mechanische doping zo doen ze dat of is dat show?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Zo ziet een controle op mechanische doping eruit tijdens WK baanwielrennen -
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160306_02167332 via @nieuwsblad_be

Dat is toch wel iet raars: op een magische wijze zou je met een tablet op afstand een object kunnen detecteren dat binnenin een aluminium buis zit?

WTF

Iemand enig idee welke techniek ze hiervoor gebruiken?
Detecteren ze ijzer ? Hoe doen ze dat door een beetje te zwaaien met een tablet?
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Zou met gammastralen zijn, zien of de buizen hol zijn of niet.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... ping.dhtml

Edit: bron
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Volgens mij gebruiken ze de magnetische sensor (kompas) van de iPad om de magneten van de motor te detecteren.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mooi in theorie, maar magnetische velden vervallen heel snel hoor.
Volgens mij onmogelijk meetbaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

Gamma straling ? De dodelijkste radioactieve straling > gebruikt om voedsel te steriliseren.
En dat komt dan uit een tablet?

Elektromagnetisme kan ik nog geloven (ijzer detecteren), maar dan zal dat toch niet werken door op 5 cm afstand te zwaaien met een toestel zoals op de video te zien is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Volgens mij gebruiken ze de magnetische sensor (kompas) van de iPad om de magneten van de motor te detecteren.
Dat zou nog kunnen maar dan volstaat het om de permanente magneten in het motortje te vervangen door elektromagneten...
Maar wellicht kunnen de huidige motortjes enkel met sterke permanente magneten uitgerust worden omdat ze zo klein moeten zijn en ook zuinig moeten zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fvhbrugge schreef:En dat komt dan uit een tablet?
Een superman tablet :lol: Is inderdaad nonsens... moet dus iets anders zijn maar veel kan een tablet niet detecteren volgens mij.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Enkele dagen na het schandaal onlangs had ik al iets vernomen van dat ze inderdaad met tablets gingen controleren. Er was toen wel sprake van dat er een speciaal toestel op de tablet gemonteerd moest worden, maar ik kan me niet meer herinneren wat het juist was.
De uitleg toen klonk wel logisch/aanvaardbaar. Ik probeer het op te zoeken.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Wat als het een mechanisch systeem is met luchtdruk, zoals de strandbeesten? Een grote hulp zal het niet zijn maar een beetje hulp op het juiste moment maakt in de koers vaak het verschil.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Je moet het denk ik echt niet zover gaan zoeken. Met de magnetometer in de tablet zou dit in perfect kunnen. Zelfs al heeft het motortje geen permanente magneten, kan je hier wel de aanwezigheid van ijzer en andere ferrometalen mee detecteren vanop korte afstand.

Er zijn voor de smartphone apps gratis te downloaden die de magnetometer kunnen uitlezen (zoek maar eens op metal detector). Indien de fiets van een materiaal zoals koolstofvezel is gemaakt, vermoed ik dat je zelfs met deze apps en zonder calibratie al vrij makkelijk kan detecteren op welke plaatsen in de fiets ferrometaal en dus de motor verstopt zit.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

fvhbrugge schreef:Gamma straling ? De dodelijkste radioactieve straling > gebruikt om voedsel te steriliseren.
En dat komt dan uit een tablet?

Elektromagnetisme kan ik nog geloven (ijzer detecteren), maar dan zal dat toch niet werken door op 5 cm afstand te zwaaien met een toestel zoals op de video te zien is.
Ik ken er niets van maar las in de krant dat het in sommige gevallen weldegelijk gaat om x-ray straling. Zo krijgt men zicht op wat er zich in de buis kan bevinden, net zoals met je bagage op de luchthaven. Er is trouwens een waarschuwing gekomen van de overheid (bevoegd agentschap) dat het inderdaad niet kan dat zomaar iedereen die apparatuur zou beginnen gebruiken ...

Vroeger was het inderdaad alleen maar met een tablet met onbetrouwbaar resultaat
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fredo66 schreef:Ik ken er niets van maar las in de krant dat het in sommige gevallen weldegelijk gaat om x-ray straling.
Je moet niet altijd geloven wat kranten schrijven... ideeën en werkelijkheid liggen soms ver uit elkaar.
fredo66 schreef:Er is trouwens een waarschuwing gekomen van de overheid (bevoegd agentschap) dat het inderdaad niet kan dat zomaar iedereen die apparatuur zou beginnen gebruiken ...
Eigenlijk kwam het erop neer dat het gewoon in die omstandigheden niet kon... open en bloot zomaar radioactieve straling gebruiken kan niet (laat staan dat die uit een tablet gaat komen). Als het ooit zover zou komen dan denk ik eerder aan een installatie in een vrachtwagen voorzien van de nodige afscherming waar men langs de ene kant de fiets erin steekt en die er langs de andere kant uitkomt zonder menselijke interactie (behalve het resultaat ergens veilig op een scherm bekijken).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Ik kan het artikel jammer genoeg niet volledig plaatsen (zit achter betaalmuur), dit zijn enkele fragmenten uit het artikel in DS 4/3 jl.
Sindsdien zijn de wielerbonden op zoek naar een systeem dat koersfietsen aan de start snel en efficiënt kan ‘scannen’ op verborgen mechanische onderdelen, in plaats van de omslachtige controles vandaag via een tablet-pc. Daarbij wordt naar toestellen op basis van X-stralen of röntgenstraling gekeken, omdat die letterlijk door een fiets heen kunnen kijken.

‘We willen koste wat kost vermijden dat nietsvermoedende mensen het risico lopen om blootgesteld te worden aan bestraling’, zegt Ine Wenmaekers van het Fanc.
Wielerbond Vlaanderen en de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWB) bevestigden gisteren dat ze met fabrikanten van röntgenapparatuur in gesprek zijn. ‘We hebben daar ook te horen gekregen dat er zeer zware veiligheidsmaatregelen gelden’, beklemtoont Philippe Mariën van de KBWB.
En de meest belangrijke quote:
Volgens het Fanc ging één fabrikant van zulke toestellen zijn boekje te buiten, ‘door in het wielermilieu zulke controles te demonstreren, zonder dat hij over de nodige vergunningen beschikt. We hebben het bedrijf duidelijk gemaakt dat dit niet kan.’
Laatst gewijzigd door fredo66 07 maa 2016, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met een warmtecamera langs het circuit:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160307_02169109
:)
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Dat had ik ook al gedacht, om een warmtecamera te gebruiken.

Het enige probleem is dat die motor snel afkoelt wanneer hij niet gebruikt wordt, en dan is die dus terug 'onzichtbaar'.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Voor zover ik alle krantenartikels goed verstaan heb gebruikt de internationale wielerunie een goedkope oplossing met een gewone tablet en een app die waarschijnlijk werkt op de wijziging van het magnetisch veld rondom de motor.

Dit is natuurlijk veel te eenvoudig en al toepasbaar voor de Belgische wielerbond want deze heeft een paar offertes lopend die duizenden euro's per toestel kost. Dit zijn wellicht de toestellen die met X-stralen werken. Waarschijnlijk een kwestie om tijd te winnen, vriendjespolitiek en ervoor zorgen dat er niet teveel zo'n toestellen in omloop zouden komem?
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb het al eens aan Renaat Schotte gevraagd, en die had het over het meten van warmte en/of electromagnetische velden. Nu ja, het probleem is uiteraard dat journalisten niet technisch aangelegd zijn, dus kunnen ze zelf niet inschatten wat mogelijk is.

Van buitenlandse journalisten hoor ik dan weer dat ze inderdaad magnetische velden zouden meten, wat technisch aannemelijk klinkt. Warmte kan eventueel ook opgespoord worden mits een hulpstuk, maar dat kan je enkel detecteren bij een motor die pas gedraaid heeft. EM-velden kunnen ook gemeten worden, maar ook die ga je pas kunnen opsporen bij draaiende motor. Blijft over, het meten van de magneten die in de motor zitten, wat vrij makkelijk kan en waarvoor je geen al te gesofisticeerde apparatuur nodig hebt. Ik weet trouwens nog altijd niet wat de fameuse 'blauwe tablet' (zo staat hij in het circuit bekend) wel mag zijn, geen journalist die het me kan zeggen.
Eventueel zou je ook nog EMC-interferentie kunnen meten, maar daarvoor ga je al een toestel moeten nemen dat zelf elektromagnetische velden uitzendt. Dan is het toch makkelijker gewoon op jacht te gaan achter de magneten.

De X-stralen waarvan nu ook vaak sprake is, is gewoon klassieke röntgenapparatuur waarmee ze de fietsen doorlichten. Probleem daarmee is uiteraard dat dat niet echt draagbaar is, en er zijn enorme gezondheidsrisico's voor diegenen die die toestellen moeten bedienen als ze de nodige voorzorgen niet in acht nemen. Dus uitgesloten dat ze dat soort scans kunnen overlaten aan de mensen uit het wielermilieu.

Ps: het is geen doping, het is mechanische fraude. Zo staat het ook officieel in de reglementen.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Alhoewel de apps die metaaldetectie beweren dikke zever zijn, kan elke smartphone/ tablet met een kompas eenvoudig aangeven wanneer er een "krachtige" magneet in de buurt zit. Ik stel me wel vragen bij betrouwbaarheid en herhaalbaarheid van deze methode, maar het kan wellicht als eerste screening gehanteerd worden. Ik weet niet in welke mate men een magneet van een elektromotor kan afschermen met een kooi van -bijvoorbeeld- grafeen.

Warmtemeting (ik had hiervoor er al iets over geschreven maar door een foute handeling heb ik mijn post verwijderd) kan ook met zo een warmtecamera-hoesje op de tablet. Probleem hierbij is de snelheid van de fiets en bouwmateriaal (carbon) waardoor de motor hoogstwaarschijnlijk efficiënt kan worden afgekoeld. Dat zal dan sowieso tijdens het rijden gescand moeten worden en niet erna.

Röntgen apparaten kunnen natuurlijk wel volledig compact & draagbaar, dierenartsen lopen er al decennia mee rond en er bestaan ook professionele RX-tubes op batterijen bij bijvoorbeeld DeWalt. Het probleem is eerder de toepassing op korte afstand van publiek en daarmee gepaard (en gelukkig dat die er is) de regulatie door het FANC.
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Je kan ook een motor maken zonder permanente magneet, dan gebruik je gewoon een extra spoel om de permanente magneet te vervangen.

Het nadeel is dat die motoren meer verbruiken, waardoor ze niet massaal geproduceerd worden. Maar voor fraude mag dit geen barrière zijn.

Hoe zit het trouwens met het gewicht van die fietsen? Die fietsen hebben een minimum gewicht van 6.8 kg (om de bouwsterkte enigszins te garanderen), maar met een batterij en motortje er in komt er toch makkelijk een kilootje bij. Valt dit niet op bij de controle (de meesten proberen zo dicht mogelijk bij het minimum te blijven)? Of werken ze dan dat kilootje weg met andere aanpassingen?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik denk dat je met je kilo een overschatting maakt.

500gr. is misschien het maximum, denk ik zo.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

sanderd17 schreef: Hoe zit het trouwens met het gewicht van die fietsen? Die fietsen hebben een minimum gewicht van 6.8 kg (om de bouwsterkte enigszins te garanderen), maar met een batterij en motortje er in komt er toch makkelijk een kilootje bij. Valt dit niet op bij de controle (de meesten proberen zo dicht mogelijk bij het minimum te blijven)? Of werken ze dan dat kilootje weg met andere aanpassingen?
Dat is niet altijd zo. Er zijn renners die bewust met een zwaarder frame fietsen omwille van gevoel op de fiets (Gilbert heeft zelfs een tijdje met een alu frame van Canyon gereden omdat dat gewoon beter voelde). Het hangt trouwens ook af van de koers, bij een parijs roubaix gebruiken ze frames met ingebouwde dempers etc.

Ik dacht trouwens dat UCI sowieso de gewichtslimiet ging verlagen omdat er tegenwoordig al veel lichtere frames kunnen gemaakt worden met dezelfde stevigheid.
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hier spreken ze over een motortje van 750g, en een batterij van 400g (voor 1:30h dienst): http://nos.nl/artikel/2084228-een-motor ... t-dat.html

Het kan waarschijnlijk allemaal wel iets lichter (en 1:30h dienst is niet echt nodig), maar zelfs 500g zou toch al een belletje kunnen doen rinkelen?

EDIT: (had de tweede pagina niet gezien) Ok, ik wist niet dat veel renners expliciet kozen voor zwaardere fietsen, dan kan je idd het motortje niet op die manier ontdekken.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

sanderd17 schreef:Hoe zit het trouwens met het gewicht van die fietsen? Die fietsen hebben een minimum gewicht van 6.8 kg (om de bouwsterkte enigszins te garanderen), maar met een batterij en motortje er in komt er toch makkelijk een kilootje bij.
Fietsen moeten van de UCI sinds 2000 een minimumgewicht hebben, 6,8 kg, maar de fabrikanten kunnen daar ongeveer 20 jaar al onder blijven. Fietsen worden momenteel dus artificieel zwaarder gemaakt om het minimumgewicht te halen. Bij de efficiëntste van die motoren wordt er van ongeveer 1200-1300g extra gewicht gesproken. Dat alles zou dus ingebouwd kunnen worden in een ultralichte fiets, zonder boven de 6,8kg uit te komen.

Overigens is er sprake van om die gewichtsgrens eerstkomend te verlagen naar een realistischer gewicht. 6,8kg is een vrij ouderwetse norm, nu moet men echt moeite doen om daar nog bovenuit te komen.

Grootste probleem bij die motoren is eerder dat ze niet kunnen ingebouwd worden in een standaardframe omdat ze iets te dik zijn voor de zadelbuis. Men zit dus met een verbrede zadelbuis. Dan gaat het wel over standaardmotoren. Het valt niet uit te sluiten dat op maat gemaakte motoren wel dun genoeg kunnen zijn om in een standaardframe geschoven te worden.
ditCh schreef:Er zijn renners die bewust met een zwaarder frame fietsen omwille van gevoel op de fiets (Gilbert heeft zelfs een tijdje met een alu frame van Canyon gereden omdat dat gewoon beter voelde).
De twee zaken niet door elkaar halen. Renners kunnen met een ander frame rijden omwille van het gevoel, maar zullen nooit met een zwaardere fiets rijden. Iedere gram extra is een handicap, dat zou waanzin zijn. Canyon (Gilbert indertijd) heeft bijvoorbeeld Ultimate frames die het gewicht van carbon benaderen. Maar dat is enkel het frame, nauwelijks een paar honderd gram zwaarder dan carbon (+-1300g tegenover 800g voor carbon). Genoeg voor een ander gevoel in de achtervork en het bracket. Maar voeg daar opnieuw een carbon voorvork aan toe, lichte afmontage en ultralichte wielen, en je komt nog altijd evenzeer aan de 6,8kg.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”