Groter en beter wifi bereik

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 35 keer
Te Koop forum

Hallo,

Ik zou graag mijn wifi bereik thuis vergroten.
Mijn opstelling (sorry voor de slechte tekening):
001.jpg
de living:
Telenet Wireless Eurodocsis 3.0 modem met Whoppa
van de modem vertrekken 2 utp kabels:
utp kabel 1 (naar boven op de tekening) naar een TP-link SG1008D switch.
aan deze switch hangt mijn windows pc, synology nas en een Devolo dlan 200AVmini powerlan (PL1)
utp kabel 2 (naar onder op de tekening) naar een TP-link SG1005D switch.
aan deze switch hangt mijn digicorder (tv1) en xtreamer mediaplayer 1 (mp1)

de keuken:
Devolo dlan 200AVmini powerlan (PL2) met utp kabel naar xtreamer mediaplayer 2 (mp2)
de tv (tv2) hier is een oude waar we alleen content van de nas via de xtreamer mee bekijken. dus geen tv kanalen. utp van de living naar de keuken leggen zie ik niet zitten omdat ik hier huur en de muren wel heel dik zijn om door te boren. heel soms hapert de stream maar dit komt waarschijnlijk door de verouderde electrische bedrading waar de powerlan over moet maar het is doenbaar.

boven in slaapkamer 2 (SL2) Devolo dlan 200AVmini powerlan (PL3) met utp kabel naar de tv (tv3).
hier kijken we via de smart tv naar content van de nas en ook tv via coax (niet van digicorder want heb geen kaartje of digibox daar). hier ook geen utp van de modem om dezelfde reden als de keuken. ook hier hapert de stream soms, waarschijnlijk ook door de verouderde electrische bedrading maar het is doenbaar.

De wifi toestellen die ik heb zijn een iphone 6s plus, een ipad air 2 en een windows laptop. De wifi van de laptop gaat nu via 2.4ghz maar deze wil ik voorzien van een 5ghz usb stick zodat ik met al mijn toestellen van wifi 802.11ac 5ghz gebruik kan maken. De laptop wordt trouwens bijna alleen gebruikt in de keuken.

Probleem is nu dat ik in achteraan in de keuken (onderste helft op tekening) al mindere ontvangst heb en in de badkamer weinig en soms geen bereik heb.
Ook buiten op het terras en in de tuin (terras is waar ik nu (boven) getekend heb), valt het bereik soms tegen. Boven valt het nog mee maar valt de snelheid wat tegen.

Ik neem aan dat dit is omdat de telenet modem/router geen ac ondersteunt en het wifi bereik van dit toestel niet geweldig is, ook door de dikke muren en plafonds van het oude huis.
Ik was nu aan het denken om een router of een access point te plaatsen. De router kan ik dan best vlakbij mijn modem zetten denk ik? Ik had gedacht aan deze Asus RT-AC3200 voor een 250€.

Maar eigenlijk denk ik dat ik aan een access point genoeg heb want ik wil alleen maar mijn wifi bereik en snelheid vergroten, de rest van de mogelijkheden van een router heb ik niet nodig. Deze zou ik dan boven mijn tv (tv1) in de living kunnen zetten, op een meer centraal punt in het huis dus. De telenet modem staat al achter een stukje dikke muur in de living dus dit zou het signaal al een beetje kunnen blokkeren. Als ik hier een router bijzet, zou hij dus ook achter die muur komen te staan. Mijn iphone en ipad ondersteunen 5ghz en de laptop kan ik via usb hier van voorzien neem ik aan dus ik was aan het denken aan dit access point: Asus EA-AC87 voor een 130€. Deze ondersteunt alleen 5ghz maar dit zou dan voor mij geen probleem zijn.

Desnoods gebruik ik het draadloze 2,4ghz signaal van telenet tot ik voor de laptop een 5ghz oplossing hiervoor heb. Als usb stick voor de laptop dacht ik aan deze: Linksys WUSB6300 voor een 40€.

Uiteraard wil ik dan nog via dit "nieuwe" wifi netwerk mijn nas kunnen bereiken met mijn laptop, iphone en ipad. Kan ik eigenlijk aan mijn synology nas een vast ip geven zodat ik die altijd via dit ip kan bereiken binnen mijn netwerk. Ik sync bepaalde mappen van mijn pc en laptop met de nas maar het ip van de nas verandert soms als ik deze moet herstarten.

Wat denken jullie? Hopelijk kunnen jullie aan de tekening uit...

Bedankt voor de info!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

darkzero schreef:Ik was nu aan het denken om een router of een access point te plaatsen. De router kan ik dan best vlakbij mijn modem zetten denk ik? Ik had gedacht aan deze Asus RT-AC3200 voor een 250€. Maar eigenlijk denk ik dat ik aan een access point genoeg heb want ik wil alleen maar mijn wifi bereik en snelheid vergroten, de rest van de mogelijkheden van een router heb ik niet nodig.
Zoals je zelf al aangeeft heb je enkel een extra AP nodig.
darkzero schreef:ik was aan het denken aan dit access point: Asus EA-AC87 voor een 130€. Deze ondersteunt alleen 5ghz maar dit zou dan voor mij geen probleem zijn.
Toch wel spijtig... er zijn trouwens goedkopere AP's die wel 2.4 en 5 GHZ ondersteuning hebben... misschien toch eens wat testen lezen van bijvoorbeeld volgende toestellen https://www.coolblue.be/zoeken?categori ... relevantie
darkzero schreef:Kan ik eigenlijk aan mijn synology nas een vast ip geven zodat ik die altijd via dit ip kan bereiken binnen mijn netwerk.
Ja, geen probleem... en met een AP zal je hem ook overal kunnen bereiken.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

r2504 schreef: Toch wel spijtig... er zijn trouwens goedkopere AP's die wel 2.4 en 5 GHZ ondersteuning hebben... misschien toch eens wat testen lezen van bijvoorbeeld volgende toestellen https://www.coolblue.be/zoeken?categori ... relevantie
Heb ik gedaan. Heb reviews gelezen van meerdere toestellen en die asus wat ik aangaf komt er goed uit. Coolblue is trouwens 1 van mijn favoriete shops maar als ze het toestel wat ik nodig heb niet verkopen, bestel ik het wel ergens anders. Bij Coolblue zijn trouwens maar 4 van de 9 toestellen goedkoper dan de asus die ik aangaf en dan nog niet eens zo heel veel goedkoper...
Welke raad je dan aan? Ik wil dus een snellere oplossing dan de telenet modem/router maar vooral ook meer bereik. Liefst geen netgear trouwens want hier heb ik nogal slechte ervaring mee
r2504 schreef:
darkzero schreef:Kan ik eigenlijk aan mijn synology nas een vast ip geven zodat ik die altijd via dit ip kan bereiken binnen mijn netwerk.
Ja, geen probleem... en met een AP zal je hem ook overal kunnen bereiken.
hoe doe ik dit dan? is dit dan via mijn.telenet.be of in de instellingen van de synology? waar?
Laatst gewijzigd door darkzero 29 maa 2016, 13:17, in totaal 1 gewijzigd.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

En een Mikrotik hap ac (lite) ?
=> http://routerboard.com/RB962UiGS-5HacT2HnT
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

BertG3 schreef:En een Mikrotik hap ac (lite) ?
=> http://routerboard.com/RB962UiGS-5HacT2HnT
had ik ook al eens bekeken maar de snelheid valt binnen nogal tegen als het signaal door veel muren moest dacht ik? en ik heb ook maar een simpele AP nodig zonder al teveel opties
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

darkzero schreef:Welke raad je dan aan?
Ik gebruik Unifi's... totaal andere categorie.
darkzero schreef:hoe doe ik dit dan? is dit dan via mijn.telenet.be of in de instellingen van de synology? waar?
Een TN HGW kan geen static adressen uitdelen... je moet dit dus in je Synology doen.

Een statisch ip adres kan je in de DSM toekennen onder:

Configuratiescherm => Netwerk => Tabblad "Netwerkinterface" => Handmatige configuratie gebruiken.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Als je volledig op 5GHz ac wilt overstappen dan kan je voor weinig upgraden naar hoge snelheden met 2 Proximus TV-Bridges, die kan je instellen als acces point. Dan heb je voor 80 euro 2 high performance (4x4MiMo ac chipset, veel beter wordt het niet). De ac varianten hebben twee netwerkpoorten dus je kan die tussen TV en PLC adapters zetten. Echter zal de snelheid wel gelimiteerd worden door die PLC adapters.

Een andere, weliswaar duurdere, optie is de Unifi's die hier al genoemd zijn. Een AP-AC lite is +-100 euro. Opzich een mooiere oplossing want je hebt ook nog 2.4GHz, POE, beter design. Maar sneller op de 5GHz zal het zeker niet zijn.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

r2504 schreef:
darkzero schreef:Welke raad je dan aan?
Ik gebruik Unifi's... totaal andere categorie.
dat wit gaat hier echt wel afsteken in de living denk ik, de vrouw zal niet zo happy zijn :eek:
wat zijn de voordelen dan van zo'n unifi want de prijs is niet zoveel verschillend en de asus lijkt me sneller?
wat maakt de unifi's dan een andere categorie?
extra opties interesseren me dus niet gewoon een goed en snel draadloos signaal.
AndRo555 schreef: Als je volledig op 5GHz ac wilt overstappen dan kan je voor weinig upgraden naar hoge snelheden met 2 Proximus TV-Bridges, die kan je instellen als acces point. Dan heb je voor 80 euro 2 high performance (4x4MiMo ac chipset, veel beter wordt het niet). De ac varianten hebben twee netwerkpoorten dus je kan die tussen TV en PLC adapters zetten. Echter zal de snelheid wel gelimiteerd worden door die PLC adapters.
De gedachte aan "Proximus" alleen al doet me al de andere richting uitkijken. Ben weeral van Proximus van Telenet overgestapt omdat we er alleen maar problemen mee hadden. Die asus die ik aanhaalde heeft ook een bridge of ap functie en ook 4x4mimo ac.

Denk toch dat ik nog wat access points ga vergelijken eer ik de aankoop doe maar voorlopig ligt de keuze nog altijd bij die asus, tenzij me iemand er eentje kan aanraden die én sneller én goedkoper is met de testen erbij
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

In de laatste c't staat er een test van access points (in het Duits).
Als je wilt kan ik deze inscannen en mailen als je me je mail addres bezorgt via PB.

Ik heb deze test hier niet bij de hand maar ik dacht dat een ASUS en FritzBox goed scoorden

Johan
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

darkzero schreef:
AndRo555 schreef: Als je volledig op 5GHz ac wilt overstappen dan kan je voor weinig upgraden naar hoge snelheden met 2 Proximus TV-Bridges, die kan je instellen als acces point. Dan heb je voor 80 euro 2 high performance (4x4MiMo ac chipset, veel beter wordt het niet). De ac varianten hebben twee netwerkpoorten dus je kan die tussen TV en PLC adapters zetten. Echter zal de snelheid wel gelimiteerd worden door die PLC adapters.
De gedachte aan "Proximus" alleen al doet me al de andere richting uitkijken. Ben weeral van Proximus van Telenet overgestapt omdat we er alleen maar problemen mee hadden. Die asus die ik aanhaalde heeft ook een bridge of ap functie en ook 4x4mimo ac.

Denk toch dat ik nog wat access points ga vergelijken eer ik de aankoop doe maar voorlopig ligt de keuze nog altijd bij die asus, tenzij me iemand er eentje kan aanraden die én sneller én goedkoper is met de testen erbij
Wel ja Proximus heeft er amper iets mee te maken. Het zijn gewoon rebranded Technicolor (TG233 of TG234) apparaten waarin een standaard bordje met Quantenna 4x4 n/ac oplossing zit. Alleen dan voor een extreem scherpe prijs voor dergelijk wifi geweld.
Als je de nadelen (geen 2.4GHz, geen POE) niet erg vindt is er geen reden om dit links te laten, ook vooroordelen over proximus niet. Kans is groot dat als je een (heel) dure router (met 4x4 ac mimo) koopt dat er voor de 5GHz exact dezelfde hardware gebruikt wordt.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AndRo555 schreef: Wel ja Proximus heeft er amper iets mee te maken. Het zijn gewoon rebranded Technicolor (TG233 of TG234) apparaten waarin een standaard bordje met Quantenna 4x4 n/ac oplossing zit. Alleen dan voor een extreem scherpe prijs voor dergelijk wifi geweld.
Als je de nadelen (geen 2.4GHz, geen POE) niet erg vindt is er geen reden om dit links te laten, ook vooroordelen over proximus niet. Kans is groot dat als je een (heel) dure router (met 4x4 ac mimo) koopt dat er voor de 5GHz exact dezelfde hardware gebruikt wordt.
Dus er zit ook geen software of firmware van proximus op?
Technicolor komt me ook niet echt bekend voor?
Ik ga ook nog wachten op die test van Frank hierboven dan. Een router heb ik zowiezo niet nodig, wel een access point dus. ok die asus is net wat duurder maar ook niet gigantisch veel zoals een router. ik ga de kat toch nog effe uit de boom kijken denk ik
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Buiten een afbeelding van Belgacom is het de standaard chipset firmware afaik. Nog nooit gecrashed.
Het heeft ook de DFS kanalen, wat maakt dat je het 5GHz spectrum ten volle kan benutten.
Technicolor (net zoals sagem) is een OEM die veel voor providers modems en settop boxen maakt. (vergelijkbaar met een ZTE die telefoons voor providers maakt)
Screen Shot 2016-03-29 at 18.03.14.png
Screen Shot 2016-03-29 at 18.04.17.png
Screen Shot 2016-03-29 at 18.04.45.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AndRo555 schreef:De ac varianten hebben twee netwerkpoorten dus je kan die tussen TV en PLC adapters zetten.
Zijn er dan ook n-varianten?
Ik heb er zo maar eentje nodig dan die ik als access point instel? Bij Proximus zie ik dat het 50€ is maar je vindt ze al 2dehands op kapaza voor 25€ maar dit kan dan mogelijk een n-variant zijn?
http://www.kapaza.be/nl/li?w=3&q=proximus%20bridge&sp=1
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

TG233 is wifi n, TG234 is ac. De ac heeft twee netwerkpoorten, de n slechts 1. De twee poorten is handig als je achter de PLC je TV nog wilt aansluiten, anders heb je weer een extra switch nodig.
Online zijn ze 5o voor 1 of 80 voor twee op de Proximus site. Kan zijn dat dat nog de n variant is. In de proximus winkel kan je expliciet er een met twee poorten vragen.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AndRo555 schreef:TG233 is wifi n, TG234 is ac. De ac heeft twee netwerkpoorten, de n slechts 1. De twee poorten is handig als je achter de PLC je TV nog wilt aansluiten, anders heb je weer een extra switch nodig.
Online zijn ze 5o voor 1 of 80 voor twee op de Proximus site. Kan zijn dat dat nog de n variant is. In de proximus winkel kan je expliciet er een met twee poorten vragen.
Dus uiterlijk geen andere kenmerken? Op die foto's op kapaza is in ieder geval geen verschil te zien. Dan vraag ik dus gewoon naar een model met 2 lanpoorten want ik wil zowiezo ac.
2 poorten zijn voor mij zowiezo niet voldoende, mijn bedoeling was om 'm in de living bij de tv te plaatsen (zie tekening) dus verbinding van de telenet modem/router via utp, niet via plc.

maakt het dan uit hoe ik dit aansluit?
utp2 --> TP-link SG1005D switch ---> poort 1: digicoder, poort 2: xtreamer, poort 3: TG234
of
utp2 --> TG234 --> TP-link SG1005D switch --> poort 1: digicorder, poort 2: xtreamer
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Beiden zullen wel werken, maar ik neig naar de tweede optie, want daar heb je net 1 hop minder voor digicorder en xtreamer.

Alleen vrees ik er voor dat je door een AP aan de TV gaat zetten niet extreem veel winst gaat boeken op dekking. De TG233 en 234 zullen wel net dat stukje beter zijn dan de TN HGW. En 5GHz reikt nu eenmaal minder ver dan 2.4GHz, daarmee ga je op de verdiepen en in de keuken waarschijnlijk ver van ideale 5GHz hebben. Daarmee ga je waarschijnlijk op je mobiele devices ook nog nood hebben aan dat 2.4GHz netwerk in de verre gevallen (keuken en uithoek SL1).
Uiteindelijk kan je voor 25 euro 2ehands niet sukkelen. (al zal het waarschijnlijk wel de TG233 zijn, de TG234 is nog vrij nieuw) Ik raad je wel aan, als je er mee doorgaat, om het AP ook eens te testen achter beide PLC's. Dan configureer je het 5GHz netwerk van de TN HGW als van de Proximus bridge met dezelfde SSID en beveiliging, dan roamen je devices automatisch tussen beide.
Met slechts 1 5GHz AP je huis dekken is waarschijnlijk vrij moeilijk.

Een vergelijkbare setup staat hier thuis:
BBOX3 in garage (GV vooraan het huis) - doet 2.4GHz (5GHz kan, maar dekt enkel de garage deftig wat vrij nutteloos is)
Apple Time capsule als AP in living (GV achteraan het huis) - doet 2.4GHz en 5GHz
TG233 op het tweede verdiep - (boven garage)

Dergelijke setup geeft overal in huis goede 5GHz (niet in garage, maar met de bbox 5GHz aan overlapten alle netwerken te veel voor goede roaming te hebben) Boven is 2.4GHz dekking van de bbox3 maar vrij slecht, maar dat is niet zo relevant dat er daar alleen 5GHz apparatuur gebruikt wordt. 2.4GHz in de living is noodzakelijk voor familie en bezoek.
Alle devices zijn enkel geconnecteerd met de 5GHz SSID. Dat geeft hier overal in huis hoge snelheden op alle apparatuur. Ook geen last van buren op storende kanalen, wat er wel is op de 2.4GHz band.

Waarschijnlijk ga ik in de toekomst wel eens vragenzagen bij Proximus of ze de TG233 niet kunnen ruilen tegen een TG234, dan gaan de interne file transfers tegen 60MB's ipv 23MB's.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AndRo555 schreef:Alleen vrees ik er voor dat je door een AP aan de TV gaat zetten niet extreem veel winst gaat boeken op dekking. De TG233 en 234 zullen wel net dat stukje beter zijn dan de TN HGW. En 5GHz reikt nu eenmaal minder ver dan 2.4GHz, daarmee ga je op de verdiepen en in de keuken waarschijnlijk ver van ideale 5GHz hebben. Daarmee ga je waarschijnlijk op je mobiele devices ook nog nood hebben aan dat 2.4GHz netwerk in de verre gevallen (keuken en uithoek SL1).
Uiteindelijk kan je voor 25 euro 2ehands niet sukkelen. (al zal het waarschijnlijk wel de TG233 zijn, de TG234 is nog vrij nieuw) Ik raad je wel aan, als je er mee doorgaat, om het AP ook eens te testen achter beide PLC's. Dan configureer je het 5GHz netwerk van de TN HGW als van de Proximus bridge met dezelfde SSID en beveiliging, dan roamen je devices automatisch tussen beide.
Met slechts 1 5GHz AP je huis dekken is waarschijnlijk vrij moeilijk.
ok als ik dit allemaal zo lees weet ik niet of ik eraan wil beginnen en er geld aan wil uitgeven. mijn bedoeling was om alles op 5ghz te zetten en 2,4ghz volledig te laten vallen. ik wilde dus de wireless van de telenet modem/router uitzetten en dan de access point aan de tv in de living zetten. ik wist dus niet dat 5ghz minder ver reikte. ik wil zowiezo voor de tg234 gaan dus dan zou ik 'm beter nieuw kopen bij proximus, dan ben ik zeker dat ik die heb.

net eens een speedtest gedaan in de keuken met de laptop:
via de plc een ping van 19ms, down 5mbps, up 10mbps
draadloos 2,4ghz een ping van 18ms, down 10mbps, up 10mbps
verschrikkelijke snelheden dus, dit door de verouderde electrische bedrading voor de plc en dikke muren voor draadloos signaal. ik denk niet dat het veel zin heeft om een access point aan deze plc te hangen. en als het bereik niet goed zal zijn in de keuken badkamer op 5ghz met de ap in de living aan de tv, dan ben ik er nog niks mee...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Veel kan je dan niet doen, PLC's upgraden zal wat doen, maar nu ook weer niet echt hele grote resultaten. Op zich haal je die dekking wel met 5GHz, maar dan moet je ook een serieuze client hebben (laptop met 3x3 ac bv.), echter zijn jou tablet en telefoon dat niet en zijn ze dan ook beter af met iets anders.
Wat dan wel misschien nog de moeite is, is kijken naar een goed 2x2 (of 3x3) mimo 2.4GHz acces point om aan TV1 te zetten en dan bedraad aan te sluiten op de switch daar. Daarmee heb je niet alleen een iets centralere plaats, maar waarschijk ook gewoon een beter AP dan hetgene dat in de TN box zit (al heb ik echt geen idee hoe goed dat is).
http://tweakers.net/pricewatch/280090/t ... r841n.html Kan als Ap ingesteld worden en is een vrij goed device. En nog vrij goedkoop. Poorten zijn maar 100Mbps, maar meer krijg je toch niet over 2.4GHz dus is dat ook niet zo relevant.
Degelijke oplossing geeft bijna gegarandeerd betere snelheden wat verder van het AP (keuken, badkamer) dan een enkel 5GHz AP. In dezelfde ruimte en de vlak naast/boven ruimten haal je met de 5GHz dan weer veel hogere resultaten.

UTP kabel trekken is natuurlijk de beste optie. Maar dat is vaak veel makkelijker gezegd dan gedaan. :-(
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Kun je een UTP kabel leggen tot rechts onderaan je living en daar een bekabelde AP plaatsen?
Mischien ook de WiFi van je Telenet box uitschakelen?
Je kunt ook best eens kijken welke WiFi kanalen vrij zijn?
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AndRo555 schreef:Op zich haal je die dekking wel met 5GHz, maar dan moet je ook een serieuze client hebben (laptop met 3x3 ac bv.), echter zijn jou tablet en telefoon dat niet en zijn ze dan ook beter af met iets anders.
naar wat ik gelezen heb zou mijn ipad air 2 mimo 3x3 ondersteunen en mijn iphone 6s plus mimo 2x2.
AndRo555 schreef:Wat dan wel misschien nog de moeite is, is kijken naar een goed 2x2 (of 3x3) mimo 2.4GHz acces point om aan TV1 te zetten en dan bedraad aan te sluiten op de switch daar. Daarmee heb je niet alleen een iets centralere plaats, maar waarschijk ook gewoon een beter AP dan hetgene dat in de TN box zit (al heb ik echt geen idee hoe goed dat is).
denk dat het zowiezo een ap gaat worden die 2,4 en 5 ondersteunt dan met minimum mimo 3x3

johan.devos schreef:Kun je een UTP kabel leggen tot rechts onderaan je living en daar een bekabelde AP plaatsen?
Mischien ook de WiFi van je Telenet box uitschakelen?
Je kunt ook best eens kijken welke WiFi kanalen vrij zijn?
nee daar geraak ik niet met utp en daar kan ik ook niets plaatsen. de ap wordt zowiezo bekabeld.
de bedoeling is om de wifi van de telenet box uit te schakelen want de wifi van dit toestel is echt zwak.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

darkzero schreef:
AndRo555 schreef:Op zich haal je die dekking wel met 5GHz, maar dan moet je ook een serieuze client hebben (laptop met 3x3 ac bv.), echter zijn jou tablet en telefoon dat niet en zijn ze dan ook beter af met iets anders.
naar wat ik gelezen heb zou mijn ipad air 2 mimo 3x3 ondersteunen en mijn iphone 6s plus mimo 2x2.
iPhone 6s is inderdaad 2x2 mimo, dat wist ik niet. Maar ik betwijfel dat de Air 2 3x3 MiMo heeft, 2x2 lijkt mij het meest logische. De meer mimo de meer rekencapaciteit nodig en dat gaat niet zo direct hand in hand met een device op batterijen. (hoewel de technologie niet stilstaat en dus de laatste jaren 2x2 mogelijk is geworden in telefoons)
AndRo555 schreef:Wat dan wel misschien nog de moeite is, is kijken naar een goed 2x2 (of 3x3) mimo 2.4GHz acces point om aan TV1 te zetten en dan bedraad aan te sluiten op de switch daar. Daarmee heb je niet alleen een iets centralere plaats, maar waarschijk ook gewoon een beter AP dan hetgene dat in de TN box zit (al heb ik echt geen idee hoe goed dat is).
denk dat het zowiezo een ap gaat worden die 2,4 en 5 ondersteunt dan met minimum mimo 3x3
3x3 MiMo op de 5GHz band is zeker aan te raden als je voor een dualband AP gaat. Op de 2.4GHz band is het leuk om te hebben, maar nu ook weer niet om echt (veel) extra geld aan uit te geven tov 2x2. (of er ook mimo in de iPhone 6s op 2.4GHz zit betwijfel ik, op dergelijk kleine devices met lage frequenties, en dus grote golflengtes, is het niet meer zo vanzelfsprekend om je antennes ver genoeg uit elkaar te krijgen.)

Dan kijk je misschien best eens naar wat vergelijkende reviews (http://www.smallnetbuilder.com). Weliswaar vaak routers, maar die kan je als AP instellen en indien je met 4 poorten toekomt, kan het je switch vervangen. Een van de ac unifi's is ook nog altijd een optie, zie kan je wat makkelijker in het zicht (misschien daardoor een wat optimalere plaats) zetten.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

AndRo555 schreef:Maar ik betwijfel dat de Air 2 3x3 MiMo heeft, 2x2 lijkt mij het meest logische. De meer mimo de meer rekencapaciteit nodig en dat gaat niet zo direct hand in hand met een device op batterijen. (hoewel de technologie niet stilstaat en dus de laatste jaren 2x2 mogelijk is geworden in telefoons)
iPad Air 802.11N 2x2 MIMO maximum theoretical speed of up to 300Mbs
iPad Air 2 802.11AC 3x3 MIMO maximum theoretical speed of up to 866Mbs
dit is de info die ik vond. heb de air 2 dus mimo 3x3
AndRo555 schreef:Dan kijk je misschien best eens naar wat vergelijkende reviews (http://www.smallnetbuilder.com). Weliswaar vaak routers, maar die kan je als AP instellen en indien je met 4 poorten toekomt, kan het je switch vervangen. Een van de ac unifi's is ook nog altijd een optie, zie kan je wat makkelijker in het zicht (misschien daardoor een wat optimalere plaats) zetten.
thanks! heb ik weer wat leesvoer :-D
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

darkzero schreef:
AndRo555 schreef:Maar ik betwijfel dat de Air 2 3x3 MiMo heeft, 2x2 lijkt mij het meest logische. De meer mimo de meer rekencapaciteit nodig en dat gaat niet zo direct hand in hand met een device op batterijen. (hoewel de technologie niet stilstaat en dus de laatste jaren 2x2 mogelijk is geworden in telefoons)
iPad Air 802.11N 2x2 MIMO maximum theoretical speed of up to 300Mbs
iPad Air 2 802.11AC 3x3 MIMO maximum theoretical speed of up to 866Mbs
dit is de info die ik vond. heb de air 2 dus mimo 3x3
ac geeft 433Mbps per stream maximum. Dus 2x2 is 867Mpbs (of 866 als je naar beneden afrond). 3x3 geeft 1300Mbps. Dat laatste zie je op veel routers die AC1750 worden geadverteerd. Dat is 3x3 ac op de 5GHz (1300) + 3x3 op de 2.4GHz n (450Mbps =3 x150Mbps)
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

tja ik heb maar een copy en past van de specs gedaan
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Probleem opgelost! :beerchug: :beerchug: :beerchug:
Pa had nog een netgear EX6100 extender/AP liggen die hij niet meer gebruikt en heb die hier eens getest.
SSID ingesteld zelfde als mijn draadloos netwerk van telenet en mijn apparaten roamen inderdaad. Ik merk dat ze toch eerder naar de AP dan naar de telenet modem/router gaan. een echte speedtest kan ik nog niet doen omdat mijn nas op dit moment druk bezig is maar ik merk toch al een verschil in dekking :beerchug: :beerchug: :beerchug:
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Na een paar dagen testen met de ex6100 als ap is mij opgevallen dat het toch nog niet optimaal is.

ik was draadloos met mijn ipad met de app infuse een serie aan het kijken in de keuken, gestreamd vanop de nas en ineens bevroor het beeld.
ook soms geen helemaal geen internet meer in de uiterste hoek van de keuken. ik had toen wel draadloos bereik maar blijkbaar geen verbinding met internet.
zou het kunnen dat het draadloos signaal van de telenet modem/router en de ex6100 elkaar storen? heeft dit met het wifi-kanaal en -breedte te maken?

ik heb nu via mijn.telenet het persoonlijke wifi uitgeschakeld. draadloos en homespot staan nog ingeschakeld want ik zou graag de homespot functie onderweg willen blijven gebruiken.
ik zie dat, door het persoonlijk wifi-signaal van telenet uit te schakelen, de configuratiewaarden voor 2,4 en 5ghz grijs geworden zijn:
2,4ghz:
wifi 802.11bgn
wifi-kanaal automatisch
huidig kanaal 1
wifi kanaal-breedte 20Mhz

5ghz:
wifi 802.11n
wifi-kanaal automatisch
huidig kanaal 36
wifi kanaal-breedte auto

bij de netgear ex6100:
2,4ghz:
wifi-kanaal automatisch

5ghz:
wifi-kanaal 44
Co-existentie 20/40 MHz inschakelen (2,4 GHz)

voorlopig lijkt het me weer ok sinds ik het persoonlijke wifi-signaal van telenet heb uitgeschakeld maar het is toch nog een trage verbinding in de keuken, oa afbeeldingen in mails laden traag op mijn iphone.
is er trouwens nog een andere goeie app voor ios behalve speedtest waarmee mijn verbinding kan testen?

zou de aanschaf van een Ubiquiti UAP-AC-LR een verbetering opleveren tov de ex6100? desnoods moet ik mij die maar aanschaffen maar dan moet het natuurlijk wel de moeite waard zijn...
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niemand enig idee???

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Mijn eigen ervaring bij Wifi is dat afstand en dempende elementen DE beperkende factor is (>>>> merk of model van de AP).

Voor zover ik het gebrijp heb je bij een MiMo 3x3 3 verschillende antennes waarop je verbind. Indien een toestel ver verwijderd zit dan stort jouw algemene snelheid via die antenne voor alle aangesloten toestellen.
Beter 2-3 low-power AP's dan 1 centraal Long-range.
Heb je al geprobeerd jouw ex6100 hoger te plaatsen of anders te oriënteren?
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik heb de ex6100 al hoger gezet, horizontaal en verticaal gezet, met de antennes gedraaid en gericht, ...

ik denk aan 3 mogelijke oplossingen:

1.
draadloos signaal van de telenet modem terug aanzetten, een goedkope gigabit switch in de keuken en daar dan mijn ex6100 op.
probleem is dan dat mijn draadloos signaal van telenet en de ex6100 elkaar mogelijk storen. daarom ook mijn vraag hierboven over kanalen en kanaalbreedte. ik hoop dat hierop nog een antwoord volgt hier want dat zou de goedkoopste oplossing zijn: in de living heb ik dan het draadloos signaal van de telenet modem en in de keuken+badkamer van de ex6100. als ssid kies ik dan dezelfde naam zodat mijn ipad en iphone roamen. dan ben ik uit de kosten met een simpele switch van 20€ ofzo in de keuken.

2.
mijn powerlines updaten naar een variant met wifi. dan heb ik in de keuken een draadloos AP van de powerlines

3.
een sterkere, longe range ap in de living om zo de living, badkamer en keuken proberen te dekken

maar volgens mij moet het toch mogelijk zijn om zowel het draadloos signaal van de telenet modem als dat van de ex6100 samen te gebruiken zoals in punt 1. het is de goedkoopste oplossing en ik denk dat er toch nog wel mensen zijn die dit zo hebben opgelost???
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

De eerste optie is zeker het proberen waard.

Zet dan op beide 2.4GHz wifi op 20MHz kanaalbreedte en een van de volgende kanalen (1, 6 en 11). Dus 1 op de TN en 6 op de ex6100. Kies voor dezelfde beveiligingsopties en wachtwoord. Zet SSID (naam) op hetzelfde.
En indien mogelijk op de ex6100, zet daar transmit power (Tx power) op het laagste wat mogelijk is, daardoor duw je zo veel mogelijk devices naar de TN box en vermijd je dat apparaten onnodig de ex6100 gaan gebruiken en de daar bijhorende powerline bottleneck.

Dit zou ik eerst proberen, daarna kan je gaan spelen met 5GHz en zien of dat iets beters oplevert. Zelfde doen als bij 2.4GHz, alleen kanaalbreedte mag op 40MHz (of hoger) blijven. Transmit power setting op de ex6100 is hier minder van belang daar 5GHz niet zo ver reikt.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De telenetmodem heeft alleen 20MHz blijkbaar.
Bij de ex6100 kan ik "Co-existentie 20/40 MHz inschakelen (2,4 GHz)" aanvinken. Bij 5GHz is die optie er niet.

De telenetmodem heb ik voor 2,4 GHz op kanaal 11 en voor 5GHz op kanaal 100 gezet.
Bij de ex6100 heb ik dit voor 2,4 GHz op automatisch en voor 5GHz op kanaal 44 laten staan.

Beveiligingsopties, wachtwoord, ssid staan hetzelfde.

Tx power kan ik bij de ex6100 niet instellen, alleen dit:
WiFi-snelheid voor 2,4GHz: maximaal 54Mbps, maximaal 145Mbps of maximaal 300Mbps
WiFi-snelheid voor 5GHz: maximaal 54Mbps, maximaal 87Mbps, maximaal 200Mbps of maximaal 433Mbps.
Deze laat ik op 300 en 433Mbps staan neem ik aan.

dit is allemaal ingesteld nu met de oude opstelling (telenetmodem en ex6100 in de living). dan ga ik voor optie 1 en een goedkope gigabit switch aanschaffen.

Ik merk op de laptop in de keuken met inSSIDer dat er wel heel veel netwerken van de studentenkoten in de buurt me storen. Met dit programma kreeg ik de hoogste scores als ik mijn telenetmodem op kanaal 11 zet voor 2,4GHz.
Nadeel van de laptop (dell inspiron 1520) is dat deze nog een oudere wlan adapter heeft die max 802.11bg ondersteunt op 2,4GHz en 54Mbps.
Ik kan dus geen testen doen voor 802.11n of ac en ook niet voor 5GHz, daarom dus nogmaals mijn vraag: is er ios software beschikbaar zoals inSSIDer voor mijn iphone of ipad?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”