Als u in de eerste week van april twee of drie vrachtwagens akelig dicht achter elkaar ziet rijden, hoeft u zich geen zorgen te maken. De vrachtwagens zijn zelfrijdend en rijden daardoor waarschijnlijk zelfs veiliger dan u. De twee belangrijkste risico’s in het verkeer zijn immers de reactiesnelheid en de concentratie van de bestuurder. Dat is bij een zelfrijdende colonne geen probleem: snelheid, remgedrag en bewegingen zijn precies op elkaar afgestemd.
Bron:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160305_02166986
Zelfrijdende trucks op onze snelwegen.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Leuk... maar als jij er naast rijdt in de situatie die je ziet op 1'35" ... wil toch wel eens weten wat er gaat gebeuren dan.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Niets, want de truck wordt nog steeds bestuurd door een chauffeur.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
"Safety is important, so the driver is always steering and controlling the truck." Ligt het aan mij, of is het probleem van reactiesnelheid en concentratie dan nog steeds het geval? Waarschijnlijk zelfs nog meer want hij moet dan al niet meer letten op zijn snelheid etc... dus zal mss sneller afgeleid zijn.
-
- Erelid
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Hetzelfde als je NU al zou moeten doen, namelijk op tijd je rijvak kiezen om de afrit te nemen (zijnde het meest rechtse rijvak, en zijnde ruim op voorhand, zonder vrachtwagens te hinderen).frodo schreef:En wat als er zo een stuk of tien achter elkaar rijden en je moet een afrit nemen. Hoe kom je daar tussen?
Of ben jij er "zo eentje" die zich er de laatste 200 meter nog rap tussensmijt en dan verwonderd is dat het eens misgaat, en dan de fout bij de chauffeur van het zwaar voertuig legt?
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Plus Member
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
- Twitter: DirkRonsmans
- Locatie: Haasrode
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 5 keer
misschien ligt het aan mij maar ik zie niet onmiddelijk het verschil met een auto met adaptive cruise control,lane assist (en eventueel automaat) (cfr skoda)
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja, nu nog wel... misschien later niet. Feit is dat jij nu als bestuurder kijkt of je naar links kan en rekening houdt met de lengte van je voertuig. Moet de eerste chauffeur dat doen voor z'n achterliggers dan kan hij vermoedelijk nooit links invoegen. Trouwens voor die tweede en derde is uit formatie breken ook niet eenvoudig denk ik want die weten niet waarom de eerste dat wil doen.Fallschirmjaeger schreef:Niets, want de truck wordt nog steeds bestuurd door een chauffeur.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik neem aan als ze volledig autonoom gaan dat ze de reden van het uitwijken wel met elkaar zullen communiceren (abstract weliswaar: obstakel, ongeval, ...). En dat er dan ook sensoren op zullen zitten die wagens rondom kunnen bekijken/detecteren (die zitten in auto's ook steeds vaker). Een blinde tientonner wil je niet op de baan denk ik dan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
De eerste officiële beelden btw: http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/vi ... ucks.dhtml
Als er een auto tussen komt neemt adaptieve cruise control over blijkbaar. Testen gaan op de Brusselse ring doorgaan.
Als er een auto tussen komt neemt adaptieve cruise control over blijkbaar. Testen gaan op de Brusselse ring doorgaan.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik zie dagelijks vrachtwagens DICHTER op elkaar rijden dan in dit filmpje.