Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ofloo ... Belasting ontduiking ... Ben je nu helemaal van de trap gevallen en blijven botsen ... Is het VAA al niet belasting genoeg misschien ? En dan nog ... Dus ook jij vind dat de werkende mens in fout is met een bedrijfswagen en dus gerust nog meer moet/kan betalen ?

Goed bezig allemaal ... Klagen dat ze 2 euro meer moeten betalen voor een USB stick, maar het OK vinden om een paar honderd euro per maand extra belastingen te betalen.

Man man ... Ik ben ni voor niks zelfstandige geworden ... Maar dit slaagt echt wel alles ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Lol @ nuchter bekijken... Je hebt zelf een functionele bedrijfswagen en je hebt gewoon schrik dat ze u in een positie gaan zetten dat het onbetaalbaar wordt of onmogelijk wordt.
Mensen die met de nacht werken krijgen een extra vergoeding voor hun prestaties, mensen die extra verplaatsingen maken naar diverse klanten krijgen een extra vergoeding (bedrijfswagen) voor hun prestaties ... wat is in essentie het verschil ? Beide groepen waarderen die verloning voor hun inspanningen en zouden niet blij zijn dat men ze zou afnemen... niemand zou nog nachtwerk willen doen dan, niemand zou nog willen rondrijden voor z'n baas.
Slafes schreef:Nogmaals, ik heb niets tegen bedrijfswagens, wel tegen salariswagens waar ze maar mee rondstrooien omdat 'het kan'. Niet alleen slecht voor het milieu, de files, maar ook voor de kloof tussen arm en gemiddeld/rijk.
Volledig akkoord... maar stop dan met alles op één hoopje te gooien.
Mensen die met de nacht werken krijgen iets extra omdat ze daarvoor ook een heel stuk van hun sociaal leven EN gezondheid opofferen. Dat jij 8u lang in de auto rondjes moet draaien of op uw bureaustoeltje moet zitten heeft daar nu eens helemaal niets mee te maken. Iemand die nachtwerk doet krijgt ook geen vergoedingen als hij verlof neemt, jij neemt je wagen op verlof mee.

Wanneer ga je nu eens EINDELIJK stoppen met uw eigen situatie te projecteren naar iedere salariswagen. De meesten moeten hier GEEN KNIJT extra voor presteren.

Als ik hier nu één iemand zie iets op één hoopje gooien ben jij het wel. Jij blijft met oogkleppen op zitten he, iedereen met een wagen moet hier extra's presteren... Pfrrt... Van enige nuchterheid gesproken! :beerchug:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Mensen die met de nacht werken krijgen iets extra omdat ze daarvoor ook een heel stuk van hun sociaal leven EN gezondheid opofferen.
En ik doe niets voor die bedrijfswagen... ik krijg die gewoon voor m'n mooie ogen :bang:

Als m'n baas zegt morgen naar Brugge, overmorgen naar Nederland, de dag erna naar Roeselare... dan is dat eveneens buiten m'n uren (ik wordt verwacht op die locaties ook om 8u30 te zijn en te werken tot 17u30... of dacht je dat al die flexibiliteit gewoon tijdens m'n kantooruren valt, al zijn er inderdaad momenten dat ik ook overdag naar andere klanten ga ?).
Slafes schreef:Dat jij 8u lang in de auto rondjes moet draaien of op uw bureaustoeltje moet zitten heeft daar nu eens helemaal niets mee te maken.
Je hebt duidelijk niet het minste besef van de flexibiliteit die verwacht wordt... je kijkt weer met je ooglappen naar mensen die een pure salariswagen hebben en denkt dat het voor iedereen dan maar zo is.
Slafes schreef:Wanneer ga je nu eens EINDELIJK stoppen met uw eigen situatie te projecteren naar iedere salariswagen. De meesten moeten hier GEEN KNIJT extra voor presteren.
Waar doe ik dat... ik heb pas nog maar aangegeven dat salariswagens het echte probleem zijn. Je quote zelfs m'n "volledig akkoord" :bang:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Slafes schreef:Maw, tijd om daar verandering in te brengen... Bedrijven moeten hier niet blijven omdat ze via allerhande achterpoortjes er toch beter van worden. Bedrijven moeten hier blijven omdat het niet "goedkoper" is in de buurlanden.
De bedrijven die salariswagens 'uitdelen' gebruiken geen achterpoortje, dat is gewoon wettelijk in orde, niks grijze zone, niks verkeerd, gewoon toepassen van de wet.
Notionele intrest net hetzelfde, da's de wet.
Zijn het allemaal goede wetten ? zeker niet, maar dat vind ik van de wetten die mijn belastingen bepalen ook niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: En ik doe niets voor die bedrijfswagen... ik krijg die gewoon voor m'n mooie ogen :bang:

Als m'n baas zegt morgen naar Brugge, overmorgen naar Nederland, de dag erna naar Roeselare... dan is dat eveneens buiten m'n uren (ik wordt verwacht op die locaties ook om 8u30 te zijn en te werken tot 17u30... of dacht je dat al die flexibiliteit gewoon tijdens m'n kantooruren valt, al zijn er inderdaad momenten dat ik ook overdag naar andere klanten ga ?).
Als dat niet de eigen situatie projecteren is snap ik er niks meer van :angel: :angel: :angel:
Uwen baas zal u heus wel nen otto geven ook al wordt hij niet meer gesponsord door de staat
Of niet en overreageer je daarom ???
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Als dat niet de eigen situatie projecteren is snap ik er niks meer van
Ik projecteer niets... ik stel gewoon dat mensen met een bedrijfswagen (dus geen salariswagen) hiervoor inspanningen leveren net zoals iemand die met de nacht werkt. Beide statuten genieten een fiscaal voordeel omdat ze een toegevoegde waarde hebben voor onze werkgelegenheid.
duizend schreef:Uwen baas zal u heus wel nen otto geven
Inderdaad... maar daarmee stijgt de loonkost en maken we het onze bedrijven nog wat moeilijker... maar dat is allemaal niet belangrijk zeker ?

Je moet dus met andere een globaal plan hebben om de loonkost te hervormen in plaats van puur uit populisme op iets te gaan schieten (want wat is het volgende na de firmawagen of denk je dat het afschaffen ervan plots alle problemen gaat oplossen ?)
duizend schreef:ook al wordt hij niet meer gesponsord door de staat
En waarom mag de staat tientallen anderen dingen sponseren en die wagen (werkmiddel) niet ?

Fiscaal zijn er ergere dingen, ecologisch zijn er ergere dingen, ... puur populisme en jaloezie dus ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Er is een globaal plan, maak het mobiliteitsbudget fiscaal interessant en de bedrijfswagens niet.

Als men het autogebruik wil ontmoedigen, dan moet men allereerst stoppen met dit te sponsoren, dat is toch logisch zeker.

Je bent er weer vanalles en nog wat aan het bijhalen, ook de jaloezie is weer terug zie ik. :bang:

In dit topic gaat het over bedrijfswagens, niet over de rest, feel free om nieuwe topics te openen over de rest.

Waarom blijf je dit doen ? Toch grote schrik dat ze uw autoke niet meer gratis zullen geven :angel:
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Denk dat vooral de mensen de regering niet vertrouwen om een budgetneutrale oplossing uit te werken. Daarmee dat dit zo'n passioneel onderwerp is. :-)

Weinigen zullen hun ecodiesel missen, een groot deel inkomen daarentegen wel.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Laat ons wel duidelijk zijn, dat mobiliteitsbudget zal nooit ons mobiliteitprobleem helpen oplossen. Vandaag is in vele sectoren de trein volledig terugbetaald. Als je morgen een mobiliteitsbudget geeft, dan gaat zeker een deel daarvan terug naar de wagen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik vraag mij vooral af waarom de staat lage inkomens sponsort? Waarom moet ik >1500 euro laten vallen op mij bruto loon terwijl er veel mensen met een laag loon maar 100euro belasting betalen? :?

Voor de staat is iedereen "gelijk" maar sommige toch iets minder blijkbaar... :cop:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat valt onder de noemer: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
Het alternatief zie je in de VS: working poor, geen sociale mobiliteit (opklimmen op de sociale ladder), de minder begoeden raken niet aan een deftig diploma, ...
Met wat zin voor drama: het feodale systeem anno 2016 :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Er is een globaal plan, maak het mobiliteitsbudget fiscaal interessant en de bedrijfswagens niet.
Een mobiliteitsbudget is een joke... je gaat mensen hun privé kilometers (woon-werkverkeer) sponseren waar je staat de roepen als iemand met z'n bedrijfswagen langs de bakker rijdt. Verder ga je mensen die een wagen nodig hebben omdat er geen alternatief is (al is dit precies iets wat je ook moeilijk begrijpt) diep in hun zakken zitten (want uiteindelijk is die wagen nodig)... maar het zijn jou zakken niet dus daar lig je niet van wakker veronderstel ik.
duizend schreef:Als men het autogebruik wil ontmoedigen
Waarom wil men het ontmoedigen... en wat is de aanleiding daarvoor... misschien moet je de oplossing eens gaan zoeken bij de bron en niet bij de gevolgen !
duizend schreef:Je bent er weer vanalles en nog wat aan het bijhalen
Omdat het nu éénmaal over veel meer gaat dan louter die bedrijfswagen (behalve bij jou... dan is het puur een obsessie).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef: En ik doe niets voor die bedrijfswagen... ik krijg die gewoon voor m'n mooie ogen :bang:
Slafes schreef:Wanneer ga je nu eens EINDELIJK stoppen met uw eigen situatie te projecteren naar iedere salariswagen. De meesten moeten hier GEEN KNIJT extra voor presteren.
Waar doe ik dat... ik heb pas nog maar aangegeven dat salariswagens het echte probleem zijn. Je quote zelfs m'n "volledig akkoord" :bang:
Ik zal het anders zeggen: Je moet toch echt die oogkleppen afzetten hoor... Ik ken OOK mensen genoeg met een functionele bedrijfswagen die daar GEEN KNIJT extra voor moeten uitvoeren.

Dat jij in een slecht systeem werkt kan ik echt toch niet verhelpen...
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Slafes schreef:k ken OOK mensen genoeg met een functionele bedrijfswagen die daar GEEN KNIJT extra voor moeten uitvoeren.
Hoe is die dan functioneel? :P
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Je mag niet vergeten het woordje "EXTRA" te lezen. :)

Ik ken ondertussen enkele herstellers van hardware ter plaatse bij de klant. Voor zo'n mensen is een functionele bedrijfswagen echt noodzakelijk. Zij moeten daar geen extra uren voor presteren, geen extra verplaatsingen buiten hun diensturen presteren. In tegendeel. Geen klanten meer is thuis zitten. Vaak zijn die voor 16u al thuis en ze zijn betaald vanaf de moment dat ze thuis vertrekken en nee, niet voor 8u. Dat compenseert dan voor de tijd dat ze wel eens veel klanten hebben en dat het dan eens een uurtje uitloopt maar dat is eerder een zeldzaamheid.

Echt, de argumenten van r2504 kunnen me niet bepaald overtuigen. Slechte job gekozen misschien? Of geen nee durven zeggen? Ik weet het niet. Ach, het zal wel weer niet waar zijn, of van horen zeggen... De argumenten die omgekeerd ook geldig zijn zeker? :)

Mijn persoonlijke conclusie, en nu trek ik er hier de stekker echt wel uit: functionele bedrijfswagen: JA! Salariswagen die op de parking staat te blinken van het bedrijf de ganse dag: NEE.
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 21 maa 2016, 20:21, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
Een mobiliteitsbudget is een joke... je gaat mensen hun privé kilometers (woon-werkverkeer) sponseren waar je staat de roepen als iemand met z'n bedrijfswagen langs de bakker rijdt. Verder ga je mensen die een wagen nodig hebben omdat er geen alternatief is (al is dit precies iets wat je ook moeilijk begrijpt) diep in hun zakken zitten (want uiteindelijk is die wagen nodig)... maar het zijn jou zakken niet dus daar lig je niet van wakker veronderstel ik.

Waarom wil men het ontmoedigen... en wat is de aanleiding daarvoor... misschien moet je de oplossing eens gaan zoeken bij de bron en niet bij de gevolgen !

Omdat het nu éénmaal over veel meer gaat dan louter die bedrijfswagen (behalve bij jou... dan is het puur een obsessie).
Weeral de eigen situatie aan het veralgemenen zie ik :angel:
Weeral er vanalles bijsleuren omdat er geen contra argumenten zijn zie ik :angel:
In dit topic gaat het om bedrijfswagens, maar r2504 sleurt er graag alles bij, schrik om zijn gesubsidieerd autoke kwijt te spelen ? :angel:

Ontmoedigen van het autogebruik doet men omdat we dat als maatschappij belangrijk vinden
Het individu r2504 vindt dit blijkbaar onbelangrijk, want tegen zijn eigen portemonnee ...

Iedereen die zijn wagen "nodig" (minder dan 30% remember) heeft kan hem blijven gebruiken met het mobiliteitsbudget ...
Het staat de bedrijven ook vrij om bedrijfswagens zonder subsidie ter beschikking te stellen
ik zie alleen voordelen !
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

grote vraag is, vanaf wanneer is het een functionele wagen en geen salariswagen.

Ik zelf heb trouwens een functionele wagen..vroeger +50000km/jaar maar door promotie nu meer achter mijn computer. Ik moet gem. nog 1 max 2 keer per week naar de klant. Is dit dan een salaris wagen of een functionele ?

Zoals eerder gezegd, binnenkort zal iedereen die maar een beetje de baan op moet met een functionele wagen rijden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Valt ook uit te lezen met de kastjes waar de kilometervergoeding zal op af te lezen zijn. Geen x aantal verplaatsingen tijdens de kantooruren is een salariswagen?

Hetzelfde voor de rusttijden van de vrachtwagenbestuurders bvb.

Ik zeg zo maar iets. :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Mijn persoonlijke conclusie, en nu trek ik er hier de stekker echt wel uit: functionele bedrijfswagen: JA! Salariswagen die op de parking staat te blinken van het bedrijf de ganse dag: NEE.
Toch wel raar dat je nu plots na al die pagina's hetzelfde zegt als ik :roll:

Ik ga er geen woorden meer aan vuilmaken want anders is het weer veralgemenen of ik ken iemand die...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Het wordt tijd dat je mijn berichten eens terugleest. Weet jij echt niet meer wat anderen schrijven? :beerchug:

Best dat je er dan geen woorden meer aan vuilmaakt! :bdaysmile:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mirror mirror on the wall.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Deze reactie van UNIZO kon er vandaag toch nog bij,ondanks de vele maatregelen(volgens sommige de juiste) een vrij heldere uitspraak,de regering lijkt hier de verantwoordelijke te zijn. Nog meer bedrijfswagens nodig??

http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature ... niet.dhtml
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Allé ze zijn ook wakker geschoten nu ze in de oppositie zitten

Sp-a-Schrap-fiscaal-voordeel-bedrijfswagens

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... gens.dhtml
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb het daarnet gehoord in "Vandaag".
En de interviewer stelde dé vraag niet: waarom heb je dat niet overwogen of gedaan toen je zelf aan de knoppen zat
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Dus de dikste lonen gaan hun wagen kwijtspelen. Die gaan toch een auto kopen denk. Goed voor de economie, file probleem zla niet veel gebeuren. Hoeveel van die 200000 wagens worden omgezet in alternatief vervoer? 5% ?
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Nemen ze de auto af, dan wordt toch loon in de plaats gegeven. Dus het maakt niet uit. Dus eigenlijk verandert niets. Maar die die geen bedrijfswagen hadden worden gesust met.... Eigenlijk niets. En de spa gelukkig...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

MichelJ schreef:Dus de dikste lonen gaan hun wagen kwijtspelen. Die gaan toch een auto kopen denk. Goed voor de economie, file probleem zla niet veel gebeuren. Hoeveel van die 200000 wagens worden omgezet in alternatief vervoer? 5% ?
De dikste lonen (dan spreek ik over meer dan 200k per jaar) rijden sowieso al niet in lage co2 auto's rond. Die betalen dus sowieso al een groter percentage van de catalogusprijs van de wagen in VAA in tegenstelling tot Jan in de straat met zijn lease Golf Bluemotion. Het verlies van het voordeel van de wagen komt dus veel harder aan voor de middenklasse en dan eigenlijk iedereen die niet in de dikste lonen valt met een bedrijfswagen. Dat zijn niet de mensen die hun geld offshore plaatsen noch de mensen die niet kijken op een paar duizend euro minder of meer.

Het afschaffen van het voordeel voor bedrijfswagens zal echter niet positief zijn voor de economie. Niet dat het dramatisch is, maar denk aan al de leasefirma's de roulering van elke 4 jaar een nieuwe wagen (dealer, importeur, export oude wagen,...). Tot bandencentrales (veel winterbanden op leasekarren) en misschien ook meer geregeld onderhoud. Daarnaast waarschijnlijk nog al een negatieve impact op verkeersongevallen en letsels doordat de nieuwe bedrijfswagens vaak veiliger zijn en veel veiligheidssnufjes hebben (radars, automatic braking, etc) wat oudere wagens al niet hebben.

En het fileprobleem los je niet op door de oorzaak onaantrekkelijker te maken, maar door je eigen product (trein, tram, metro, bus, etc.) juist zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo werkt het in de vrije markt ook, en daar werkt het. Alleen kost dat natuurlijk veel geld, in tegenstelling tot het afschaffen van het voordeel van bedrijfswagens, dat brengt potentieel geld in de lade (vervangend loon).
Kijk naar het pendeltraject Antwerpen randstad => Eindhoven HTC en terug. Dat is een goede 45-50min met de auto, quasi alleen snelweg en relatief weinig files. Met het openbaar vervoer is dat minstens 2u50min, 3u30 op zijn slechts.
Ook al is de fileproblematiek rond Antwerpen en Brussel dramatisch, als je pendelt tussen de omgeving van beiden, dan ben je in het worst-case doorsnee week file scenario evenveel tijd kwijt als met de trein,tram en bus. Zo los je de problematiek niet op.
Synman schreef:Nemen ze de auto af, dan wordt toch loon in de plaats gegeven. Dus het maakt niet uit. Dus eigenlijk verandert niets. Maar die die geen bedrijfswagen hadden worden gesust met.... Eigenlijk niets. En de spa gelukkig...
Zo simpel is het niet. Een bedrijfswagen was/is in België een van de meest interessante en kost effectieve manieren om iemand te verlonen, zeker wanneer anders dat extra bruto loon toch in de hoogste schaal zou vallen. Met dat loon dat in de plaats gegeven kan worden kan je niet dezelfde wagen rijden, zelfs niet iets dat in de buurt komt. Dan gaan de werknemers er ofwel achteruit op type auto (comfort etc.) of op resterend netto loon. Dat krijg je wanneer de regering dergelijk interessante vormen van verloning op tafel legt en die dan later gaat proberen (deels) te niet te doen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

AndRo555 schreef: En het fileprobleem los je niet op door de oorzaak onaantrekkelijker te maken, maar door je eigen product (trein, tram, metro, bus, etc.) juist zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo werkt het in de vrije markt ook, en daar werkt het. Alleen kost dat natuurlijk veel geld, in tegenstelling tot het afschaffen van het voordeel van bedrijfswagens, dat brengt potentieel geld in de lade (vervangend loon).
Inderdaad daar heb je het punt, het product zo attractief mogelijk maken.

Ik doe er met de trein langer over dan met de auto, de enige reden dat ik voor de trein kies is omdat het Brussel is en gratis vs helemaal niets terugkrijgen (en ja in de privé).

Soit het gaat al jaren mis, mijn trein doet teveel haltes aan er is een aanbod ofwel heb je geluk en heb je een ic die sneller over 50 km gaat dan mijn trein over 20 km, want ja ieder station stopt hij, met als gevolg dat tijdens de spitsuren de vertraging standaard 5 a 10 min is bij aankomst. Maar nog gezwegen over die problematiek van stiptheid en afgeschafte treinen.

De praktische kant gaat ook meer en meer achteruit, de nmbs koopt de 'Desiro' treinen voor korte afstanden met minder comfort, blijkbaar is voor de nmbs de definitie van kort, alle ritten van minder dan 1 uur en dan nog.

Wat is er mis met de desiro's, de zetels zijn van de meest ongemakkelijke die ik ooit al in een trein heb ontmoet, onmogelijk om jezelf comfortabel te zetten, leuningen zijn wegbespaard net zoals de voetsteunen, de breedte is relatief beperkt. De opstelling kan ook stukken beter. Maar dan komt het punt in de oudere treinen had je zo van de compacte tafeltjes, waar idd je laptop op paste kon je nog aardig werken. Nu bij die desiro's, tafeltjes zijn zeldzaam, voetsteunen ontbrekend dus net niet handig om je laptop op je benen te zetten, je benen kruisen moeilijk ivm de ruimte. Kortom werken op de trein vergeet het maar, om dan nog te zwijgen van de constructie van de Desiro's, in de oudere treinen op mijn lijn stabiele 4G ontvangst op de Desiro is het een ramp.

Maar soit volgens sommigen is de trein een top product ;) het uiteindelijke resultaat is dat de werkende mens altijd de finale rekening zal betalen. En fantastisch deze ochtend de SPA die roept, auto's weg, alle cheque systemen weg maar de werknemers mogen er niet op achteruit gaan, dus er zijn er nog die geloven in Sinterklaas, de werkgevers gaan even die kost dragen van +80 % op dat stuk verloning ( belastingen / sociale bijdragen / ... ). Een mooie vorm van oppositie en totale afwezigheid van realisme, en zoals al geciteerd hoe vaak is spa/ps aan de macht geweest toen hebben ze het ook niet gedaan.

En dan nog minder lease auto's = minder onderhoud, minder banden, minder ... en een vervuiling van je wagenpark en in theorie ook een onveiliger wordend autopark, want lease wagens doen veel km maar zijn recent, en goed onderhouden daar het toch inbegrepen is.

Ik ben een en al oor maar herverdeling in de meest strikte zin van het woord is niet de oplossing vrees ik daar zijn alleen verliezers, maar ik ken de magische oplossing ook niet toch ben ik benieuwd naar ideeen die echt kunnen werken. Want vermogensbelasting, hogere belasting op winsten, etc heeft maar een resultaat voor je belasting het 2e jaar geind kan worden is het al lang weg dat is nu eenmaal de definitie van groot geld zolang het interessanter is ergens anders gaat het gaan lopen. Ik heb het idee dat een aantal partijen, en dan vooral sommigen vooral een aanval inzetten op de gemiddelde verdieners en natuurlijk ook de grootverdieners, wat imho verkeerd is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Herverdeling: de boodschap is duidelijk.
Vanvelthoven benadrukt dat de koopkracht die een salariswagen vertegenwoordigt niet mag worden aangetast. "We willen niemands voordeel afpakken.
Vanvelthoven mag eens komen uitleggen hoe hij beide quotes gaat realiseren... of moeten de bedrijven dat maar ophoesten ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In dat laatste geval weet je zo wie het gelag weer gaat betalen. De consument. Baaibaai koopkracht, de prijzen stijgen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

Als ze de keuze laten tussen een bedrijfswagen of extra loon zonder dat je iets verliest en iedereen blijft voor de bedrijfswagen kiezen, zouden ze dan eindelijk snappen dat echte probleem de onaantrekkelijke alternatieven zijn (trein, bus, tram,...)? :roll:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is(meestal)zo dat mensen die zoveel verdienen zeker niet met de tram/bus/trein gaan rijden,dus die hebben dan zowiezo een wagen nodig,file probleem zal daar dus niet mee opgelost worden,wat wel zou kunnen is dat de wagen kleiner of goedkoper zou kunnen worden.Er ook rekening mee houden dat bijv. de Gentse kanaalzone (Oostakker-Zelzate bijv.) er bijna geen andere alternatieven zijn,dan een wagen,Men heeft daar geen Trein of tram,en bussen op een welbepaalde uur(meestal de schooluren).
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

wel ja, dat bedoel ik. Bepaalde politici bekritiseren ArcelorMittal omdat zij aan hun arbeiders in Gent een bedrijfswagen aanbieden, maar deze werknemers hebben geen deftige alternatieven.
Laatst gewijzigd door conexio 26 apr 2016, 13:42, in totaal 1 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Dit klopt volledig,ik woon ook in die regio,station in Zelzate is al zeer lang gesloten(en gedeeltelijk afgebroken).In Oostakker is er nog een station,maar daar worden de gronden,en ruimte gebruikt als kontainerpark.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

AndRo555 schreef: De dikste lonen (dan spreek ik over meer dan 200k per jaar) rijden sowieso al niet in lage co2 auto's rond. Die betalen dus sowieso al een groter percentage van de catalogusprijs van de wagen in VAA in tegenstelling tot Jan in de straat met zijn lease Golf Bluemotion. Het verlies van het voordeel van de wagen komt dus veel harder aan voor de middenklasse en dan eigenlijk iedereen die niet in de dikste lonen valt met een bedrijfswagen.e wanneer de regering dergelijk interessante vormen van verloning op tafel legt en die dan later gaat proberen (deels) te niet te doen.
Dat geloof ik niet. Wie denk je rijdt er tegenwoordig met een Tesla rond? Er zijn vele bedrijven die er veel geld tegenaan willen smijten tegenwoordig om toch maar zogezegd zo "ecologisch" mogelijk imago te hebben. Bovendien is een elektrische auto fiscaal gunstig, zowel qua aftrek (ik dacht 120%) als qua verkeersbelasting.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Vaganzza schreef:
AndRo555 schreef: De dikste lonen (dan spreek ik over meer dan 200k per jaar) rijden sowieso al niet in lage co2 auto's rond. Die betalen dus sowieso al een groter percentage van de catalogusprijs van de wagen in VAA in tegenstelling tot Jan in de straat met zijn lease Golf Bluemotion. Het verlies van het voordeel van de wagen komt dus veel harder aan voor de middenklasse en dan eigenlijk iedereen die niet in de dikste lonen valt met een bedrijfswagen.e wanneer de regering dergelijk interessante vormen van verloning op tafel legt en die dan later gaat proberen (deels) te niet te doen.
Dat geloof ik niet. Wie denk je rijdt er tegenwoordig met een Tesla rond? Er zijn vele bedrijven die er veel geld tegenaan willen smijten tegenwoordig om toch maar zogezegd zo "ecologisch" mogelijk imago te hebben. Bovendien is een elektrische auto fiscaal gunstig, zowel qua aftrek (ik dacht 120%) als qua verkeersbelasting.
Err zullen zeker mensen met elektrische auto's rondrijken en (groot verdienende) mensen met een Tesla bedrijfswagen, echter is dat niet bepaald een groot. In totaal rijden er 2600 elektrische wagens rond in Belgie, daar zit de frituur zijn delivery Renault twizzy ook tussen. Ook is dit iets dat pas iets dat het laatste jaar echt verkocht aangezien de Tesla model S nog niet zo lang te koop is in België.

(en de bedrijfs Tesla rijders betalen nog altijd 3 keer zoveel dan een Golf Diesel om die prive te rijden, dus absoluut gezien is de VAA nog altijd hoog)
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik ga bijna altijd met de auto omdat het gewoon een pak goedkoper blijft dan een eenmalige rit met de trein en op de treinen kan je al een decennia lang niet meer rekenen vwb stiptheid
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Zal nog leuk worden aan de oplaadpunten als iedereen met een elektrische wagen gaat rijden.

In de parking waar ik sta (centraal station Antwerpen) zijn er twee plaatsen die bij altijd ingenomen zijn door dezelfde auto's.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

de tesla's doen er maar 15' over aan stadion Gent :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Elektrische wagens zullen het waarschijnlijk niet worden als er geen enorme doorbraken komen in de batterijentechniek. De afstand die ze kunnen afleggen is te beperkt en het laden duurt te lang. Dan heb je nog de slijtage van de batterijen. Je kan dat opvangen door wisselstations voor batterijen maar dat is ook duur en de batterijen zijn nog veel te groot/zwaar.

Het grootste probleem is echter de hoeveelheid elektriciteit die je nodig hebt als iedereen elektrisch zou rijden. Waar gaan we dat halen en hoeveel zou elektriciteit dan kosten (gestegen vraag)? Komt nog bij dat de meeste op dezelfde moment zullen laden want ook de verplaatsingen gebeuren op piekmomenten. Gedurende de nacht zou ideaal zijn maar net dan heb je geen zonne-energie. Denk eerder dat gas en waterstof een grotere kans maken.

Vraag is of we over enkele jaren nog op dezelfde manier ons verplaatsen. De verandering door zelfrijdende voertuigen kan alles overhoop gooien. Een uberachtige dienst met zelfrijdende voertuigen zou onze mobiliteit compleet kunnen veranderen. Geen bezit meer van privévervoer (tenzij superrijken) en gewoon ritten bestellen en betalen. Dit zou de files, ongevallen en efficiëntie enorm kunnen verbeteren. Ook huizen krijgen ineens een extra kamer erbij :)

In ieder geval is het duidelijk dat het huidige systeem van bedrijfswagens te zot voor woorden is. Het is compleet uit de hand gelopen. We steken er meer geld in dan in trein, tram en bus samen en staan samen stil en verpesten het milieu als we al niet omkomen in ons persoonlijk blik. Dit zou enkel moeten bestaan voor wie echt niets anders bestaat of mogelijk is, de rest kan een hoger loon gebruiken voor alternatieven.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”