Ik ben zelf geen slachtoffer en voor mij moeten ze niet terug keren naar MP2, maar ik kan Raf1 toch geen ongelijk geven.boulder schreef:Ach, komaan, in je eeuwige haat tegenover Telenet moet het natuurlijk weer als een soort complot gezien worden.Raf1 schreef:Oh jawel, als Telenet zo zeker was van hun onnodige omschakeling naar AAC, dan hadden ze dit meteen uitgerold op Eén en VTM. Dat klanten met Philips en Loewe tv's van amper 7 jaar oud door dit probleem nu Digiboxen gaan aanschaffen is mooi meegenomen.
Waarom brengen die merken geen firmware update uit ?
Zij zijn het die niet compatible zijn, dat heb je zelf bewezen door de bestanden succesvol af te spelen op je PC.
Mijn Dreambox van 2009 heeft er ook geen problemen mee.
De bandbreedte dat je bespaart op audio kan je bijlange niet vergelijken als bij een omschakeling van MPEG2 naar H264. Qua video kan je vele Mbps per multiplex besparen, bij audio gaan ze met het verschil misschien 1 à 2 Mbps besparen. Met deze ruimte zal je geen spectaculaire dingen verwezenlijken.
En een omzetting van 256 kbps MP2 naar 128 kbps AAC zal ook geen verbetering zijn in audiokwaliteit. AAC is efficiënter dan MP3 en zeker MP2, maar als je de bitrate halveert zal er geen verbetering in geluidskwaliteit meer plaatsvinden en die vrij gemaakte ruimte is nihil om er iets deftigs mee te doen.
Het is momenteel nog afwachten hoe groot het impact zal zijn bij CI+-kijkers. Tot vandaag was AAC enkel actief op kleinere zenders, maar mochten ze dit op VTM en VRT toepassen, dan zou het probleem veel rapper boven water komen.
Wellicht zal het nog meevallen als je weet dat tv's uit 2010 (Sony en Philips althans) geen problemen hebben. 2009 was een beetje een overgangsjaar op gebied van DVB-C en ik denk niet dat er veel toestellen uit dat jaar op de lijst met gecertificeerde modellen staan.
Langs de andere kant vind ik op satelliet trouwens ook zeer zelden zenders terug die AAC gebruiken. Zo goed als alles is en blijft MP2 en AC3. Het zou misschien wel een tip zijn voor TV Vlaanderen bij hun crappy kwaliteit van de radiozenders.