergelijking van de mogelijke vervoersopties zie ik daar eigenlijk niet veel nut in, zeker niet omdat dit een app is die hoogstwaarschijnlijk stopt aan de "Vlaamse grenzen".
Bovendien zouden ze er gewoon al eerst voor moeten zorgen dat alle data op dezelfde manier beschikbaar wordt, zowel voor verkeersdrukte, wegenwerken, evenementen, ... alsook alle real-time info wat betreft OV. O.a. Google Maps zal ongetwijfeld al deze gegevens kunnen vergelijken en mensen adviseren, daarvoor hebben we deze Vlaamse (wrs geldverslindende) app niet voor nodig.
Bovendien zouden ze er gewoon al eerst voor moeten zorgen dat alle data op dezelfde manier beschikbaar wordt, zowel voor verkeersdrukte, wegenwerken, evenementen, ... alsook alle real-time info wat betreft OV. O.a. Google Maps zal ongetwijfeld al deze gegevens kunnen vergelijken en mensen adviseren, daarvoor hebben we deze Vlaamse (wrs geldverslindende) app niet voor nodig.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Update:heist_175 schreef:De NMBS heeft aangekondigd de data van hun treinschema's "open" te stellen, maar
- dat is nog niet gebeurd
- niemand heeft gezegd dat het ook real-time info zou bevatten (vertragingen etc)
Nog voor het zomerreces besliste de federale regering dat overheidsdiensten en -bedrijven voortaan hun gegevens gratis moeten openstellen voor particulieren. De exacte regelgeving daaromtrent is nog niet volledig rond, temeer omdat veel van die diensten een belangrijk deel van hun inkomsten verwerven uit die data. De NMBS, die onder de regeling valt, neemt nu wel al enkele stappen om in orde te zijn met de nakende federale regels. Meer specifiek stapt de spoorwegmaatschappij over op 'datasharing'. Dat is een systeem waarbij de NMBS zich bereid toont om haar dataset te delen met bedrijven die daarover een contract willen onderhandelen. Google Maps. Het gaat dus nog niet om volledig 'open data', waarbij de gegevens voor iedereen beschikbaar zijn zonder enige restricties. Dat is het eindpunt waar de federale regering heen wil. De NMBS vraagt van geïnteresseerde partijen wel dat ze de gebruiksvoorwaarden respecteren. Er hangt evenwel geen prijskaartje aan. De grote navigatiereuzen van deze wereld, zoals Google en Microsoft, lijken meteen de weg naar de NMBS te hebben gevonden. Wie even probeert om een reisweg op te zoeken via Google Maps, krijgt voortaan ook treinsuggesties.
Bron: De Tijd
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Starter Plus
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 17:39
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
heb waze op de smartphone
als er file is krijg je live info door .
je ziet ook de gemiddelde snelheid van de auto's in de file . de smartphones geven gps en snelheid live door zodat deze gedeeld kan worden.
mooie app en gratis
als er file is krijg je live info door .
je ziet ook de gemiddelde snelheid van de auto's in de file . de smartphones geven gps en snelheid live door zodat deze gedeeld kan worden.
mooie app en gratis
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Waze is inderdaad leuke app, maar qua interface is het een echte ramp! Google maps is beter, en gebruikt +/- dezelfde info van waze. Het is ook minder agressief ivm omleiden langs kleinere veldbaantjes. Grappige is ook nog: google maps geeft veel correctere aankomstuur aan. (want die houdt rekening dat je als een normaal mens rijdt - waze gaat ervan uit: geen file = 120 - in realiteit bijna onhaalbaar)
Maar eigenlijk hoop ik nog steeds dat er ooit een map zou bestaan met goede interface (Sygic/Tomtom/Copilot) EN nauwkeurige verkeersinfo. Het liefst ook nog zonder belachelijke abonnementen voor die functie. Ergste van al: ik dit ooit genomen, maar het was veeeeel minder nauwkeurig dan Waze/Google Maps.
Maar eigenlijk hoop ik nog steeds dat er ooit een map zou bestaan met goede interface (Sygic/Tomtom/Copilot) EN nauwkeurige verkeersinfo. Het liefst ook nog zonder belachelijke abonnementen voor die functie. Ergste van al: ik dit ooit genomen, maar het was veeeeel minder nauwkeurig dan Waze/Google Maps.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Heb je het over de layout van V3 of V4 (die nu voor Android in Beta zit, iOS is al een aantal maanden stabiel), Dima?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wat bedoel je met "waze interface is een ramp"?
Je geeft aan waar je naartoe wil en waze geeft aan waar en wanneer je links of rechts moet. Wat is er mis met de interface?
Dat van die veldwegen vind ik trouwens prima, zo zie ik stukjes uit mijn eigen omgeving waar ik anders nooit zou komen
bv:
vorige week Boechout > Lier: via Vinkenstraat (zoek maar eens op, grellige baan)
Idem Massenhoven > Berlaar via Vogelzangstraat in Nijlen: heerlijk baantje
Je geeft aan waar je naartoe wil en waze geeft aan waar en wanneer je links of rechts moet. Wat is er mis met de interface?
Dat van die veldwegen vind ik trouwens prima, zo zie ik stukjes uit mijn eigen omgeving waar ik anders nooit zou komen
bv:
vorige week Boechout > Lier: via Vinkenstraat (zoek maar eens op, grellige baan)
Idem Massenhoven > Berlaar via Vogelzangstraat in Nijlen: heerlijk baantje
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Nieuwste versie van AndroidVaganzza schreef:Heb je het over de layout van V3 of V4 (die nu voor Android in Beta zit, iOS is al een aantal maanden stabiel), Dima?
Het geeft niet voldoende op voorhand duidelijk aan. Het heeft geen (deftige) lane assist, soms is het moeilijk om bepaalde dingen te doen.heist_175 schreef:Je geeft aan waar je naartoe wil en waze geeft aan waar en wanneer je links of rechts moet. Wat is er mis met de interface?
Stem is een ramp. (ook op Google maps)
Ik wou dan eens iets reporten, maar dat gaat niet gemakkelijk als je aan het rijden bent. En achteraf lukt het dan weer niet omdat je er te ver van zit. Dus mezelf "nuttig" voelen lukt ook niet. Verkeerveiligheid gaat voor!
Ook is de interface LELIJK, rechtstreeks uit jaren 2000
Letterlijk eendert welke andere GPS app (Here, Maps, Sygic, ...) is een pak beter qua interface. Voelt meer een GPS aan dan een pruts-ding.
De paar keer dat ik Waze gebruikte had ik misschien 2min bespaard, maar na het rijden van zo'n baantjes waar je niks ziet, constante bochten en als er een tegenligger is dat je een probleem hebt. Wel: dan heb ik liever file hoor.heist_175 schreef:Dat van die veldwegen vind ik trouwens prima, zo zie ik stukjes uit mijn eigen omgeving waar ik anders nooit zou komen
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13615
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Waze is bij mij altijd heel correct qua time of arrival. Ik weet niet welke baan jij doet. Waze houdt rekening met het werkelijke verkeer om de snelheid te bepalen.
Interface zal wel persoonlijke voorkeur zijn maar ik vind die van Google maps veel te ingewikkeld. Waze is eenvoudig. Lane assist zou er nog bij mogen.
Interface zal wel persoonlijke voorkeur zijn maar ik vind die van Google maps veel te ingewikkeld. Waze is eenvoudig. Lane assist zou er nog bij mogen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat zijn toch geen banen waar een normale GPS je zou doorsturenheist_175 schreef:vorige week Boechout > Lier: via Vinkenstraat (zoek maar eens op, grellige baan)
Idem Massenhoven > Berlaar via Vogelzangstraat in Nijlen: heerlijk baantje
Ik hoop dat je dan speciale instellingen had want anders is dit voor mij totaal onverantwoord.
Ik heb altijd de indruk dat het iets is voor kinderen tot 9 jaar.Dima_2005 schreef:Ook is de interface LELIJK, rechtstreeks uit jaren 2000
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Settings > Navigatier2504 schreef:speciale instellingen
Tolwegen en veerponten vermijden: N
Snelwegen vermijden: N
Onverharde weg: niet toestaan
Type: snelste
Voertuigtype: personenauto
Als Waze zegt "sla hier rechts af" in een zotte baan, kan je ook rechtdoor rijden hé. Dan leert ie dat ie dat de volgende keer niet meer moet suggereren.
Maar ik vind zo'n weggetjes best oké. Rijplezier
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Met dergelijke instellingen verbaast het me toch een beetje dat je via die wegen (smalle slingerende betonbaantjes) moet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Waze kijkt naar zowel de historische als real-time verkeersdata om de snelste weg te vinden. Dat heeft dus niets te maken met hoe breed of smal de wegen zijn, als het dan toch trager is, zal Waze daaruit leren. Of anders gezegd: het is een continu leerproces. Maar de meeste mensen hebben het nu éénmaal moeilijk om af te wijken van hun "eigen gedacht". Ik heb het ook moeten afleren in bepaalde situaties (soms moet je uiteraard wat gezond verstand gebruiken, maar ik heb ook al geleerd dat Waze heel vaak gewoon gelijk heeft).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb zelf ook al een aantal keren gedacht: deze afrit al, zot, het is pas de volgende. Om dan daar in stroef verkeer terecht te komen.
Na een paar keer leer je wel bij: de voorstellen die Waze doet, zijn meestal wel beter dan de routine.
Na een paar keer leer je wel bij: de voorstellen die Waze doet, zijn meestal wel beter dan de routine.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Da's waar, maar soms is rijcomfort beter dan een snellere route. De kleine baantjes zijn gewoon belachelijk irritant . Beetje zoals garmin gps, die stuurt je ook langs belachelijke banen terwijl er een simpele baan is.
Je kan soms 1 simpele weg volgen, maar waze suggereert standaard (zonder files) om 500 keer af te slaan en langs kleine baantjes te rijden waar er constant voorrang van rechts is en je schrik hebt om een tegenligger te hebben.
Sent from my A0001 using Tapatalk
Je kan soms 1 simpele weg volgen, maar waze suggereert standaard (zonder files) om 500 keer af te slaan en langs kleine baantjes te rijden waar er constant voorrang van rechts is en je schrik hebt om een tegenligger te hebben.
Sent from my A0001 using Tapatalk
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13615
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Wat temidden stad Brussel dus een serieuze verademing is! Geef mij maar die kleine baantjes boven de tunnels!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb echt niet die ervaring.
Als er geen verkeer is (zondag, meeste avonden) dan trekt ie gewoon alle rechte banen: autostrades, N-wegen, ... Dan is de toegevoegde waarde van Waze ook beperkt. Die route ken ik zelf ook wel.
Als het drukker verkeer is, files, ongevallen, ... dan pas is Waze interessant: snel reageren op problemen en een nieuwe router voorstellen die soms wat té creatief gevonden kan worden.
Als er geen verkeer is (zondag, meeste avonden) dan trekt ie gewoon alle rechte banen: autostrades, N-wegen, ... Dan is de toegevoegde waarde van Waze ook beperkt. Die route ken ik zelf ook wel.
Als het drukker verkeer is, files, ongevallen, ... dan pas is Waze interessant: snel reageren op problemen en een nieuwe router voorstellen die soms wat té creatief gevonden kan worden.
-
- Premium Member
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 69 keer
Jullie hebben duidelijk een andere versie van Waze dan ik. Vorige maandag, ongeval op de Antwerpse ring, gehoord op de radio incl. allerlei omleidingen. Als ik Waze gevolgd had was ik er linea recta op af gereden. Heb de app maar wijselijk verwijderd. Helpt me niet echt vooruit, terug naar TomTom met gratis TMC-verkeersinfo.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Waze gebruikt op vandaag enkel verkeersinformatie verkregen via de andere waze gebruikers. Dit heeft voor- en nadelen natuurlijk, wat maakt dat er altijd Wazers in de file moeten staan of gestaan hebben, om anderen er om heen te leiden.
Daarenboven vermijdt Waze ook niet per se files, het algoritme wil je gewoon de snelste route bieden, en dat kan ook gewoon door de file heen zijn.
Er zijn heel wat mooie voorbeelden van zogenaamde 'WazeWins', maar het is geen 100 % sluitend systeem om zekerheid te bieden dat je nooit in een file terecht komt.
Daarenboven vermijdt Waze ook niet per se files, het algoritme wil je gewoon de snelste route bieden, en dat kan ook gewoon door de file heen zijn.
Er zijn heel wat mooie voorbeelden van zogenaamde 'WazeWins', maar het is geen 100 % sluitend systeem om zekerheid te bieden dat je nooit in een file terecht komt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
De info van Waze in combo met die van het verkeerscentrum zou ideaal zijn. Waze kan vrij accuraat zijn en ik dacht een tijd geleden te hebben gelezen dat zij gingen samenwerken met het verkeerscentrum. Om eerlijk te zijn hoop ik dat het verkeerscentrum dan ook de data van Waze kan/mag verwerken. Mijn wagen krijgt de info namelijk van daar, dat zou hem plots toch wat interessanter maken van verkeersinfo .
Dan kom ik ook eindelijk toe met puur mijn gps, in plaats van gps + smartphone. Mijn vorige TomTom was ook nog redelijk goed hierin, al wist je op den duur ook wel welke omleidingen je beter kon vermijden waar hij je naartoe stuurde.
Dan kom ik ook eindelijk toe met puur mijn gps, in plaats van gps + smartphone. Mijn vorige TomTom was ook nog redelijk goed hierin, al wist je op den duur ook wel welke omleidingen je beter kon vermijden waar hij je naartoe stuurde.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Als ik in de spits rij kijk ik zowel TomTom traffic na en Waze. Beiden zijn eigenlijk redelijk accuraat. Soms is Waze beter, soms TomTom... Soms is de eigen kennis van de baan nog de beste methode...
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Als het verkeerscentrum wil, is het zo geregeld
Wie (gratis) partner is van Waze, krijgt inderdaad alle data ter beschikking. Enige voorwaarde is dat ze dan ook vermelden dat de data van Waze komt, en daar blijkt het schoentje te wringen, alvast dat zeggen ze toch... Zou niet mogen op basis van andere overeenkomsten die ze hebben...
Maar wat (nog) niet is, kan hopelijk ooit nog komen hé. Vanuit de community blijven we er alvast om vragen.
Wie (gratis) partner is van Waze, krijgt inderdaad alle data ter beschikking. Enige voorwaarde is dat ze dan ook vermelden dat de data van Waze komt, en daar blijkt het schoentje te wringen, alvast dat zeggen ze toch... Zou niet mogen op basis van andere overeenkomsten die ze hebben...
Maar wat (nog) niet is, kan hopelijk ooit nog komen hé. Vanuit de community blijven we er alvast om vragen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Je hebt touring mobilis, fedpol, vlaams verkeerscentrum, google maps/waze, tomtom en elk hebben ze hun website met berkeersdensiteit van t moment én de calamiteiten. Bij de eerste 3 zit al het probleem dat ze de calamiteiten van elkaar niet zomaar overnemen (zacht uitgedrukt)
Sent from my D6000 using Tapatalk
Sent from my D6000 using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Soms is het ook wel grappig, als passagier/bestuurder sta je in eens in een file die er daarvoor nog niet was, op Waze moet je zelf klikken, bij TomTom verschijnt ineens magisch zelf die file omdat je natuurlijk zelf data stuurt, TomTom geeft zelfs aan hoe lang je er nog over doet in de file... Dat laatste mis ik wel in Waze. Waze geeft je een ETA aan, maar ik weet graag hoe lang ik in een bepaalde file sta. Waze geeft bvb enkel zware file aan, en meldingen van andere Wazers, maar dan weet ik nog niet hoe lang ik stil sta. Op TomTom valt gewoon af te lezen: 15 min file, en dan kan ik alsnog beslissen om te vertrekken of niet.
Of is dat ergens wel af te lezen in Waze hoe lang de vertraging duurt op een bepaald stuk? Zonder navigeren dan...
Of is dat ergens wel af te lezen in Waze hoe lang de vertraging duurt op een bepaald stuk? Zonder navigeren dan...
-
- Pro Member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Waze verzamelt natuurlijk ook zelf de data automatisch, van zodra je de app op hebt staan. Je kan het nog eens extra melden, via de app, maar op zich is dat enkel een visueel iets, en heeft dit geen enkele impact op de verkeersdata.
Indien de file langer dan 5 min duurt, krijg je normaal ook zo'n balk (Traffic Bar), tenminste als je de portrait stand hanteert... Voor de landscape stand wordt er nog aan gewerkt... : http://www.engadget.com/2015/04/02/waze-traffic-bar/
Indien de file langer dan 5 min duurt, krijg je normaal ook zo'n balk (Traffic Bar), tenminste als je de portrait stand hanteert... Voor de landscape stand wordt er nog aan gewerkt... : http://www.engadget.com/2015/04/02/waze-traffic-bar/
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Het probleem is dat de settings niet gedetailleerd genoeg zijn.
Sommige mensen vermijden graag files en stilstaan, ook al duurt de omweg langer.
Een baan die sneller is maar bloembakken, geparkeerde autos en tegenliggers heeft, mss liever niet als het anders kan.
Persoonlijk: als waze niet aanduidt dat hij op een bepaalde afslag afwijkt voor file redenen, dan rij ik vaak uit gewoonte door denkende "tsss, hij wil me weer over een klein baantje sturen dat iets sneller is, maar veel enerverender om te rijden".
Al die voorkeuren zouden in een resem settings moeten komen.
Sommige mensen vermijden graag files en stilstaan, ook al duurt de omweg langer.
Een baan die sneller is maar bloembakken, geparkeerde autos en tegenliggers heeft, mss liever niet als het anders kan.
Persoonlijk: als waze niet aanduidt dat hij op een bepaalde afslag afwijkt voor file redenen, dan rij ik vaak uit gewoonte door denkende "tsss, hij wil me weer over een klein baantje sturen dat iets sneller is, maar veel enerverender om te rijden".
Al die voorkeuren zouden in een resem settings moeten komen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Steven, kan je die ook los opvragen die data? Ik plan graag op voorhand mijn routes, en nu lijkt me dat niet mogelijk...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
In iOS is er een "planned drives" functie, zal ook wel snel naar Android komen. Daarmee kan je dus een route opzetten via de app zonder effectief te gaan rijden, ideaal om te plannen dus.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Die livemap op een smartphone is niet altijd even makkelijk om te navigeren. Ik kijk voor mijn reis vaak wel eens naar de livemaps van onder andere tomtom, flitsmeister, waze...
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Gelle hebt gewoon allemaal ne betere auto nodig
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ik denk dat de meesten gewoon geen grote sommen meer willen geven aan een ingebouwde gps die niet up-to-date blijft
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO