E-campus Telenet

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Hallo,

Ik ga binnenkort verbouwen en ga zo veel mogelijk zelf doen, dus was ik wat aan het opzoeken over materialen qua F-connectoren etc...
Heb natuurlijk in het algemeen veel interesse in coaxnetwerk. Dus tijdens het informatie opzoeken kwam ik deze website tegen: www.e-campus-telenet.be, ik dacht dat het wel handig zou zijn om de curssusen van de 'Telenet-installateur' eens te kunnen doornemen, hun manier van werken etc.
Maar de bestanden zijn natuurlijk beschermd, je moet in de cursus zitten om er aan te geraken.
Nu vroeg ik me af of er geen installateurs op dit forum zitten die van deze technische informatie een PDF wil maken? Indien dit van hun werkgever natuurlijk mag, ik weet natuurlijk niet of er veel vertrouwelijke informatie inzit dat buitenstaanders niet mogen weten.... Maar het zou tof zijn moest dit kunnen.

Alvast bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Geen idee of daar veel gaat instaan over een binnenhuis installatie... al heeft TN hier wel publieke schema's van (maar niet van de materialen).

Langs de andere kant... coax is deze die TN goedgekeurd is, UTP kabel best Cat6 vandaag... alles naar een centraal punt en vooral genoeg kabels trekken. De F-connectoren zet TN er trouwens wel op bij het aansluiten... maar anders ga je best voor krimpversies.
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Ja, maar ik bedoel dat het zou tof zijn moesten we echt eens alles kunnen doornemen wat Telenet aan hun techniekers uitlegt en welke materialen etc. aanraadt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Stel je er niet teveel van voor... de enige vereiste is de TN gekeurde coax kabel.

Voor het overige maakt het hun niet uit wat je doet... desnoods gebruik je telefoonkabel als netwerkkabel.
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

In de opleiding tot Telenet installateur zal toch wel wat meer gezegd worden he ;-)
Wil graag meer leren over de taps, de versterkers....
lucdec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Hou alle opties open., zeker als je toch verbouwd

Zelf heb ik drie coaxkabels gelegd en aansluitdozen (niko met f-connector) geplaatst bij m'n tv bij m'n verbouwing. Hierop komt binnen : DVB-C, vanuit de berging, dvb-t en dvb-t2 via berging naar zolderantenne, dvb-s via berging naar schotel in tuin.

Voor dvb-t en dvb-s "hirschmann- coax" gebruiken.
Haal zo meer dan 50 dvb-t zenders, en honderden sat zenders extra binnen. Aanrader.

Voor internet tv streams heb ik natuurlijk ook een dubbel ethernet stopcontact voorzien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Terminator schreef:Wil graag meer leren over de taps, de versterkers....
Kan best interessant zijn maar dat staat los van je initiële post waar je spreekt over verbouwingen.

Met dergelijke dingen kom je totaal niet in aanraking in je eigen huis.
lucdec schreef:Zelf heb ik drie coaxkabels gelegd en aansluitdozen (niko met f-connector) geplaatst bij m'n tv bij m'n verbouwing.
Voor internet tv streams heb ik natuurlijk ook een dubbel ethernet stopcontact voorzien.
Her eerste lijkt me veel (al kan je nooit teveel doen), het tweede dan weer weinig.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

In bijlage een presentatie van de Antwerpse kabelmaatschappij Integan met heel wat technische info over het netwerk.

Verder zijn er nog deze informatieve video's van Telenet:

[youtube]bQhukcF7ing[/youtube]
[youtube]TM7GvOQf8R4[/youtube]
[youtube]cBkXzo5ttg8[/youtube]
[youtube]VX8DH6VAJkI[/youtube]
Bijlagen
presentatie-Integan-en-de-Vlaamse-kabel-historiek-en-techniek.part4.rar
(292.92 KiB) 19 keer gedownload
presentatie-Integan-en-de-Vlaamse-kabel-historiek-en-techniek.part3.rar
(1 MiB) 21 keer gedownload
presentatie-Integan-en-de-Vlaamse-kabel-historiek-en-techniek.part2.rar
(1 MiB) 22 keer gedownload
presentatie-Integan-en-de-Vlaamse-kabel-historiek-en-techniek.part1.rar
(1 MiB) 19 keer gedownload
lucdec
Premium Member
Premium Member

Zelf heb ik drie coaxkabels gelegd en aansluitdozen (niko met f-connector) geplaatst bij m'n tv bij m'n verbouwing.
Voor internet tv streams heb ik natuurlijk ook een dubbel ethernet stopcontact voorzien

Her eerste lijkt me veel (al kan je nooit teveel doen), het tweede dan weer weinig
Als je de drie gangbare TV signalen wil ontvangen, DVB-C, T en S heb je gewoonweg drie kabels nodig, zo simpel is het.

Van als er ethernet toekomt, kan je een switch zetten, heb je zoveel poorten als je wil
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Niet waar! DVB-S werkt op frequenties van 950 MHz tot 2150 MHz, terwijl DVB-C en DVB-T niet hoger gaan dan 860 MHz. Nu is Telenet wel bezig met een upgrade van het netwerk tot 1 GHz, dus mogelijk zullen er in de toekomst signalen op de kabel komen die kunnen interfereren met DVB-S, maar DVB-T kan in ieder geval probleemloos worden gecombineerd met DVB-S op één coax. De signalen van de LNB en de VHF/UHF/FM-antenne(s) worden dan samengevoegd door een mixer en opnieuw gesplitst door de drievoudige aansluitdoos (TV, FM en SAT), zie schema van Niko: http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM170-09100.pdf
lucdec
Premium Member
Premium Member

nickz schreef:Niet waar! DVB-S werkt op frequenties van 950 MHz tot 2150 MHz, terwijl DVB-C en DVB-T niet hoger gaan dan 860 MHz. Nu is Telenet wel bezig met een upgrade van het netwerk tot 1 GHz, dus mogelijk zullen er in de toekomst signalen op de kabel komen die kunnen interfereren met DVB-S, maar DVB-T kan in ieder geval probleemloos worden gecombineerd met DVB-S op één coax. De signalen van de LNB en de VHF/UHF/FM-antenne(s) worden dan samengevoegd door een mixer en opnieuw gesplitst door de drievoudige aansluitdoos (TV, FM en SAT), zie schema van Niko: http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM170-09100.pdf
Ja, ik weet dat dit kan, maar bij een verbouwing is de beste oplossing 3 kabels. Het bespaart je de dure filters en mixers, en bijhorende signaalverzwakking
en interferenties... Je hebt trouwens toch al verschillende kabels tot in de berging of garage, trek die toch meteen door tot in de living...
Het zal je goedkoper uitkomen, en het resultaat zal beter zijn.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Welke Niko-contactdozen gebruik jij dan wel, zonder demping (signaalverzwakking)? Duur is zo'n TV/SAT-diplexer in ieder geval niet, dat kost zo'n € 10. Als alles correct gedaan is zijn er geen interferenties. Bij een verbouwing/nieuwbouw zorgen de meeste mensen trouwens wel voor meerdere TV/FM/SAT-aansluitingen, niet enkel één in de living.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

lucdec schreef:Van als er ethernet toekomt, kan je een switch zetten, heb je zoveel poorten als je wil
Ik hou er niet van overal lokaal switches te plaatsen... en m'n Digicorders zitten bijvoorbeeld in een aparte VLAN (dan zouden het ook nog eens managed switches moeten zijn ook). Ik zou dus aan een TV eerder 4 ethernet poorten voorzien dan 3 coaxen.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”