We betalen te veel aan GSM

Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

Belgische gsm-bezitters betalen jaarlijks 910 miljoen euro te veel omdat ze geen goedkopere tariefformule uitkiezen of omdat ze niet naar een andere operator overstappen. Dat concludeert Test-Aankoop uit een enquête bij meer dan 1.100 gsm-bezitters.

68 procent van de Belgen zegt er nooit aan gedacht te hebben de tariefformule die ze nu hebben te wijzigen. Van wie dat wel gedaan heeft, blijft 78 procent trouw aan zijn operator. Deze handelswijze komt de consument evenwel duur te staan. Door van operator te veranderen wanneer een tariefformule elders goedkoper uitvalt, zouden alle gsm-gebruikers samen namelijk 910 miljoen euro kunnen besparen.

Test-Aankoop biedt zijn leden een rekenmodule aan op zijn website of op het telefoonnummer 02/542.32.32, en hoopt op deze manier consumenten bewust te maken.

Bereken zelf uw tariefformule

Bron: VUM
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tja, met breedband is dit net hetzelfde, dan had iedereen ook al lang een Versatel Always ADSL moeten hebben; unlimited voor 29,9 euro. Zo eenvoudig is het hem dus niet.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Hmmm... mijn huidige tariefformule staat pas op de 12e plaats. Kan veel beter dus. Straks eens de sites afschuimen en eens wat vergelijken. Volgens Testaankoop zou ik best af zijn met Base, maar daar sta ik toch wat weigerachtig tegenover.

Cheers
Afbeelding
Vscomp99

Sub Zero schreef:Hmmm... mijn huidige tariefformule staat pas op de 12e plaats. Kan veel beter dus. Straks eens de sites afschuimen en eens wat vergelijken. Volgens Testaankoop zou ik best af zijn met Base, maar daar sta ik toch wat weigerachtig tegenover.

Cheers


wat is er mis met base? ;)
Ik gebruik ze al van toen het nog Orange was en heb nog nooit problemen gehad....
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Sub Zero schreef:Hmmm... mijn huidige tariefformule staat pas op de 12e plaats. Kan veel beter dus. Straks eens de sites afschuimen en eens wat vergelijken.
@Sub Zero, deze link stond al een tijdje op Userbase.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vscomp99 schreef:wat is er mis met base? ;)
Ik gebruik ze al van toen het nog Orange was en heb nog nooit problemen gehad....


Ik kan begrijpen dat je kosten daardoor dalen... hun dekking is nog steeds droevig. Ik zie mijn geburen vaak in hun tuin staan op 1 specifiek plaatsje om toch maar een beetje ontvangst te hebben :lol:
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

wat is er mis met Base? de dekking, inderdaad, er zijn er al meer weggelopen van bij Base vanwege de droevige dekking, in Genk is het ook triest. Dan mogen ze nog het laagste tarief hebben, wat hebt ge eraan als ge geen ontvangst hebt?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Euhm toffe test :/

Ik bel 80% naar proximussers en toch zou ik met base goedkoper af zijn en de prepaid kaart van proxyms staat er zelfs niet bij wat volgens mij toch het beste is aangezien ik geen 30 minuten / maand bel en geen 15 sms :)

Dus ja, het zoveelste van test aankoop waar ik geen vertrouwen in heb.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
vscomp01

Ik heb geen last van slechte dekking ;)

Base heeft momenteel al 98% dekking , wat volgens mij niet slecht is voor zo een "jonge" provider.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vscomp01 schreef:Base heeft momenteel al 98% dekking


Dekking om comfortabel in huis te kunnen bellen, of ergens op een specifiek plaatsje in je tuin te moeten staan ? Met dergelijke statistieken kan je alles bewijzen.

Vroeger had ik Mobistar, nu Proximus en persoonlijk had ik de indruk dat Mobistar zelfs beter was wat betreft dekking, en zelfs klankkwaliteit bij goede signalen.
canabeez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 18 dec 2003, 14:23

ben zelf sinds mijn gsm-mende carriere proximus klant.
Nooit problemen gehad, buiten af en toe is een factuurke
da wa hoog uitviel (te lang gebeld ;))
En ook al een aantal keer van tarief veranderd, toen
mijn belgedrag wijzigde ;) (een lief kost geld hehe)

greetz
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 mar 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

ik ben in den tijd overgestapt van proximus naar het toenmalige Orange
in het begin had ik wel nog problemen met mijn bereik thuis, maar da is snel veranderd toen ze een extra mast bij ons in de buurt in dienst namen.
Nu heb ik nog nooit problemen gehad bij base en ik ben zeker dat ik bij elke andere provider duurder zou uitkomen. :-D
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 08 jan 2005, 12:44

ikkejonge schreef:... en ik ben zeker dat ik bij elke andere provider duurder zou uitkomen. :-D


Ik zou toch maar eens de Test Aankoop berekening toepassen. Je zou nog wel eens raar kunnen opkijken...

Zelf zit ik al vanaf de eerste dag van hun bestaan bij Mobi*. Ik volg de promoties en durf zelf wel eens te veranderen van tariefplan. Dankzij de goede service van mijn lokaal Mobistart Center blijf ik steeds op de hoogte van de laatste veranderingen. Heeft mij al héél veel geld bespaard. Proximus heeft zijn kans gehad voor Mobistar bestond en ik ben steevast bedrogen geweest. Base... sja.. die hebben niet overal de nodige dekking die ik wens..bvb op bepaalde plaatsen in Jeuk of Ukkel is het onmogelijk met Base te bellen. 'Mobi.. you are my star' :wink: :wink:'

Greetz,

Spock/Kochanie
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

ik zit bij base nu (met nog een Orange-simkaart ;-) ) en ook in de testen van Test-Aankoop komt mijn base-formule er duidelijk als goedkoopste uit, lucky me ;-)

en van die dekking, een aantal jaar geleden kon je er wel eens last mee hebben, maar ik heb de laatste 2 jaar nooit meer last gehad van onbereikbaarheid ofzo ...
Berghe
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jan 2005, 14:05

Was Proximusklant, maar ben naar BaSE gegaan. Sindsdien betaal ik de helft minder, wel met een promo. Een contract van 24maanden, en een promo van 24maanden. Dus ik zit voor 2 jaar aan de helft minder GSM kosten. Vlug gekozen zenne. Nog nooit problemen gehad met dekking, overal perfect bereikbaar.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Deze Informatie kan je vandaag lezen bij test-aankoop.
Afbeelding
Joe Sixpack
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 jun 2004, 22:21
Contacteer:

Sub Zero schreef:Hmmm... mijn huidige tariefformule staat pas op de 12e plaats. Kan veel beter dus. Straks eens de sites afschuimen en eens wat vergelijken. Volgens Testaankoop zou ik best af zijn met Base, maar daar sta ik toch wat weigerachtig tegenover.

Cheers


Mijn formule die ik heb staat op nummer 1. Ik ben overgegaan van Proximus naar Mobistar, maar aangezien ik daar slecht bereik mee had naar base gegaan geen problemen kwa bereik, zelfs straffer als dat, wij waren is in de kalmthoutse heide over de grens gegaan in putte met een paar collega's van het werk en al die bedrijfs gsm (proximus) hadden geen ontvangst. Een had Mobistar en zoals ik verwachte helemaal geen bereik (hebben die ergens wel goed bereik ? In wommelgem/ranst binnen in ieder geval niet en ik woon op 600m van een mast). Enkel de mijne had nog "2 blokskes" en we konden dus nog bellen dat we verloren waren (twas een dropping) :)
Guest

Afhankelijk van de plaats waar je bent zal de ene provider een betere dekking hebben dan de andere. Uit ervaring en door Belgie dagelijks te doorkruisen durf ik gerust te stellen dat de dekking van Proximus ronduit de beste is en dat mobistar gemiddeld een 20 à 30% slechtere dekking heeft om van Base nog maar te zwijgen.

Steden OK, maar begeef je eens naar de Ardennen en dan worden de verschillen pas duidelijk.
Gebruikersavatar
Ronald
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 apr 2004, 02:56
Locatie: Gent

Steden OK, maar begeef je eens naar de Ardennen en dan worden de verschillen pas duidelijk.


Als ik naar de Ardennen ga is het om op vakantie te gaan, en dan is een GSM zowieso het laatste wat ik nodig heb :-D

Het is nog maar weinig gebeurd dat ik geen dekking had bij Base, en ik denk toch dat hun hun lagere tarieven bij de meeste mensen dat "mogelijke" gebrek aan dekking zouden compenseren.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ronald schreef:Het is nog maar weinig gebeurd dat ik geen dekking had bij Base, en ik denk toch dat hun hun lagere tarieven bij de meeste mensen dat "mogelijke" gebrek aan dekking zouden compenseren.

Ik stuur voornamelijk SMS'en. En das nu net iets wat bij de meeste providers gelijk is. Je hebt wel after school bij mobistar en Pay&Go Student waar je 10 cent per sms betaalt in de daluren, maar als je dan eens belt zit je aan redelijk veel geld. Dusja, zo simpel is het allemaal niet. En ik blijf liefst van al bij Proximus. Mobistar wil ik nog overwegen, maar Base is a no go.

Cheers
Afbeelding
Sand

ik had vroeger orange. Bereik is nooit een probleem geweest in Genk waar ik woon. en woonde. Ook opandere plaatsen washet geen, probleem.

Nu heb ik proximus, die is gewoonhet goedkoopste voor de 'heavy users' ... ik kan helaas niets besparen met een andere tariefformule ... :)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”