Beste,
Graag had ik de D-link na mijn BBOX3 geïnstalleerd om een gescheiden netwerk te maken, alsook extra toegang te geven aan klanten via Guestaccount. (BBOX3 voor privé - D-link voor huurder - guest voor klanten)
Mijn BBOX3 Sagem is te bereiken op 192.168.1.1 en deelt via DHCP automatisch IP adressen uit binnen de range 192.168.1.5 tot 199; de adressen vanaf .200 zijn voor de TV-decoders.
Subnet 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1
DNS1 195.238.2.22
DNS2 195.238.2.21
PPPoE enable
IPv4 81.240.75.236
Op de D-Link heb ik bij netwerk ingesteld dat hij een andere range gebruikt
Netwerk LAN IP 192.168.2.1
Subnet 255.255.255.0
IP range 192.168.2.100 tot 200
De UTP kabel loopt van LAN BBOX naar WAN D-Link
Bij internetverbinding heb ik volgende geprobeerd :
1. Verbinding via PPPoE (USER en PW zoals op BBOX3) met static IP 192.168.2.1
DNS1 208.67.222.222
DNS2 208.67.220.220
2. idem maar static IP 192168.1.2
rest ongewijzigd
Zowel bij 1 als 2 krijg ik volgende resultaat.
Internet : CONNECTED
Cable status : connected
Connection type : static IP (PPPoE)
Network status : connected
IPv4
Mac : 54:B08:....
IP 192.168.2.1 (in geval 1) en 192.168.1.2 (in geval 2)
subnet 255.255.255.255
default gateway 10.112.113.1
DNS1 208.67.222.222
DNS2 208.67.220.220
Dus in beide gevallen geeft hij aan dat de verbiding ok is, enkel krijg ik op geen enkele manier toegang tot internet. Dit zowel voor een bedrade als wifi verbindingen.
3. Dynamic IP via PPPoE
Mac : 54:B08:....
IP Not Available
subnet 255.255.255.255
default gateway 10.112.113.1
DNS1 208.67.222.222
DNS2 208.67.220.220
Ook hier geeft de D-Link aan dat er internetverbinding is, maar werkt niks.
4. Verbinding internet via Dynamic IP (DHCP)
Internet : DISCONNECTED
Cable status : connected
Connection type : Dynamic IP (DHCP)
Network status : disconnected
IPv4
Mac : 54:B08:....
IP not available
subnet not available
default gateway not available
DNS1 not available
DNS2 not available
Hier geeft de D-Link aan dat er geen verbinding kan gemaakt worden met internet.
Na enkele daagjes opzoeken op internet en talrijke vruchteloze pogingen toch even hulp inroepen. Iemand enig idee?
Mvg,
Dirk
D-Link DIR-868L na BBOX3 Sagem
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Het aantal pppoe sessies is beperkt.
Je kan best je eerste netwerk bbox3 testen, werkt dit, dan begin je aan het 2e:
pppoe op de 2e router OF een WAN IP in dezelfde range (als 1e router) en LAN ip in een andere range.
Je kan best je eerste netwerk bbox3 testen, werkt dit, dan begin je aan het 2e:
pppoe op de 2e router OF een WAN IP in dezelfde range (als 1e router) en LAN ip in een andere range.
Vanop smartphone via 4g... Had ergens gelezen dat bbox3 in bridge mode ?? Moest door ppp uit te zetten... Nu geen helemaal internet meer.
Nog niet geprobeerd nee... Dadelijk eens doen als internet terug werkt.
Nog niet geprobeerd nee... Dadelijk eens doen als internet terug werkt.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit is niet de standard instelling bij een B-box3. Normaal:dirk71 schreef:Mijn BBOX3 Sagem is te bereiken op 192.168.1.1 en deelt via DHCP automatisch IP adressen uit binnen de range 192.168.1.5 tot 199; de adressen vanaf .200 zijn voor de TV-decoders.
- - deelt DHCP adressen uit tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.63
- is de range 192.168.1-64-99 voorbehouden voor de decoders.
- Adressen boven 192.168.1.100 voor statische LAN adressen.
Dit is ook niet de standard bij een D-Link. Normaal is het IP adres 192.168.0.1.dirk71 schreef:Op de D-Link heb ik bij netwerk ingesteld dat hij een andere range gebruikt
Netwerk LAN IP 192.168.2.1
Subnet 255.255.255.0
IP range 192.168.2.100 tot 200
Zelfde vraag: waarom wil je dat wijzigen?
Dit heeft er wellicht niets mee te maken, maar hoe minder je wijzigt aan de standard instellingen, hoe gemakkelijker het wordt voor de probleem oplossing

Ik zou dus zowel op de B-box3, als op de D-Link eerst een factory reset doen!
Wat betreft PPPoE.dirk71 schreef:Bij internetverbinding heb ik volgende geprobeerd :
- 1. Verbinding via PPPoE (USER en PW zoals op BBOX3) met static IP 192.168.2.1
2. idem maar static IP 192168.1.2
3. Dynamic IP via PPPoE
4. Verbinding internet via Dynamic IP (DHCP)
Optie 1 en optie 2 zijn natuurlijk verkeerd. Je wilt geen static IP 192.168.2.1 of een static IP 192.168.1.2 op de WAN kant van jouw router! Je wilt hier een publiek IPv4 van jouw provider!
De enige juiste oplossing is dus:
- - Selecteer "PPPoE Username/Password" uit de drop-down menu bij "My Internet Connection".
- Selecteer "Dynamic IP" bij Adress Mode
- Vul jouw username (voorbeeld fx123456@PROXIMUS) en paswoord in
- Selecteer "allways" bij Reconnect mode, zodat de router permanent zijn PPPoE connectie behoudt
De meeste problemen met PPPoE achter een B-box3 zijn paswoord problemen.
De eenvoudigste oplossing is een nieuw PPPoE paswoord aanmaken in "My Proximus" (ik neem aan dat je Proximus klant, deze info heb je ons niet gegeven

PS
Indien je hier géén publiek IPv4 adres krijgt, maar een (10.x.x.x), dan zou het kunnen gebeuren dat je CGNAT hebt.
Dat kan je ook verhinderen via My Proximus.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Ik heb hier exact dezelfde opstelling werkende gehad met exact dezelfde toestellen. Het is dus zeker mogelijk en ligt niet aan de compatibiliteit van de toestellen.
Wat ik deed was echter de D-Link geen eigen PPPoE sessie laten opzetten, maar deze gewoon een IP van de B-Box laten krijgen (of er statisch een toewijzen).
Op die manier heb je nog steeds een afgesloten netwerk achter de D-Link (en kan je het gastnetwerk gebruiken).
Dus de b-box werkt bv op range 192.168.1.x en heeft zelf IP 192.168.1.1 . Deze geeft dan aan de D-Link bijvoorbeeld het IP 192.168.1.100 (om maar een voorbeeld te geven, je kan ook perfect gewoon via DHCP een IP laten toewijzen). De D-Link zit heeft dan een afgesloten netwerk in de 192.168.0.x range en gebruikt intern 192.168.0.1 .
Deze opstelling werkte zonder problemen hier. Ondertussen is de opstelling iets anders, maar als je wil kan ik wel even kijken wat de precieze instellingen zijn.
Wat ik deed was echter de D-Link geen eigen PPPoE sessie laten opzetten, maar deze gewoon een IP van de B-Box laten krijgen (of er statisch een toewijzen).
Op die manier heb je nog steeds een afgesloten netwerk achter de D-Link (en kan je het gastnetwerk gebruiken).
Dus de b-box werkt bv op range 192.168.1.x en heeft zelf IP 192.168.1.1 . Deze geeft dan aan de D-Link bijvoorbeeld het IP 192.168.1.100 (om maar een voorbeeld te geven, je kan ook perfect gewoon via DHCP een IP laten toewijzen). De D-Link zit heeft dan een afgesloten netwerk in de 192.168.0.x range en gebruikt intern 192.168.0.1 .
Deze opstelling werkte zonder problemen hier. Ondertussen is de opstelling iets anders, maar als je wil kan ik wel even kijken wat de precieze instellingen zijn.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je het op die manier doet, dan hebben alle clients achter je D-Link gewoon toegang tot jouw B-box3 netwerk (192.168.1x)!butskristof schreef:Op die manier heb je nog steeds een afgesloten netwerk achter de D-Link (en kan je het gastnetwerk gebruiken). .
Omgekeerd natuurlijk niet.
Maar je wilt je huurder/gasten toch geen toegang geven tot jouw privé netwerk?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Aha, inderdaad niet bij stilgestaan. Mijne excuses. In het geval van deze opstelling is het inderdaad absoluut niet interessant dat de huurder ook toegang heeft tot de apparaten aangesloten op de bbox.
Mijn reactie kan je negeren dan.
Was voor mij niet zo'n issue aangezien ik binnen het algemene netwerk in het huis gewoon mijn eigen afgesloten netwerkje nodig had.
Mijn reactie kan je negeren dan.
Was voor mij niet zo'n issue aangezien ik binnen het algemene netwerk in het huis gewoon mijn eigen afgesloten netwerkje nodig had.
Zowel de BBOX3 als de D-link staan terug in hun standaard instellingen.
Dus de D-link nu te bereiken op 192.168.0.1 en deelt adressen uit tussen 192.168.0.100 en 199
Ik krijg echter geen extern IP adres
Ik kijk nu even alles na in My Proximus
Dus de D-link nu te bereiken op 192.168.0.1 en deelt adressen uit tussen 192.168.0.100 en 199
Ik krijg echter geen extern IP adres
Ik kijk nu even alles na in My Proximus
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Volgens mij is dit dus wel bijna zeker een paswoord probleem ....
In My Proximus je pppoe paswoord wijzigen:
In My Proximus je pppoe paswoord wijzigen:
- - je bbox-3 krijgt automatisch dit nieuwe paswoord gepusht na een factory reset.
- dan ook nog dit nieuwe paswoord in je d-link, en je bent vertrokken
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zonet BBOX3 en Dlink opnieuw opgestart, alsook andere kabel gelegd tussen BBOX3 en Dlink; En alles werkt!!!
Gebruikte settings
- Selecteer "PPPoE Username/Password" uit de drop-down menu bij "My Internet Connection".
- Selecteer "Dynamic IP" bij Adress Mode
- Vul jouw username (voorbeeld fx123456@PROXIMUS) en paswoord in
- Selecteer "allways" bij Reconnect mode, zodat de router permanent zijn PPPoE connectie behoudt
Paswoord opnieuw ingesteld op MyProximus
Allemaal bedankt
Gebruikte settings
- Selecteer "PPPoE Username/Password" uit de drop-down menu bij "My Internet Connection".
- Selecteer "Dynamic IP" bij Adress Mode
- Vul jouw username (voorbeeld fx123456@PROXIMUS) en paswoord in
- Selecteer "allways" bij Reconnect mode, zodat de router permanent zijn PPPoE connectie behoudt
Paswoord opnieuw ingesteld op MyProximus
Allemaal bedankt