Wifi (router) met grote range?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik ben nog steeds op zoek naar een goeie router. Vereisten:
  • groot bereik
  • stabiel
  • goeie webinterface
  • beetje futureproof (dualband, ac als het kan, niet noodzakelijk)
  • prijs rond de 200€ max (flexibel, maar die grootorde dus)
Zelfs na eigen "onderzoek" zijn deze alvast door de mand gevallen:
  • TP-Link TL-WDR4300: goeie stabiele router, draaide er DD-WRT op, maar bereik was onvoldoende
  • Netgear R7500: geweldig bereik, maar verschikkelijk buggy firmware. Zo valt de 5Ghz dagelijks weg en moet ik ondertussen dus dagelijks rebooten, frustrerend!). Tweede gruwelijke ervaring met Netgear, dus dat alvast niet meer...
Any recommendations? Ik zou zo graag hebben dat de OnHub of de Synology router geweldig was, maar ik vrees voor de performantie. Misschien moet ik maar eens zoeken in de semi-professionele oplossingen? Any help is appreciated. :-)

EDIT: ik dacht net zelf aan iets... Misschien moet ik de "all-in-one" oplossing ("wifi router") wel laten vallen en naar "best of breed" gaan? Zo zou ik een deftige router (non-wifi) kunnen nemen en daaraan bv. 2 Ubiquiti AP's ofzo? Ga ik wel wat over budget, maar is het ineens deftig?
ooh. shiny.
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Of je combineert best-of-breed hardware (bv de Netgear) met best-of-breed software (DD-WRT).
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Helaas is DD-WRT niet beschikbaar op m'n Netgear (R7500).

Ze bieden een eigen versie van OpenWRT aan, maar daar lees je nog grotere horror-verhalen over. :x
http://myopenrouter.com/article/how-fla ... -fi-router
ooh. shiny.
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ah ok, ik was in de war met de R7000.

Al gekeken naar de FritzBox 3490?

Over de Ubiquity access points hoor ik hier goeie dingen, maar ik zou ook niet weten wat een goeie router is met ook nog eens een goeie web-interface om ze achter te hangen.
Tuurbo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Vroegah veel met de good old WRT54G(L) gewerkt samen met DD-WRT, maar een paar jaar geleden de overstap naar TomatoUSB gemaakt. Ik kan je dit van harte aanbevelen, indien je toch voor een all-in-one SOHO oplossing wil kiezen.

Heb zelf de Asus RT-AC66U en lees goede verhalen over de nieuwere RT-AC68U, waarvoor er ook een ARM versie beschikbaar is op http://tomato.groov.pl.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Routerboard HAP AC
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ok, bedankt voor de adviezen. Stel dat ik voor de Unifi's ga, nog enkele vraagjes:

Ik had gelezen dat Ubiquiti ook routers heeft (maar lang niet allemaal) die ook aanstuurbaar/configureerbaar zijn via dezelfde controller als de Unifi's. Welke zou ik dan precies moeten hebben?

En mijn huis is helaas een beetje langwerpig vormgegeven, waarbij het entrypoint in 1 uithoek is. Ook meteen de reden waarom ik wat problemen heb met de wifi. Kabels trekken is geen optie, dus moet ik gaan kijken naar "range extending" (slechte ervaring met powerline...). Begrijp ik het goed als ik zeg dat dit bv. een goeie opstelling is als ik 1 grote wifi-range wil (heb nog een PicoStation liggen op overschot):

MODEM---wired---ROUTER---wired---UNIFIAP--))wifi((--PICOSTATION---wired---UNIFIAP--))

Alvast bedankt!

@petzl: heeft die een grote range? Ik ga eerlijk zijn: ik zie geen antennes en ziet er ook een klein ding uit en precies nog heel goedkoop ook? :???:
ooh. shiny.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Je kan best een externe antenne kopen/bouwen denk ik. Zoek eens op biquad antenna, dit gaat je veel meer helpen dan een andere router.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Kan je de OnHub hier nog niet krijgen ? Misschien wel wat privacymiserie door Google...

Bleek toch goed te zijn qua bereik.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

interne antennes moeten niet onderdoen voor externe antennes, externe hebben vaak meer signaal verlies omdat er een stukje coax tussen zit.

ik heb zelf de 951UI reeks overal en ik ben daar toch contenter van, vooral omdat mijn laptop mijn unify's niet leuk vindt....
Afbeelding
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Wat je zegt klopt niet echt petzl. Voor kleine opschroefantennes ala dit klopt dat misschien.
Afbeelding
Ik had het echter over richtantennes, die alle energie in één richting uitzenden en daarom per definitie beter zijn dan een interne omni-antenne die in alle richtingen uitzendt.
Afbeelding
De gain van zo'n ding:
Afbeelding

Vs. de gain van een standaard opschroef-antenne:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ontheronix 13 maa 2016, 09:49, in totaal 2 gewijzigd.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm, die RB962UiGS-5HacT2HnT ziet er veelbelovend uit ja... Mss. eens een laatste poging ondernemen voor 1 centraal toestel!
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petzl schreef:interne antennes moeten niet onderdoen voor externe antennes, externe hebben vaak meer signaal verlies omdat er een stukje coax tussen zit.
De wireless technieken zijn vandaag de dag zo geavanceerd met hun beamforming en dergelijke dat externe antenne's inderdaad niet noodzakelijk beter zijn ondanks de extra signaal winst. Trouwens hoe goed ook de antenne en het vermogen van je AP... als dit niet evenwaardig is in je client dan heeft het meestal weinig zin (en ben je beter met een extra AP).
Ontheronix schreef:Ik had het echter over richtantennes, die alle energie in één richting uitzenden en daarom per definitie beter zijn dan een interne omni-antenne die in alle richtingen uitzendt.
Dan spreek je over punt-tot-punt verbindingen... niet over normaal thuis gebruik.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Dan spreek je over punt-tot-punt verbindingen... niet over normaal thuis gebruik.
Ze bewijzen binnen ook hun dienst hoor :-) De TS vraagt om range-extending voor een langwerpig huis waar de entrypoint één uithoek is. Een biquad heeft een wijde beam angle, kan perfect dienen hier. Een biquad op de entry point en het probleem gaat zo goed als zeker opgelost zijn.
En tenslotte, wat heb je te verliezen? Wie een soldeerbout heeft maakt zo'n ding voor 15EUR.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ja, maar wie 2 linkerhanden heeft mogelijks niet... :mrgreen:
ooh. shiny.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

of ;)
Om er maar een paar op te noemen, ik heb zelf geen ervaringen met die specifieke modellen maar je kan er weinig mee misdoen.
BertG3
userbase crew
userbase crew

Deze blijkt ook zeer goed te zijn, maar valt waarschijnlijk buiten het budget...

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ontheronix schreef:Ze bewijzen binnen ook hun dienst hoor :-) De TS vraagt om range-extending voor een langwerpig huis
Wat mij betreft is en blijft een range extender een halve oplossing... plaats twee AP's en je hebt een volledige oplossing (beter zelfs want je hebt ook nog eens extra bandbreedte).
Ontheronix schreef:Een biquad op de entry point en het probleem gaat zo goed als zeker opgelost zijn.
Ik ga hier geen beam in de living hangen... maar voel je vrij.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Howkee... Update: de Miktotik HAP ac lost het niet op, integendeel, het bereik is een pak minder dan de Netgear. :-(

Ga nog wat spelen met repeaters, maar dan wel afzonderlijk. To be continued.
ooh. shiny.
BertG3
userbase crew
userbase crew

De hAP is volgens mij bedoeld om hier en daar AP's te hangen en niet als centraal toestel. Dat denk ik toch...

Toestellen zoals deze zijn eerder geschikt als centraal toestel maar hebben ook hun prijskaartje... :roll: :oops:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ga voor Unifi's ipv. met repeaters te liggen sukkelen. Ik heb jarenlang verschillende merken geprobeerd maar die Unifi's zijn een verademing...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Heb je een echte HAP AC of een HAP lite AC ?

een hap AC heb ik nu ook op test, maar ben nog niet aan vergelijkende testen gekomen ...
Afbeelding
BertG3
userbase crew
userbase crew

Met repeaters zou ik ook niet werken. Heb hier enkel slechte ervaringen mee. Uit 'colère' UTP bijtrekken en deftige AP's bijhangen is volgens mij de beste optie.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

petzl schreef:Heb je een echte HAP AC of een HAP lite AC ?
Een "echte" ja. :-)

Op zich sowieso geen miskoop, want een veel betere router dan de crappy Netgear met zijn crappy firmware, maar qua wireless bereik was de Netgear veruit superieur.
ooh. shiny.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

VOiD schreef:Ga voor Unifi's ipv. met repeaters te liggen sukkelen. Ik heb jarenlang verschillende merken geprobeerd maar die Unifi's zijn een verademing...
Ik begrijp de reactie, maar opnieuw hetzelfde probleem: ik kan geen kabels trekken, dus het zou dan 1 AP moeten zijn met een sterk bereik. En die Unifi's (hoe fraai ze ook zijn), lijken me niet dat soort powerhouses? Meer bedoeld om er verschillende (bedraad) op te hangen, toch? :???:
ooh. shiny.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Toch wel. Die zijn krachtiger dan je denkt (althans uit mijn ervaring). Bovendien kan je die ook niet bedraad aansluiten (ok, spanning heb je wel nodig 8) in repeater mode.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Volgens mij is de HAP AC best al een krachtig ding, een omnitik is eigenlijk ook een zeer goede 5ghz AP, echter niet geschikt voor binnen .

en anders een fibertje bijtrekken ? 1 losse vezel is maar 250 micron dik ... een vezel met afscherming is +- 2mm dik
je kan tegenwoordig zelf experimenteren met fiber , er bestaan schroef connectoren om zelf aan de slag te gaan ....

en anders kom ik het wel ff lassen
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

petzl schreef:en anders kom ik het wel ff lassen
:eek:

Mijn vrouw kijkt bedenkelijk... :mrgreen:
ooh. shiny.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

VOiD schreef:Toch wel. Die zijn krachtiger dan je denkt (althans uit mijn ervaring).
Lap, nu voel ik me geroepen ook dit aan een praktijktest te onderwerpen. Dat wordt hier een dure grap... :angel:

Zo'n Unifi AP-LR I presume dan?
EDIT: ah, nee die is niet dual band? En de PRO is dan weer niet "long lange"? :(
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:EDIT: ah, nee die is niet dual band? En de PRO is dan weer niet "long lange"? :(
Wat ben je met LR als je clients niet in staat zijn terug te communiceren ?

Heb je niet genoeg dekking dan plaats je een extra AP... al de rest is "prutswerk".
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

cloink schreef:
VOiD schreef:Ga voor Unifi's ipv. met repeaters te liggen sukkelen. Ik heb jarenlang verschillende merken geprobeerd maar die Unifi's zijn een verademing...
Ik begrijp de reactie, maar opnieuw hetzelfde probleem: ik kan geen kabels trekken, dus het zou dan 1 AP moeten zijn met een sterk bereik. En die Unifi's (hoe fraai ze ook zijn), lijken me niet dat soort powerhouses? Meer bedoeld om er verschillende (bedraad) op te hangen, toch? :???:
Als je echt geen kabels kan trekken, dan ga je beter voor een PLC setup waar je dan ergens in het huis een extra AP aan hangt. Dat gaat (veel) meer effect geven dan puur een sterkere oplossing op de huidige plek. Zo snel als een UTP kabel zal het niet zijn, maar voor wat internet/smartphone/... meer dan snel genoeg.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

met die HAP AC kan je wel je modem linken op 5 ghz en terug uitsturen op 2.4 ghz ....

volgens mij nog steeds beter dan repeater mode ...

PS, gebruik je winbox of de webinterface ?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
cloink schreef:EDIT: ah, nee die is niet dual band? En de PRO is dan weer niet "long lange"? :(
Wat ben je met LR als je clients niet in staat zijn terug te communiceren ?

Heb je niet genoeg dekking dan plaats je een extra AP... al de rest is "prutswerk".
Terug communiceren is relatief he.
Long range kan ook opgevangen worden door een gevoeligere antenne op de AP, zodat ie de client met zijn zwakker signaal toch kan oppikken.
Denk aan de meest extreme vorm: al die ruimtesondes die met een zwak antennetje uitzenden, maar die wij met gigantische schotels toch opvangen.

Persoonlijk: als een wifi bridge echt moet, vind ik dat je het met dedicated units moet doen, die niks anders doen dan de bridge voorzien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Long range kan ook opgevangen worden door
Je hebt daar een enorm belangrijk woordje in je zin staan... "KAN"'... maar het blijft dus hopen dat het zo is (en met eventuele interferentie van andere netwerken zal jou kleine signaal als snel verzuipen tussen de overige signalen).

Daarom dat ik die oplossingen "prutswerk" noem.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ITnetadmin schreef: Long range kan ook opgevangen worden door een gevoeligere antenne op de AP, zodat ie de client met zijn zwakker signaal toch kan oppikken.
Denk aan de meest extreme vorm: al die ruimtesondes die met een zwak antennetje uitzenden, maar die wij met gigantische schotels toch opvangen.
zo klein zijn die satelietjes nu ook weer niet , een ASTRA sateliet weegt 6 ton , en de doos is zo groot als een kleine zee container, hieraan zitten dan nog de zonnepanelen en schotels.

Astra 23.5 is ook niet 1 zo een satteliet, maar een groep van meerdere sattelieten dicht bij elkaar geplaatst
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik sprak over extreme voorbeelden; ik bedoelde dus eerder de deep space probes, zoals Cassini bv, die ergens rond Saturnus zit, of de Voyager of Pioneer probes. Zeer kleine antennes in vgl met de afstand ;-)

En R2504: absoluut gelijk. Ik zou het ook niet riskeren, dat woordje "kan" is daar superbelangrijk.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Die worden dan ook weer gevolgd met schotels van +50 meter doormeter .... en signaal heeft in de ruimte ook niet zoveel verlies ...

Volgens mij is een unify LR niet zo geweldig kwa range, ik heb die vierkante en het valt wat tegen vind ik.
Afbeelding
ringlord
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

FWIW : ik heb ook lang liggen sukkelen met mijn Netgear R7000 die zo onstabiel was als de pest.
Maar volgens mij heb ik het zo kunnen oplossen :
1) Mijn BBOX2 had als ip 192.168.0.1, wat ook het default IP was van de Netgear
Ik heb het ip adres van de BBOX2 veranderd naar 192.168.1.1 (als ik het mij goed herinner)
2) Een factory reset gedaan van de Netgear nadat ik de laatste firmware geflashed had (en dan gewacht tot hij zichzelf geconfigureerd had)
BertG3
userbase crew
userbase crew

Ik zie hier nu net een Airport Extreme op komen... Deze heeft toch ook een grote range ?

http://forums.macrumors.com/threads/ran ... e.1611513/

Misschien iets voor jou Cloink ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Een Airport Extreme heeft natuurlijk een grote range tegenover een wifi b/g geval van 15jaar terug. Maar vrijwel elke n wifi router/AP zal beter doen op range vlak dan die Linksys waar tegen ze vergelijken. Zeker als je iets neemt met MiMo en dus Rx diversity, wat nooit op b/g zat en range (en vooral bruikbaarheid op cell edge) nogal bevordert.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”