heb weer een fake mail factuur gehad oppassen dus weer.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Dit stond in de mail, iemand nog zo eentje gehad??
Geachte *****[email protected],

In de bijlage ontvangt u de factuur van uw KPN Internetdiensten.
Bedrag en specificaties
Deze maand is uw factuur in totaal € 365,25. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.
Overzicht van al uw facturen in MijnKPN
Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen bekijken? Klik dan hier om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.
Uitleg van uw factuur
Klik hier voor uitleg over uw factuur.
Veelgestelde vragen
Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.
Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.

Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer

KvK Den Haag nr. 2358701, NL0094732056B01
VTOLfreak
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Je trapt hier niet in als je de volgende regel aan houdt: Bij ontvangen van een factuur zelf naar de site van het bedrijf gaan en je factuur zoeken onder je account. En dit zonder een link uit de mail te gebruiken. (Dus zelf browser openen en naar de site surfen.)

Dit gezegd zijnde, meeste van die mails vallen direct door de mand als je ze leest. Nep mails van KPN enzv heb ik al gehad. Van Belgische bedrijven gelukkig nog niet.

Enige Belgische bedrijf waar ik me vragen stel bij hun werkwijze waarmee ze digitaal facturen versturen is Pidpa. Die sturen een mail die van een externe massamailer komt ipv eigen domein, de links naar je factuur gaan ook weer naar een ander domein. Ik moest al naar mijn contract nummer en meter nummer kijken om te zien of het echt was.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Sinds enkele maanden gebruik ik een whitelist van alle gekende emailadressen waarmee ik communiceer.
Dit soort oplichting geraakt er zelfs niet door en valt direct door de mand.

Naast nep KPN facturen krijg ik ook vaak nep boetes in mijn bulk folder waar dan uw nummerplaat niet vermeld in staat, dat valt ook direct door de mand. Maar er zullen dommerikken zijn die daar intrappen, en zelfs als 0.001% er intrapt zal de actie geld opleveren voor de oplichter.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Op het werk ontvangen wij er dagelijks een stuk of 3 :-(
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Gaat dit over gewoon valse facturen? Of over facturen die een Crypto virus bevatten?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Wij ontvangen zowel valse facturen als mails met een "factuur" in bijlage als *.zip bestand.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Bij ons op het werk dagelijks tientallen... Uit voorzorg laten we spamfilter alle mail met zip bijlagen in quarantaine zetten.
Zitten wel false positives bij, maar uiteindelijk is het voor ons minder werk om dagelijks even quarantaine checken dan restore na infectie.

E-facturatie van Mobistar lijkt zeer sterk op crypto mail... maar is het niet. Zou me niet verwonderen als die bij de helft van hun klanten niet meer doorkomt :p (alhoewel: helft weet niet hoe spam te filteren, andere helft klikt gewoon op alles wat ze kunnen...)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ook een klassieker zijn de fake pakjes die in Rome klaar liggen ..... hoeveel mails ik daar al niet van ontvangen heb.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Overlaatst mijn domiciliëring zogezegd geweigerd bij Proximus, waarbij ik via een link alsnog kon betalen. Link verwees door naar beltegoed.nl, een site die ik in het verleden regelmatig gebruikte om mijn MV krediet te recupereren. Daar verschoot ik wel even van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vandaag een "factuur" gehad voor Filemaker Pro... maar als je dan de kleine lettertjes leest is het een aanbieding en geen factuur.

Als je dus geen grondige controle doet en meteen een overschrijving ben je dus gezien.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

1 personeelslid dat niet helemaal op de hoogte is en je hebt ervan... :-(
didi79
Elite Poster
Elite Poster

nog een klassieker: factuur voor gebruik van een zogezegd gelicentieerde afbeelding op je website...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier met Exchange Online (O365) worden deze zonder pardon meteen als spam aanzien.
Daarnaast heb ik een blacklist opgezet van domeinen die meteen gewist mogen worden zonder quarantaine.

Vele Chinese wannabe leveranciers zo geblokkeerd, want een unsubscribe link gebruiken die mannen niet...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ken schreef:Hier met Exchange Online (O365) worden deze zonder pardon meteen als spam aanzien.
Het valse "factuur" was nochtans ook op een Exchange Online account... perfect is de filtering dus niet.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Zijn dan ook heel dikwijls 0-day varianten van cryptolocker virus...

Wij laten steekproefgewijs virustotal.com los op van die bijlagen. Heel vaak zijn ze op dat moment maar door een handvol antivirussen gekend. Af en toe komen we er tegen die nog helemaal nergens gekend zijn.
Die worden dan ook via onze reseller aan de antivirus maker bezorgd... die ons daarvoor toch dankbaar zijn...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:
Ken schreef:Hier met Exchange Online (O365) worden deze zonder pardon meteen als spam aanzien.
Het valse "factuur" was nochtans ook op een Exchange Online account... perfect is de filtering dus niet.
Hangt ervan af welke Exchange Online subscription, niet iedere account heeft systematisch spam/AV, of wel?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Volgens mij wel... toch binnen Office 365.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”