Zelfrijdende trucks op onze snelwegen.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Als u in de eerste week van april twee of drie vrachtwagens akelig dicht achter elkaar ziet rijden, hoeft u zich geen zorgen te maken. De vrachtwagens zijn zelfrijdend en rijden daardoor waarschijnlijk zelfs veiliger dan u. De twee belangrijkste risico’s in het verkeer zijn immers de reactiesnelheid en de concentratie van de bestuurder. Dat is bij een zelfrijdende colonne geen probleem: snelheid, remgedrag en bewegingen zijn precies op elkaar afgestemd.

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160305_02166986
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Leuk... maar als jij er naast rijdt in de situatie die je ziet op 1'35" ... wil toch wel eens weten wat er gaat gebeuren dan.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Niets, want de truck wordt nog steeds bestuurd door een chauffeur.
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 08 maa 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

En wat als er zo een stuk of tien achter elkaar rijden en je moet een afrit nemen. Hoe kom je daar tussen?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

"Safety is important, so the driver is always steering and controlling the truck." Ligt het aan mij, of is het probleem van reactiesnelheid en concentratie dan nog steeds het geval? Waarschijnlijk zelfs nog meer want hij moet dan al niet meer letten op zijn snelheid etc... dus zal mss sneller afgeleid zijn.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

frodo schreef:En wat als er zo een stuk of tien achter elkaar rijden en je moet een afrit nemen. Hoe kom je daar tussen?
Hetzelfde als je NU al zou moeten doen, namelijk op tijd je rijvak kiezen om de afrit te nemen (zijnde het meest rechtse rijvak, en zijnde ruim op voorhand, zonder vrachtwagens te hinderen).

Of ben jij er "zo eentje" die zich er de laatste 200 meter nog rap tussensmijt en dan verwonderd is dat het eens misgaat, en dan de fout bij de chauffeur van het zwaar voertuig legt?
Gebruikersavatar
frodo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 08 maa 2007, 14:48
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Neen ik ben er niet zo eentje...
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

misschien ligt het aan mij maar ik zie niet onmiddelijk het verschil met een auto met adaptive cruise control,lane assist (en eventueel automaat) (cfr skoda)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Fallschirmjaeger schreef:Niets, want de truck wordt nog steeds bestuurd door een chauffeur.
Ja, nu nog wel... misschien later niet. Feit is dat jij nu als bestuurder kijkt of je naar links kan en rekening houdt met de lengte van je voertuig. Moet de eerste chauffeur dat doen voor z'n achterliggers dan kan hij vermoedelijk nooit links invoegen. Trouwens voor die tweede en derde is uit formatie breken ook niet eenvoudig denk ik want die weten niet waarom de eerste dat wil doen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik neem aan als ze volledig autonoom gaan dat ze de reden van het uitwijken wel met elkaar zullen communiceren (abstract weliswaar: obstakel, ongeval, ...). En dat er dan ook sensoren op zullen zitten die wagens rondom kunnen bekijken/detecteren (die zitten in auto's ook steeds vaker). Een blinde tientonner wil je niet op de baan denk ik dan.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De eerste officiële beelden btw: http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/vi ... ucks.dhtml
Als er een auto tussen komt neemt adaptieve cruise control over blijkbaar. Testen gaan op de Brusselse ring doorgaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik zie dagelijks vrachtwagens DICHTER op elkaar rijden dan in dit filmpje.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”