Het kromme eraan is dat die het minste profiteert... zijn woon-werk verkeer (wat privé is !) is namelijk nul kilometer. Moest hij een collega hebben die iedere dag naar de andere kant van Belgie moest rijden van z'n baas dan zou dat een dikke profiteur zijn (veel privé kilometers en onder de regeling Di Rupo dubbel en dik belast terwijl z'n collega geen belasting moet betalen !).schizm schreef:terwijl hij zelfs niet moet buitenkomen om naar zijn werk te gaan want hij werkt in dezelfde appartementsblok als waar hij woont
Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ach ja, ik krijg van mijn werkgever zelfs een vergoeding om de bedrijfsbus te nemen, zeg maar voor de sleet van de voetzolen op weg naar de opstapplaats achter de hoek, maar dan ben ik al gauw een uur langer per dag onderweg.
Ik carpool nu veel, hoewel ik diezelfde bus nog steeds kan nemen. Mijn kilometervergoeding voor de wagen wordt met medeweten van het carpoolen helemaal uitbetaald, want mijn werkgever ziet het nut van een herberekening niet direct zitten. Een kwart van de dagen ga ik met de fiets (50 km heen en terug) en daar krijg ik ook een vergoeding van 0,22 euro/km voor in dit geval wel met aftrek a rato autovergoeding omdat dat belastingstechnisch niet anders kan.
Ik weet dat ik in een zeer luxueuze positie zit en eigenlijk zou ik nooit met de wagen naar mijn werk moeten gaan. Ik gebruik hem nog wel in de carpool, maar kom op ongeveer een 5000 km op jaarbasis uit. Dus nee, in mijn geval dus liever geen salaris- of bedrijfswagen.
Ik carpool nu veel, hoewel ik diezelfde bus nog steeds kan nemen. Mijn kilometervergoeding voor de wagen wordt met medeweten van het carpoolen helemaal uitbetaald, want mijn werkgever ziet het nut van een herberekening niet direct zitten. Een kwart van de dagen ga ik met de fiets (50 km heen en terug) en daar krijg ik ook een vergoeding van 0,22 euro/km voor in dit geval wel met aftrek a rato autovergoeding omdat dat belastingstechnisch niet anders kan.
Ik weet dat ik in een zeer luxueuze positie zit en eigenlijk zou ik nooit met de wagen naar mijn werk moeten gaan. Ik gebruik hem nog wel in de carpool, maar kom op ongeveer een 5000 km op jaarbasis uit. Dus nee, in mijn geval dus liever geen salaris- of bedrijfswagen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Ik snap niet goed waar je vast zit ???MClaeys schreef:Wie heeft het hier nu over bang zijn... Bedrijfswagens noemt men ongelijk want het ene bedrijf geeft het en het andere niet (dat het een deel van het loon is negeert men of schiet men af, swat naast de kwestie), maar dan gaat ge nog een fietsvergoeding vragen boven op het mobiliteitsbudget (waar je als fietser dan sowieso al een pak meer aan gaat overhouden), wat wederom het ene bedrijf wel en het andere niet zal doen. Een typische "het moet voor iedereen hetzelfde, maar ik wil meer"-situatie...
Autogebruik en uitstoot wil de staat verminderen
Fietsgebruik wil men aanmoedigen
Dan is het toch logisch dat men fietsgebruik (extra) beloont en autogebruik ontmoedigt (en zeker niet zoals nu subsidieert)
Begint hier serieus nen hoek af te raken ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Daar ben ik mee akkoord , maar dan met een eenduidig systeem dat overal hetzelfde is, niet een krom systeem als fietsvergoeding waar je geluk moet hebben met je werkgever dat ze dat wel willen geven ... Kortom, integreren in het mobiliteitsbudget... Komt daar bij dat zo een mobiliteitsbudget het fietsgebruik reeds extra beloont door het extra bedrag dat je er aan over houd, terwijl iemand met zijn wagen vaak nog zal moeten opleggen.
En blijf inmiddels al eens weg dat wagens gaan verdwijnen hierdoor ... Tenzij we met een CO2-neutraal wagenpark de baan op gaan zal de CO2 uitstoot helaas blijven, daar mag je vergoedingen tegen gooien wat je wil maar er gaan altijd mensen zijn die:
- slecht te been zijn en niet kunnen fietsen
- mensen die werken waar OV slechte verbinding geeft
- mensen die te ver werken voor met de fiets
- mensen die de hele dag op de baan zijn en naar her en der moeten
- vrachtvervoer
- ...
Alles afstraffen, daar komt het hier telkens op neer, maar de situatie is niet altijd zwart-wit. Wat niet wegneemt dat er bedrijfswagens zijn die vermeden kunnen worden (maar dan telt niet de regel 1 bedrijfswagen minder = 1 wagen minder in het verkeer).
En blijf inmiddels al eens weg dat wagens gaan verdwijnen hierdoor ... Tenzij we met een CO2-neutraal wagenpark de baan op gaan zal de CO2 uitstoot helaas blijven, daar mag je vergoedingen tegen gooien wat je wil maar er gaan altijd mensen zijn die:
- slecht te been zijn en niet kunnen fietsen
- mensen die werken waar OV slechte verbinding geeft
- mensen die te ver werken voor met de fiets
- mensen die de hele dag op de baan zijn en naar her en der moeten
- vrachtvervoer
- ...
Alles afstraffen, daar komt het hier telkens op neer, maar de situatie is niet altijd zwart-wit. Wat niet wegneemt dat er bedrijfswagens zijn die vermeden kunnen worden (maar dan telt niet de regel 1 bedrijfswagen minder = 1 wagen minder in het verkeer).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik lees dat woord hier regelmatig... maar wat lost dit op aan het feit dat nog steeds mensen voor hun werk naar klanten moeten ?MClaeys schreef:integreren in het mobiliteitsbudget...
Oh ja, die moeten dat maar op eigen kosten doen... anders zijn het toch maar profiteurs.
We willen namelijk hetzelfde budget... maar liefst niet de lasten die erbij horen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Voor diegene die regelmatig naar klanten moeten lost dit niets op.
Dat moet het bedrijf uiteraard zelf oplossen door een auto te geven zonder sponsoring van de staat.
Simpel toch ...
Dat moet het bedrijf uiteraard zelf oplossen door een auto te geven zonder sponsoring van de staat.
Simpel toch ...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En wat moet het dan oplossen voor de anderen... woon-werk verkeer is toch privé... daar is toch geen mobiliteitsbudget voor nodig ?duizend schreef:Voor diegene die regelmatig naar klanten moeten lost dit niets op.
Maar de staat mag wel jou laptop, bureau, kantoorbenodigdheden, hamer, slijpmachine, ... of wat dan ook sponseren ? Of denk je dat je bedrijf daar geen fiscaal voordeel voor krijgt om die dingen af te schrijven ?duizend schreef:Dat moet het bedrijf uiteraard zelf oplossen door een auto te geven zonder sponsoring van de staat.
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Waarom zou dat idd gesponsord moeten worden.
De klant betaalt vaak de verplaatsing al van het bedrijf naar de klant.
En dan zou de staat het nog eens moeten blijven sponsoren? Goed bezig.
Die andere zaken worden vaak niet aangerekend door het bedrijf aan de klant, dus dan is het logisch dat het aftrekbaar kan zijn.
De klant betaalt vaak de verplaatsing al van het bedrijf naar de klant.
En dan zou de staat het nog eens moeten blijven sponsoren? Goed bezig.
Die andere zaken worden vaak niet aangerekend door het bedrijf aan de klant, dus dan is het logisch dat het aftrekbaar kan zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
meen je dit nu ? Het is niet omdat het niet letterlijk op de factuur staat dat het niet aangerekend word hoor. Vb verwerkt in het uurloon.Sinister schreef: Die andere zaken worden vaak niet aangerekend door het bedrijf aan de klant, dus dan is het logisch dat het aftrekbaar kan zijn.
- Devilzown
- Elite Poster
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Alles wat een bedrijf meer kost wordt integraal naar de klant, zijnde u, doorgerekend hoorSinister schreef:Waarom zou dat idd gesponsord moeten worden.
De klant betaalt vaak de verplaatsing al van het bedrijf naar de klant.
En dan zou de staat het nog eens moeten blijven sponsoren? Goed bezig.
Die andere zaken worden vaak niet aangerekend door het bedrijf aan de klant, dus dan is het logisch dat het aftrekbaar kan zijn.
- Devilzown
- Elite Poster
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Ik denk dat het overgrote deel van de mensen niet tegen het afschaffen van allerhande aftrekposten is.
MAAR
Dan wel op een manier dat het effectief inkomen van honderdduizenden mensen niet verlaagd met enkele honderden euro per maand...
(Zelfs mensen met een salariswagen hebben een gezin te onderhouden).
Geef mij het netto inkomen dat mijn bedrijfswagen mij bespaard en je zal me niet horen klagen.
Ik koop dan wel een veel leukere auto & zal mss af en toe de fiets pakken om de hogere running costs te compenseren.
MAAR
Dan wel op een manier dat het effectief inkomen van honderdduizenden mensen niet verlaagd met enkele honderden euro per maand...
(Zelfs mensen met een salariswagen hebben een gezin te onderhouden).
Geef mij het netto inkomen dat mijn bedrijfswagen mij bespaard en je zal me niet horen klagen.
Ik koop dan wel een veel leukere auto & zal mss af en toe de fiets pakken om de hogere running costs te compenseren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Kromme redenering weeral maar dat besef je zelf uiteraard ookr2504 schreef: Maar de staat mag wel jou laptop, bureau, kantoorbenodigdheden, hamer, slijpmachine, ... of wat dan ook sponseren ? Of denk je dat je bedrijf daar geen fiscaal voordeel voor krijgt om die dingen af te schrijven ?
Zal efkes mee krom door de bocht gaan
laptop, bureau, kantoorbenodigdheden kost éénmalig pakweg 5000 euro ...
firmawagen kost aankoop minstens 30.000 euro + jaarlijks nog eens 5000 euro gebruikskosten (taks, diesel, verzekering, OH, banden, sleet, ...)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
De firma mag je een loon geven zo hoog als je graag wil wat mij betreft ...Devilzown schreef: Geef mij het netto inkomen dat mijn bedrijfswagen mij bespaard en je zal me niet horen klagen.
Ik koop dan wel een veel leukere auto & zal mss af en toe de fiets pakken om de hogere running costs te compenseren.
Daar zit de staat voor niks tussen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Om het fiscaal voordeel van het bedrijf te behouden en te zorgen dat de werknemer netto meer overheeftr2504 schreef: En wat moet het dan oplossen voor de anderen... woon-werk verkeer is toch privé... daar is toch geen mobiliteitsbudget voor nodig ?
Dit ipv sponsoring van firmawagens.
Moeilijk zulle ...
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Blijkbaar idd moeilijk, anders was dat al lang gebeurd.
Ah oops... men zou dan wel eens plots heel wat extra neven-inkomsten kunnen mislopen:
- verkeersbelasting
- accijnzen
- bedrijven actief id leasing/verzekeringen die moeten sluiten
en het stopt daar nog niet eens als ik de firmwagenclichés mag geloven:
- bandencentrales die de boeken mogen toedoen - aangezien het cliché wil dat enkel de leasingwagen winterbanden hebben
- garages/carosserie bedrijven die sluiten, want wij leasingwagenrijders zijn de grootste brokkenmakers want 'wagen toch niet vans ons'
- boetes aangezien we allemaal roekeloos rijden
- misgelopen accijnzen van die duizenden extra km's die firmwagenbezitters maken aangezien het 'toch niks kost'
....
nogmaals: het moment dat er fiscaal een alternatief is dat zowel voor werkgever als werknemer interessant is, gaat mijn salariswagen meteen aan de kant.
Maar helaas... dat is blijkbaar een probleem.
Ah oops... men zou dan wel eens plots heel wat extra neven-inkomsten kunnen mislopen:
- verkeersbelasting
- accijnzen
- bedrijven actief id leasing/verzekeringen die moeten sluiten
en het stopt daar nog niet eens als ik de firmwagenclichés mag geloven:
- bandencentrales die de boeken mogen toedoen - aangezien het cliché wil dat enkel de leasingwagen winterbanden hebben
- garages/carosserie bedrijven die sluiten, want wij leasingwagenrijders zijn de grootste brokkenmakers want 'wagen toch niet vans ons'
- boetes aangezien we allemaal roekeloos rijden
- misgelopen accijnzen van die duizenden extra km's die firmwagenbezitters maken aangezien het 'toch niks kost'
....
nogmaals: het moment dat er fiscaal een alternatief is dat zowel voor werkgever als werknemer interessant is, gaat mijn salariswagen meteen aan de kant.
Maar helaas... dat is blijkbaar een probleem.
- Devilzown
- Elite Poster
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Als de staat de spelregels ineens veranderd juist wel lijkt me?duizend schreef:De firma mag je een loon geven zo hoog als je graag wil wat mij betreft ...Devilzown schreef: Geef mij het netto inkomen dat mijn bedrijfswagen mij bespaard en je zal me niet horen klagen.
Ik koop dan wel een veel leukere auto & zal mss af en toe de fiets pakken om de hogere running costs te compenseren.
Daar zit de staat voor niks tussen
Sent from my A0001 using Tapatalk
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als jou loodgieter z'n machines niet meer fiscaal mag aftrekken... wie denk je dan dat daarvoor zal opdraaien ?Sinister schreef:Dan moeten ze het ook niet aftrekken van mijn part schrappen ze al die dingen dan ook maar
Idem voor bedrijfswagens hoor... of moeten mensen die op de baan zijn dan maar voor minder gaan werken ?
En jij gelooft dat werkgevers die volle 30.000 euro recuperen van de staatduizend schreef:firmawagen kost aankoop minstens 30.000 euro + jaarlijks nog eens 5000 euro gebruikskosten (taks, diesel, verzekering, OH, banden, sleet, ...)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Stevig off-topic, maar nu we het toch over fiscale aftrekken hebben: kan iemand me eens uitleggen hoe dat juist werkt?
Een bepaald type auto met een CO2-uitstoot van 110g heeft een fiscale aftrekbaarheid van 80%.
De vennootschap betaalt 500 eur/maand voor die auto. Dat is dus een kost, wat betekent dat de vennootschap op't einde van het jaar 6000 eur minder winst zal hebben dan wanneer ze die kost niet had moeten maken. De wagen is voor 80% aftrekbaar. Maar wat betekent dit dan? Betekent dit dat de vennootschap NOG eens 80% van dat bedrag (dus 4800 eur) van haar winst mag afhouden voor de belastingen berekend worden?
Een bepaald type auto met een CO2-uitstoot van 110g heeft een fiscale aftrekbaarheid van 80%.
De vennootschap betaalt 500 eur/maand voor die auto. Dat is dus een kost, wat betekent dat de vennootschap op't einde van het jaar 6000 eur minder winst zal hebben dan wanneer ze die kost niet had moeten maken. De wagen is voor 80% aftrekbaar. Maar wat betekent dit dan? Betekent dit dat de vennootschap NOG eens 80% van dat bedrag (dus 4800 eur) van haar winst mag afhouden voor de belastingen berekend worden?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Klopt, maar alles is in gradaties he. Daarom dat een bedrijfswagen goedkoper is dan een loonsverhoging.
Die 4800 mag je aftrekken van je OMZET na aftrek sociale lasten, en vergeet ook de BTW niet. Dat geeft een serieus voordeel dat een auto, na 4 jaar afbetalen bvb veel minder kost voor een bedrijf dan voor een particulier.
Je winst is hetgeen dat er overblijft van je omzet NA aftrek van kosten en lasten. Als je je lasten kan verlagen blijft er dus meer over. een bedrijf werkt veel minder met cash en cashreserves dan met cash-flow. Zolang je de auto('s) kan maandelijks betalen zonder dat je dat voelt, maar dat je dan minder belasting moet betalen ... Wie wil dat niet ?
Een zelfstandige die rijd bvb met een auto die 100% fiscaal aftrekbaar is aan 1200 EUR/maand. Hij verdient 700 EUR/dag excl. btw., waarvan hij de helft steeds opzij zet voor kosten en lasten. Die auto word gewoon betaald van het opzij gezette deel en word op het einde vzn het jaar een quasi nul operatie. Ipv dat geld opzij te zetten en aan de staat af te geven, heeft hij er nu een lekkere luxe hybrid SUV voor !
Is dat een probleem ... Ja en nee ... Het houd een hele economie in stand met kunstmatige, bijna-nul operaties. Niet vergeten dat er een hele industrie, en jobs, aan die wagens verbonden is.
/me stops ranting.
Die 4800 mag je aftrekken van je OMZET na aftrek sociale lasten, en vergeet ook de BTW niet. Dat geeft een serieus voordeel dat een auto, na 4 jaar afbetalen bvb veel minder kost voor een bedrijf dan voor een particulier.
Je winst is hetgeen dat er overblijft van je omzet NA aftrek van kosten en lasten. Als je je lasten kan verlagen blijft er dus meer over. een bedrijf werkt veel minder met cash en cashreserves dan met cash-flow. Zolang je de auto('s) kan maandelijks betalen zonder dat je dat voelt, maar dat je dan minder belasting moet betalen ... Wie wil dat niet ?
Een zelfstandige die rijd bvb met een auto die 100% fiscaal aftrekbaar is aan 1200 EUR/maand. Hij verdient 700 EUR/dag excl. btw., waarvan hij de helft steeds opzij zet voor kosten en lasten. Die auto word gewoon betaald van het opzij gezette deel en word op het einde vzn het jaar een quasi nul operatie. Ipv dat geld opzij te zetten en aan de staat af te geven, heeft hij er nu een lekkere luxe hybrid SUV voor !
Is dat een probleem ... Ja en nee ... Het houd een hele economie in stand met kunstmatige, bijna-nul operaties. Niet vergeten dat er een hele industrie, en jobs, aan die wagens verbonden is.
/me stops ranting.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Oh als het "maar" 4.000 euro is maken we er geen probleem meer van of watr2504 schreef:En jij gelooft dat werkgevers die volle 30.000 euro recuperen van de staat
Al is het maar één euro, dan is het één euro teveel aangezien men langs de andere kant verschillende maatregelen invoert om het autogebruik en bezit te ontmoedigen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Da's toch een non issue, want alle firmawagen voorstanders zijn er rotsvast van overtuigd dat iedereen onmiddellijk een andere wagen privé bijkoopt vanaf het moment dat ze geen firmawagen meer krijgen.Sasuke schreef: Is dat een probleem ... Ja en nee ... Het houd een hele economie in stand met kunstmatige, bijna-nul operaties. Niet vergeten dat er een hele industrie, en jobs, aan die wagens verbonden is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Dus eigenlijk daalt je winst toch twee keer? Je hebt 6000 eur minder winst owv de kosten van de auto én 4800 eur minder winst omdat je dat bedrag van je omzet mag aftrekken? Dus in totaal 10800 eur minder winst?Sasuke schreef: Die 4800 mag je aftrekken van je OMZET na aftrek sociale lasten, en vergeet ook de BTW niet. Dat geeft een serieus voordeel dat een auto, na 4 jaar afbetalen bvb veel minder kost voor een bedrijf dan voor een particulier.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Mocht een bedrijfswagen niet meer interessant zijn zou ik een 2e hands kopen.duizend schreef:Da's toch een non issue, want alle firmawagen voorstanders zijn er rotsvast van overtuigd dat iedereen onmiddellijk een andere wagen privé bijkoopt vanaf het moment dat ze geen firmawagen meer krijgen.Sasuke schreef: Is dat een probleem ... Ja en nee ... Het houd een hele economie in stand met kunstmatige, bijna-nul operaties. Niet vergeten dat er een hele industrie, en jobs, aan die wagens verbonden is.
winterbanden dada..
omnium dada..
klein onderhoud doe ik zelf (zoals vroeger)
Minder rijden dan nu? Nee, maar ik rijd nu ook niet voor mijn plezier toerkes.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Nee, je hebt niet 2 keer minder winst. Die 6000 euro is een naakte kost die u na aftrek van belastingen eigenlijk maar 1200 EUR kost omdat je die 4800 recupereert op je belastingen. Dat klopt niet helemaal, maar die 4800 geef je niet uit he, die geef je aan op je belastingen, dus enkel fictief. Ok, een auto kopen weegt op je winst, maar minder dan loon uitkeren of enig andere aankoop.SpecialK schreef:Dus eigenlijk daalt je winst toch twee keer? Je hebt 6000 eur minder winst owv de kosten van de auto én 4800 eur minder winst omdat je dat bedrag van je omzet mag aftrekken? Dus in totaal 10800 eur minder winst?Sasuke schreef: Die 4800 mag je aftrekken van je OMZET na aftrek sociale lasten, en vergeet ook de BTW niet. Dat geeft een serieus voordeel dat een auto, na 4 jaar afbetalen bvb veel minder kost voor een bedrijf dan voor een particulier.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een auto is één van de vele werkmiddelen die fiscaal aftrekbaar is voor het bedrijf... waarom blijf je je hier op blindstaren ?duizend schreef:Oh als het "maar" 4.000 euro is maken we er geen probleem meer van of wat
Wat is het verband... of geloof je nog steeds als er morgen geen firmawagens meer zijn onze autostrades leeg zullen zijnduizend schreef:Al is het maar één euro, dan is het één euro teveel aangezien men langs de andere kant verschillende maatregelen invoert om het autogebruik en bezit te ontmoedigen.
Je blijft constant alles op één hoopje gooien met één constante... je afkeer voor iemand met een bedrijfswagen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
ik blijf dit posten totdat jij snapt dat ik niet tegen bedrijfswagens ben, maar wel tegen de sponsoring ervan door de staat terwijl anderzijds het autogebruik met alle mogelijke middelen wordt ontmoedigd
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een bedrijfswagen is een WERKmiddel... en deze zijn nu éénmaal fiscaal aftrekbaar. Voor salariswagens welke dit niet zijn ben ik volledig akkoord.duizend schreef:ik blijf dit posten totdat jij snapt dat ik niet tegen bedrijfswagens ben, maar wel tegen de sponsoring ervan door de staat terwijl anderzijds het autogebruik met alle mogelijke middelen wordt ontmoedigd
Dit is dus voor massa's dingen die ecologisch niet ideaal zijn... 95% van onze industrie valt hier vermoedelijk onder. Wat dacht je van de bedrijven die je meubels, kleding, voeding, electronica, ... maken, deze hebben allemaal fiscale voordelen terwijl hun ecologische footprint ook vaak verre van ideaal is... of heb je daar geen probleem mee dan (is je obsessie beperkt tot bedrijfswagens) ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Jij blijft maar mekkeren en tegelijk zwart en wit berichten posten...
Enerzijds zit je zelf te zeggen dat profiteurs er uit moeten gehaald worden, anderzijds blijf je het systeem mordicus verdedigen. Wat wil je nu eigenlijk? je weet best dat men met bedrijfswagens vooral de salariswagens viseert...
@Misterjo: Trouwens, de marktschok... Heu, in het buitenland waar zulke systemen niet bestaan is het leven stilgevallen? Nu ook niet overdrijven he, België zit gewoon in een kunstmatig luxepositie. Een nieuwe wagen fabriceren kost waarschijnlijk ook tonnen CO2... Zelfs een elektrische wagen zal CO2 kosten om die te maken.
Enerzijds zit je zelf te zeggen dat profiteurs er uit moeten gehaald worden, anderzijds blijf je het systeem mordicus verdedigen. Wat wil je nu eigenlijk? je weet best dat men met bedrijfswagens vooral de salariswagens viseert...
@Misterjo: Trouwens, de marktschok... Heu, in het buitenland waar zulke systemen niet bestaan is het leven stilgevallen? Nu ook niet overdrijven he, België zit gewoon in een kunstmatig luxepositie. Een nieuwe wagen fabriceren kost waarschijnlijk ook tonnen CO2... Zelfs een elektrische wagen zal CO2 kosten om die te maken.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Slafes, wat het probleem is, is dat men 'bedrijfswagens' viseert omdat er een probleem is met 'salariswagens' en dat iedereen het gelag gaat moeten betalen .. of je nu met een bedrijfswagen of een salariswagen rijd.
En dat er tal van andere zaken zijn die veel schever zitten dan bvb bedrijfswagens, maar daar komen ze niet aan. 'Bedrijfswagens' aanpakken is een enorm populistisch middel van deze tijd, juist omwille van al die jaloezie en perceptie van luxe dat eraan vasthangt. En al die zever rond CO2 en milieu zijn drogredenen, ook zal zijn dat correcte argumenten, is dat zeker NIET de reden waarom men iets wil/gaat/moet doen aan 'bedrijfswagens'.
En dat het in een ander land, waar het nooit is geweest, geen probleem geeft is logisch hé. Wij hebben het wél, dus het laten wegvallen zal wel degelijk een marktschok geven ...
En dat er tal van andere zaken zijn die veel schever zitten dan bvb bedrijfswagens, maar daar komen ze niet aan. 'Bedrijfswagens' aanpakken is een enorm populistisch middel van deze tijd, juist omwille van al die jaloezie en perceptie van luxe dat eraan vasthangt. En al die zever rond CO2 en milieu zijn drogredenen, ook zal zijn dat correcte argumenten, is dat zeker NIET de reden waarom men iets wil/gaat/moet doen aan 'bedrijfswagens'.
En dat het in een ander land, waar het nooit is geweest, geen probleem geeft is logisch hé. Wij hebben het wél, dus het laten wegvallen zal wel degelijk een marktschok geven ...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Misschien omdat ik het nuchter bekijk en niet alles op één hoop gooi... maar dat is blijkbaar weinigen gegeven.Slafes schreef:Jij blijft maar mekkeren en tegelijk zwart en wit berichten posten.
Toch iemand met een nuchtere kijk op het probleem... en inderdaad het systeem is niet perfect.Sasuke schreef: 'Bedrijfswagens' aanpakken is een enorm populistisch middel van deze tijd, juist omwille van al die jaloezie en perceptie van luxe dat eraan vasthangt.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het probleem is dat men grote bedrijven naar hier gelokt heeft met fiscale voordelen, zoals aftrek en bedrijfswagens, maatregelen die nu, in tijden van wanbeleid en begrotingstekorten, onder vuur liggen. De klok terugdraaien is erg moelijk. Elke multinational die hier bvb maximaal gebruik maakt van notionele intrest, dreigt met vertrek als het nog maar ter sprake komt om er iets aan te doen.
De bestaansreden van veel bedrijven hier is juist het fiscale klimaat.
J.
De bestaansreden van veel bedrijven hier is juist het fiscale klimaat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Maw, tijd om daar verandering in te brengen... Bedrijven moeten hier niet blijven omdat ze via allerhande achterpoortjes er toch beter van worden. Bedrijven moeten hier blijven omdat het niet "goedkoper" is in de buurlanden.
Lol @ nuchter bekijken... Je hebt zelf een functionele bedrijfswagen en je hebt gewoon schrik dat ze u in een positie gaan zetten dat het onbetaalbaar wordt of onmogelijk wordt. Nogmaals, ik heb niets tegen bedrijfswagens, wel tegen salariswagens waar ze maar mee rondstrooien omdat 'het kan'. Niet alleen slecht voor het milieu, de files, maar ook voor de kloof tussen arm en gemiddeld/rijk.
Trouwens, als je werkloos valt, of op pensioen gaat heb je ook geen bedrijfswagen meer he. Ga je nu plots in een zwart gat vallen? Het verschil zal in alle geval heel groot zijn tussen uw laatste netto inkomen met wagen en pensioen/werkloos en zelf een wagen bekostigen. Uiteindelijk leef je al die jaren met een salariswagen boven je stand.
Alternatieven volgens hln:
http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature ... taan.dhtml
Lol @ nuchter bekijken... Je hebt zelf een functionele bedrijfswagen en je hebt gewoon schrik dat ze u in een positie gaan zetten dat het onbetaalbaar wordt of onmogelijk wordt. Nogmaals, ik heb niets tegen bedrijfswagens, wel tegen salariswagens waar ze maar mee rondstrooien omdat 'het kan'. Niet alleen slecht voor het milieu, de files, maar ook voor de kloof tussen arm en gemiddeld/rijk.
Trouwens, als je werkloos valt, of op pensioen gaat heb je ook geen bedrijfswagen meer he. Ga je nu plots in een zwart gat vallen? Het verschil zal in alle geval heel groot zijn tussen uw laatste netto inkomen met wagen en pensioen/werkloos en zelf een wagen bekostigen. Uiteindelijk leef je al die jaren met een salariswagen boven je stand.
Alternatieven volgens hln:
http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature ... taan.dhtml
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zoiets is een Europees probleem... in Ierland krijgen bedrijven zelfs de grond gratis en betalen ze zo goed als geen belastingen... in Belgie hebben we de notarionele aftrek en bedrijfswagens... in andere landen hebben ze nog wat anders. Pas wanneer al die dingen Europees vast liggen (lees de eerste 100 jaar niet) dan zal er een gezond economisch klimaat zijn... alhoewel met de globalisering gaat dit verder dan Europa.Slafes schreef:Bedrijven moeten hier niet blijven omdat ze via allerhande achterpoortjes er toch beter van worden. Bedrijven moeten hier blijven omdat het niet "goedkoper" is in de buurlanden.
Mensen die met de nacht werken krijgen een extra vergoeding voor hun prestaties, mensen die extra verplaatsingen maken naar diverse klanten krijgen een extra vergoeding (bedrijfswagen) voor hun prestaties ... wat is in essentie het verschil ? Beide groepen waarderen die verloning voor hun inspanningen en zouden niet blij zijn dat men ze zou afnemen... niemand zou nog nachtwerk willen doen dan, niemand zou nog willen rondrijden voor z'n baas.Slafes schreef:Lol @ nuchter bekijken... Je hebt zelf een functionele bedrijfswagen en je hebt gewoon schrik dat ze u in een positie gaan zetten dat het onbetaalbaar wordt of onmogelijk wordt.
Volledig akkoord... maar stop dan met alles op één hoopje te gooien.Slafes schreef:Nogmaals, ik heb niets tegen bedrijfswagens, wel tegen salariswagens waar ze maar mee rondstrooien omdat 'het kan'. Niet alleen slecht voor het milieu, de files, maar ook voor de kloof tussen arm en gemiddeld/rijk.
Als ik op pensioen ga moet ik ook niet meer rondrijden voor m'n baas... op dat moment zal ik dan ook wel kijken naar een gepaste oplossing voor m'n mobiliteit.Slafes schreef:Trouwens, als je werkloos valt, of op pensioen gaat heb je ook geen bedrijfswagen meer he. Ga je nu plots in een zwart gat vallen? Het verschil zal in alle geval heel groot zijn tussen uw laatste netto inkomen met wagen en pensioen/werkloos en zelf een wagen bekostigen.
Lol... met zo'n artikels lach ik me steeds kreupel... ik nodig iedereen uit eens een weekje op dezelfde locatie te zijn op dezelfde uren dan ik voor m'n werk. Ofwel ga je 's nachts uit je bed moeten komen om te vertrekken, ofwel ga je pas tegen de middag op je werk zijn vrees ik.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Misschien zou men bedrijfswagens verplicht elektrisch moeten maken. Als men dan toch fiscaal voordeel wil uithalen, dan zou de bevolking daar iets voor moeten terugkrijgen, tenslotte kan je stellen dat dit een vorm van belasting ontduiking is, als dezelfde persoon 500euro meer zou verdienen, zou dat ook meer belastingen opbrengen, die men nu mis loopt en aangezien dit ten koste gaat van de globale bevolking (de rest moet nu meer betalen), vind ik dat deze hier ook iets mag voor terug hebben schonere lucht misschien ?
Trouwens dit is geen sprookje dat gaat blijven duren, uiteindelijk gaat men hier gewoon voor moeten betalen net zoals iedereen dat moet loon of niet. Ze hebben geld nodig en hebben geld geroken.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2481108
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2167182
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2602581
Trouwens dit is geen sprookje dat gaat blijven duren, uiteindelijk gaat men hier gewoon voor moeten betalen net zoals iedereen dat moet loon of niet. Ze hebben geld nodig en hebben geld geroken.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2481108
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opini ... /1.2167182
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2602581