surfen is traag, downloaden gaat snel

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Sigiswald
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2011, 10:08
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Enkele dagen geleden hebben ze van Telenet mijn modem vervangen door een nieuw model (zo'n witte AC modem:24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)).
Als ik grote files ga downloaden (+1G met UTP-kabel) en ik bekijk mijn downloadsnelheid, dan is die mooi 190.8 mb/s (dat is prima voor mijn Fibernet XL shake abonnement, en dat is het ook altijd geweest voorheen).
Maar 'surfen' - in de zin van 'web pagina's openen' gaat merkelijk trager dan voorheen. En dit is getest in meerdere browsers vanop meerdere (snelle, recente) computers. En uiteraard test ik vanaf computers die rechtstreeks met UTP-kabel in de modem zitten.
Het gaat opvallend trager bij pagina's met 'plaatjes' (remember the 90's en foto's bekijken op een webpagina met inbelmodem? -lijntje per lijntje - al is het niet altijd zo erg). Zelfs een site als zita.be doet er 10 seconden over om volledig te laden. En zelfs google.be duurt soms enkele seconden alvorens die in scherm verschijnt. Of klikken op een link in Facebook die een hln.be artikel opent duurt opmerkelijk langer dan voorheen.
1) Heeft iemand gelijkaardige ervaring met de nieuwe modems?
2) Hoe kan ik dit objectief meten, is er een tool die naar verschillende pagina's hopt en een surfsnelheid meet? (LET OP: dit is dus geen speedtest.net of dergelijke, het downloaden van grote files gaat vlot)
3) Hoe leg ik dit aan Telenet uit? Zodat ze terug een oude modem komen hangen?

alle input is welkom.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Heb je al eens een andere DNS server ingesteld ? bv een google of een opendns ?
Steven Seagull
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2005, 10:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Moest DNS een probleem zijn dan zou iedereen bij TN hier last van ondervinden.

Je kan dit trouwens eenvoudig testen door een command line te openen en volgende commando's in te geven;

- ipconfig /flushdns
- ping www.hln.be

Als je dan merkt dat de ping (de tijd tot het zien van het IP-adres) even traag is dan is het een potentieel DNS probleem.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Netwerk drivers al geupdate?
wmsyap
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2015, 21:36
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb dezelfde probleem. Ik overstappen van Proximus en ik voel dat surfing is soms traag. Maar download is heel snel. Ik heb ook de AC router. Dezeflde met andere DNS (google of openDNS).
wmsyap
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mei 2015, 21:36
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb een gebruikt N modem CH6643E, kan ik veranderen voor testen? Hoe?
Steven Seagull
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2005, 10:45
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:Moest DNS een probleem zijn dan zou iedereen bij TN hier last van ondervinden.

Je kan dit trouwens eenvoudig testen door een command line te openen en volgende commando's in te geven;

- ipconfig /flushdns
- ping http://www.hln.be

Als je dan merkt dat de ping (de tijd tot het zien van het IP-adres) even traag is dan is het een potentieel DNS probleem.
Niet alle routers werken even vlekkeloos als men zou verwachten.
Ik ben het bijvoorbeeld al vaak tegengekomen bij goedkopere routertjes bij vrienden en kenissen dat die de DNS servers van telenet (die automatisch zouden gebruikt moeten worden als je niet manueel een dns instelt), gewoon helemaal niet lijkt aan te spreken.
Kan je flushen zoveel je wil, dat werkt gewoon niet.
Als je dan een opendns of googledns gaat instellen, werkt het weer wel allemaal.
Is dit te wijten aan telenet? Nee, hoogstwaarschijnlijk niet.
Is het onmogelijk omdat anders het ganse land er last van zou hebben? Nee, ook niet.

Also: hln is een rioolkrant! ;-)
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Het gaat hier ook over de modemrouter van TLN zelf, de zogenaamde HGW (homegateways)
Google DNS'en gebruiken lost trouwens niets op, wellicht ligt het aan de toestellen zelf.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Steven Seagull schreef:Kan je flushen zoveel je wil, dat werkt gewoon niet.
Flushen heeft hier de bedoeling z'n DNS cache te clearen zodat hij terug moet gaan resolven.

Maw. zo kan je kijken of een resolve het probleem is of niet... al zou me dat verbazen.
Steven Seagull schreef:Also: hln is een rioolkrant! ;-)
Offtopic... tijdens de aanslagen bleek die rioolkrant wel betere info te geven en lag ze niet constant plat in tegenstelling tot De Standaard.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Als dat probleem zich voordoet bij verschillende mensen na het swappen van de modem, wat zou het dan een DNS issue zijn...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik geloof ook niet dat het een DNS issue is... wel een firmware probleem met de nieuwe witte modems.

Het is niet het eerste probleem dat ik erover lees.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Gewoon toestel omruilen voor ander model en hopen dat het opgelost is.
Ik vermoed dat er nog andere modellen zijn dan de witte met AC wifi.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 11 keer

Installeer wireshark, maak een korte dump waarbij je de pagina opent, en zet die dump ter download.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sinister schreef:Ik vermoed dat er nog andere modellen zijn dan de witte met AC wifi.
Nee, de witte is hun nieuwste en enige met 802.11ac
Sigiswald
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2011, 10:08
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Bedankt voor de reacties.
DNS is/was niet het probleem. Of ik nu 8.8.8.8 gebruik of mijn eigen Linux DNS servers, dat ging allemaal even traag.
Maar plots viel de kabeldistributie uit in de hele straat. Na 3 uur hadden we terug internet/tv/telefoon en nu lijkt het euvel verholpen.
(En hln was een heel goed typevoorbeeld omdat die tot meer dan 600 links moet openen per pagina, dus het probleem was hier beter zichtbaar).
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Dan zou het mss te maken hebben met de grote netwerf, dat de modems pas juist functioneren na het updaten van de nodes?
lugho
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:12
Bedankt: 2 keer

Bij mij hier net hetzelfde. De technicus die die modem heeft geïnstalleerd zei dat er een paar firmware problemen waren en dat een hard reboot zou kunnen helpen. Ze zijn blijkbaar aan een verbeterde firmware bezig, maar ze mogen er wel een beetje haast bij maken.

Dat het maar vlug moge voorbij zijn.

EDIT: Ik heb dus een hard reset van de modem gedaan, en nu gaat het beter. De laadtijden zijn beter en ook verbinding maken met Wi-Fi gaat sneller.
Laatst gewijzigd door lugho op 09 apr 2016, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

De witte modem heeft ook het probleem dat deze standaard 40 mhz kanalen gebruikt , als er een stoorbron is in de buurt zoals een radar detector (meestal kanaal 7-11), mag je al bij zijn dat je een ip kan krijgen, al de rest lukt niet meer.

met 20mhz kanalen zou je dit nog kunnen omzeilen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ikbenben
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2008, 00:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb sinds verleden week woensdag Whoppa en heb net hetzelfde probleem. Het is echter maar sinds eergisteren begonnen. Soms werkt alles vlekkeloos en soms volledig random laden de sites moeilijk of niet.

Ik heb de nieuwe witte modem en een Devolo 1200 + wifi powerline. De powerline heb ik net de laatste nieuwe firmware opgezet en het heeft niets opgelost.

Wat ik uit eerdere reacties kan afleiden is dat een nieuwere firmware van de modem eventueel het probleem zou kunnen oplossen. Dan maar hierop wachten zeker? Krijg je daar melding van?

Of eventueel de modem resetten? Ben ik dan alles kwijt van instellingen? Ik heb zelf niets aangepast buiten een nieuw wachtwoord.
Telenet Whoppa | Devolo 1200 + Wifi | Devolo 650 + triple

Afbeelding
lugho
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:12
Bedankt: 2 keer

ikbenben schreef:Ik heb sinds verleden week woensdag Whoppa en heb net hetzelfde probleem. Het is echter maar sinds eergisteren begonnen. Soms werkt alles vlekkeloos en soms volledig random laden de sites moeilijk of niet.

Ik heb de nieuwe witte modem en een Devolo 1200 + wifi powerline. De powerline heb ik net de laatste nieuwe firmware opgezet en het heeft niets opgelost.

Wat ik uit eerdere reacties kan afleiden is dat een nieuwere firmware van de modem eventueel het probleem zou kunnen oplossen. Dan maar hierop wachten zeker? Krijg je daar melding van?

Of eventueel de modem resetten? Ben ik dan alles kwijt van instellingen? Ik heb zelf niets aangepast buiten een nieuw wachtwoord.
Ik heb de elektriciteit van de modem gehaald en ik ben niets van instellingen kwijt, dus geen probleem.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

precies veel problemen met die nieuwe modems heb die zwarte nog zoals de meeste die nog hebben en heb zelden problemen
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
moloko
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2005, 12:20

Hier ook die nieuwe witte modem.Elke morgen tijdens mijne koffie zet ik de modem met de schakelaar uit en aan.Dan heb ik terug een dag snel internet.De dag erna terug slow-motion internet.Ik doe dus een soft reset.
Hopelijk vlug een nieuwe firmware,maar ik wacht toch al een 3 maand.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Vandaag kaartje in de bus... volgende week een week lang grote netwerf in de straat met veel camionetten, hoogtewerkers etc, in principe een hele week overdag geen internet telefoon en televisie, minsytens 2 volle dagen niet maar..

GEEN COMPENSATIE en als zelfstandige moet je maar je plan trekken, stelde voor dat ze ons een 4G router of minstens 3G router, al was het maar in bruikleen ter beschikking stelden, met onbeperkte data van Mobistar vooralsnog, kreeg ik een grote NJET, zelfs geen compensatie, maar betaal ne keer 1 dag telaat, patat 8 euro erbij...
ze vinden dit de normaalste zaak, de grote netwerf en de klant moet maar buigen en betalen...trouwens voor het basis internet van 25 euro tegen woordig krijg je ook al niet veel download en upload meer, snelheid is veel achteruitgegaan, bij Proximus veel meer voor dat zelfde bedrag en hoorde dat je daar wel een stick met mobiel internet krijgt bij aangekondigde werkzaamheden...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heb je een business abonnement ?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

En maar klagen terwijl ze particulier abonnement hebben :roll:
Internet: Telenet Whoppa 200/12Mbps + Proximus VDSL2 (50/4)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

dat doe er niet toe, ook voor de business abonnementen just vant zelfde , trouwens een whoppa kan perfect op een business en vise versa, prijzen voor particulier en business liggen ook in dezelfde lijn, is enkel een andere venootschap en andere administratie die de afhandeling doet...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een Whoppa is een consumenten abonnement... ook als jij dat neemt als bedrijf.

Trouwens wil je geen downtime dan moet je abonnementen nemen met SLA's (en dan weet je wat je zal betalen).

Bij Proximus heb je trouwens ook geen SLA's.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

maakt me eerlijk gezegd niet veel uit wie er wat over denkt , vind het gewoon niet kunnen, net zoals er geen UPS in de straatkasten zitten,
tegenwoordig moet de klant enkel maar zich blauw betalen en zelf alles oplossen, ik heb een internet start als backup voor Telenet, maar dat is voor een korte panne niet voor meerdere dagen, heb er nu nog een Mobistar 4G internet easy home bijgenomen ook, had Wireless Belgie ook als backup maar door het wegvallen van Kortrijk geen verbinding meer met de backbone en nog geen weet van een oplossing...of zelf weer wifi straalverbinding opzetten naar andere straat...

Trouwens voor de SLA betaal je heel veel geld en wat heb je meer dan bij een consumentenabonnement, een snellere support, maar in deze maakt het niks uit... zal wel nadien eens ferm op tafel buisen en mijn extra kosten allemaal verhalen in meerdere maanden gratis abonnement, is vroeger ook nog gelukt, maar lastig dat het altijd zo moet, het kan anders, maar de wil is er gewoon niet...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

laroyj schreef:in principe een hele week overdag geen internet telefoon en televisie, minsytens 2 volle dagen niet maar..
Over het algemeen valt dat trouwens mee... heb ook al dergelijke berichten gehad en uiteindelijk was het nog geen 10 minuten.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Sigiswald schreef: Maar 'surfen' - in de zin van 'web pagina's openen' gaat merkelijk trager dan voorheen. En dit is getest in meerdere browsers vanop meerdere (snelle, recente) computers. En uiteraard test ik vanaf computers die rechtstreeks met UTP-kabel in de modem zitten.
Het gaat opvallend trager bij pagina's met 'plaatjes' (remember the 90's en foto's bekijken op een webpagina met inbelmodem? -lijntje per lijntje - al is het niet altijd zo erg). Zelfs een site als zita.be doet er 10 seconden over om volledig te laden. En zelfs google.be duurt soms enkele seconden

alle input is welkom.
Ik heb exact dezelfde problemen gehad als jou. Nieuwe modem --> Pagina's openen laat op zich wachten, maar geen enkel probleem met de snelheid. Sinds deze week daarentegen lijkt het probleem van de baan te zijn. Geen reboot meer nodig om pagina's met de gewenste snelheid te openen. Heb jij dezelfde ervaring op dit moment?
omega
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2016, 00:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Is het probleem met die witte modem ondertussen volledig opgelost? Laden pagina's gewoon? Moet je die modem nog 's ochtends rebooten?

Surf je trouwens via LAN kabel of draadloos?

Indien opgelost, wat heb je ervoor moeten doen? Hoe krijg je de laatste firmware binnen?

Ook, welke snelheden krijg je via LAN en draadloos? (gebruik MByte of mbit om verwarring te vermijden)

Ben aan 't overwegen te upgraden naar whop waarbij ik dan zo'n nieuwe witte modem vermoedelijk zal krijgen (heb nu nog basicnet met oude modem die fibernet niet aankan) dus wil weten of daar nog problemen mee zijn?

Alvast bedankt voor alle feedback!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Voor zover ik hier lees zijn de "witte modem" problemen ondertussen volledig opgelost.
omega
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2016, 00:09
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bedankt voor de reply r2504. Kunnen ook de anderen met deze witte modem (docsis 3.1? als ik juist ben) bevestigen of alle problemen opgelost zijn (traag laden pagina's, elke dag rebooten nodig etc..)?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

omega schreef:Bedankt voor de reply r2504. Kunnen ook de anderen met deze witte modem (docsis 3.1? als ik juist ben) bevestigen of alle problemen opgelost zijn (traag laden pagina's, elke dag rebooten nodig etc..)?
Geen problemen meer sinds mijn laatste bericht. Die week had Telenet ook naar iedereen de update uitgestuurd en zou iedereen die gehad moeten hebben.
clvictor
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb weer hetzelfde probleem. Downloaden gaat aan meer dan 190Mb, maar eender welke pagina openen duurt minstens 5 seconden.
Een modem reset helpt gedurende enkele uren, maar dan is het weer prijs.

Heeft nog iemand dit gemerkt? Ik hoop dat iemand een oplossing heeft wat dit is werkelijk irritant.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Ja heb dat precies ook voor de laatste dagen.

Het is de connectie naar de pagina dat lang duurt, dan binnen de seconde haalt die alles binnen.

Lijkt dus alsof de URL niet gevonden zal worden.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Klinkt als een DNS-probleem.
Misschien eens proberen met een andere DNS-server?
Computer(k)nul
clvictor
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:53
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

De situatie is identiek met de DNS-servers van Google.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

firewall, antivirus eens uitzetten?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”