Eigen NAS samenstellen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd aan het zoeken om een eigen NAS samen te stellen om vanop de NAS met virtualbox te kunnen werken. Nu doe ik dit via mijn PC via virtualbox met de .vdi bestanden op mijn NAS maar dit werkt zeer traag omwille dat er steeds datatrafiek is tussen mijn nas en pc. Nu ben ik al enige tijd met het idee aan het spelen om mijn eigen NAS samen te stellen met een pc dat ik via 2dehands zou kopen, zou hier xpenology willen opzetten of iets dergelijk. Maar weet niet goed welke processor, moederbord ed ik nodig zou hebben. zou om vlot te werken met VM's iets van een 8gb ram steken. Iemand die hier wat kennis over heeft en mij wat tips kan geven.

Alvast merci
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Lees dit topic eens door:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... =xpenology

'k Ben uiteindelijk gegaan voor:
Supermicro X10SLL+-F-O LGA1150 (180 €) + I3-4150 (met AES-NI) (107€) + 16 GB ECC ram (150€) + kast (xx €) + power supply (xx €) = +- 590€
-> voordeel: zou zuinig moeten zijn + voldoet aan alle vereisten (CPU heeft ook AES-NI) (behalve de toch niet te dure vereiste).


En daar dus xpenology op. Super tevreden van.
En draaien vanalle services op (ik weet het, normaal dient een nas daar niet voor, maar nu moet er maar 1 pc aanstaan en dus maar 1 keer energieverbruik en de CPU kan het gerust aan (Docker is super).)

Misschien wel voor een I5 gaan als je wil prullen met virtualisatie?
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Alvast bedankt direct eens lezen. :)
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Was nu maar even aan het denken als ik nu gewoon op 2dehands een afgeschreven pc kan vinden voor een schappelijke prijs.

bv met deze specificaties:

• Processor Intel Core i5-2400 3,1 Ghz , turboboost à 3,4 ghz / 6Mo cache
• 4 GB ram geheugen DDR3 uitbreidbaar tot 16 GB
• Harde schijf 500 GB 7200 RPM
• Intel HD Graphics 2000 met Display Port / HDMI
• 8 x USB 2.0 poorten , Audio in & out , RS-232

Zou dit ook gaan?
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Hier ook xpenology draaien op een oude bhaalubox. Zeer tevreden over.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Wuter schreef:Was nu maar even aan het denken als ik nu gewoon op 2dehands een afgeschreven pc kan vinden voor een schappelijke prijs.
Zou dit ook gaan?
Als je denkt dat die i5 sterk genoeg wel, maar vooral prijzen nakijken voor die pc zou ik niet meer dan +- 120-140 euro geven.

Als je niet ver van Nederland woont kijk op tweakers.net, daar vind je mensen die weten wat de spullen die ze hebben waard zijn. En je vind er ook betere deals. 2dehands is verschrikkelijk voor pc's: pc's genoeg maar de specs? Daar moet je naar raden. En als je dan eindelijk de specs hebt ... Een pentium 4, 512mb ram,... Voor 100 euro. Natuurlijk zijn er ook goede mensen maar tweakers is veel handiger om te vinden wat je zoekt binnen je budget.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

In de afweging van tweedehands/ietwat ouders spullen. Stroomverbruik is meestal nog wel wat tegenover nieuwer en zuinigers spul. Als je je NAS 24/7 aan hebt staan kan dat over de jaren heen al beginnen tellen. (en is tweedehands misschien niet meer goedkoper dan nieuw)
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Intel nuc 16 gb ram met freenas 4disks zfs filesystem.
plex media server running on virtualbox vm
imap mailserver 2 users running in vm
calibre server running on vm
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Stroomverbruik is meestal nog wel wat tegenover nieuwer en zuinigers spul. Als je je NAS 24/7 aan hebt staan kan dat over de jaren heen al beginnen tellen. (en is tweedehands misschien niet meer goedkoper dan nieuw)
M'n oude ALDI PC met PERC RAID controller en enkele disks gebruikte inderdaad zo'n 130 W. (1138 kWh per jaar - 239 euro)

Een recente Intel Xeon Server met Intel RAID controller en heel wat meer disken zit meestal rond de 98 W. (838 kWh per jaar - 176 euro)

Een PC-based NAS oplossing kost je dus wel wat electriciteit en centen per jaar (maar je doet er normaal wel wat meer mee dan een gewone NAS).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

De laatste paar jaren heeft Intel relatief veel werk gemaakt van IDLE power consumption. Sinds Sansy Brige (en jonger) is het zeer makkelijk om hoge performance te hebben met laag IDLE verbruik. Mijn Celeron G540 op een Intel DH77EB met 1 stickje 8GB ram en 3x 4TB HDD doet ongeveer 35watt IDLE achter een 300watt voeding.

Met te investeren in een efficiente low output voeding, een zuinig moederbord en CPU kan je soms veel besparen.

Een i5 2500 is nog vrij goed: http://www.anandtech.com/show/4083/the- ... -tested/21 Al is het maar het halve plaatje, want de chipsets die die CPU ondersteunen kunnen ook nog onzuinig zijn tegenover de opvolgers er van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:De laatste paar jaren heeft Intel relatief veel werk gemaakt van IDLE power consumption.
De vraag is of je daar gebruik van maakt als je dingen als VMWare Esxi gebruikt.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Op 9lives staat nog een 12 bay storage server te koop met xeon cpu, raid controller etc... Desnoods haal je die xeon kit eruit en plaats je zelf er iets zuinigs in met silent fans. Niet iedereen wil zo een rackmount ding, dus het is maar een tip.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Plaats reactie

Terug naar “Hardware”