Adaptive cruise control ziet soms de voorganger niet

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik heb sinds begin vorig jaar een Golf sportsvan. Heel tevreden van. Ook van de adaptive cruise control. Nu lijkt me dat er wel een probleempje mee is: soms ziet hij de auto voor mij niet. En rijdt hij er dus in volle vaart naartoe. Ik zie dan op het schermpje ook geen auto herkend worden. Ik rem dan zelf af en als ik hem iets later terug op ACC zet, dan ziet hij hem meestal wel. Het gebeurt niet vaak, als het gebeurt dan is het regelmatig wanneer ik de ACC net heb aangezet maar dat is ook niet altijd het geval.

Ik wou even luisteren of jullie dit ook al hebben tegen gekomen? ik wil eens naar de garage ervoor maar ik kan het niet zelf herproduceren, dus ze moeten mij op mijn woord geloven en zullen er dus wsl niet veel aan kunnen of willen doen.

Dank je!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik rijd vaak met huurauto's en heb dat wel gemerkt bij een Audi ACC (zal wel dezelfde zijn als die van de Golf), en daar was ik ook enorm niet tevreden van. Heb ook paar keer gehad dat die opeens tussenkomende auto's niet zag en er volle bak op naartoe reed en pas veel later die auto zag. Het systeem is eigenlijk gewoon niet zo uitstekend ontwikkeld. Het werkt wel, maar niet altijd even betrouwbaar.

Natuurlijk ben ik ook verwend. Op die van Toyota/Lexus van 5 jaar oud supertevreden van en nog nooit voorgehad dat die voorganger ziet. Enige wat ik wel soms irritant vind is dat die voor fietsen soms remt als die iets te links op een fietspad rijden (lees: dat ik hun met een spiegel zou raken moest ik niet paar cm naar links afwijken). De nieuwe Toyota/Lexus ACC's zijn nog meer geperfectioneerd en kunnen ook op lage snelheden (terwijl die oude pas vanaf 40km/u werkte).

Die van BMW en Mercedes vond ik eigenlijk ook best goed. Al was die van Mercedes enorm conservatief met gigantische afstanden. Die van BMW werkte gewoon OK. Geen problemen zoals die van Audi, maar was iets minder "consistent" in afstand houden, soms ging die veel te hard remmen voor letterlijk 5km/u vertraging van de voorganger.

Trouwens: ongeacht het merk: je wordt verondersteld om de ACC enkel als hulpmiddel te gebruiken, en er nooit op vertrouwen...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Stonden die voorliggers stil toen je ACC inschakelde, of had ACC de wagen nog niet herkend toen de voorligger reeds stilstond? Het is namelijk zo dat de meeste ACC systemen moeite hebben met stilstaande objecten (dus ook wagens), anders zou ie bijvoorbeeld ook remmen voor geparkeerde wagens in een bocht. Ik heb het bijvoorbeeld eens gehad met losstaand verkeersbord op een verkeerseiland dat heen en weer bewoog van de windstoten, waardoor ACC dit herkende als een voorligger.

De voorwaarde is dus dat een voorligger moet bewegen, zelfs als is het maar een héél klein beetje (uitrollen) om deze te herkennen. De voorligger mag na herkenning volledig stilstaan, want ACC kan dit nu onthouden, en zal het dan ook doorhebben wanneer de voorligger terug vertrekt zodat jij ook terug verder kan. Maar beweging is dus cruciaal in de herkenningsfase.

Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je wagen; bij mij staat het er duidelijk in. Er is ook een opmerking over het vrijmaken van de sensor indien er sneeuw of ijs zou ophangen. Er zijn trouwens verschillende soorten ACC. De meeste goedkopere zijn enkel radargebaseerd (oog in het midden van de bumper), terwijl de duurdere naast de radar ook nog een camera hebben. Vandaar dat je bij een radargebaseerd systeem soms zal merken dat hij invoegende voorliggers pas gaat herkennen als die al half op de rijstrook staan. Dit hangt ook af van de afstand die gehouden wordt tijdens het invoegen. Voornamelijk bij file of ritsen wordt tegen korte afstanden ingevoegd en zal de herkenning dus later gebeuren.

Eenmaal je op de hoogte bent van de beperkingen van je systeem, weet je in welke situaties het best tot z'n recht komt en waar niet. Persoonlijk vind ik het fantastisch en staat het zo goed als altijd aan op voorrangsbanen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik denk dat deze inderdaad gewoonlijk stilstaan. Dus dat is wel een piste! En hij herkent inderdaad tussenvoegende auto's pas als deze al voor een groot stuk op mijn rijvak staan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

De 160km/u of de 210km/u radar variant? Het niet detecteren van auto's ben ik nog niet tegengekomen bij de 160km/u variant (geen ervaring met 210 variant). Echter wel af en toe (1 keer in de 10000km ongeveer) dat die denkt dat er iets voor de auto ineens is en begint te piepen daarover.
En met sneer op de radar werkt het al helemaal niet, maar dat is vrij normaal voor radar techniek (mm wave techniek 60-77GHz)

Op welke afstand staat de ACC?
Kenw00t schreef: De voorwaarde is dus dat een voorligger moet bewegen, zelfs als is het maar een héél klein beetje (uitrollen) om deze te herkennen. De voorligger mag na herkenning volledig stilstaan, want ACC kan dit nu onthouden, en zal het dan ook doorhebben wanneer de voorligger terug vertrekt zodat jij ook terug verder kan. Maar beweging is dus cruciaal in de herkenningsfase.
Afaik is dit geen probleem bij de VW radar, want die piept (en remt in het extreme geval ook) als je wat laat reageert terwijl er voor je mensen stilstaan aan het licht. Die auto's hebben nooit bewogen voor of tijdens detectie.
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je wagen; bij mij staat het er duidelijk in. Er is ook een opmerking over het vrijmaken van de sensor indien er sneeuw of ijs zou ophangen. Er zijn trouwens verschillende soorten ACC. De meeste goedkopere zijn enkel radargebaseerd (oog in het midden van de bumper), terwijl de duurdere naast de radar ook nog een camera hebben. Vandaar dat je bij een radargebaseerd systeem soms zal merken dat hij invoegende voorliggers pas gaat herkennen als die al half op de rijstrook staan. Dit hangt ook af van de afstand die gehouden wordt tijdens het invoegen. Voornamelijk bij file of ritsen wordt tegen korte afstanden ingevoegd en zal de herkenning dus later gebeuren.
De VW radar van TS scant meerdere rijstroken want die remt ook gewoon voor een middenvakplakker als je uiterst rechts rijdt. Wat waarschijnlijk tot een zichtveld van makkelijk 60-70 graden zal gaan aangezien die auto zichtbaar blijft tot je er vlak achter/naast rijdt.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Voor een middenvakrijder remt hij niet hoor. Ik rij meestal op twee streepjes afstand (van de 5).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

AndRo555 schreef:De 160km/u of de 210km/u radar variant?
De laatste keer dat ik het opgezocht heb, was het zo dat het bij alle Golf reeksen sowieso de 160km/u versie is. Vraag is ook of hij DSG of manueel rijdt.
AndRo555 schreef:Afaik is dit geen probleem bij de VW radar, want die piept (en remt in het extreme geval ook) als je wat laat reageert terwijl er voor je mensen stilstaan aan het licht. Die auto's hebben nooit bewogen voor of tijdens detectie.
Met niet bewegen bedoel ik ook echt niet bewegen. Geen millimeter. Je hebt bijvoorbeeld van die mensen die aan een licht graag hun koppeling opstoken door constant hun wagen enkel centimeters achteruit te laten bollen, dan weer gas te geven, terug los te laten, enz. Dergelijke beweging is al meer dan genoeg voor herkenning.

Het staat trouwens ook in de VW Golf handleiding:
vw-bordbuch.de schreef:Die ACC reagiert nicht auf stehende Hindernisse, z. B. Stauenden, Pannenfahrzeuge oder vor einer Ampel wartende Fahrzeuge.
Vrij vertaald: ACC reageert niet op staande obstakels, zoals bijvoorbeeld filerijdende, in panne staande of voor een rood licht wachtende voertuigen.
AndRo555 schreef:De VW radar van TS scant meerdere rijstroken want die remt ook gewoon voor een middenvakplakker als je uiterst rechts rijdt.
Uh, dat zou ik raar vinden als ie zich in de file zo gaat gedragen. Gevaarlijk zelfs.

Er is trouwens nog een situatie die ACC kan verstoren: scherpe bochten. Bijvoorbeeld op de Koninklijk Parklaan aan de kerk van Laken liggen er 2 kort op elkaar volgende bochten. Dan verliest ie gegarandeerd zicht op z'n voorligger en gaat ie proberen de ingestelde snelheid te bereiken.
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Hier doet die dat dus wel. In een Passat met de 160km/u radar.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik rijd dsg (automatisch).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Kenw00t schreef: Vrij vertaald: ACC reageert niet op staande obstakels, zoals bijvoorbeeld filerijdende, in panne staande of voor een rood licht wachtende voertuigen.
Dat zou in ACC modus wel eens goed kunnen zijn. Alhoewel ik mij afvraag hoe de file assistent (stop and go) dat dan doet icm met DSG. In file heb je namelijk wel stilstaande voertuigen, maar de kans dat je daar een compleet stilstaand voertuig vanuit cruise snelheid gaat detecteren is vrij miniem natuurlijk.
AndRo555 schreef:De VW radar van TS scant meerdere rijstroken want die remt ook gewoon voor een middenvakplakker als je uiterst rechts rijdt.
Uh, dat zou ik raar vinden als ie zich in de file zo gaat gedragen. Gevaarlijk zelfs.
Dat valt best mee, in het gewone verkeer is het exact hetzelfde gedrag als dat je zonder ACC zou rijden en je je aan de verkeersregels houdt. In de (echte, geen op snelheid filerijden) file heb ik er geen ervaring mee, want dan heb je niet veel aan een manuele bak met ACC.
Er is trouwens nog een situatie die ACC kan verstoren: scherpe bochten. Bijvoorbeeld op de Koninklijk Parklaan aan de kerk van Laken liggen er 2 kort op elkaar volgende bochten. Dan verliest ie gegarandeerd zicht op z'n voorligger en gaat ie proberen de ingestelde snelheid te bereiken.
Dat heb ik nog niet gemerkt, dan moeten dat toch echt serieuze bochten zijn (waar ik niet direct ACC zou gebruiken) of de ACC moet op een grote afstand staan. Of een bocht met obstakels in de binnenbocht zodat de andere auto uit zicht gaat.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Kan het beamen dat de ACC van een nieuwe Passat idd afremt voor andere auto's op de linkse baanvakken. Echter als je voelt dat hij ah afremmen is kan je lichtje gas bijgeven en steekt hij wel links voorbij.

Ga er ook mee akkoord er niet 100% op te vertrouwen, ik hou constant met voet bij de gas/rem om in te grijpen indien nodig.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

AndRo555 schreef:Dat zou in ACC modus wel eens goed kunnen zijn. Alhoewel ik mij afvraag hoe de file assistent (stop and go) dat dan doet icm met DSG. In file heb je namelijk wel stilstaande voertuigen, maar de kans dat je daar een compleet stilstaand voertuig vanuit cruise snelheid gaat detecteren is vrij miniem natuurlijk.
De opmerking uit de handleiding is algemeen en slaat zowel op ACC met of zonder DSG (en dus Stop & Go). En idd, in de file is die kans dat ze echt stilstaan miniem. Maar de situatie waar je naar een rood licht aan het rijden bent waar iemand stilstaat valt wel degelijk regelmatig voor, en dan moet je zelf ingrijpen.
AndRo555 schreef:Dat valt best mee, in het gewone verkeer is het exact hetzelfde gedrag als dat je zonder ACC zou rijden en je je aan de verkeersregels houdt. In de (echte, geen op snelheid filerijden) file heb ik er geen ervaring mee, want dan heb je niet veel aan een manuele bak met ACC.
De reden dat ik remmen voor linksrijders akelig vind is omdat er dus inderdaad de uitzonderingen zijn wat betreft rechts inhalen zoals bijvoorbeeld file of voorsorteren. Stel dat ik rechts voorsorteer, en in de stroken links van mij nader ik de staart van een file. Daar hoef ik mij echter geen bal van aan te trekken (is ondertussen gescheiden door volle lijn), maar dan zou de wagen toch nog het anker uitgooien omdat rechts inhalen niet mag naar de mening van de wagen. Dit zou mij sterk verrassen, alsook mijn achterliggers, met eventuele gevolgen van dien.

Maar ik heb het eens opgezocht en het blijkt dat de Passat enkel remt voor wagens links van je als je sneller dan 80km/u rijdt. Het systeem is op maat van de Duitse wegcode gemaakt, die bij het verbod op rechts inhalen ook als uitzondering filerijden voorziet, maar dan mag je enkel rechts inhalen aan een aangepaste snelheid tov het vak links van je, en zeker niet sneller dan 80km/u. Als je dat wel doet kost je dat daar 1 strafpunt, dus kudos aan VW om dit te voorzien. Het ziet er alvast cool uit als de wagen er melding van maakt:
AndRo555 schreef:Dat heb ik nog niet gemerkt, dan moeten dat toch echt serieuze bochten zijn (waar ik niet direct ACC zou gebruiken) of de ACC moet op een grote afstand staan. Of een bocht met obstakels in de binnenbocht zodat de andere auto uit zicht gaat.
Ik denk dat we tot nu toe een beetje naast elkaar aan het discussiëren waren, omdat we elk een andere ACC gebruiken. Als ik het goed begrijp heb jij dat bij een handbak, wat een reuzegroot verschil is tov ACC met Stop & Go en een automaat. Je kweekt snel andere gewoonten, en ik moest koste wat het kost die Stop & Go versie hebben om de files te trotseren. Bij accordeonfiles werkt het erg prettig; je hoeft gewoon niet meer aan je pedalen te komen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”