Powerline adapters geraken niet verbonden

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
janderlecht
Starter
Starter

Hallo, sinds vanochtend is er opeens geen verbinding meer tussen de twee powerline adapters. Vrij vervelend want onze tweede digicorder van Telenet was via de powerline adapter verbonden. En zo konden we de opnames van beide digicorders delen. Ik heb niet meteen een idee wat de oorzaak kan zijn... Ik heb de powerline adapters zo een 8 maanden in gebruik en deze hebben altijd perfect gewerkt...

Het type powerline adapter is MT Logic PL-1221 (zie hier voor meer details: http://service.mtlog...tab=downloads).

Er zitten drie lampjes op elke adapter. De power led lampjes (drie branden perfect als ze ingeplugd zijn).Ook de ethernet-LED lampjes branden van zodra ze verbonden zijn via een ethernet-kabel.

Het zijn enkel de middelste lampjes (de powerline-LED lampjes) die totaal niet branden (niet groen, niet oranje en niet rood).

Doe ik iets verkeerd? Of zouden de adapters gewoon stuk zijn? Zoja, kan ik daar op een of andere manier zeker van zijn? Want de andere lampjes werken wel perfect...

Ik heb ook al eens geprobeerd via volledige reset, maar dat hielp ook niet. Hoe werkt de reset trouwens? Moet de reset knop dan op beide adapters gedurende drie seconden ingeduwd worden? En wanneer? Als ze uit het stopcontact zijn? Of net als ze ingeplugd zijn?

Hopelijk heeft er iemand hier wat tips voor mij?

Alvast bedankt!
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Steek ze eens samen in dezelfde stekkerblok, of in 2 stopcontacten dicht tegen elkaar waarvan je zeker bent dat het dezelfde kring is, en probeer ze dan eens opnieuw te pairen. Ik weet niet of het met die van Telenet anders is, maar met de mijne doe je dat door op beide toestellen dat knopje in te drukken tot het ledje begint te flikkeren. Je hoeft dat niet simultaan te doen, gewoon beide adapters in "pair modus" (flikkerende ledjes) zetten en dan wachten. Wanneer beiden dan stoppen met flikkeren en het ledje brand gewoon zijn ze verbonden.

Als je ze dan vervolgens terug op hun plaats steekt zouden ze terug verbonden moeten geraken. Moest dat niet het geval zijn, ligt de oorzaak niet bij de adapters maar bij jouw infrastructuur. Een ander stopcontact proberen wil al eens helpen en ook geen stekkerblokken gebruiken maar de adapters rechtstreeks in het stopcontact steken.
janderlecht
Starter
Starter

Hoi, bedankt voor je reactie! Het rare is dat ze totnutoe altijd perfect gewerkt hebben. Ze steken ook niet in een stekkerblok maar rechtstreeks in het stopcontact. Ik heb ze net al eens in twee stopcontacten net naast elkaar gestoken, maar dat leverde ook niets op... Eerst de ene 'activeren' en binnen de twee minuten de andere en dan gaat het aan/uit lampje op beide adapters wel branden, maar het powerline-ledlampje dus niet wat wijst op een verbinding tussen beide toestellen...
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb ook wel eens gehad dat ze lastig deden om te pairen. Ik heb ze dan beiden verbonden met een pc en hier manueel een zelfgekozen netwerknaam (sommige noemen dat ook netwerkwachtwoord oid) ingesteld via de software van de fabrikant. Natuurlijk dezelfde naam gebruiken voor beide powerlines.

Daarna heb ik nooit meer problemen meer gehad om ze elkaar te laten vinden. Van jouw powerline adapter vind ik wel niet meteen de software terug die dat kan doen...
janderlecht
Starter
Starter

Het zou inderdaad ook manueel via de computer moeten kunnen, maar de cd-rom met de software vind ik dus nergens terug... En op hun site staat ook geen software of driver ofzo waarmee het zou lukken. Kan ik ook de verbinding met de computer maken en het dan oplossen zonder de software? Of is die dan echt wel nodig?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Gewoon beide Powerplugs resetten (met paperclip het resetknopje gedurende 3" ingedrukt houden).
Beide adapters krijgen dan terug het standard wachtwoord ("HomePlugAV").

Nadeel: standard wachtwoord is minder veilig, maar het zou wel moeten lukken dat een gebuur ook zo'n homeplug heeft, met het standard wachtwoord, en nog op hetzelfde elektriciteitsnet.

Voordeel: je sluit een wachtwoord probleem uit.

[edit]
Ik las dat je de reset methode al gebruikte zonder success? Ook met de methode met 12 seconden de verbindingsknop ingedrukt te houden

Heb je aan beide kanten een apparaat aangesloten (met een LAN kabel). Bij sommige Homeplugs valt de verbinding uit als er géén apparaat gedetecteerd wordt (standby mode).
janderlecht schreef:Het zou inderdaad ook manueel via de computer moeten kunnen, maar de cd-rom met de software vind ik dus nergens terug... En op hun site staat ook geen software of driver ofzo waarmee het zou lukken. Kan ik ook de verbinding met de computer maken en het dan oplossen zonder de software? Of is die dan echt wel nodig?
Je hebt de software nodig
Maar Homeplug AV is een standard, misschien heb je niet de specifieke software nodig van jouw fabrikant?
Google eens op "HomePlug AV utility software".
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
janderlecht
Starter
Starter

Hallo, ik heb de powerline adapters inmiddels via de pc kunnen aansluiten en met de software van D-Link worden beide adaters wel herkend als device 1 en device 2, maar ik krijg ze nog steeds niet gepaird... Wat kan ik hier nog doen / aanduiden in dit programma om dit toch nog te kunnen?
janderlecht
Starter
Starter

dlinkprintscreen.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janderlecht
Starter
Starter

Hierboven het scherm dat ik krijg in het software programma van D-link. Op het tabblad security heb ik voor beide adapters Use Default (Public Network) aangeklikt en dan zie ik de adapters telkens wel reageren, maar ze geraken maar niet met elkaar verbonden...
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 48 keer
Provider
Te Koop forum

Probeer eens eerst de powerline adapter aan te vinken in het lijstje, een zelfgekozen sleutel (zelfde voor beide devices) te typen in het tekstveld en dan "Set Selected Devices" aan te klikken.
janderlecht
Starter
Starter

Geprobeerd, zelfde wachtwoord ingegeven, maar helaas geen verbetering... Zijn ze dan maar klaar voor de vuilbak?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ziet er naar uit ...
Maar ze zullen waarschijnlijk niet beide stuk zijn :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
janderlecht
Starter
Starter

En kan ik uitvissen welke dan stuk zou zijn? Kunnen deze met andere powerline adapters van andere merken ook matchen?
680x0
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 12 keer

janderlecht schreef:En kan ik uitvissen welke dan stuk zou zijn? Kunnen deze met andere powerline adapters van andere merken ook matchen?
Als de adapters dezelfde chip gebruiken zijn ze meestal te combineren.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”