Telenet en telefooncentrale

Plaats reactie
Terminator
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 sep 2013, 21:55
Locatie: Leuven

Hallo,


Ik zou graag een kleine telefooncentrale installeren met minimum volgende functies:

- Keuzemenu (druk 1 voor, druk 2 voor... en dan naar bepaalde telefoons doorschakelen)
- Binnenlijnen gebruiken

Nu is de vraag dus of dit mogelijk is met een standaard abonnement van Telenet?


Alvast bedankt!
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

Welk abonnement je hebt van Telenet is niet van belang.
Een analoge telefooncentrale wordt door de telefoonlijn gezien als een gewoon telefoontoestel en zal dus altijd werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De vraag is of het nog zinvol is in analoge telefooncentrales te investeren ?

Geen idee wat prijzen zijn van centrales zijn met IVR mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ofwel naar OVH gaan en je eigen virtuele IVR opstellen? WeePee doet dit naar het schijnt ook, maar zonder fancy interface als OVH.
Door die onduidelijkheid bij WeePee en de hoge kosten die ze daarvoor vroegen zijn we naar OVH gegaan.

We hebben dus ipv een IVR een 'file d'appels' ingeschakeld, eerst krijgt de beller een welkombericht te horen, en meteen daarna wachtmuziek terwijl de telefoons en gsm's simultaan rinkelen, de eerste die de oproep aanneemt heeft de oproep en de andere telefoons stoppen dan met rinkelen.
Wanneer we gesloten zijn krijgt de beller direct een bericht te horen dat we gesloten zijn, indien alle lijnen bezet of onbeschikbaar zouden zijn krijgt de beller een bericht te horen en kan hij een bericht nalaten op de voicemail.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik weet idd niet of ik nog een analoge centrale zou zetten.
Ik zit met exact dezelfde vraag van een kameraad.

Ik denk toch dat ik hem ga aanraden om voip te gaan.
Hij wil dan wel perse zijn vaste telenet lijn integreren, maar daar moet toch een analoog-voip converter voor bestaan hoop ik (een beetje gek aangezien telenet voip tot de modem is, maar zolang we er niet rechtstreeks aankunnen...).

Het wordt wel een wat gek zicht als je de voip lijn van telenet, die analoog uit de modem komt, terug naar voip converteert, de centrale instuurt, en aan de uitgang van de centrale terug met ata's naar analoog converteert voor de bestaande toestellen.
Misschien zijn er voip centrales die ook analoge in/outs hebben (hybride oplossingen)?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

En wat is er verkeerd aan een analoge telefooncentrale?
Als de gebruiker
  • - zijn vaste telenet lijn wil integreren (en deze zijn behoeftes dekt).
    - zijn bestaande (analoge) toestellen verder wil gebruiken
dan is een gewone analoge telefooncentrale toch de meest robuste oplossing?

Analoog converteren naar VoiP, en dan terug met ATA's terug converteren naar analoog, is niet alleen een "gek zicht", maar technisch gezien een gekke oplossing. En voor een niet-kenner is het "programmeren" van een analoge centrale nog stukken gemakkelijker dan een VoIP oplossing implementeren

De meeste eenvoudige analoge centrales hebben 2 analoge buitenlijnen, 4-8 binnenposten, aansluiting voor een deurparlofoon, CLIP, ...
Indien zijn telefoniebehoeftes uitbreiden, kan hij op zijn Telenet modem een 2de lijn activeren, en die ook aan zijn centrale aansluiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik had erbij moeten vertellen: in mijn geval gaat het om een beginnend hobbyist (die intussen ook al een patch panel, een managed switch, een modem only, etc...) heeft gestoken en wat wil "prullen", maar tegelijk ook de bestaande lijn behouden want die wordt gedeeld. Dan vind ik het niet slim om nog analoog te gaan werken.

In een gewone productie omgeving zoals bij OP zou ik alleszins niet té veel geld uitgeven aan een analoge centrale.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

ITnetadmin schreef:Misschien zijn er voip centrales die ook analoge in/outs hebben (hybride oplossingen)?
In zo'n geval gebruik ik al vlug een FritzBox. Dit is eigenlijk een kleine performante telefooncentrale.

Buiten de functies als VDSL2 modem, router, NAS, enz. zijn de telefonie mogelijkheden:
  • - aan te sluiten op een vaste lijn (één analoge lijn, of een ISDN lijn).
    - mogelijkheid voor het configureren van aparte SIP accounts (max 20), en SIP trunks.
    - aansluiten van 2 analoge telefoontoestellen.
    - interne ISDN bus (aansluiten van een ISDN PBX, of ISDN toestellen (max 8 denk ik).
    - DECT basis: je kan je bestaande (GAP) DECT toestellen op registreren (max 6).
    - SIP server: je kan tot 8 IP telefoons, Softphones of GSM's met de Fritz!App aansluiten.
    - 5 programeerbare antwoordapparaten
Wat je dus zocht: een kleine voip centrale met analoge in/outs ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik geef het alvast door; tis alleszins eleganter dan nodeloze conversies.
Het zal er wss wat van afhangen hoeveel "speeltuin" gehalte het geheel moet/mag hebben :-)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”