We willen in de tuin een soort van paadje aanleggen (om niet in de modder naar het kippenkot te moeten stappen), in plaats van een volledig beklinkerd pad, zouden we gewoon stapstenen leggen.
Ik wilde een idee krijgen van de prijs en kwam de zotste prijzen tegen, voor wat voor mij (een leek) dezelfde steen lijkt.
Makro: €6 Ø35 D: 4-6 cm
Gamma: €5,6 Ø30 D: 4cm
Stoneview: €24,50 Ø50 D: 4cm
Imperoc: €18 Ø30 D: 5cm
Poelman bestrating: €18,30 Ø50 D: 4cm
Graniet is graniet, of komt dat ook in kwaliteiten, smaken, ...?
Dit WE zal ik ook eens langs een steenkapper rijden, maar kan er hier al iemand iets zeggen over de reden van die gigantische prijsverschillen?
Granieten stapstenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
De goedkope komt waarschijnlijk uit China.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zeker en vast... ga maar eens kijken naar een tuinwinkel waar men granieten brievenbussen verkoopt voor 200 euro... en dergelijke brievenbussen bij je steenkapper die makkelijk vier maal zoveel kosten. Als je dan kijkt naar de "steen" dan zie je meteen een enorm verschil (en de goedkope komt inderdaad uit China).heist_175 schreef:Graniet is graniet, of komt dat ook in kwaliteiten, smaken, ...?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
En de Chinese is van inferieure kwaliteit?
Of is het zoals met smartphones: alles komt uit China, alleen gieten ze er bij Samsung/Apple een dure marketingsaus over en bij Xiamo niet?
Wat moet ik mij voorstellen bij inferieure kwaliteit dan?
Gaat die sneller breken, "vergaan" (zure grond), ...?
@brievenbus: dat is nog een constructie, dus de constructie kan ook steviger of goedkoper zijn. Een stapsteen is gewoon een stuk steen
.
Vergelijk het met een tafel, je kan een poot op een tafel "nagelen" of je kan het pen/gat doen. De laatste is duurder maar ook steviger.
Een blok eik is een blok eik...
Of is het zoals met smartphones: alles komt uit China, alleen gieten ze er bij Samsung/Apple een dure marketingsaus over en bij Xiamo niet?
Wat moet ik mij voorstellen bij inferieure kwaliteit dan?
Gaat die sneller breken, "vergaan" (zure grond), ...?
@brievenbus: dat is nog een constructie, dus de constructie kan ook steviger of goedkoper zijn. Een stapsteen is gewoon een stuk steen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vergelijk het met een tafel, je kan een poot op een tafel "nagelen" of je kan het pen/gat doen. De laatste is duurder maar ook steviger.
Een blok eik is een blok eik...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Graniet heb je in tientallen soorten, kleuren, afwerkingen en kwaliteiten waardoor er een groot prijsverschil kan zijn.
Als het voor een stapsteen naar je kippenhok is, is de goedkoopste wellicht goed genoeg zolang er maar geen barsten in zijn en de ondergrond ietwat stabiel is.
Pas wel op dat graniet heel glad kan zijn door vocht, bladeren, mos en ijs. Bepaalde afwerkingen kunnen dit ietwat voorkomen maar als je erop valt zul je wel weten hoe hard graniet is.
Groeten uit China
Als het voor een stapsteen naar je kippenhok is, is de goedkoopste wellicht goed genoeg zolang er maar geen barsten in zijn en de ondergrond ietwat stabiel is.
Pas wel op dat graniet heel glad kan zijn door vocht, bladeren, mos en ijs. Bepaalde afwerkingen kunnen dit ietwat voorkomen maar als je erop valt zul je wel weten hoe hard graniet is.
Zelf voor in de haard is de ene blok eik niet dezelfde als de andere. En om te bewerken kan er kleurverschil zijn, vochtigheid, hardheid, structuurverschil zoals knopen, vezelrichting,...een blok eik is een blok eik
Groeten uit China
Laatst gewijzigd door johan.devos 09 maa 2016, 11:04, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Wat stel jij dan voor in de plaats?
Een dal is niet bepaald mooi te noemen
. En de flagstones die ik gezien heb, vond ik ook niet bepaald een streling voor het oog, zeker niet als geïsoleerde steen in een gazon... (en die hebben misschien evengoed last van mos, ijs, bladeren).
Met de regen is de gazon zo doorweekt, dat erover lopen zorgt dat het modderig wordt.
Ik hoef er geen tekening bij te maken hoe mijn schoenen eruit zien als ik eieren ben gaan rapen
.
In een brochure had ik een foto gezien met "geïsoleerde stenen in een gazon" aka stapstenen en graniet leek me nog wel mooi.
Bladeren gaan er nooit op liggen, want die vegen we wel weg.
Mos... tja, onvermijdelijk zeker
?
Een dal is niet bepaald mooi te noemen
Met de regen is de gazon zo doorweekt, dat erover lopen zorgt dat het modderig wordt.
Ik hoef er geen tekening bij te maken hoe mijn schoenen eruit zien als ik eieren ben gaan rapen
In een brochure had ik een foto gezien met "geïsoleerde stenen in een gazon" aka stapstenen en graniet leek me nog wel mooi.
Bladeren gaan er nooit op liggen, want die vegen we wel weg.
Mos... tja, onvermijdelijk zeker
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Stuk gras weghalen, breedje van een paadje, kunstof rastertegel leggen, gras inzaaien in de tegels.
Voila, geen mottige, gladde, mossige, stenen in je gras, en wel bewandelbaar gras.
En vergeet vooral niet dat aan die goedkope steentjes uit china vaak kinderbloed hangt, nog erger dan aan goedkope electronica van ginder.
Voila, geen mottige, gladde, mossige, stenen in je gras, en wel bewandelbaar gras.
En vergeet vooral niet dat aan die goedkope steentjes uit china vaak kinderbloed hangt, nog erger dan aan goedkope electronica van ginder.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Voor losse tegels in gras is het slipgevaar veel minder dan voor een echt pad. Als je slipt kun je maar een halve tegel ver glijden en als je valt is het waarschijnlijk in het gras
Kijk misschien voor ietwat ruwere tegels.
Wij hebben een trap en pad in ruwe betonklinkers naast de fruitbomen naar het kippenhok dat licht afloopt en ook dit kan gevaarlijk glad worden in de winter als ik dit niet regelmatig kuis met de hogedrukreiniger (2x per jaar)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kijk misschien voor ietwat ruwere tegels.
Wij hebben een trap en pad in ruwe betonklinkers naast de fruitbomen naar het kippenhok dat licht afloopt en ook dit kan gevaarlijk glad worden in de winter als ik dit niet regelmatig kuis met de hogedrukreiniger (2x per jaar)
- heist_175
- Elite Poster
@plastiek rastertegel
![Afbeelding](http://www.dammekunststoffen.nl/images/Ecorasters/Rooster1.jpg)
Als het hard geregend heeft, zoals nu, dan denk ik dat je nog steeds modder hebt (het grondwater staat nu 1-2cm onder het oppervlak). De bedoeling zou zijn om met propere schoenen door kletsnatte grond/gras te gaan, zonder dat er modder op mijn broek of schoenen zit (de zool niet meegerekend).
Die stenen zou ik 1-2cm boven het maaioppervlak laten uisteken, zodat onze elektrische maaier er wel over kan rijden tijdens de niet natte perioden van het jaar (april-oktober).
Ik ben niet op zoek naar de super-ultra goedkoopste steen, maar ik heb er 60 nodig, dus €25 per steen of €6 per steen, levert wel een heel ander budget op
, als in: doen of niet doen.
![Afbeelding](http://www.dammekunststoffen.nl/images/Ecorasters/Rooster1.jpg)
Als het hard geregend heeft, zoals nu, dan denk ik dat je nog steeds modder hebt (het grondwater staat nu 1-2cm onder het oppervlak). De bedoeling zou zijn om met propere schoenen door kletsnatte grond/gras te gaan, zonder dat er modder op mijn broek of schoenen zit (de zool niet meegerekend).
Die stenen zou ik 1-2cm boven het maaioppervlak laten uisteken, zodat onze elektrische maaier er wel over kan rijden tijdens de niet natte perioden van het jaar (april-oktober).
Ik ben niet op zoek naar de super-ultra goedkoopste steen, maar ik heb er 60 nodig, dus €25 per steen of €6 per steen, levert wel een heel ander budget op
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Je hebt ook geborstelde (of getrommelde) graniet die dus wat structuur heeft en minder slipgevaar.
(persoonlijk zou ik voor dit doel ook voor de goedkopere, al dan niet Chinese, variant gaan)
(persoonlijk zou ik voor dit doel ook voor de goedkopere, al dan niet Chinese, variant gaan)
- heist_175
- Elite Poster
@botten:
zelfs met botten: de modder spat hoger dan de botten
niet omdat ik zo hard loop, maar het spat gewoon zo hoog
PS:
ik heb het over botten
![Afbeelding](http://static0.demorgen.be/static/FOTO/pe/15/9/11/media_l_3740621.jpg?20100615133414)
niet over een visbroek:
![Afbeelding](http://g03.s.alicdn.com/kf/HTB1O4JQHVXXXXXsXpXXq6xXFXXXZ/Army-Green-Fishing-Breathable-Wader-Rubber-Suit.jpg)
zelfs met botten: de modder spat hoger dan de botten
niet omdat ik zo hard loop, maar het spat gewoon zo hoog
PS:
ik heb het over botten
![Afbeelding](http://static0.demorgen.be/static/FOTO/pe/15/9/11/media_l_3740621.jpg?20100615133414)
niet over een visbroek:
![Afbeelding](http://g03.s.alicdn.com/kf/HTB1O4JQHVXXXXXsXpXXq6xXFXXXZ/Army-Green-Fishing-Breathable-Wader-Rubber-Suit.jpg)
-
- Deel van't meubilair
Eitjes in de winkel kopen... voor de prijs van je padje kan je dat vermoedelijk voor vele jarenheist_175 schreef:(om niet in de modder naar het kippenkot te moeten stappen)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- heist_175
- Elite Poster
Dat zou wel eens kunnen.
Een ei kost 11 tot 50 eurocent, mijn pad zal €300 kosten, dat zijn minstens 600 eieren
.
Gelukkig hebben we die kippen niet voor het rendement![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een ei kost 11 tot 50 eurocent, mijn pad zal €300 kosten, dat zijn minstens 600 eieren
Gelukkig hebben we die kippen niet voor het rendement
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
allez, kzal nog een alternatief voorstellen...
Boord u een stuk van uw gazon af tussen 2 rijen betonplaatjes van 20cm hoog die ge 15cm diep in de grond steekt.
Daartussen haalde uw gras en de onderliggende grond weg, en ge vult het op met een zo poreus mogelijk en waterdoorlatend mogelijke grond of groove grindsoort.
Smijt daar nen (waterdoorlatende natuurlijk) worteldoek bovenop, en werk af met een toplaag van 5cm siergrind of steentjes...
En als ge dan nog zegt "kga natte voeten en een vuile broek krijgen", dan woont ge wat mij betreft in overstromingsgebied en gaat uw verzekering uw buitengooien binnen afzienbare tijd
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Edit: k bedenk me net een veel betere oplossing; Stuur uw vrouw om die eieren en gij blijft aan tafel zitten met uwen koffie.![Angel :angel:](./images/smilies/icon_angel.gif)
Boord u een stuk van uw gazon af tussen 2 rijen betonplaatjes van 20cm hoog die ge 15cm diep in de grond steekt.
Daartussen haalde uw gras en de onderliggende grond weg, en ge vult het op met een zo poreus mogelijk en waterdoorlatend mogelijke grond of groove grindsoort.
Smijt daar nen (waterdoorlatende natuurlijk) worteldoek bovenop, en werk af met een toplaag van 5cm siergrind of steentjes...
En als ge dan nog zegt "kga natte voeten en een vuile broek krijgen", dan woont ge wat mij betreft in overstromingsgebied en gaat uw verzekering uw buitengooien binnen afzienbare tijd
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Edit: k bedenk me net een veel betere oplossing; Stuur uw vrouw om die eieren en gij blijft aan tafel zitten met uwen koffie.
![Angel :angel:](./images/smilies/icon_angel.gif)
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- heist_175
- Elite Poster
Ik apprecieer het creatieve meedenken
.
Maar, ondanks het feit dat we niet in overstromingsgebied wonen (verkaveld in 1960-70), wonen we redelijk dicht bij de nete en staat het grondwater permanent hoog.
De oplossing van een pad aanleggen is niet ideaal, omdat het modderig gaat blijven, plus een pad "breekt" heel de gazon. Iets wat stapstenen vermoedelijk niet zullen doen. Daarenboven moet de robotmaaier er nog over geraken ook.
@mijn vrouw
Of zij naar de kippen gaat of ik, vuile schoenen en een vuile broek zullen we allebei wel krijgen. Modder spat niet discriminerend![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar, ondanks het feit dat we niet in overstromingsgebied wonen (verkaveld in 1960-70), wonen we redelijk dicht bij de nete en staat het grondwater permanent hoog.
De oplossing van een pad aanleggen is niet ideaal, omdat het modderig gaat blijven, plus een pad "breekt" heel de gazon. Iets wat stapstenen vermoedelijk niet zullen doen. Daarenboven moet de robotmaaier er nog over geraken ook.
@mijn vrouw
Of zij naar de kippen gaat of ik, vuile schoenen en een vuile broek zullen we allebei wel krijgen. Modder spat niet discriminerend
-
- Deel van't meubilair
Kan je geen buizensysteem leggen dat de eieren tot bij je binnen rollen ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Onze stapstenen zijn zelfgemaakt ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Gewoon een beetje gras uitgraven in een afgeronde vorm (niet te diep), een restje beton in gieten, en de bovenkant wat afplatten. Als je de beton niet te slap gemaakt hebt, dan krijg je een mooi afgerond boordje.
Eventueel kan je er zelfs iets kunstig mee doen (handafdrukken van je kinderen in zetten, of iets in tekenen b.v.).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Gewoon een beetje gras uitgraven in een afgeronde vorm (niet te diep), een restje beton in gieten, en de bovenkant wat afplatten. Als je de beton niet te slap gemaakt hebt, dan krijg je een mooi afgerond boordje.
Eventueel kan je er zelfs iets kunstig mee doen (handafdrukken van je kinderen in zetten, of iets in tekenen b.v.).