TV signaal van Telenet via een Spaun SMS 17089 NF multi-switch verdelen?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Kan ik het TV signaal van Telenet via een Spaun SMS 17089 NF multi-switch verdelen?

Achtergrond:
Ik heb een Wavefield T90 met 4x Quattro Titanium LNB's die praktisch niet meer gebruikt wordt.
Momenteel hebben we in de living Proximus TV en elders in huis wordt er vooral via een tablet gekeken via chrome cast op TV.
Ik heb een Business Fibernet abonnement van Telenet en heb een Internet Office&Go Maxi abonnement van Proximus als failover (heb vaste IP's nodig).
Ik overweeg om voor TV over te schakelen naar Telenet.
Kan ik daarvoor de multi-switch en de coax bekabeling van mijn sat installatie gebruiken?
Of moet ik de multi-switch door iets anders vervangen en kan ik de coax bekabeling gebruiken voor Telenet TV?

Edit: vraag staat ook op sat4all.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Coax bekabeling is geen probleem. Die switch moet je niet gebruiken.
Kijk welke versterker dat ze zetten als ze de installatie komen doen.
Als ze een wandcontactdoos NIU plaatsen, moet je een TV-versterker bijplaatsen. Een fatsoenlijke, en hoeft niet duur te zijn.
Als ze een gewone NIU plaatsen, heb je al 4 TV uitgangen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De Spaum SMS 170899 NF is ook geen gewone multiswitch, maar eentje van formaat ...
Een gewone multiswitch is geen versterker, maar dient om te schakelen tussen verschillende SAT signalen.

Deze is geschikt voor het aansluiten van 8 TV toestellen (SAT receivers) op 8 LNB's ...
En heeft ook een versterker èn een terrestrial ingang.
Je kan die dus perfect gebruiken om het Telenet signaal te verdelen (en te versterken).
  • Gewoon de terrestrial ingang van de Spaum verbinden met de 2de TV uitgang van de NIU (wandcontactdoos model) of één van de 4 TV uitgangen (gewone NIU).
  • De bestaande bekabeling (en SAT installatie) kan gewoon blijven (naar jouw 8 eindpunten).
  • Het Telenet signaal zal gewoon gemixt worden met het SAT signaal, maar dat is probleemloos, gezien totaal verschillende frequentie band: SAT = 950-2200 MHz, TV = 5-862 MHz).
  • Aan de kant van de TV moet je het signaal terug splitsen. Gebruik hiervoor de speciale wandcontactdozen met 3 uitgangen (TV + RADIO + SAT).
EDIT
seagull schreef:Edit: vraag staat ook op sat4all.
Ik zag dat je daar ook al een antwoord kreeg, dat de terrestrial ingang niet geschikt zou zijn DVB-C. Maar dat is volgens mij onjuist. Wat ik wel zie als mogelijk probleem is:
  • a) de 18V die op de terrestrial ingang staat. Deze dient als voeding voor een eventuele versterker die buiten gemonteerd staat. Maar de NIU zal zich daar m.i. niets van aantrekken.
    b) dat het Telenet signaal teveel verzwakt wordt (het zou kunnen dat de ingebouwde versterker in de muliswitch alleen het SAT signaal versterkt, en niet de antenne ingang.
In dat geval zal je toch het signaal moeten versterken voor de multiswitch.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sylvester schreef:Die switch moet je niet gebruiken.
Slecht advies, de satelliettv-wereld is je blijkbaar totaal vreemd. De switch voldoet perfect om kabelsignalen te verdelen via de "terrestrial"-ingang en is kwalitatief véle malen beter dan eender welk materiaal dat Telenet gebruikt. Zo'n switch kost dan ook gemakkelijk 500 euro.
seagull schreef:Kan ik het TV signaal van Telenet via een Spaun SMS 17089 NF multi-switch verdelen?
Ja. Zulke multiswitchen hebben bijna altijd een "terrestrial"-ingang die signalen van 5 MHz tot 862 MHz aankan. Dus zeker ook Telenet-kabel.

In combinatie met de Niko 100-69550 wandcontactdozen combineer je satelliet en kabeltv netjes in de muur.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Van de Spaun gaan er 4x2 coaxen naar 4 kamers.
Leuk dat ik Telenet TV en satelliet samen kan gebruiken. Dan zal er terug meer sat gekeken worden.
Kan ik bij een twin tuner dan 1 coax rechtstreeks aansluiten en de 2de via zo'n Tv/Rd/Sat wandcontactdoos, of moet ik voor beide tuners een Tv/Rd/Sat wandcontactdoos gebruiken?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:a) de 18V die op de terrestrial ingang staat. Deze dient als voeding voor een eventuele versterker die buiten gemonteerd staat. Maar de NIU zal zich daar m.i. niets van aantrekken.
Je kan die 18 V ook op 0 V zetten met het rode knopje.
seagull schreef:Kan ik bij een twin tuner dan 1 coax rechtstreeks aansluiten en de 2de via zo'n Tv/Rd/Sat wandcontactdoos, of moet ik voor beide tuners een Tv/Rd/Sat wandcontactdoos gebruiken?
Neen, nooit rechtstreeks. Op elke coaxkabel die van de Spaun komt zitten kabel- en satellietsignalen die voor elke tuner weer gescheiden moeten worden.
Je moet dus voor elke coax zo'n wandcontactdoos gebruiken of een tv/sat diplexer.
Afbeelding
bijvoorbeeld de Johansson 9501: http://www.unitrongroup.com/en/products ... /9501.html

Voor twin-tuners vind je hier er daar ook quad wandcontactdozen waar je twee coaxkabels tegelijk kan afmonteren:
Afbeelding
bijvoorbeeld Axing SSD 7-00: http://axing.direct-cms.com/index.php?id=153&lang=en
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

raf1 schreef:
Sylvester schreef:Die switch moet je niet gebruiken.
Slecht advies, de satelliettv-wereld is je blijkbaar totaal vreemd. De switch voldoet perfect om kabelsignalen te verdelen via de "terrestrial"-ingang en is kwalitatief véle malen beter dan eender welk materiaal dat Telenet gebruikt. Zo'n switch kost dan ook gemakkelijk 500 euro.
Om rechtstreeks te antwoorden op uw vraag : ja, satelliet is me wereldvreemd. Volgens mij is dat geen schande, en daar ben ik ook niet treurig om.
Om verder te gaan : ik heb niet gezegd dat het niet gaat of dat het niet mag. Ik zag het een beetje als schieten op een mug met een kanon.
Als je het toestel hebt, én je wilt het houden, én je neemt het extra stroomverbruik erbij, dan is dat geen probleem.

Kan ook aan mij liggen natuurlijk. Ik schat dat dat toestel 30 tot 50 watt verbruikt, dat kan al tellen natuurlijk. Rekening houdende met het verschil in verbruik en de prijs van een simpele versterker voor TV signalen, heb je die al op een jaar terugverdiend, daarna is het winst.
Enfin, dit laat ik in het midden, dat moet de TS zelf maar beslissen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:
seagull schreef:Kan ik bij een twin tuner dan 1 coax rechtstreeks aansluiten en de 2de via zo'n Tv/Rd/Sat wandcontactdoos, of moet ik voor beide tuners een Tv/Rd/Sat wandcontactdoos gebruiken?
Neen, nooit rechtstreeks. Op elke coaxkabel die van de Spaun komt zitten kabel- en satellietsignalen die voor elke tuner weer gescheiden moeten worden.
Je moet dus voor elke coax zo'n wandcontactdoos gebruiken of een tv/sat diplexer.
Als ik de vraag goed begrijp:
In iedere kamer komen er 2 coaxen aan vanuit de Spaum (met de bedoeling om er een twin tuner op aan te sluiten).
Je wil dus uit één van deze coaxen het Telenet signaal recupereren.

Volgens mij kan je wel 1 coax rechtstreeks aansluiten en de 2de via zo'n Tv/Rd/Sat wandcontactdoos.
De coax die rechtstreeks gaat zal ook wel (ongefilterd) de DVB-C frequenties bevatten, maar dat zal voor jouw twin tuner normaal geen probleem zijn, die gaat deze gewoon negeren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”