6% BTW voor de aansluiting van water
21% BTW voor de aansluiting van Elektriciteit
Heeft er iemand een -al dan niet logische- verklaring voor deze twee "basisbehoeftes"?

Uh jaSeks, bijvoorbeeld, kan je zeker ook als primaire behoefte beschouwen terwijl prostituees en hotlines 21% BTW -zouden- moeten afdragen.
Of zal je daar dan ook zeggen dat je niet verplicht bent naar dames van plezier te gaan en dat je de keuze hebt om voor kleiner of ouder te gaan?
Dat zou ik anno 2016 (en al veel eerder) niet meer proberenOfwel moet je doen zoals de meesten van onze buren: slechts 2 muren houden en de rest slopen met de bulldozer; dan wachten tot de 2 resterende muren vanzelf vallen om een nieuwbouw te zetten aan 6%.
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. Ik breid mijn woning uit qua oppervlakte. Wat is het btw-tarief ?
Als de oppervlakte van het oude gedeelte dat overblijft groter is dan de helft van de totale oppervlakte van de woning na de uitvoering van de werken en de overige voorwaarden zijn voldaan, wordt het btw-tarief van 6% toegepast.
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. De bestaande muren worden grotendeels vervangen. Wat is het btw-tarief ?
Enkel indien de renovatiewerken nog op een relevante wijze steunen op de oude dragende muren (inzonderheid de buitenmuren) en, meer algemeen, op de wezenlijke elementen van de structuur van het te renoveren gebouw en de overige voorwaarden zijn vervuld kan het verlaagd-tarief van 6% toegepast worden. Zoniet is het normaal btw-tarief van 21% van toepassing.
Dat heb ikzelf dus ook niet geprobeerd, dit is mijn inziens eerder fraude dan de grenzen bewandelen.heist_175 schreef: In bovenstaande geval zal je 21% BTW betalen.
Gerenoveerd hoofdvolume moet <200% van oorspronkelijk hoofdvolume. Bijkomende volumes (aanbouw) komen niet in aanmerking en zijn onder een bepaalde afmeting zelfs niet onderworpen aan een bouwvergunning.Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. Ik breid mijn woning uit qua oppervlakte. Wat is het btw-tarief ?
Als de oppervlakte van het oude gedeelte dat overblijft groter is dan de helft van de totale oppervlakte van de woning na de uitvoering van de werken en de overige voorwaarden zijn voldaan, wordt het btw-tarief van 6% toegepast.
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. De bestaande muren worden grotendeels vervangen. Wat is het btw-tarief ?
Enkel indien de renovatiewerken nog op een relevante wijze steunen op de oude dragende muren (inzonderheid de buitenmuren) en, meer algemeen, op de wezenlijke elementen van de structuur van het te renoveren gebouw en de overige voorwaarden zijn vervuld kan het verlaagd-tarief van 6% toegepast worden. Zoniet is het normaal btw-tarief van 21% van toepassing.