is het mogelijk om een vaste ip in te stellen op de telenet modem voor un locate computer?
ik zou graag een vaste ip op mijn synology nas zetten en zeker te ziijn dat de modem dit ip niet op een andere computer zal geven.
Mvg,
vaste ip op locale netwerk
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Als ik me niet vergis kan je de dhcp-range (het bereik van de adressen die automatisch worden verdeeld) aanpassen in "mijn telenet". Als je daar als startadres bijvoorbeeld 192.168.1.150 ingeeft, kan je je NAS veilig bv instellen op 192.168.1.100. (op voorwaarde dat de modem dat ip niet gebruikt)
Je hebt dan een reeks adressen die je zelf kan toewijzen voor "servers" en een reeks dia automatisch worden toegekend voor bv smartphones en tablets.
En welkom op Userbase!
Je hebt dan een reeks adressen die je zelf kan toewijzen voor "servers" en een reeks dia automatisch worden toegekend voor bv smartphones en tablets.
En welkom op Userbase!
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Zal ik zoeken.
Bedankt kt voor je spoedig antwoord.
Bedankt kt voor je spoedig antwoord.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Je kan geen DHCP range instellen op een TN HGW, noch static mappings ingeven.
Wel is het zo dat de HGW z'n DHCP start vanaf .100 ... als je dus je eigen toestellen een adres lager dan .100 geeft is er geen probleem.
Wel is het zo dat de HGW z'n DHCP start vanaf .100 ... als je dus je eigen toestellen een adres lager dan .100 geeft is er geen probleem.
Vorige week was ik hieromtrent ook info aan het zoeken.
Deze reactie van "igvfer" kwam ik tegen op community.telenet.be:
https://community.telenet.be/t5/Surfen/ ... /td-p/3093
Zodra ik hiervan iets meer weet post ik het hier.
Ps: Dit was mijn eerste post hier op userbase
Deze reactie van "igvfer" kwam ik tegen op community.telenet.be:
Vorige week vrijdag dan een email verstuurd naar telenet met de vraag of dit klopt.Standaard kan je elk adres tussen 2 en 49 gebruiken als vast IP adres. Vanaf 50 tot 99 wordt dit door telenet gebruikt voor de digiboxen / corders. Vanaf 100 tot 254 voor al de rest. Dit is een vaststelling bij alle Home gateways die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
192.168.0.51 wordt bvb standaard gebruikt op de accespoints van telenet. Als je meerdere extra accespoints wilt zetten moet je de 2e en 3e eerst veranderen naar 52 en 53.
Zodra ik hiervan iets meer weet post ik het hier.
Ps: Dit was mijn eerste post hier op userbase

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Dat is toch huilen met de pet op, dat Telenet pertinent weigert om op hun site alle technische gegevens van hun routers te plaatsen.
-
- Deel van't meubilair
Waar haal je dat vandaan ? Het is niet omdat het er niet staat dat ze "pertinent weigeren".ITnetadmin schreef:dat Telenet pertinent weigert
Kan ik die info wel vinden op de site van Proximus (kan je daar eigenlijk überhaupt iets vinden), Scarlet, EDPnet, ... ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Deze info is hier op userbase al in verschillende topics aan bod geweestBrecht schreef:Deze reactie van "igvfer" kwam ik tegen op community.telenet.be:
Standaard kan je elk adres tussen 2 en 49 gebruiken als vast IP adres. Vanaf 50 tot 99 wordt dit door telenet gebruikt voor de digiboxen / corders. Vanaf 100 tot 254 voor al de rest. Dit is een vaststelling bij alle Home gateways die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
192.168.0.51 wordt bvb standaard gebruikt op de accespoints van telenet. Als je meerdere extra accespoints wilt zetten moet je de 2e en 3e eerst veranderen naar 52 en 53.
- - Het is inderdaad zo dat de DHCP range van de HGW standard ingesteld staat op 192.168.X.[100-254]
- De Digiboxen wijzen zichzelf een vrij adres toe in de range 192.168.X.[2-99]
- In de praktijk is gebleken dat het eerste adres dat gekozen wordt 192.168.0.65 is, met andere woorden je kan de range 192.168.X.[2-63] gebruiken voor het uitdelen van vaste IP adressen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- userbase crew
Staat ze erop?r2504 schreef:Waar haal je dat vandaan ? Het is niet omdat het er niet staat dat ze "pertinent weigeren".ITnetadmin schreef:dat Telenet pertinent weigert
Kan ik die info wel vinden op de site van Proximus (kan je daar eigenlijk überhaupt iets vinden), Scarlet, EDPnet, ... ?
Is er al naar gevraagd? Zoja, geven ze een antwoord op die vraag? Hebben ze t er intussen bijgezet?
Bij de rest ist al bijna even erg ja; alleen moet je daar hun materiaal niet gebruiken, en ben je meestal ook vrij om dat te herconfiggen.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 231 keer
EDPnet: http://www.edpnet.be/en/support/orderin ... -vdsl.htmlr2504 schreef:Waar haal je dat vandaan ? Het is niet omdat het er niet staat dat ze "pertinent weigeren".ITnetadmin schreef:dat Telenet pertinent weigert
Hierbij de reactie van telenet op mijn mail.
U nam contact met ons op omdat u graag een vast IP-adres wesbt te geven aan uw nas.
De informatie die u vond op de Telenet Community is correct. U kunt best een adres gebruiken tussen 2 en 49.
Ik hoop alvast dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven.
-
- Deel van't meubilair
Zoals je hierboven kan lezen antwoorden ze erop... maar niet alle antwoorden van een helpdesk staan op een website hoor.ITnetadmin schreef:Is er al naar gevraagd? Zoja, geven ze een antwoord op die vraag? Hebben ze t er intussen bijgezet?
Ik weet niet wat je hier tracht te bewijzen ?
Ik lees daar niets van het instellen van static adressen.BertG3 schreef:EDPnet: http://www.edpnet.be/en/support/orderin ... -vdsl.html
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 231 keer
Akkoord, maar je kan wel via EDP de volledige handleiding downloaden, al vermoed ik dat dit er hier niet toe doet...
=> http://www.edpnet.be/nl/support/install ... reren.html
=> http://www.edpnet.be/nl/support/install ... reren.html
-
- userbase crew
Bewijzen? Ik bedoel gewoon dat bedrijven verplicht zouden moeten zijn om van alle geleverde diensten de specs en settings mee te geven.r2504 schreef:Zoals je hierboven kan lezen antwoorden ze erop... maar niet alle antwoorden van een helpdesk staan op een website hoor.ITnetadmin schreef:Is er al naar gevraagd? Zoja, geven ze een antwoord op die vraag? Hebben ze t er intussen bijgezet?
Ik weet niet wat je hier tracht te bewijzen ?
Routertje van de provider? Graag de logingegevens (dsl), dhcp settings (meer nog als je ze niet kan wijzigen), dns settings, voip gegevens (om zelf te connecten ipv via de ata converter te moeten werken), vlan data (ik denk dan bv aan iptv, of het aanbieden van interactieve telenet digicorders achter een eigen router), gebruikte protocollen allerhande (bv router upgrade protocol voor dsls), ...
Als het te maken heeft met de provider dienstverlening met de router in huis, zou het verplicht in de documentatie en website moeten staan.
Als je daar moet naar vragen, zijn ze fout bezig.
-
- Deel van't meubilair
Volledig akkoord... maar zo werkt het tegenwoordig niet meer (dit is geen TN only probleem).ITnetadmin schreef:Ik bedoel gewoon dat bedrijven verplicht zouden moeten zijn om van alle geleverde diensten de specs en settings mee te geven.
Koop eens een TV (of welk toestel dan ook)... krijg je daar nog een schema of service manual bij... nee !