Hallo,
Ik heb al een tijdje de DLink DIR-850L router.
Deze is via een lan kabel aangesloten op de telenet router.
Deze lan kabel is aangesloten op een lan poort van de dlink (en dus niet de wan poort).
DHCP van de router staat uit en ik heb hem zelf een ip gegeven (192.168.0.10).
Al sinds de installatie heb ik er problemen mee.
Bijna altijd krijgen de toestellen die ik aansluit op de router (zowel wifi als lan) een ip adres 192.168.1.x
Wat heel raar is, want de dhcp van de dlink staat uit.
Ik heb nu alle toestellen een vast ip gegeven (192.168.0.x),
en dan werkt alles prima.
Maar probleem is dat als er iemand komt die wifi nodig heeft, moet ik hem ook een vast ip geven.
Wat niet echt handig is.
Dus nu is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen?
De router in een andere range zetten is geen optie want mijn pc hangt aan de router,
maar mijn nas aan de telenet router. En dan kunnen die niet meer communiceren.
En de digicorder hangt ook aan de router.
eigen router achter Telenet router
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat heeft er echt niets mee te maken.pommeke schreef:De router in een andere range zetten is geen optie want mijn pc hangt aan de router,
maar mijn nas aan de telenet router. En dan kunnen die niet meer communiceren.
Je gebruikt de D-Link als switch (niet als router), het eigen IP adres van de D-Link maakt hier absoluut niets uit.
Alle apparaten van je netwerk kunnen onderling communiceren, of ze nu aangesloten via de Telenet HGW of via de D-Link.
De enige reden om jouw D-Link ook een IP adres te geven in het zelfde subnet, is om gemakkelijk aan de web interface van de router te geraken.
Je hebt dus duidelijk iets verkeerd gedaanpommeke schreef:Bijna altijd krijgen de toestellen die ik aansluit op de router (zowel wifi als lan) een ip adres 192.168.1.x
Wat heel raar is, want de dhcp van de dlink staat uit.
Ben je zeker dat je het LAN IP adres gewijzigd hebt, en de DHCP op de LAN kant van de router hebt uitgezet?
En niet de WAN kant? (Setup > Network settings > Router settings)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Eerst uitvissen waar die 192.168.1.x vandaan komt.pommeke schreef:Dus nu is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen?
Simpelste oplossing is natuurlijk slechts één router gebruiken als je zulke IP-problemen wil vermijden.
-
- Moderator
Kontroleer ook eens in "Mijn telenet" welk IP adres je HGW heeft (normaal 192.168.0.1). Misschien is dit gewijzigd naar 192.168.1.1 en krijgt jouw netwerk via de HGW 192.168.1.xxx adressen ?
In dat geval is er geen probleem, je moet dan alleen ook jouw D-Link in hetzelfde subnet steken
In dat geval is er geen probleem, je moet dan alleen ook jouw D-Link in hetzelfde subnet steken
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
philippe_d schreef:Kontroleer ook eens in "Mijn telenet" welk IP adres je HGW heeft (normaal 192.168.0.1). Misschien is dit gewijzigd naar 192.168.1.1 en krijgt jouw netwerk via de HGW 192.168.1.xxx adressen ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Dus jouw DLink DIR-850L dient enkel als accesspoint/ switch? Welke model van Telenet router heb je?
Verbinden via LAN (niet WAN) en DHCP op de DLINK uitzetten is correct. Ook DNSrelay mag je uitschakelen. Niet vergeten en eigen IP adres te geven aan de DLINK (zoals je reeds gedaan had).
Heb je ook de gateway (IP adres telenet router, 192.168.0.1 als ik mij niet vergis) en subnet (255.255.255.0 dacht ik bij telenet) correct ingegeven?
Als ik de handleiding mag geloven dan is de standaard IP range van de DLINK overigens 192.168.0.XXX waardoor ik toch geloof in ergens een foutieve instelling of fout ingestelde range. Of zou je nog een Telenet router hebben die in de 192.168.1.XXX range opereert?
Overigens zie ik niet echt het probleem om in een ander subdomain te gebruiken voor gasten, die hoeven toch niet aan jouw NAS? Je zou ook een guess-wifi kunnen opzetten in de DLINK trouwens.
Edit: Philippe was me voor. Je hebt toevallig ook geen DHCP aanstaan op jouw PC of NAS he?
Verbinden via LAN (niet WAN) en DHCP op de DLINK uitzetten is correct. Ook DNSrelay mag je uitschakelen. Niet vergeten en eigen IP adres te geven aan de DLINK (zoals je reeds gedaan had).
Heb je ook de gateway (IP adres telenet router, 192.168.0.1 als ik mij niet vergis) en subnet (255.255.255.0 dacht ik bij telenet) correct ingegeven?
Als ik de handleiding mag geloven dan is de standaard IP range van de DLINK overigens 192.168.0.XXX waardoor ik toch geloof in ergens een foutieve instelling of fout ingestelde range. Of zou je nog een Telenet router hebben die in de 192.168.1.XXX range opereert?
Overigens zie ik niet echt het probleem om in een ander subdomain te gebruiken voor gasten, die hoeven toch niet aan jouw NAS? Je zou ook een guess-wifi kunnen opzetten in de DLINK trouwens.
Edit: Philippe was me voor. Je hebt toevallig ook geen DHCP aanstaan op jouw PC of NAS he?
-
- Moderator
Dat ziet er nochtans 100% correct uit.pommeke schreef:
De enige manier om "op zoek" te gaan naar een mogelijke oorzaak is alle apparaten loskoppelen (NAS, digicorder, PC, TV) en dan eens met je smartphone in te loggen
- - op de Telenet HGW
- op de D-link
Dan terug één voor één de apparaten aansluiten, en de test telkens opnieuw te doen.
Nee, zo werkt het niet. Je kan de Telenet modem niet als switch configureren. De Telenet modem is jouw internet gateway.nete schreef:Kijk ik hier over iets ? Ik heb in zo'n geval al dikwijls gelezen: Telenet modem in de instellingen hem als switch configureren en dan je eigen router als enige "router" gebruiken.
je moet je eigen router als switch configureren, en de Telenet HGW als router gebruiken.
In sommige landen (Duitsland, Nederland) kan je de kabelmodem in bridge zetten.
Hierbij wordt de WiFi uitgeschakeld, en kan je de modem gebruiken als een "modem-only". Dan kan je de eigen wel als enige "router" gebruiken.
Telenet voorziet deze optie (nog) niet .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Nee hoor, TS heeft gelijk in deze.nete schreef:Kijk ik hier over iets ? Ik heb in zo'n geval al dikwijls gelezen: Telenet modem in de instellingen hem als switch configureren en dan je eigen router als enige "router" gebruiken.
Hoe zou je de telenet modem om te beginnen als switch instellen? Dat ding is zo dicht getimmerd als het maar kan.
Aan de TS:
Je instellingen zien er correct uit, dus dat is spijtig...
Iets waar ik nog kan opkomen is: er zit toevallig geen ander device in je netwerk die optreedt als DHCP server?
Iemand die je wifi code gevonden heeft, en je zo wilt pesten bijvoorbeeld?
Raar is wel dat het ook niet altijd is.philippe_d schreef: Dat ziet er nochtans 100% correct uit.
De enige manier om "op zoek" te gaan naar een mogelijke oorzaak is alle apparaten loskoppelen (NAS, digicorder, PC, TV) en dan eens met je smartphone in te loggenen in beide gevallen kijken welk IP adres je krijgt, en of je internet hebt (via WiFi - zet mobiel internet via 3G/4G uit).
- - op de Telenet HGW
- op de D-link
Dan terug één voor één de apparaten aansluiten, en de test telkens opnieuw te doen.
Soms krijg je ik een 192.168.0.x adres, soms 192.168.1.x
Voor zo ver ik weet niet.blaatpraat schreef: Aan de TS:
Je instellingen zien er correct uit, dus dat is spijtig...
Iets waar ik nog kan opkomen is: er zit toevallig geen ander device in je netwerk die optreedt als DHCP server?
Iemand die je wifi code gevonden heeft, en je zo wilt pesten bijvoorbeeld?
Of het moest de digicorder zijn.
Zal alles nog eens afgaan.
De problemen zijn al van in het begin, dus ik denk niet dat iemand mij gehackt heeft.
Ik heb nog een Linksys E4200 van een collega liggen.
Is mss een optie om die in plaats van de dlink te zetten.
Maar die moet via internet geconfigureerd worden.
Een collega van mij zegt dat hij die altijd gebruikt heeft met de wan aangesloten op zijn telenet router.
Is mss een optie om die in plaats van de dlink te zetten.
Maar die moet via internet geconfigureerd worden.
Een collega van mij zegt dat hij die altijd gebruikt heeft met de wan aangesloten op zijn telenet router.
Is helaas niet mogelijk.skynetrvd schreef:hang de digirecorder eens rechtstreeks aan de modem van telenet
Telenet modem is in garage, digicorder in living.
Heb maar 1 lan kabel liggen naar de living en heb geen power lan's meer liggen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
om te testen kan je toch tijdelijk een ethernet kabel leggen, zo geraak je vooruit in je zoektocht naar de fout/oplossingpommeke schreef:Is helaas niet mogelijk.skynetrvd schreef:hang de digirecorder eens rechtstreeks aan de modem van telenet
Telenet modem is in garage, digicorder in living.
Heb maar 1 lan kabel liggen naar de living en heb geen power lan's meer liggen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dan heb je dus duidelijk nog een ongewenste DCHP server actief op je netwerk.pommeke schreef:Soms krijg je ik een 192.168.0.x adres, soms 192.168.1.x
Op basis van je schema kan dat enkel de DLink zijn... ben je zeker dat de DHCP server daar UIT staat ?
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
Volgens de screenshot die de TS toonde is de dhcp-server vd DLINK uit. Sommige NASsen hebben dergelijke netwerkfuncties, misschien daar eens gaan kijken.
Anders zou ik eens ALLES uitschakelen of afkoppelen en één voor één opnieuw opstarten of verbinden. Zo zou je normaal gezien de schuldige moeten tegenkomen....
Anders zou ik eens ALLES uitschakelen of afkoppelen en één voor één opnieuw opstarten of verbinden. Zo zou je normaal gezien de schuldige moeten tegenkomen....
NASserialchiller schreef:Volgens de screenshot die de TS toonde is de dhcp-server vd DLINK uit. Sommige NASsen hebben dergelijke netwerkfuncties, misschien daar eens gaan kijken.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Op het device waar je het foutieve IP-adres krijgt kijk je wat je DHCP server is via "ipconfig /all".
Deze zoek je op via het commando "arp -a" ... en dan heb je het MAC adres van de schuldige.
Deze zoek je op via het commando "arp -a" ... en dan heb je het MAC adres van de schuldige.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Bij VOO is dit dus een mogelijkheid. Was dat bij Mobistar een tijdje ook niet zo?philippe_d schreef:
In sommige landen (Duitsland, Nederland, Wallonië) kan je de kabelmodem in bridge zetten.
Hierbij wordt de WiFi uitgeschakeld, en kan je de modem gebruiken als een "modem-only". Dan kan je de eigen wel als enige "router" gebruiken.
Bij Telenet moet je een pro abonnement hebben voor Modem only, of vergis ik mij?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Nee, je moet gewoon hard genoeg zagen in sommige gevallen. Bij mij lukte het omdat ik klaagde over de stabiliteit van de telenet wifi. Blijkbaar zijn daar toch problemen mee want erna gingen ze akkoord om een modem only te leveren.road rebel schreef:Bij VOO is dit dus een mogelijkheid. Was dat bij Mobistar een tijdje ook niet zo?philippe_d schreef:
In sommige landen (Duitsland, Nederland, Wallonië) kan je de kabelmodem in bridge zetten.
Bij Telenet moet je een pro abonnement hebben voor Modem only, of vergis ik mij?
Ze hebben liever hun gewone modem omdat ze dan meer controle hebben denk ik.
Dankzij dit heb ik de oplossing gevonden (denk ik)r2504 schreef:Op het device waar je het foutieve IP-adres krijgt kijk je wat je DHCP server is via "ipconfig /all".
Mijn pc effe terug op dhcp gezet.
Ik kreeg direct een 192.168.1.x adres.
Dan het mac adres van de "schuldige" gevonden.
Na lang zoeken heb ik een "vergeten" routertje gevonden boven.
Die daar al een tijdje staat omdat er boven ook een slechte wifi verbinding was.
Met die gevonden te hebben wist ik terug dat ik die toen maar snel snel heb aangesloten zonder te configureren.
Effe op ingelogd (met 192.168.1.1 want da had ik gevonden via de ipconfig /all).
En ja hoor, ip was dus 192.168.1.1 en dhcp stond aan.
Heb hem nu naar 192.168.0.2 gezet en dhcp uit.
En tot nu toe heb ik op geen enkel toestel een 192.168.1 adres meer gekregen.
OEF
Bedankt allemaal!